اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

احمد خاتمی:به حمدالله در كشور وضع عادی است/مشکلات اقتصادی از سوء‌تدبیر است



احمد خاتمی:به حمدالله در كشور وضع عادی است/مسوولان با اخلال گران اقتصادی برخورد مناسب كنند

خطیب نماز جمعه تهران با اعلام این‌كه به حمدالله در كشور وضع عادی است و بحرانی نیست، كشورهای تحریم كننده ایران را كشورهایی بحران‌زده توصیف كرد.

 



اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

سیداحمد خاتمی در خطبه دوم نماز جمعه تهران به اقدام وزارت خارجه آمریكا در خارج كردن نام سازمان منافقین از لیست گروه‌های تروریستی اشاره كرد و گفت: این‌كه امر تازه‌ای نیست، منش منافقین هم همین است، زندگی نوكرصفتانه آن‌ها مثل مرگ است، برای این كه نسل دوم و سوم انقلاب در جریان قرار بگیرند كه سازمان جهنمی منافقین چه سازمانی است و جهانیان منصف هم سیمای وحشیانه این سازمان تروریستی را بدانند، من فهرستی از ترورهای اینها را محضرتان تقدیم می‌كنم بیش از 16 هزار نفر از مردم این كشور را منافقین ترور كردند و به شهادت رساندند.

وی در ادامه با اشاره به برخی جنایات این گروه تروریستی در سال‌های اولیه پیروزی انقلاب اسلامی ایران گفت: این سازمان افراد كوچه و خیابان را ترور می‌كردند و ترورهای‌شان محدود به مسوولان نبود، 641 نفر كارگر ساده 593 كارگر متخصص 401 كشاورز 995 كاسب 196 معلم 973 دانش آموز و 300 دانشجو را كشتند، چهره خیانت‌بار این‌ها این است حتی مثلا دو نوزاد را در بغل یك مادر می‌كشتند و یا در سر سفره‌ای بمب منفجر می‌كردند و پیرزن و پیرمرد را به كشتن می‌دادند. آن‌ها نه تنها در ایران، بلكه در عراق هم جنایت انجام دادند و در قتل 25 هزار نفر قیام كنندگان علیه صدام دست به جنایت زدند.

این عضو هیات رییسه مجلس خبرگان ادامه داد: این سازمان جهنمی از ابتدا هم آمریكایی بود و از ابتدا هم با آن‌ها سر و سر داشتند، در حالی كه شعارهای ضدامپریالیستی آن‌ها گوش فلك را كرده بود، این اقدام پرده را كنار زد تا همه بفهمند این سازمان جهنمی آمریكایی و صهیونیستی است.

وی در پاسخ به این سوال كه "با این كار آمریكا به دنبال چیست؟" گفت: آمریكا می‌خواهد بگوید تمام قد به مبارزه با انقلاب اسلامی آمده و دنیا می‌داند، امروز آمریكا ستاد مبارزه با انقلاب اسلامی است.

وی با طرح این سوال كه در این شرایط دم از مذاكره با آمریكا زدن به چه معناست؟ یادآور شد: من سخنم با فرد نیست و با مبنا كار دارم، دشمنی آمریكا در طول این سال ها كمتر نشده كه بیشتر شده است و حداقل 33 برابر شده است، امروز مذاكره با ایران و ایران را سر میز مذاكره نشاندن یك هدف استراتژیك برای آمریكاست، چون آمریكا این را می‌داند كه انقلاب‌های منطقه برخاسته از انقلاب بزرگ ایران است، این هدف استراتژیك برای آمریكاست كه بگوید چاره‌ای ندارید برای این كه با ما بسازید و دیدید كه ایران هم پس از 33 سال پای میز مذاكره آمد، البته به فضل خدا آمریكا این هدف را به گور خواهد برد.

وی خاطرنشان كرد: امروز آمریكا در مواجهه با ایران در بدترین وضعیت خود قرار دارد، آن‌ها در ابتدای تحریم گفته بودند كه ایران یك ماه دیگر دست تسلیم بلند می‌كند سه ماه از این تحریم گذشته و به فضل الهی زمستان می‌گذارد و رو سیاهی بر ذغال خواهد ماند. ایران به فضل خدا شجاع مقتدر و با صلابت ایستاده است.

