اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

اخبار خوش دانشگاهی در سال 93



خبار ,اخبار دانشگاه ,خبر خوش دانشگاه در سال 93

 

اخبار دانشگاه - اخبار خوش دانشگاهی در سال 93/ کاهش دغدغه بورس و اشتغال زایی برای دانشجویان

کاهش دغدغه دانشجویان بورس دکتری داخل، انتخاب بهترین‌ها برای بورس، برگزاری المپیاد ورزشی ویژه تمام دانشجویان غیر ایرانی و اختصاص اعتبار ویژه برای دانشگاه های مشکل دار از جمله برنامه هایی است که در سال 93 مسئولان وعده اجرای آن را داده اند.

به گزارش مهر، سال 92 با تمام کشمکش و چالش هایی که در عرصه های مختلف به ویژه آموزش عالی داشت به پایان رسید، مسئولان حوزه آموزش عالی در روزهای پایانی سال 92 اخبار خوشی را برای جامعه دانشگاهی در سال 93 اعلام کردند که اهم آن به شرح زیر است :

کاهش دغدغه دانشجویان بورس دکتری داخل
مجتبی صدیقی - رئیس سازمان امور دانشجویان گفت: مقرری 6 ماه اول سال93  دانشجویان دکتری بورس داخل به موقع و منظم پرداخت می شود تا مشکلی نداشته باشند و این خود می تواند خبرخوشی برای دانشجویان باشد.

انتخاب بهترین‌ها برای بورس
احمد غلامی - مدیرکل بورس و اعزام دانشجویان سازمان امور دانشجویان وزارت علوم گفت: قصد ما تربیت دانشمند است و برای همین در سال 93 تلاش می کنیم تا بهترین ها بورس شوند و بورسیه ها را از آزمون رتبه های بالای آزمون انتخاب خواهیم کرد.

برگزاری المپیاد ورزشی ویژه تمام دانشجویان غیر ایرانی
صمد حاجی جباری - مدیر كل امور دانشجویان غیر ایرانی سازمان امور دانشجویان از برگزاری المپیاد ورزشی ویژه دانشجویان غیر ایرانی در سال 93 خبر داد .

وی گفت: سال گذشته المپیاد ورزشی دانشجویان غیر ایرانی ویژه دانشگاه های تهران به صورت آزمایشی برگزار شد که در سال 93 این المپیاد برای تمام دانشجویان غیر ایرانی بورسیه و غیر بورسیه برگزار خواهد شد و تمام دانشجویان غیر ایرانی در دانشگاه های سراسری می توانند دراین المپیاد شرکت کنند.

ارایه خدمات با کیفیت بالاتر به دانشجویان در سال 93
محمدحسن یوسفی - مدیرکل دانشجویان داخل سازمان امور دانشجویان از بازنگری آیین نامه های سازمان امور دانشجویان داخل خبر داد و گفت: آیین نامه های اداره کل امور دانشجویان داخل با رویکرد جدید و با توجه به سیاست های جدید سازمان امور دانشجویان بازنگری می شود تا خدمات با کیفیت بالاتر به دانشجویان اختصاص یابد و این یکی از اخبار خوش سال 93 است .

استفاده از ظرفیت های کارآفرینی دانشجویان سال آخر
دکتر ناصر مطیعی – رئیس صندوق رفاه دانشجویان از اخبار خوش سال 93 به استفاده از ظرفیت های کارآفرینی دانشجویان سال آخر اشاره کرد و گفت: صندوق رفاه دانشجویان به دنبال هماهنگی با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ، پارک های علم و فناوری و شرکت های دانش بنیان است که امکان اشتغال دانشجویان را فراهم کند و دانشجویان در اواخر سال تحصیل امکان بیشتری برای کار و اشتغال داشته باشند.

اختصاص اعتبار ویژه برای دانشگاه های مشکل دار
محمد حسین امید - معاون اداری مالی وزارت علوم خبر خوش سال 93 برای دانشگاه‌ها را اختصاص اعتباری خارج از لایحه پیشنهادی دولت برای دانشگاه‌های مشکل دار توسط مجلس شورای اسلامی عنوان کرد.

وی افزود: این اعتبار جدید قرار است با سازوکاری که تعریف می شود بین دانشگاه هایی که مشکلات مالی دارند توزیع شود.

