اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

احمدی نژاد كجا می‌رود؟



آینده احمدی نژاد

برنامه‌های احتمالی رئیس جمهور سابق
احمدی نژاد كجا می‌رود؟

روزنامه قانون نوشت:

 سوم تیر 84 با کاپشنی اسپرت بر تن و شعار عدالت بر لب، سكاندار پاستور شد.

محمود احمدی نژاد كه چند روزی است پاستور را ترك كرده و دوباره به نارمك تهران برگشته است آن موقع شهردار  پایتخت  بود. شهردار لاغر و نحیف تهران با صورتی پر از رد خطوط خاطره ، در سال 1384 نام خود را به‌عنوان یكی از پدیده های تاریخی سیاسی ایران معاصر به ثبت رساند.

 

او آن زمان با شعار عدالت و وعده آوردن پول نفت بر سر سفره هر ایرانی خیز بلندی برای تصاحب صندلی ریاست جمهوری برداشت . او با نگاه مستقیم به چشمان رقیب و بیان صریح انتقادات و ایمان به اینکه هر چه به غیر از کلام اش باطل است ، دل از ایرانیان به یغما برد و آنها که گویی از بازی سیاست خسته شده بودند ، دل به دل مردی که دم از عدالت اجتماعی می‌زد سپردند و با رای به او خواستند همین فردا پول نفت سر سفره هایشان بیاید و آنها نیز از این نعمت خدادادی منفعت خود را ببرند.

رفت ، با تغییر در ظاهر و خانه !
اما حالا بعد از 8 سال پر سر و صدا آن مرد رفت ، اما اینبار نه با کاپشن معروف و جهانی خود كه آن را در سال 89 در یک حراجی به مبلغ 54 میلیون تومان فروخته بود. او رفت با کت و شلواری اتوکشیده و گاهی همراه با تمثال نقشه ایران   روی لبه آن. او رفت با صورتی شفاف‌تر و متفاوت‌تر از روزی كه آمده بود. او رفت به خانه ای كه در این 8 سال كوبیده شده و بنای جدید گرفته بود.   
   
روسای جمهور  سابق در ایران و جهان
با نگاهی گذرا به سایر كشورها می‌توان دید كه اكثر روسای جمهور بعد از اتمام كارشان در قامت یك مشاور یا نویسنده   یا تئوریسین سیاسی و متولی امور خیریه در دولت‌های بعدی ظاهر می‌شوند و به نوعی پرنسیب ریاست جمهوری خود را حفظ می‌كنند. در ایران نیز بعد از انقلاب اسلامی‌و دیدن 6 رئیس جمهور كه دو تن از آنان موفق به اتمام دوره ریاست جمهوری خود نشدند( بنی صدر كه از ایران رفت و رجایی كه شهید شد)

 

این عرف پذیرفته شده مورد قبول واقع شد كه شخص رئیس جمهور بعد از اتمام دوره كاری خود حداقل در قالب یك مشاور به نظام جمهوری اسلامی‌خدمت كند. در این راستا به استثنای رئیس جمهور سوم  (آیت ا... خامنه ای) كه به مقام رهبری كشور رسید دو رئیس جمهور دیگر یكی در قالب ریاست مجمع تشخیص مصلحت و زمانی رئیس مجلس خبرگان رهبری ظاهر شد( هاشمی) و دیگری با دوری از پست‌های اداری به كارها و ریاست خود در بنیاد باران(خاتمی) پرداخته و ترجیح داد تا رهبری معنوی جبهه اصلاحات را در كارنامه خود داشته باشد.

 

حالا ششمین رئیس جمهور ایران محمود احمدی نژاد نیز به جمع روسای جمهور اتمام دوره ای رسید و این سوال را در اذهان ایجاد كرده كه وی بعد از اتمام دوران  ریاست جمهوری به كجا خواهد رفت؟ و چه خواهد كرد؟ این سوال از آن جهت دارای اهمیت است كه احمدی نژاد در طول دوره ریاست جمهوری خود نشان داده است كه قابل پیش بینی نیست ومی‌تواند  با انجام برخی كارها همگان را   متحیر كند.


