اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

احمدی‌نژاد : التماس می‌کنم که به بنده اعتماد کنید/توکلی: اینجا جای استدلال است نه التماس



احمدی‌نژاد : التماس می‌کنم که به بنده اعتماد کنید/توکلی: اینجا جای استدلال است نه التماس

توکلی با تاکید بر اینکه دولت آقای احمدی‌نژاد کارهای خیلی خوبی انجام داده است، یادآور شد: آقای خاتمی در دوران ریاست جمهوری خود به نخبگان اکرام کرد ولی آقای احمدی‌نژاد فقرا را مورد اکرام قرار داد، با این کار سرمایه اجتماعی بالا رفت، آقای احمدی‌نژاد مویرگ‌های بدن جامعه را فعال کرد و تا اقصی‌نقاط کشور آجر روی آجر گذاشت و آقای احمدی‌نژاد در جلب رضایت عمومی توفیقاتی داشت.

 

 آقای احمدی‌نژاد ,توکلی,شجاعت احمدی نژاد,اخبار,اخبار سیاسی

 

احمد توکلی با تاکید بر اینکه آقای احمدی‌نژاد شجاعت زیادی دارد، گفت: اجرای قانون یارانه‌ها کار بزرگی بود که شروع شده و باید ادامه یابد اما آقای احمدی‌نژاد باید به قانون اهمیت دهد و آن را اجرایی کند، آقای رئیس‌جمهور در جلسه غیرعلنی در مجلس حضور یافته بود و می‌گفت "شما را التماس می‌کنم که به بنده اعتماد کنید"، بنده در آنجا به آقای رئیس‌جمهور گفتم که اینجا جای استدلال است نه التماس.

 

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی انتخاب، احمد توکلی نماینده مردم تهران و رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی پیش از ظهر امروز (چهارشنبه) در میزگرد اقتصادی با حضور محمود دهقانی کاندیدای جبهه پایداری انقلاب اسلامی با تاکید بر اینکه آقای احمدی‌نژاد شجاعت زیادی دارد، گفت: اجرای قانون یارانه‌ها کار بزرگی بود که شروع شده و باید ادامه یابد اما آقای احمدی‌نژاد باید به قانون اهمیت دهد و آن را اجرایی کند، آقای رئیس‌جمهور در جلسه غیرعلنی در مجلس حضور یافته بود و می‌گفت "شما را التماس می‌کنم که به بنده اعتماد کنید"، بنده در آنجا به آقای رئیس‌جمهور گفتم که اینجا جای استدلال است نه التماس.

وی اضافه کرد: دولت موظف است اطلاعات پشتیبانی لایحه را ارائه دهد اما این کار را انجام نمی‌دهد، ارائه اطلاعات پشتیبانی طبق قانون اساسی باید انجام شود، طبق ماده 576 قانون مجازات عمومی اگر مجری قانون را نادیده بگیرد، مورد تعقیب قرار می‌گیرد.

 

توکلی با تاکید بر اینکه دولت آقای احمدی‌نژاد کارهای خیلی خوبی انجام داده است، یادآور شد: آقای خاتمی در دوران ریاست جمهوری خود به نخبگان اکرام کرد ولی آقای احمدی‌نژاد فقرا را مورد اکرام قرار داد، با این کار سرمایه اجتماعی بالا رفت، آقای احمدی‌نژاد مویرگ‌های بدن جامعه را فعال کرد و تا اقصی‌نقاط کشور آجر روی آجر گذاشت و آقای احمدی‌نژاد در جلب رضایت عمومی توفیقاتی داشت.

 

وی اضافه کرد: ارز مورد استفاده در دولت میرحسین موسوی به ازای هر نفر 608 دلار، دولت هاشمی 384 دلار، دولت خاتمی 364 دلار و دولت احمدی‌نژاد 824 دلار بوده است، ما از زحمات آقای احمدی‌نژاد ممنون هستیم اما نمره قبولی به دولت او نمی‌دهیم."در فهرست جبهه پایداری کسانی هستند که بنده آنان را افراد محترمی می‌دانم ولی باید بگویم که در طول 4 سال مجلس هشتم حتی یک بار هم به عنوان مخالف یا موافق در صحن علنی صحبت نکرده‌اند."

 

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی انتخاب به نقل از  فارس،وی ادامه داد: درست است که سرانه سالانه میزان دلار برای هر نفر در دولت احمدی‌نژاد بیش از سایر دولت‌های گذشته بوده است اما قیمت دلار نیز افزایش داشته است و مقایسه‌های این چنینی، غیرعلمی است.