خاتمی گفت: به حمدالله در كشور وضع عادی است و بحرانی نیست. مشكلات بوده و هست، اگر دنبال كشور بحران زده هستید به سراغ همان كشورهایی بروید كه تحریم كرده‌اند، در تلویزیون می‌بیند كه با چه مشكلاتی مواجه هستند و حكام هم عاجز از حل مشكلات هستند. به آمریكا بروید كه ببینید بیش از كل جمعیت كشورمان آمریكا فقیر دارند و این آماری است كه خودشان می‌دهند در ایران این خبرها نیست، بلكه مشكلات هست با همراهی مسوولان این مشكلات برطرف خواهد شد.

وی تاكید كرد: فشاری كه امروز از سوی دنیای استكبار بر ما وارد شده است، یك جنگ تمام عیار اقتصادی است، آن‌چه كه آن‌ها می‌خواستند، در جنگ هشت ساله به دست بیاورند و به دست نیاوردند، می‌خواهند در این جنگ تحمیلی اقتصادی آن را به دست آورند، این مردم در دفاع مقدس كه سخت‌تر از این جنگ اقتصادی بود، مقاومت كردند. با ایمان به وعده های خدا این فشارها طول نمی‌كشد چون ملت ما امتحان داده كه در فشارها فرسوده نمی‌شود و زندگی در فشارها را تجربه كرده است و به فضل خدا ملت ما آن‌ها را فرسوده كرده و از میدان خارج می‌كند.

امام جمعه موقت تهران ادامه داد: البته منصفانه آن است كه بگوییم بخشی از این فشارها ناشی از تحریم است، اما بخش‌های دیگر را ندیده نگذاریم اخلال گران اقتصادی را در داخل نیروهای امنیتی و اطلاعاتی ما شناسایی و برخورد كنند، از سوی دیگر نباید سوءتدبیرها را نادیده ببینیم من یك قوه را خطاب قرار نمی دهم، هر سه قوه محترم این نظام دست به دست هم دهند تا از فشار زائد بر این ملت بزرگ و فداكار كاسته شود.

وی با انتقاد از برخی اختلافات میان مسوولان تاكید كرد: تنها راه حل این مشكلات تعامل و همدلی مسوولان با مردم است، مسوولان باهم تعامل كنند و بدانند این بگومگوهای رسانه ای شان دشمنان را شاد و دوستان را رنجیده می كند این را كنار بگذارند مسوولان محترم یك بار بازتاب حرف هایشان را در رسانه های خارجی ببینند و شادی آنها را ببینند انتظار می رود مسوولان با تعامل و همدلی مشكل را حل كنند، فرافكنی نه دردی را درمان و نه مشكلی را حل می‌كند، مردم می گویند مسوولان محترم ما انتخابتان كرده ایم و می خواهیم در حد توان مشكل را حل كنید این حق مردم است.

وی گفت: مردم عزیز هم توجه داشته باشند كه خلاصه زندگی سعادت مندانه و عزت مندانه كه بخواهید بر سرنوشت خود مسلط شوید، هزینه دارد و هر ملتی كه بخواهد این طور زندگی كند این هزینه ها برایش طبیعی است و بدانید كه ما طلبه ها هم در میان شما هستیم و این مشكلات شما را درك می كنیم.

خاتمی با انتقاد از خبری كه به نقل از وی توسط یك خبرنگار منتشر شده بود، گفت: یك خبرنگار سهل انگار به دروغ از من گفت كه خاتمی می‌گوید در برابر گرانی ها آخ هم نگویید دروغ به این بزرگی! مگر می‌شود من چنین چیزی بخواهم ؟ حرف من این است كه برخورد دشمن پسند، نداشته باشیم، دشمن آشوب و بلوا می‌خواهد نمی‌گویم رنجش نداشته باشید، این حق شماست، اما دشمنان آشوب و وادار كردن مسوولان برای عقب نشینی از مواضع داشته باشند والا چه كسی می گوید آخ نگویید، اما نباید رفتار دشمن شاد كننده داشت به حمدالله مردم و اقشار مختلف جامعه ما همه یك صدا تا آخرین نفر و نفس و قطره خون پای این انقلاب اسلامی ایستاده‌اند.