انتخاب رئیس دانشگاه تهران با نظرمشورتی استادان
سرپرست دانشگاه تهران همچین از اخبار خوش دیگر به انتخاب رئیس دانشگاه تهران در سال 93 اشاره کرد و گفت: قرار است در دانشگاه تھران نظر مشورتی استادان گرفته شود و وزیرعلوم بر اساس این نظرات، فردی را كه مناسب است انتخاب كند.

زمینه سازی برای تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی
سال 92 با نام حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی نامگذاری شده بود و دانشگاه تلاش نمود تا به عنوان قطب فناوری کشور نقش مهمی در این مرحله داشته باشد. امیدوارم در سال جدید و با مساعدت همکاران بتوانیم ضمن توسعه دانش، فناوری و اقتصاد دانش بنیان زمینه‌های تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را مهیا سازیم.

ارتقا سطح رفاهی دانشجویان ایرانی و غیرایرانی
از اهم اخبار خوش دانشگاه بین المللی امام خمینی هم می توان به پرهیز از برخوردهای سلیقه ای و قانونمند شدن همه امور در همه بخش ها و ارتقا سطح رفاهی دانشجویان ایرانی و غیرایرانی، اشاره کرد که در دستور کار دکتر سید ابوالحسن نایئنی – سرپرست دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) قرار دارد.

تشکیل کمیته اقتصاد مقاومتی در راستای آموزش کیفی
دکتر زلفی گل رئیس دانشگاه بوعلی سینا همدان در روزهای آخر سال 92 در راستای اجرایی شدن منویات مقام معظم رهبری و افزایش بهره‌وری و کیفیت بخشی به آموزش، پژوهش، امور فرهنگی، اجتماعی، هنری و ورزشی تشکیل کمیته اقتصاد مقاومتی را ابلاغ کرد.

فعال شدن کانون صنفی اساتید دانشگاه علم و صنعت
محمد علی برخوردای – رئیس دانشگاه علم و صنعت از تشکیل "کانون صنفی اساتید" خبر داد که از این طریق، اساتید بتوانند نظرات کارشناسی خود را در خصوص فعالیت‌های دانشگاه عنوان کنند.

احیای رشته های حذف شده در دانشگاه علامه
حسین سلیمی رئیس دانشگاه علامه طباطبایی از اهم برنامه های این دانشگاه که پیگیری می شود به ارتقاء سطح رفاه دانشجویان و احیای برخی رشته های حذف شده اشاره کرد و گفت: متاسفانه در دوره های قبل برخی از رشته های کارشناسی که رشته های مفیدی نیز بوده اند مانند روابط عمومی، خبرنگاری، علوم سیاسی در دوره گذشته حذف شده بودند که برنامه ما احیای آنها است.

استفاده از خرد جمعی و دانشجو محوری
محمد علی سبحان الهی – رئیس دانشگاه خوارزمی اهم برنامه خود را برای سال جدید دانشجو محوری و استفاده از خرد جمعی عنوان کرد.
اخبار دانشگاه - مهر

 


ویدیو مرتبط :
خلاصه عملکرد جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران در سال 93

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آخرین اخبار از وضعیت پرداخت یارانه نقدی در سال 93



اخبار,اخبار اقتصادی ,یارانه نقدی

 

اخبار اقتصادی - معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور:
یارانه نقدی به نیازمندان پرداخت می‌شود

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه دولت به هیچ وجه از اصلاح قیمت‌ها به دنبال تامین کسری بودجه نیست گفت: دولت علاوه بر این 11 هزار و 300 میلیارد تومان از خزانه خود برداشته و صرف یارانه نقدی، سلامت، بیمه و مخصوصا تولید خواهد کرد.

سخنگوی دولت با اعلام این خبر که یارانه نقدی تنها به نیازمندان پرداخت می‌شود گفت: علت کاهش تورم محصول سیاست سنجیده اقتصادی و انضباط مالی است و در آینده بخشی از منابع هدفمندی قطعا صرف تولید خواهد شد.

به گزارش فارس محمد‌باقر نوبخت، معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور شب گذشته در گفت‌وگوی ویژه خبری به مباحث مربوط به اقتصاد مقاومتی و اقدامات دولت در راستای کاهش تورم و یارانه نقدی پرداخت می‌شود.

وی گفت: هم‌اکنون آئین‌نامه‌های بودجه سال 1393 کل کشور در حال تدوین است و علت کاهش تورم نقطه به نقطه بهمن ماه به 22 درصد و 12 ماهه بهمن ماه به 33.7 درصد سیاست سنجیده اقتصادی و ارتباط مالی است.