 

توکلی همچنین گفت: در پایان سال 83 میزان نقدینگی در کشور 68 هزار میلیارد تومان بود، و در پایان سال 89 این رقم به 295 هزار میلیارد تومان افزایش یافت و در شهریور سال 90 نیز به 330 هزار میلیارد تومان رسید، این رقم بالایی است.

وی با بیان اینکه بنده در مجموع دولت را موفق نمی‌دانم ، تصریح کرد: ممکن است در مصادیق با رهبر معظم انقلاب اختلاف‌نظراتی داشته باشیم که این ایرادی ندارد اما اگر رهبر انقلاب امر یا نهی‌ داشته باشند، باید اطاعت کنیم، اما قانون‌شکنی آنقدر ضرر دارد که قابل حل نیست./انتخاب


ویدیو مرتبط :
من مسیح علی نژاد هستم التماس میکنم با من مصاحبه کنید

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

سایه مشایی و احمدی نژاد بر جلسه رای اعتماد/ گل دقیقه 90 ائتلاف نادران-توکلی به دولت



مشایی و احمدی نژاد,عدم رای اعتماد مجلس به فانی

 چرا وزارت ورزش باز بی سرپرست شد؟
سایه مشایی و احمدی نژاد بر جلسه رای اعتماد/ گل دقیقه 90 ائتلاف نادران-توکلی به دولت

شاید جلسه رای اعتماد امروز در ظاهر می تواند یک جلسه رای اعتماد معمولی با رد صلاحیت یک وزیر پیشنهادی دیده شود ، اما تحلیل رفتار پارلمان در جلسه امروز در حالی که ائتلاف نادران-توکلی دقیقه 90 به دولت گل زد و سایه مشایی و احمدی نژاد بر این جلسه توانست حکم عدم رای اعتماد صالحی امیری را امضا کند، در خور توجه است.

دومین جلسه رای اعتماد به وزرای دولت تدبیر و امید در حالی برگزار شد و به اتمام رسید که از سه وزیر پیشنهادی حسن روحانی رییس دولت دهم ، باز هم یک وزیر از قطار کابینه جا ماند.

شاید جلسه رای اعتماد امروز در ظاهر می تواند یک جلسه رای اعتماد معمولی با رد صلاحیت یک وزیر پیشنهادی دیده شود ، اما  تحلیل رفتار پارلمان در جلسه امروز در حالی که ائتلاف نادران-توکلی دقیقه 90 به دولت گل زد و سایه مشایی و احمدی نژاد بر این جلسه توانست حکم عدم رای اعتماد صالحی امیری را امضا کند، در خور توجه است.

سه وزارتخانه آموزش و پرورش، علوم و ورزش و جوانان که وزرای آنها در دور اول جلسات رای اعتماد با نگاه مجلس و اکثریت پارلمان بر اساس " سوابق نه چندان روشن در موضوع حوادث بعد از انتخابات سال 1388" – به خصوص در مورد نجفی و میلی منفرد- و عدم آشنایی مناسب و تجربه کاری در حوزه ورزش و جوانان- در خصوص سلطانی فر- رد صلاحیت شده بودند این بار نیز با دلایلی کم و بیش مشابه مورد بررسی قرار گرفتند.

نکته جالب در این جلسه رای اعتماد ، مخالفت سید جواد هروی، رییس کمیته آموزش عالی کمیسیون آموزش و تحقیقات بود که به رغم حمایت های قبلی وی از دولت با دلایل کارشناسی و اجرایی به مخالفت با فرجی دانا پرداخت که این مخالفت تعجب رسانه ها را برانگیخت. از طرف دیگر باز هم این فرجی دانا بود که از جانب یکی از اعضای جبهه پایداری، زهره طبیب زاده نوری مورد مخالفت قرار گرفت که در این لیست مخالفت "نداشتن مواضع شفاف در خصوص مسائل سال 88 و سال 87 در دانشگاه ها" نیز دیده می شد. به هر حال فرجی دانا از مجلس رای اعتماد گرفت و دست در دست فانی به سمت پاستور حرکت کرد.

سید رضا صالحی امیری، وزیر پیشنهادی دولت برای وزارت ورزش و جوانان نیز اما از روزهای قبل حرکت لب تیغ را تجربه می کرد. نمایندگان مجلس به خصوص چهره های شاخصی همچون الیاس نادران و احمدتوکلی و حسین نجابت در روزهای پیشین نیز تاکید کرده و مدعی شده بودند که پرونده هایی از فساد اقتصادی و عدم صلاحیت اجرایی وی در دست دارند که در صورت عدم تغییر تصمیم رییس جمهور تا روز رای اعتماد در خصوص معرفی صالحی امیری، این پرونده ها در صحن علنی مطرح خواهد شد.

