اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

احتمال حمله 50میلیون "رات" زنده‌خوار به تهران



اخبار,اخباراجتماعی,هجوم موش‌ها به تهران


 اخبار اجتماعی - احتمال حمله ۵۰ میلیون موش به تهران

وجود یك موش به ازای هرانسان طبیعی و جزء لاینفك اكوسیستم زندگی انسانی است اما اگر ادعای رییس كمیسیون محیط زیست شوراحقیقت داشته باشد، به ازای هر تهرانی بیش از چهار موش وجود دارد

براساس استانداردهای جهانی، وجود یك موش به ازای هرانسان طبیعی و جزء لاینفك اكوسیستم زندگی انسانی است اما اگر ادعای رییس كمیسیون محیط زیست شوراحقیقت داشته باشد، به ازای هر تهرانی بیش از چهار موش وجود دارد. موش‌هایی كه به گفته كارشناسان «رات» ـ موش‌های نروژی ـ هستند و نه «موش».

 

درحقیقت «رات»‌هایی كه درپایتخت دیده می‌شوند، گونه‌یی جهش یافته از موش‌ها هستند كه بسیار پرقدرت‌تر از موش‌ها بوده و خون آشام نیز هستند. به‌طوری كه به راحتی بچه موش‌ها را می‌خورند و از خوردن لاشه‌های موش‌های مرده ابایی ندارند. به این‌ترتیب جای تعجب ندارد كه این خزندگان به سایر جانوران و حتی انسان هم حمله كنند. این یك واقعیت علمی و اثبات شده است نه یك گزارش تخیلی.

به نوشته اعتماد، براساس آمارهای اعلام شده از آمار موش‌های تهران، به ازای هر نفر از جمعیت حدود 12 میلیونی این كلانشهر چهار موش وجود دارد؛ محمد حقانی، رییس كمیسیون محیط زیست شورای شهر پیش از این از آمار 50 میلیون موش زنده‌خوار درپایتخت خبر داده. تاكنون گزارش‌های متعددی در زمینه هجوم موش‌ها منتشر شده است. به عنوان مثال در تاریخ 9 دی‌ماه 1387، ساكنان روستای «مسكن» درسبزوار با حمله غافلگیرانه تعداد بی‌شماری موش به مزارع و حتی منازل خود روبه‌رو شدند، جمعیت 850 نفری آن مجبور به كوچ از روستا و سكنی گزیدن درمحوطه‌یی به شعاع 30 كیلومتری روستای قبل شدند.

12 درمقابل 50
براساس استانداردهای جهانی، وجود یك موش به ازای هرانسان طبیعی و جزء لاینفك اكوسیستم زندگی انسانی است اما اگر ادعای رییس كمیسیون محیط زیست شوراحقیقت داشته باشد، به ازای هر تهرانی بیش از چهار موش وجود دارد. موش‌هایی كه به گفته كارشناسان «رات» ـ موش‌های نروژی ـ هستند و نه «موش». درحقیقت «رات»‌هایی كه درپایتخت دیده می‌شوند، گونه‌یی جهش یافته از موش‌ها هستند كه بسیار پرقدرت‌تر از موش‌ها بوده و خون آشام نیز هستند. به‌طوری كه به راحتی بچه موش‌ها را می‌خورند و از خوردن لاشه‌های موش‌های مرده ابایی ندارند. به این‌ترتیب جای تعجب ندارد كه این خزندگان به سایر جانوران و حتی انسان هم حمله كنند.

 

این یك واقعیت علمی و اثبات شده است نه یك گزارش تخیلی. قاسم علی اكبر، پژوهشگرمبارزه با موجودات مهاجم درمورد صحت ادعای وجود 50 میلیون موش درتهران به«اعتماد» گفت: من حتی معتقدم كه تعداد بیشتر از این ارقام است چرا كه متاسفانه روش‌های نادرست برای مقابله با موش‌ها باعث شده تا نه تنها از تعداد آنها كم نشود كه حتی باعث مقاوم شدن و جهش یافتن گونه‌های موش‌های تهران و درنهایت چند برابر شدن آمار آنها طی سال‌های اخیر شده است.

وی با ذكر اینكه هر موش می‌تواند هر سه ماه بین شش تا 20 فرزند به دنیا بیاورد، افزود: البته باید توجه داشت آنچه امروز درتهران به نام «موش» می‌شناسیم، درحقیقت «رات» است كه علاوه براینكه عامل انتقال بیش از 35 ویروس و مرض خطرناك است، زمانی كه گرسنه شود و غذایی برای خوردن پیدا نكند به راحتی به موجودات زنده حمله می‌كند.