نوبخت با اشاره به اینکه باید خود را از منابع نفتی برهانیم گفت: هم‌اکنون برخورد دولت برای واریز منابع نفتی از 28 درصد به 31 درصد افزایش پیدا کرده که در این میان 3 درصد از وابستگی بودجه به نفت کاهش می‌یابد.

نوبخت با تاکید بر اینکه باید گفتمان مدیریت جهادی و اقتصاد مقاومتی را بر جامعه حاکم کنیم گفت: در هیئت دولت هر هفته 2 روز از ساعت 8 تا 1 بعد از ظهر تیم اقتصادی گرد هم آمده و به مسائل مربوطه می‌پردازد.

معاون برنامه‌رزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور در رابطه با افزایش مشارکت مردمی در اقتصاد گفت: آنچه که دولت در اختیار دارد باید به مردم واسپاری کند و عرصه های سرمایه‌گذاری را بیشتر در اختیار مردم قرار دهد.

وی افزود: ترجیح می‌دهیم کارخانجات و شرکت‌های سودآور را به شکل خرد به تمام مردم عرضه کنیم و در این میان هم دولت به دنبال منابع مالی نیست بلکه با هدف حضور فعال بخش خصوصی، اقدامات را تسهیل خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه تسهیلات را برای ایجاد فضای مطلوب رقابتی در اختیار بخش خصوصی قرار خواهیم داد گفت: در این صورت قطعا انگیزه برای سرمایه‌گذاری افزایش خواهد یافت.

نوبخت در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به سوالی درباره چگونگی اصلاح الگوی مصرف در جامعه افزود: بدون تردید اگر با سبک فعلی مصرف کشور را اداره کنیم در آینده نیاز به کالا و خدمات فزاینده خواهد بود.

معاون برنامه‌رزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور ادامه داد: قطعا باید الگوی صحیح مصرف را با جدیت پیگیری و طراحی‌های لازم را داشته باشیم؛ الگوی مصرف باید با منطق و روشنگری فرهنگ‌سازی شود.

وی گفت: در این صورت نیازی به واردات نبوده و در صورت افزایش تولید امکان صادرات نیز فراهم خواهد بود.

وی همچنین در رابطه با ارتباط میان دولت و مجلس خاطرنشان کرد: با واقع‌بینی مجلس در کنار دولت خواهد بود؛ در صورتی که نیاز به فرآیند تقنینی در روند اقتصاد مقاومتی داشته باشیم، حتما مجلس کمک خواهد کرد.

وی ادامه داد: دولت متعهد شده به جای اینکه منابع حاصل از هدفمندی بی‌هدف تقسیم شود، در جامعه هدف یعنی تولید و سلامت به کار گیرد.

*برخی مردم اعتقاد دارند که حقوق دلاری دریافت نمی‌کنند که با هزینه‌های دلاری انرژی را دریافت کنند و حق هم دارند

نوبخت تاکید کرد: قانون می‌گوید قیمت حامل‌های انرژی باید طی مدت معینی با قیمت‌های منطقه‌ای همسان شود اما این امر در راستای صیانت از منابع ملی و منابع مصرف انجام خواهد شد؛ برخی مردم اعتقاد دارند که حقوق دلاری دریافت نمی‌کنند که با هزینه‌های دلاری انرژی را دریافت کنند و حق هم دارند، بنابراین اقدامات دولت در راستای حقوق تمام ملت‌ها خواهد بود.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه دولت به هیچ وجه از اصلاح قیمت‌ها به دنبال تامین کسری بودجه نیست گفت: دولت علاوه بر این 11 هزار و 300 میلیارد تومان از خزانه خود برداشته و صرف یارانه نقدی، سلامت، بیمه و مخصوصا تولید خواهد کرد.

وی افزود: حداقل 10 هزار میلیارد تومان علاوه بر پرداخت یارانه نقدی به خانوار، صرف تولید کشور خواهد شد چرا که بسیاری از واحد‌های تولیدی به دلیل عدم سرمایه در گردش مشکلاتی دارند.

وی ادامه داد: در این مدت دولت تسهیلات ارزان‌قیمت و حتی اگر لازم باشد تسهیلات بلاعوض به واحد‌های تولیدی خواهد داد.

وی در پایان تاکید کرد: انشاءالله با مدیریت اقتصادی شاهد معیشت بهتر مردم و فضای بهبود اقتصادی خواهیم بود و در آینده نیز نوید اقتصادی پویا با تدبیر و امید را می‌دهیم.

اخبار اقتصادی - فارس