وی با تمجید از بازاریان گفت: بازاریان و اصناف كشور در صد سال اخیر در هر قیام مردمی كه بوده است، نقش ستودنی و مثال‌زدنی داشتند، در نهضت 15 خرداد این اصناف بودند كه به میدان آمدند در طول سال‌های خفقان این اصناف تمام تلاش خود را برای پیروزی انقلاب داشتند و تاكنون هم همراه با نظام اسلامی بوده‌اند و خواهند بود و من یقین دارم بازاری‌های انقلابی ما نخواند گذاشت دشمنان انقلاب زخم خورده های انقلاب از اعتراض صنفی شان سوءاستفاده كنند.

خاتمی همچنین گفت: از همه مسوولان و قوه قضاییه انتظار می‌رود در این عرصه با اخلال گران اقتصادی و محتكران برخورد مناسبی داشته باشند، در این جا از قوه قضاییه در برخورد با اخلال گران ارز تشكر می كنم مردم هم توجه كنند پخش شایعات از ابزار مهم جنگ روانی است اعتنایی به شبكه های بیگانه دشمن نداشته باشند شبكه هیا آمریكا و انگلیس و صهیونیستی فاسقند و نباید به حرف آنها توجه كرد مردم ما به فضل خدا با سرفرازی این گردنه ها را هم مثل گردنه های قبل پشت سر می گذارد.

تقوا اقتضا می‌كند این نظام تضعیف نشود

آیت الله سیداحمد خاتمی در خطبه اول نماز جمعه تهران در ادامه سلسله بحث‌های مطرح شده درباره اصول اساسی اخلاقی اسلام به یقین به خدا اشاره كرد و گفت: یقین یكی از زیرمجموعه‌های مبحث انس با خدا است، خداوند به وعده‌هایش عمل می‌كند. طبق آیات قرآن اگر امتی و جامعه‌ای با خدا بود، در مشكلات نمی ماند و گیر نمی‌كند.

وی افزود: خداوند در قرآن می فرماید جامعه ای كه با خدا قهر كند و منشش منش خدایی نباشد منتظر عنایات خدا نباشد، آن كه از یاد خدا اعراض كند باید بداند كه در زندگی با بن بست مواجه می‌شود.

خاتمی در ادامه با تشكر از حضور فرمانده و تعدادی از پرسنل نیروی انتظامی در نماز جمعه گفت:‌ امنیت اساسی ترین مبنای هر پیشرفتی است، پیشرفت فرهنگی اقتصادی و سیاسی امنیت می خواهد و عزیزان نیروی انتظامی در این زمینه فعال هستند.

وی همچنین با انتقاد از ترویج بدحجابی در جامعه گفت: اگر جامعه ای كوچه و خیابان و بیمارستانش بوی اعراض از یاد خدا بدهد، این بدحجابی‌های گسترده سبب می شود عنایت خدا از جامعه كم شود؛ چرا بنده خدا نباشیم؟ خانم محترمی كه رعایت حجاب دینی را نمی كنی با خدا كار نداری؟ بیمار شدی و گرفتار شدی سراغ چه كسی می روی؟

وی خاطرنشان كرد: ایمان به خدا و پیامبر(ص) و امام مصداق برجسته ایمان است و تقوا هم تجلی ایمان است.در عرصه سیاسی باید اهل تقوا باشیم، امروز این نظام اسلامی پرچم لااله الا الله و محمدرسول الله را در جهان بلند كرده است و پرچم علی ولی الله را در كشور اسلام و قرآن با افتخار به اهتزاز در آورده، تقوا اقتضا می كند این نظام تضعیف نشود مراجع تقلید می گوید تقویت نظام واجب و تضعیف نظام حرام است، برخی هم می گویند تضعیف نظام اسلامی حرام است اگر كسانی مقلد مراجع هستند، تقوا اقتضا می كند كاری نشود كه نظام آسیب ببیند.