عضوی دیگر در مجمع تشخیص مصلحت
موضع گیری‌های وی درباره قوای دیگر، خانه نشینی ۱۱ روزه و چالش‌هایی که با برخی از چهره‌های سیاسی حتی در دولت‌های خود داشت سبب شد تا آینده سیاسی این رئیس‌جمهور که همزمان هم مورد حمایت برخی اصولگرایان   وهم مورد انتقاد آن‌ها‌ست در هاله‌ای از ابهام باشد.

 

همان‌طور كه قابل پیش بینی بود‌، مقام معظم رهبری با حكمی‌كه صادر كردند‌،  او را به مثابه سایر مردان قدرت ایران به عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام به‌عنوان عضو حقیقی انتخاب كردند.

 

رهبری معمولا  که روسای قوایی را که زمان خدمتشان تمام شده است به عضویت در اینگونه نهادها منصوب می‌کنند.  (مثال این امر، عضویت حجت‌الاسلام کروبی در مجمع تشخیص مصلحت نظام در سال ۸۳ و پس از پایان ریاست او بر مجلس ششم و ریاست آیت ا... شاهرودی بر هیأت عالی حل اختلاف قوا‌ست.)
در حكم آیت ا... خامنه ای خطاب به رئیس‌جمهور سابق آمده است : " با توجه به تلاش با ارزش هشت ساله جنابعالی در مسئولیت خطیر ریاست جمهوری اسلامی‌ایران و تجارب فراوانی که در این مورد اندوخته‌اید، شما را به عضویت مجمع تشخیص مصلحت نظام منصوب می‌نمایم.
توفیقات جنابعالی را از خداوند متعال خواستارم."


از دانشگاه تا بنیاد بهار
 از سوی دیگر نزدیكانی مانند امیری فر تدریس در دانشگاه و معلمی‌را یکی از برنامه‌های آقای احمدی‌نژاد بعد از پایان دولت او می‌دانند همان‌گونه كه خودش نیز در برنامه زنده تلویزیونی اعلام و از مردم برای راه اندازی دانشگاه خود طلب كمك مالی كرد.


اما آنچه كه از گفته‌های افراد نزدیك به احمدی نژاد بر می‌آید این است كه او در كنار تدریس در دانشگاه فعالیت‌های سیاسی دیگری را نیز دنبال خواهد كرد.

 

این موضوع از آنجا نشات می‌گیرد كه احمدی نژاد علاقه‌مند است به عنوان رهبر یک جریان سیاسی وارد صحنه شود و تیم متشکلی را برای خود فراهم کندتا در انتخابات ریاست جمهوری آینده یا مجالس آتی نقش داشته باشد.

 

این مورد  موضوعی است كه از طرف بعضی از اشخاص نزدیك به وی مورد تایید قرار گرفته است و تا آنجا به پیش رفته كه خبر از تاسیس بنیادی به نام «بنیاد بهار» در شهر تهران و با ریاست  وی دادند كه قرار است با ساماندهی نیروهای هوادار، حضور خود را در جامعه حفظ كرده و برای یك خیز بلند تا چهار سال آینده و شركت در انتخابات ریاست جمهوری آماده شود. اما در نهایت واقعا سرنوشت احمدی‌نژاد بعد از ریاست جمهوری چه خواهد شد؟

این سوالی‌است كه این‌روزها همه ایرانیان از همدیگر‌می‌پرسند!
روزنامه قانون

 

 


ویدیو مرتبط :
سر احمدی نژاد کلاه نمی رود

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آیا احمدی‌نژاد به جردن می‌رود؟



روزهای پایانی دولت احمدی‌نژاد,دفتر رییس‌جمهور سابق

تنش بین بقایی و سرپرست شورای عالی امور ایرانیان خارج از كشور
آیا احمدی‌نژاد به جردن می‌رود؟

