اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

احیا اقتصاد ایران مدیون این مرد است/چه توافق شود، چه نشود، دیگر اقتصاد ایران فرو نمی پاشد



اخبار,اخبار سیاست خارجی ,حسن روحانی

 

اخبار سیاست خارجی - اندیشکده بنیاد دفاع از دموکراسی:
احیا اقتصاد ایران مدیون این مرد است/چه توافق شود، چه نشود، دیگر اقتصاد ایران فرو نمی پاشد

حسن روحانی رئیس‌جمهوری ایران در نیویورک اعلام کرد این کشور از رکود اقتصادی خارج شده است و طبعاً وی از چنین دستاوردهایی سربلند و مفتخر بود. باید به این نکته اذعان کرد که قسمتی از این دستاوردها و نتایج مدیون سطح بالایی از مدیریت و استعداد است که با انتخاب وی به عنوان رئیس‌جمهور ایران وارد دولت کنونی ایران شد اما موفقیت روحانی بدون رفع تحریم‌ها هیچ‌گاه ممکن نبود.

به گزارش تیک بدون دستیابی به توافق نهایی، لغو تحریم‌ها امری موقتی و برگشت‌پذیر خواهد بود و حتی تحریم‌های جدید و تازه‌ای نیز ممکن است اعمال شود. اما تمامی این گزینه‌ها برای شرایطی است که مذاکرات با شکست کلی روبرو شود. در حال حاضر، بهبود شرایط اقتصادی (در نتیجه کاهش تحریم‌ها) باعث شده تا ایران دیگر نگرانی اقتصادی نداشته باشد، امری که به اعتقاد بسیاری از مقامات غربی محرک و انگیزه قوی حسن روحانی برای دستیابی به توافق موقت سال گذشته بود. در نتیجه، ایران در حال حاضر احساس می‌کند که تنها به مذاکره نیازمند است نه مصالحه.

«عباس عراقچی» معاون وزیر امور خارجه ایران و عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده این کشور اخیراً در اظهاراتی عنوان کرد: «اگر نتیجه‌ای از مذاکرات حاصل نشود فاجعه‌ای برای ایران رخ نداده است.» «علی یونسی»، مشاور حسن روحانی و وزیر سابق اطلاعات ایران نیز اخیراً طی مصاحبه‌ای با خبرگزاری فارس اظهار کرد: «به نظر می‌رسد آمریکا بیش از سایر قدرت‌های جهانی مشتاق دستیابی به توافق نهایی است.» به نظر می‌رسد که اشتیاق بیش از حد آمریکا برای دستیابی به توافق هسته‌ای نسبت به آنچه مذاکره‌کنندگان می‌خواستند نتیجه مخالفی در بر داشته است و در حال حاضر بدون عواقب و پیامدهای نقض توافق از سوی ایران (به عنوان مثال فروش نفت بیش از سهمیه و میزان مورد توافق) این پیام را به ایران می‌دهد که اعمال فشارها برای دستیابی به امتیازات بیشتر از سوی ایران با گذشت زمان کاهش خواهد یافت

پیامی که این شرایط برای سراسر بازار تجارت جهان با خود به همراه دارد نیز کاملاً مشخص و واضح است، اینکه درهای ایران به روی تجارت باز است و این کشور به طرز فزاینده‌ای مکانی مناسب برای سرمایه‌گذاری خوب و مطمئن است.

چه توافق نهایی حاصل شود یا چه نشود، باید گفت که اقتصاد ایران از آستانه فروپاشی و سقوط کامل بازگشت، آن هم بدون آنکه این کشور امتیاز برگشت‌ناپذیری را در مورد برنامه و فعالیت‌های هسته‌ای خود اعطاء کرده باشد. اگر توافق نهایی در طی مدت باقی‌مانده حاصل نشود، دولت اوباما باید در مقابل پیشنهاد کاهش و لغو تحریم‌های مقاومت بیشتری از خود نشان دهد.