وی با اشاره به وضعیت اقتصادی حاكم بر كشور تصریح كرد: در عرصه اقتصادی امروز به شدت نیاز به تقوا داریم برخی به چه دلیل احتكار می كنند؟ پس خدا و دین كجا رفته ؟ وقتی وضع چنین است عده‌ای سوءاستفاده چی نیز استفاده می كنند. هر گونه اخلال اقتصادی بی تقوایی است این كه عده‌ای نبض ارز را به دست بگیرند و آب به آسیاب دشمن بریزند، بی تقوایی است./ایسنا

 


ویدیو مرتبط :
تفاوت مشکلات اقتصادی غرب با مشکلات اقتصادی ایران

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

طرح یارانه 250 هزار تومانی سوء استفاده از مشکلات اقتصادی مردم است



 اخباراقتصادی ,خبرهای اقتصادی , یارانه  ها

جعفری با پوپولیست خواندن طراحان یارانه 250 هزار تومانی گفت: افزایش رقم یارانه نهایتا منجر به تورم وحشتناک و افزایش غیر قابل کنترل حجم نقدینگی در کشور می‌شود.

هرمز جعفری کارشناس انرژی در گفت‌وگو با   ایلنا درباره طرح موضوعاتی همچون وعده پرداخت یارانه 250 هزار تومانی و مشکلاتی که در این مسیر گریبانگیر دولت و وزارت نفت خواهد شد، گفت: پرداخت یارانه از اساس طرح غلطی بود چرا که در علم اقتصاد چنین طرح‌هایی حتی اگر بخواهد اجرا شود در قالب پول نقد نیست چون بی شک تورم زاست کما اینکه در چند سال اخیر نیز این قضیه را تجربه کردیم.

وی افزود: اکنون خانوارها به ازای هر نفر 45 هزار تومانی که می‌گیرند تورمی را تجربه می کنند که باید  چند برابر را پس دهند یعنی در واقع به ضرر شهروندان است چون تورم ایجاد می‌کند.

جعفری تصریح کرد: بحث دیگر اینکه ما با توجه به کاهش قیمت نفت و اقتصاد تک محصولی وابسته به درآمدهای نفتی بعد از کاهش قیمت نفت کسری بودجه زیادی داشتیم به نحوی که دولت درخواست برداشت از صندوق توسعه ملی را داشته است.

وی اظهار داشت: تاکنون 30 درصد سهم صندوق توسعه نفتی از درآمدهای نفتی بود که این 30 درصد را به 20 درصد کاهش داده‌اند لذا می‌بینیم که دولت در پرداخت حق و حقوق کارمندان هم به خاطر کسری بودجه با مشکل مواجه است بنابراین به لحاظ تئوریکی و هم به لحاظ واقعیت‌های موجود این ایده اشتباه است و دولت قدرت پاسخگویی به چنین پرداخت‌هایی ندارد.

این کارشناس خاطرنشان کرد: اینکه برخی به خاطر مباحث انتخاباتی و جناحی چنین موضوعاتی را طرح می‌کنند فقط دعوای سیاسی است که نه تنها به نفع منافع ملی نیست بلکه بیشتر رویکرد پوپولیستی است و این عده قبلا در قبال طرح چنین رویکردهایی به منافعی دست یافته بودند.

وی یادآور شد: وضعیت اقتصادی کشور این ظرفیت را ندارد که بخواهد به مردم چنین مبالغی را پرداخت کند زیرا با یک محاسبه سر انگشتی رقم بسیار کلانی است که نهایتا منجر به تورم وحشتناک و افزایش غیر قابل کنترل حجم نقدینگی در کشور می شود معضلی که اکنون نیز بحث کنترل آن یک موضوع جدی در اقتصاد کشور است.

جعفری گفت: مباحث مربوط به افزایش یارانه نقدی به لحاظ تئوریک و عمل واقعی نیستند و کسی نمی‌تواند از آن دفاع کند مگر گروه‌هایی که به جای منافع ملی، منافع گروهی و شخصی خودشان را دنبال می‌کنند و در پی اهداف انتخاباتی و جمع کردن آرا و سوء استفاده از نجابت و مشکلات اقتصادی مردم هستند.

وی تاکید کرد: این موضوعات نه تنها دولت بلکه وزارت نفت را که سنگینی پرداخت یارانه را به دوش می‌کشد دچار چالش‌های فراوانی می‌کند کما اینکه این وزارت خانه در حال حاضر نیز که یارانه 45 هزار تومان است با مشکلات عدیده‌ای رو به رو است.

 اخبار  اقتصادی  -  ایلنا