روزنامه اعتماد نوشت:

اگرچه روزهای پایانی دولت احمدی‌نژاد برخلاف انتظار به آرامی در حال سپری شدن است و شعله اختلاف میان جریان دولت با اصولگرایان منتقد آن تا حدی فروكش كرده اما با این وجود هر از گاهی گوشه‌یی از این اختلافات بیرون می‌زند و برای مدتی فضای سیاسی و رسانه‌یی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. ایجاد نهادی با نام «دفتر رییس‌جمهور سابق» موضوعی بود كه غلامحسین الهام سخنگوی دولت، اخیرا طی نامه‌یی به حمید بقایی سرپرست نهاد ریاست‌جمهوری مطرح كرد. انتشار نامه الهام آغاز مناقشات جدیدی بود كه یادآور نزاع دو ساله پیرامون مساله جریان موسوم به «انحرافی» بود.

اصولگرایان منتقد دولت و برخی از نمایندگان مجلس درخواست الهام را برنامه جریان «انحرافی» برای تداوم حضور احمدی‌نژاد در پاستور خواندند. بعد از این مخالفت‌ها بود كه حمید بقایی سرپرست نهاد ریاست‌جمهوری اعلام كرد كه احمدی‌نژاد در پاستور نخواهد ماند.

بقایی چهارشنبه هفته گذشته در جمع خبرنگاران با اشاره به اخباری كه درباره تاسیس نهادی با عنوان «دفتر رییس‌جمهور سابق» منتشر شده بود، گفت: «این‌گونه نیست و احمدی‌نژاد نمی‌خواهد در پاستور بماند. » بقایی در همان اظهارات با اشاره به برخی اخباری كه او آنها را «شایعه» خوانده بود از رواج دروغگویی گله كرده بود: «متاسفانه شاهد هستیم كه یك مسابقه دروغگویی آغاز شده است.»

اما بقایی تنها كسی نبود كه نسبت به واكنش‌ها در پی اعتراض به انتشار خبر تاسیس دفتر رییس‌جمهور سابق به اظهارنظر پرداخت بلكه محمود احمدی‌نژاد هم هفته پیش با اشاره به خبر فوق گفت: «منزل ما آماده است و در حال اسباب‌كشی به نارمك هستیم.»

اما با وجود همه این تكذیب‌ها ظاهرا دولتمردان احمدی‌نژاد و چهره‌های نزدیك به اسفندیار رحیم‌مشایی عزم خود را برای تاسیس نهادی با عنوان «دفتر رییس‌جمهور سابق» جزم كرده‌اند. در همین راستا روز گذشته وب‌سایت «شورای عالی ایرانیان خارج از كشور» از قصد نهاد ریاست‌جمهوری به سرپرستی حمید بقایی برای استقرار محمود احمدی‌نژاد بعد از پایان دوره ریاست‌جمهوری‌اش در ساختمان این شورا خبر داد. بنا بر آنچه توسط وب‌سایت این شورا منتشر شده است احمدی‌نژاد بنا دارد بعد از روز 12 مرداد به ساختمانی در خیابان آفریقا (جردن) نقل مكان كند كه در حال حاضر در اختیار شورای عالی امور ایرانیان خارج از كشور قرار دارد.

در خبری كه توسط این سایت تنظیم شده آمده است: «در پی اقدام حمید بقایی، سرپرست نهاد ریاست‌جمهوری، به حذف و گرفتن تعدادی از پست‌های مدیریتی دبیرخانه شورای عالی برای تشكیل دفتر رییس‌جمهور سابق، در گام بعدی، بقایی به دنبال گرفتن ساختمان شورای عالی امور ایرانیان خارج از كشور برای استقرار نیروهای مورد نظر خود است.

میثم طاهری، سرپرست دبیرخانه شورای عالی امور ایرانیان، ضمن مخالفت شدید با حذف پست‌های دبیرخانه بدون هماهنگی و اطلاع دبیرخانه، از تحویل ساختمان و نیز پذیرش نیروهای بقایی در ساختمان دبیرخانه استنكاف و اعلام كرده تحت هیچ شرایطی حاضر به اجرای سیاست‌های بقایی نیست.