در شرایطی که ایران در سال ۲۰۱۳ میلادی در ورطه رکود اقتصادی قرار داشت، لغو و کاهش تحریم‌ها آن هم قبل از امتیاز دهی ایران یک اشتباه بزرگ از سوی غرب بود و در حال حاضر اگر رئیس‌جمهور آمریکا همچنان مصمم است که از ایران هسته‌ای جلوگیری کند نباید همان اشتباه را دوباره تکرار نماید.
اخبار سیاست خارجی - تیک

 


ویدیو مرتبط :
توافق برای لغو تحریم ها چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ادعای یك موسسه‌ بین‌المللی: بدون توافق اتمی، اقتصاد ایران ورشکسته کامل می‌شود



اخبار,اخباراقتصادی,بزرگ‌ترین موسسات مالی جهان

 

  اخبار  اقتصادی  - ادعای یك موسسه‌ بین‌المللی: بدون توافق اتمی، اقتصاد ایران ورشکسته کامل می‌شود

 موسسه‌ی سرمایه‌گذاری بین‌المللی (IIF) در گزارش مفصلی که درباره‌ی آینده‌ی اقتصاد ایران منتشر کرد، ادعا نموده که اگر توافق اتمی سر نگیرد، اقتصاد ایران ظرف ۲ سال آینده به ورطه‌ی ورشکستگی کامل خواهد افتاد.

به گزارش دویچه وله؛ این نهاد بین‌المللی که اتحادیه‌ای پرنفوذ‌ متشکل از بزرگ‌ترین موسسات مالی جهان است، می‌گوید تاثیرات تحریم‌ها علیه اقتصاد ایران "فلج‌کننده" بوده است. این گزارش تاکید می‌کند نجات اقتصاد ایران در گرو توافق اتمی است و اگر ایران نتواند با قدرت‌های جهانی توافق کند، نمی‌تواند به نجات اقتصاد کشور امید ببندد. موسسه سرمایه‌گذاری بین‌المللی همچنین تاکید دارد که اگر توافق اتمی به نتیجه رسد، اقتصاد ایران در ۲ سال آینده یک دوره‌ی شکوفایی و رونق اقتصادی را تجربه خواهد کرد. بنا به پیش‌بینی این گزارش در صورت توافق، اقتصاد ایران در سال ۲۰۱۵ دست‌کم ۲.۲ درصد رشد خواهد داشت. در صورتی که توافق جامع اتمی رخ دهد، در سال ۲۰۱۵ میزان سرمایه‌گذاری خارجی در ایران با جهش روبرو خواهد شد.

گزارش تاکید دارد که اگر توافق جامعی رخ دهد، ایران در سال ۲۰۱۵ با حذف تدریجی تحریم‌ها، می‌تواند بار دیگر فروش نفت خود را به میزان پیش از آغاز تحریم‌ها برساند. تولید ناخالص داخلی در سال آینده ۵ تا ۶ درصد رشد خواهد داشت. فروش بیشتر نفت در بازارهای جهانی و جذب سرمایه‌ی خارجی احتمالی دلایل اصلی این رشد خواهند بود. این موسسه بین‌المللی می‌گوید با توجه به این‌که ایران صاحب نزدیک به ۱۰ درصد ذخایر نفتی جهان است، رفع تحریم‌ها می‌تواند شرکت‌های نفتی بزرگ و تازه‌ای را وارد بازار ایران کند.

با این‌حال گزارش تاکید دارد که صنعت استخراج نفت ایران نیاز به فن‌آوری‌های جدید دارد که درحال‌حاضر تحریم‌ها و کمبود منابع مالی مانع جدی برای رفع این مشکل است. بنا به این تحقیق در صورتی که توافقی صورت نگیرد، بیکاری در ایران ظرف یک سال دست‌کم ۴ درصد رشد خواهد داشت. بنا به این گزارش ایران حتا در صورت رفع تحریم‌ها، همچنان در تامین امنیت مالی برای سرمایه‌گذاران خارجی ضعیف است و کماکان در دوسال آینده یکی از کشورهای با ریسک نسبتا بالا برای سرمایه‌گذاری خارجی محسوب می‌شود.


 اخبار اقتصادی  - بهار نیوز