اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

احمدی نژاد برای استیضاح اماده می شود



   استیضاح احمدی نژاد,استیضاح قطعی احمدی نژاد

 

احمدی نژاد برای استیضاح اماده می شود

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

علی اکبر اولیا گفت: شکایت عده‌ای از نمایندگان علیه رئیس جمهوری به شخص لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی داده شده و اگر این شکایت مورد تأیید نمایندگان مجلس قرار بگیرد و به قوه قضائیه ارجاع داده شود، احمدی‌نژاد سومین کارت زرد را از مجلس دریافت می‌کند و این به معنای مقدمه اولیه برای استیضاح خواهد بود.

 

اولیا از ارائه شکایت نمایندگان علیه احمدی‌نژاد به شخص رئیس مجلس شورای اسلامی خبر داد و گفت: امیدواریم گزارش کمیسیون مربوطه ظرف 10 روز در صحن علنی قرائت و به رأی گذاشته شود.

 

به گزارش انتخاب به نقل از همشهری، علی اکبر اولیا تأکید کرد: شکایت عده‌ای از نمایندگان علیه رئیس جمهوری به شخص لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی داده شده و این شکایت طبق ماده 233 آیین نامه داخلی به کمیسیون تخصصی ذی‌ربط ارجاع خواهد شد.

اولیا که از امضاکنندگان شکایت نمایندگان علیه رئیس جمهوری است، با اشاره به مهلت 10 روزه کمیسیون تخصصی برای ارائه شکایت در صحن علنی مجلس گفت: امیدواریم شکایت از رئیس جمهور ظرف 10 روز در صحن علنی مطرح شود و نمایندگان با رأی خود این شکایت را تأیید کنند.

 

وی موارد شکایت از رئیس جمهوری را منطقی و اصولی دانست و تصریح کرد: اگر این شکایت مورد تأیید نمایندگان مجلس قرار بگیرد و به قوه قضائیه ارجاع داده شود، احمدی‌نژاد سومین کارت زرد را از مجلس دریافت می‌کند و این به معنای مقدمه اولیه برای استیضاح خواهد بود.

عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه شکایت از رئیس جمهوری در چند بند مختلف طراحی شده است، پیش بینی کرد حداقل 2 یا 3 بند از این شکایت در صورت ارائه در صحن علنی مجلس رأی بیاورد.

 

روز گذشته 21 نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی نامه‌ای را در شکایت از رئیس جمهوری تدوین کرده و به رئیس مجلس شورای اسلامی ارائه داده‌اند. محوریت این شکایت‌نامه در تنظیم و امضا با تعدادی از اعضای فراکسیون اقلیت مجلس است که برخی از آنان طرح سوال از رییس‌جمهوری را هم امضا کرده بودند.

 

شکایت از پاسخ‌های احمدی‌نژاد به سوال نمایندگان در چهار محور تدوین شده؛ در بخش نخست از آنچه «توهین» به نمایندگان خوانده شده شکایت شده است. نمایندگان در بخش دوم از پاسخ رییس‌جمهوری به دلیل «بیان مطالب خلاف واقع» شکایت کرده‌اند و برخی از این مطالب خلاف واقع را مثال زده‌اند. از اظهار بی‌اطلاعی احمدی‌نژاد از سفر «منوچهر متکی» به عنوان وزیر امور خارجه به سنگال تا «صفر» اعلام کردن موجودی حساب ذخیره ارزی. قسمت سوم سوال هم به داستان در «راس امور ندانستن» مجلس باز می‌گردد. در بخش پایانی هم از «استنکاف از اجرای قوانین مطرح شده در سوال» و «قانون ندانستن بعضی از قوانین» شکایت شده است.

 

طبق ماده 233 آیین نامه داخلی مجلس که علی اکبر اولیا و سایر امضاکنندگان شکایت به آن استناد می‌کنند، هرگاه حداقل 10 نفر از نمایندگان و یا هرکدام از کمیسیون‌ها، عدم رعایت شؤونات و نقض یا استنکاف از اجراء قانون یا اجراء ناقص قانون توسط رئیس جمهور و یا وزیر و یا مسؤولین دستگاه‌های زیرمجموعه آنان را اعلام نمایند، موضوع بلافاصله از طریق هیأت رئیسه جهت رسیدگی به کمیسیون ذی‌ربط ارجاع می‌شود. کمیسیون حداکثر ظرف مدت 10 روز موضوع را رسیدگی و درصورت وارد بودن با اظهارنظر صریح، گزارش خود را از طریق هیأت‌رئیسه به مجلس ارائه می‌دهد.

 

در تبصره یک این ماده آمده است: چنانچه نظر مجلس بر تأیید گزارش باشد موضوع جهت رسیدگی به قوه قضائیه و سایر مراجع ذی‌صلاح ارسال می‌شود تا خارج از نوبت و بدون تشریفات دادرسی رسیدگی کند.