«اعتماد» نیز روز گذشته برای پیگیری خبر مذكور طی تماسی كه دفتر شورای عالی امور ایرانیان خارج از كشور داشت موفق نشد با میثم طاهری، سرپرست دبیرخانه این شورا صحبت كند. اما مسوول روابط عمومی این نهاد طی تماسی كه «اعتماد» برقرار كرده بود حاضر نشد چیزی بیش از آنچه در وب‌سایت شورای عالی امور ایرانیان خارج از كشور منتشر شده اظهارنظر كند. او در گفت‌وگو با «اعتماد» گفت: «تا همین جای كار هم اقدام بزرگی انجام داده‌ایم كه خبر فوق را منتشر كرده‌ایم و فعلا برایمان مقدور نیست در این مورد اظهارنظر بیشتری داشته باشیم.»

«شورای عالی امور ایرانیان خارج از كشور» اواخر سال ?? ایجاد شد كه در بدو تاسیس بر اساس آیین‌نامه مصوب شورای عالی زیرمجموعه وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران قرار گرفت اما با آغاز به كار دولت نهم، سطح و ساختار دبیرخانه ارتقا یافت و به نهاد ریاست‌جمهوری منتقل شد. ریاست «شورای عالی امور ایرانیان خارج از كشور» بر عهده رییس‌جمهور است كه در حال حاضر اسفندیار رحیم‌مشایی (جانشین رییس‌جمهور) در شورا و محمدشریف ملك‌زاده نیز دبیركل امور ایرانیان خارج از كشور هستند.

طبق ماده 2 آیین‌نامه اجرایی وظایف این شورا به شرح زیر است؛ «بررسی و تصویب سیاست‌ها و برنامه‌های كلان در ارتباط با ایرانیان خارج از كشور، اتخاذ تدابیر لازم برای تعامل سازنده‌تر با ایرانیان خارج از كشور، حمایت از حفظ هویت ایرانیان خارج از كشور، حمایت از حقوق حقه ایرانیان در عرصه‌های مختلف اعم از امور اجتماعی، اقتصادی و...، تسهیل و تقویت حضور موثرتر ایرانیان خارج از كشور در صحنه‌های اجتماعی و اقتصادی داخل كشور و عرصه‌های مختلف سازندگی، هماهنگی و بهینه‌سازی سیاست‌های اجرایی دستگاه‌های مختلف درون كشور در نحوه ارائه خدمات به ایرانیان خارج از كشور.»

اما در دولت دوم احمدی‌نژاد این نهاد اهمیت بیشتری پیدا كرد تا جایی كه می‌توان گفت به یكی از پایگاه‌های سیاسی اسفندیار رحیم‌مشایی تبدیل شد. او اقدام به برگزاری همایش‌هایی كرد كه ایرانیان خارج از كشور را در آنها دعوت و برایشان سخنرانی می‌كرد. همین مساله بود كه انتقادات اصولگرایان را برانگیخت و البته آنها بیشتر سعی كردند از میزان هزینه‌هایی كه برای انجام آن همایش‌ها شده انتقاد كنند اما مشایی و برخی اطرافیان او بر ضرورت ارتباط و پیگیری حقوق ایرانیان خارج از كشور تاكید می‌كردند.

اما با پایان یافتن دولت احمدی‌نژاد ظاهرا قرار است خیلی از این دست ضرورت‌ها نیز پایان یابد و ظاهرا به گمان دولتمردان دولت دهم، ایرانیان خارج از كشور احتیاجی ندارند به اینكه دولت آینده حقوق‌شان را پیگیری كند و برای همین هم لازم نیست ساختمانی در اختیار نهادی قرار داشته باشد كه نامش «شورای عالی امور ایرانیان خارج از كشور» است./روزنامه اعتماد