تغییر جعفر توفیقی در پی مخالفت مجلس گویا به مذاق الیاس نادران و احمدتوکلی و جمع دیگری از نمایندگان خوش امده بود و با این مسائل تا پیش از جلسه سعی برای تغییر تصمیم روحانی برای معرفی صالحی امیری داشتند.

به نام مجلس ، به کام ....؟
 بسیاری از گمانه زنی ها نیز حاکی از این است که  عدم پخش زنده این جلسه رای اعتماد از رسانه ملی نیز در پی رفتارها و واکنش های خاصی است که برخی نمایندگان مجلس در زمان پخش زنده تلویزیون ازخود نشان می دهد و به درخواست کما و بیش پنهانی دولت بوده است.

 

این عدم پخش اگر چه از یک جهت به نفع دولت بود، چرا که برخی از موج ها در مجلس که در زمان پخش زنده به راه می افتد، راه نیافتاد اما از جهتی نیز برای صالحی امیری گران تمام شد، چرا که نبود دوربین های پخش زنده باعث شد برخی از نمایندگان به تاخت به وی بتازند. البته اصل مسئله عدم پخش این جلسه به صورت مستقیم نیز نیز  از ابتدای جلسه مورد انتقاد برخی از نمایندگان بود و در این بین البته توپ "عدم پخش این برنامه" بین زمین صدا و سیما و دولت و مجلس می چرخید اگر چه واضح بود که مجلس از پخش یا عدم پخش این برنامه منتفع نیست .

کما این که مهدی کوچک زاده، نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس ابتدا در صحن علنی مجلس نسبت به این موضوع انتقاد کرد. وی هم چنین در گفت و گو با خبرنگار جمهوریت تصریح کرد: برخی اعضای هیئت رییسه در روز قبل گفته بودند که این مراسم به طور مستقیم پخش می شود و امروز شنیده های ما حاکی از این بود که آقای رییس جمهور خواسته است که این مراسم پخش نشود.


 این نماینده مجلس تاکید کرد: دلیلی ندارد مجلس دستورات رییس جمهور را اطاعت کند.

از طرف دیگر سید رمضان شجاعی کیاسری، عضو ناضر مجلس در سازمان صدا و سیما  نیز تاکید کرده است که پخش نشدن مراسم اقدامی از سوی صدا و سیما بوده و متوجه سیاست‌های مجلس نمی‌شود و به طور قطع از ناحیه مجلس منعی برای پخش زنده وجود نداشت و عوامل صدا وسیما تجهیزات خود را به همراه داشته و ملاحظه شد که دوربین های کرین تصویربرداری را هم در مجلس مستقر کردند.

با همه این اوصاف اما مجلس در نهایت به صالحی امیری اعتماد نکرد . این بی اعتمادی از دو بعد تاثیر اقدام ضربتی ائتلاف احمد توکلی و الیاس نادران و سایه رفتارهای دولت قبل بر تصمیمات پارلمان قابل توجه است.

دیالوگ طولانی صالحی امیری و نبویان در صحن علنی
در جلسه علنی صبح امروز  برای دقایقی نه چندان کوتاه سید رضا صالحی امیری و حجت الاسلام والمسلمین نبویان عضو شاخص جبهه پایداری به گفت و گو در صحن مجلس پرداختند که این صحنه مورد استقبال عکاسان حاضر در صحن علنی نیز قرار گرفت.

کمال الدین پیرموذن نماینده مردم اردبیل در گفت و گو با "جمهوریت" در خصوص محتوای این گفت و گو گفت: روز گذشته در کمیسیون بین حجت الاسلام نبویان و حجت الاسلام نقویان مشاور آقای صالحی امیری،  گفت و گو و گویا بگو مگویی صورت گرفته و صالحی امیری در حال توضیح در این خصوص و صحبت با آقای نبویان در خصوص این مسئله بود.

وی افزود: این جلسه تا زمانی که صالحی امیری حضور داشته خوب پیش رفته است اما گویا بعد از رفتن وی بین نقویان و نبویان صحبتی درگرفته و بین این دو شکافی حاصل شده است.

این دیالوگ طولانی در حالی که نمایندگان نیز در اطراف این دو نفر تجمع داشتند، نشان از جریانی بود که به نظر می رسید به شدت با صالحی امیری مخالفت دارد و وی در صدد رفع برخی از حاشیه ها و مسائل با یکی از مهره های اثر گذار این جریان بود.