علی اكبر درپاسخ به این سوال كه 50 میلیون موش ـ رات ـ كجا مخفی شده‌اند؟ گفت: زیر زمین. درتونل‌ها، آبراه‌ها و چاه‌های آب.

وی ادامه داد: مثلا همان‌طور كه می‌دانید درتهران دو شاخه قنات شمالی ـ جنوبی و شرقی ـ غربی وجود دارد، چندی قبل خود شهرداری اعلام كرد كه مناطق شش و 20 بیشترین موش‌ها را دارند. اگر دقت كنید این دو منطقه محل تلاقی دو شاخه قنات‌های تهران هستند. این خود دلیلی است بر اینكه قنات‌های تهران به شاهراهی برای تردد موش‌ها بدل شده‌اند.

این پژوهشگرمبارزه با موجودات مهاجم در بخش دیگری از سخنان خود درمورد ادعای شهرداری كه عدم رعایت اصول بیرون گذاشتن زباله‌ها و رعایت بهداشت توسط شهروندان را یكی از مهم‌ترین عوامل افزایش تصاعدی آمار موش‌های تهران عنوان می‌كنند، گفت: اتفاقا این زباله‌ها مهم‌ترین خدمت به شهروندان تهرانی را كرده‌اند. چرا؟ چون هرتهرانی براساس گزارش شهرداری روزانه بین 700 تا 1000 گرم زباله مصرف می‌كند، از سویی هر موش به‌طور متوسط روزانه 30 گرم غذا می‌خواهد، به بیانی زباله‌ها امروز به منبع اصلی غذایی موش‌ها بدل شده باعث شده‌اند تا موش‌ها به دلیل گرسنگی از زیر زمین به روی زمین نیایند و به انسان و جانوران حمله نكنند.

وی با تاكید مجدد برامكان‌پذیر بودن وجود 50 میلیون موش درتهران گفت: این آمار به هیچ عنوان دور از ذهن نیست، به عنوان مثال پس از توفان «سندی»، بیش از 28 میلیون موش مرده پیدا شد. پس درتهران این رقم چندان هم دور از ذهن نخواهد بود. ضمن آنكه شیوه جمع‌آوری زباله دراین شهركاملا مكانیزه و بسیار پیش رفته‌تر از ما است، پس چرا باید این همه موش داشته باشند‌؟

وی با ذكر اینكه روش‌های به كار رفته توسط شهرداری فقط و فقط باعث مقاوم شدن موش‌ها و چند برابر شدن نسل آنها شده است، گفت: حتی روش‌های جدیدی كه شهرداری می‌خواهد از آنها استفاده كند، روش‌های مردودی هستند كه به راحتی بی‌اثربودن آنها را می‌توان اثبات كرد.

علی اكبر درادامه با ارایه تاییدیه به امضای شهردارمنطقه پنج می‌گوید: سال گذشته با موافقت شهردارمنطقه پنج و با هزینه شخصی به روشی ابتكاری و ارگانیك، ناحیه پنج این منطقه به وسعت 5735 متر مربع را پاكسازی كردیم و به اذعان این گزارش تمامی موش‌های آن را نابود كردیم ولی متاسفانه شهرداری با وجود تایید شهردار خودش، حاضر نیست از این روش آزموده شده استفاده كند و همچنان به دنبال روش‌های پرهزینه و كم اثر خارجی است.

وی درپاسخ به سوال دیگری مبنی براینكه آیا خود شاهد حمله «رات»‌ها به موجودات زنده بوده است؟ گفت: زمانی كه درمنطقه پنج درحال پاكسازی بودیم، از صحنه‌های جالبی تصویربرداری كردیم. ازجمله درقسمتی از این فیلم؛ «رات»‌ها، «رات»‌های مرده را به دندان می‌گیرند و آنها را به گوشه‌یی می‌برند و شروع به خوردن آنها می‌كنند. یا درموردی دیگر زخم‌هایی درپای گوساله و گاوهای چندین دامداری درشهریار و اسلامشهربه ما گزارش شده كه به احتمال قریب به یقین به دلیل گازگرفتگی موش‌ها به وجود آمده است.

این پژوهشگرمبارزه با موجودات مهاجم، «رات»‌ها را موجوداتی «زنده»خوار دانسته درمورد احتمال حمله آنها به مردم گفت: این اتفاق نه تنها دور از ذهن نیست، كه احتمال آن بسیار قوی نیز هست، چرا كه حیوانات مهاجم كه «رات»‌ها نیز جزو آنها هستند، به دلایل مختلفی مانند تغییر اقلیم آب و هوایی، كمبود غذا، دستكاری انسان از محل اختفای خود بیرون می‌آیند و وحشی می‌شوند.