 

براساس تبصره دوم ماده 233 آیین نامه داخلی مجلس درصورتی که مجلس در مورد رئیس‌جمهور یا هریک از وزیران سه نوبت ‌رأی به وارد بودن گزارش بدهد طرح استیضاح در صورت رعایت مفاد اصل هشتاد و نهم(89) قانون اساسی در دستورکار مجلس قرار خواهد گرفت./انتخاب


ویدیو مرتبط :
*نسخه کامل*سخنرانی جنجالی احمدی نژاد در جلسه استیضاح وزیر کار

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

توضیحات مشایی درباره علت عدم حضور احمدی‌نژاد در جلسه استیضاح بهبهانی



 

 

توضیحات مشایی درباره علت عدم حضور احمدی‌نژاد در جلسه استیضاح بهبهانی

 

رئیس دفتر رئیس جمهور در واكنش به استیضاح بهبهانی و عدم رای اعتماد دوباره مجلس به وی گفت: استیضاح از نظر دولت عملا منتفی بود از همین رو رئیس جمهور و وزیر در جلسه روز سه شنبه مجلس حضور پیدا نكردند چرا كه استیضاح را منتفی شده می‌دانستند.

اسفندیار رحیم مشایی رئیس دفتر رئیس جمهور صبح امروز شنبه در حاشیه مراسم تجدید میثاق رئیس جمهور و اعضای دولت با آرمان‌های بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران در جمع خبرنگاران به سفر روز دوشنبه خود به كشور سوریه جهت شركت در مراسم افتتاحیه نمایشگاه دستاوردهای فناوری جمهوری اسلامی ایران اشاره كرد و گفت: معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور با مركز فناوری ریاست جمهوری یك نمایشگاهی از دستاوردهای علمی و فناوری‌های نوین را در سوریه تأسیس كرده‌اند كه از روز دوشنبه آغاز خواهد شد و بنده نیز حضور خواهم یافت.

وی ادامه داد:‌ در این نمایشگاه بنا است علاوه بر نمایش توانمندی‌های علمی و فنی جمهوری اسلامی ایران با محور تكنولوژی‌های جدید و فنون جدید كه ارائه می‌شود بتوانیم همكاری‌های بین دو كشور را در زمینه فناوری‌های نوین آغاز كنیم.

رئیس دفتر رئیس جمهور با اشاره به حضور نسرین سلطانخواه معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در مراسم اختتامیه نمایشگاه دستاوردهای فنی جمهوری اسلامی ایران خاطرنشان كرد: در این سفر بناست كه با رئیس جمهور سوریه و برخی مقامات ارشد این كشور نیز دیداری داشته باشیم و در زمینه مسائل دوجانبه و مسائل منطقه نیز گفت‌وگوهایی نیز داشته باشیم.

مشایی همچنین در پاسخ به سؤالی در خصوص دلیل عدم شركت رئیس جمهور و بهبهانی در روز استیضاح وزیر راه در مجلس تأكید كرد: همانطور كه قبلا اعلام شده از انجایی كه بر اساس مقررات وقتی استیضاحی اعلام می‌شود دولت ده روز فرصت دارد كه در این ده روز پاسخگو باشد و اگر در این ده روز كسانی كه تقاضای استیضاح كرده‌اند از نظر قبلی خود برگردند و از تقاضای خود منصرف شوند استیضاح نیز عملا منتفی خواهد بود.

وی ادامه داد: نظر به اینكه تعداد قابل ملاحظه‌ای از نمایندگان مجلس كه خواستار استیضاح وزیر راه بودند از تقاضای خود منصرف شده بودند این استیضاح از نظر دولت عملا منتفی بود از همین رو رئیس جمهور و وزیر در جلسه روز سه شنبه مجلس حضور پیدا نكردند چرا كه استیضاح را منتفی شده می‌دانستند.

رئیس دفتر رئیس جمهور همچنین اظهار داشت: بعدا اعلام شد كه افراد جدیدی به درخواست كنندگان استیضاح وزیر راه و ترابری اضافه شده‌اند و چند مورد لیست به نحوی باطل شد كه نشان می‌داد كه اصرار خاصی بر استیضاح وجود دارد كه حتما باید استیضاحی انجام شود چرا كه این یك شائبه سیاسی كاری را نشان می‌داد.

مشایی با بیان اینكه دولت استیضاح وزیر راه و ترابری را قانونی ندانست و از همین رو در آن جلسه شركت نكرد خاطرنشان داشت: هر تصمیمی كه برای نفر جدید جهت تصدی وزارت راه لازم باشد رئیس جمهور اتخاذ خواهد كرد....../تحلیل:عصرایران