گل دقیقه نود ائتلاف نادران-توکلی به دولت/ 3 جمله کلیدی که صالحی امیری را ناک اوت کرد
الیاس نادران که با قرض گرفتن وقت از شهلا میر گلو بیات یکی از مخالفان،  در پشت تریبون حاضر شد در نطق مخالفت خود با صالحی امیری با طرح موضوعات و ادعاهایی مبنی بر عملکرد صالحی امیری در زمان مسائل بعد از انتخابات سال 88، رشوه، کارنامه ناموفق اجرایی در اهواز و خوزستان و دست داشتن در برخی پرونده های فساد اقتصادی به مخالفت با وی پرداخت. اما چند جمله کلیدی در تصمیم پارلمان برای عدم رای اعتماد به صالحی امیری نقش داشت.

نادران در صحبت های خود گفت که در پرونده بیمه ایران متهمی وجود دارد که مطرح کرد در چند نوبت مجموعا 300 میلیون تومان به شخص آقای صالحی امیری پرداخت کرده است و در سال 89 هم حکم جلب صالحی امیری صادر شده است اما تا به حال اجرا نشده است.

در بخشی دیگر از اظهارات نیز نادران مطرح می کند که در زمان مدیریت صالحی امیری در خوزستان دو اتفاق ناگوار افتاد اول اینکه به دلیل انفجار در لوله های گاز، مدیر وقت وزارت اطلاعات از ایشان می خواهد که متهمان را پیدا کند اما این ممکن نمی شود و عده ای از رزمندگان دفاع مقدس که از خادمان ملت بودند ولی گرایش چپ داشتند به اتهام انفجار لوله ها زندانی می شوند و آنقدر مورد ضرب و شتم قرار می گیرند که یکی از آنها اقدام به خودکشی می کند.

اما شاه بیت مخالفت نادران با صالحی امیری جایی است که در اتمام سخنان خود اشاره می کند که به نظر می رسد اقای روحانی و صالحی امیری باز به شکل اسفندیار رحیم مشایی و احمدی نزاد در آمده اند و تقاضا می کنم اجازه ندهیم تا مشایی دیگری برای کشور درست شود.

 

این جمله شاید حکم پاره کردن نخ بادبادک رویای صالحی امیری برای وزارت بود. به نظر می رسد با وجود اتمام دوره کاری احمدی نژاد و کنار رفتن وی و بالتبع کنار رفتن مشایی اما هنوز پارلمان ایران از تکرار الگوی مشایی –احمدی نژاد تا اندازه ای واهمه دارد که تاکید بر خطر تکرار این الگو از اساس مشایی متصور شده برای آینده را حذف می کند.

فارغ از این که این تشبیه تا چه اندازه درست است، این گونه تصور می شود که هنوز سایه مشایی و احمدی نژاد و ترس از رفتارهای دور از قانون و مصلحت آنان بر پارلمان و تصمیم گیری های نمایندگان سایه می اندازد.

صالحی امیری بعد از نادران پشت تریبون مجلس رفت تا از خود و برنامه هایش دفاع کند اما بعد از دفاع نه چندان موفق صالحی امیری بود که احمد توکلی در تذکری از اظهارات صالحی امیری مبنی بر انتقاد از جریانی برای تخریب وی ، انتقاد کرد و تاکید کرد که ما تنها می گوییم چگونه ممکن است این سؤال برای جریان مخالفت  پیش می‌آید که یک نفر در طول یک سال چگونه 23 کتاب را به نام خودش منتشر می‌کند!

این صحبت توکلی کار را تمام کرد و ائتلاف توکلی و نادران پیروز و گل دقیقه نود را به دولت زد.

بعد از جابه جایی جعفر توفیقی شاید تصورات بر این بود که مجلس نیز یک قدم به سوی دولت بر می دارد و  در ازای این که دولت از یک وزیر مورد نقد مجلس چشم پوشیده ، مجلس نیز از عدم رای اعتماد چشم می پوشد که چنین نشد.

شاید مجلس نهم در هراس از تکرار تجربه مجلس هفتم است که با این رای عدم اعتماد می خواهد جبران رفتار سهل انگارانه  مجلس هفتم را به خاطر کوتاهی در برابر احمدی نژاد بکند. مجلس نهم زیر سایه هراس از تکرار تجربه تلخ دولت نهم و دهم و در تلاش برای رفتن راهی متفاوت از مماشات کاری های مجلس هفتم، سعی دارد از لبه بامی که مجلس هفتم از آن افتاد دوری کند.

البته بایستی امیدوار بود که نمایندگان ملت همواره با این حساسیت رفتار کنند و مراقب باشند که از طرف دیگر بام نیز نیافتند!
/سایت جمهوریت