وی با تاكید براینكه مطرح كردن این مساله نباید به معنای تشویش اذهان عمومی تلقی شود، گفت: چند سال قبل شهردارنیویورك پس از حمله موش‌ها به این شهر به جای لاپوشانی و پنهان كردن ماجرا مساله را رسانه‌یی كرد و از تمامی كارشناسان جهان كمك خواست. چرا ما فكر می‌كنیم با پنهان كردن مساله می‌توانیم از پس آن برآییم؟

علی اكبر درپایان با ذكر اینكه برای «رات»‌ها مهم نیست كه به چه چیز حمله می‌كنند و چه چیز را می‌خورند، بلكه زمانی‌كه گرسنه می‌شوند، به هرچیزی حمله می‌كنند، درجواب این سوال كه چرا تا امروز موش‌ها به تهران حمله نكرده‌اند؟ گفت: این لطف خداوند بوده است. شما هر روز از خیابان‌های مختلفی رد می‌شوید، ولی آیا هرروز تصادف می‌كنید؟ و اگر نه هرلحظه ممكن است به دلایل مختلف، موش‌ها به سطح شهر بیایند و به شكل میلیونی و البته جدی مردم را تهدید كنند.

حقانی: «رات»‌ها واقعا زنده خوارند
محمد حقانی، رییس كمیسیون محیط زیست شورای شهرنیز درگفت‌وگو با «اعتماد» موش‌های تهران را به سه دسته موش‌های خانگی، «رات»‌های سیاه و «رات»‌های قهوه‌یی تقسیم كرده گفت: بیشترین موش‌های تهران، «رات»‌های قهوه‌یی یا نروژی است كه اتفاقا خطرناك‌ترین آنها نیز محسوب می‌شوند و نوعی موش صحرایی هستند.

وی درمورد سخنان اخیر خود درصحن شورا و اعلام آمار 50 میلیونی موش‌های پایتخت نیز گفت: دراین مورد آمارمختلفی وجود دارد. گروهی از سازمان‌ها 20، گروهی دیگر 30 و گروهی 60 و حتی 70 میلیون موش را اعلام كرده‌اند. اما آنچه مسلم است تعداد آنها كمتر از 30 میلیون نیست.

وی دلیل وجود بیشترین جمعیت موش‌ها درمناطق شش و 20 را به ترتیب رستوران‌ها و فست فودها درمنطقه شش و زمین‌های كشاورزی درمنطقه 20 دانسته گفت: از سال 1382، شركت ساماندهی صنایع و مشاغل شهرتهران متولی مقابله با موش‌ها شد كه بعدها این مسوولیت به9 ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری منتقل شد؛ گرچه برخلاف شعارها و گزارش‌هایی كه داده می‌شود، به دلیل عدم شناخت درست و مقطعی و گذرا بودن مقابله، تا امروز شهرداری توفیقی درمهار جمعیت موش‌ها نداشته است.

وی با تاكید بر اینكه وجود موش‌ها درخیابان‌های تهران باعث شیوع بیش از 20 نوع بیماری شده است، گفت: آنچه به عنوان مبارزه با موش‌ها گفته می‌شود اغلب با كشتن موش‌ها اشتباه می‌شود درحالی كه هدف اصلی باید «كنترل» جمعیت آنها باشد چون نمی‌توان آنها را به شكل كامل از بین برد.

حقانی نیز شبكه‌های آبراهی و قنات‌ها را مهم‌ترین جولانگاه‌های موش‌ها درتهران می‌داند و می‌گوید: با از بین بردن قنات‌ها و تلاش برای حذف غذای موش‌ها یعنی زباله‌ها، می‌توان آنها را كنترل كرد.

این عضو شورای شهر با اعلام اینكه برای كشتن هر موش 120 هزارتومان و درنتیجه برای كشتن تمام 30 میلیون موش 3600 میلیارد تومان بودجه لازم است گفت: یكی دیگر از مشكلات ما درمبارزه با موش، نبود مبانی قانونی برای این معضل است به‌طوری‌كه درهیچ كجای قانون از جمله قانون شهرداری، تكلیف صریحی درمورد مقابله با موش نشده است.

رییس كمیسیون محیط زیست شورای شهردرمورد زنده‌خواربودن «رات»‌های نروژی گفت: این مساله كاملا علمی و اثبات شده است. بنابراین احتمال حمله آنها به حیوانات و حتی شهروندان درآینده‌یی دور یا نزدیك به دلایل مختلف دور از ذهن نیست.

وی دراثبات ادعای خود به گزارش دبیر كمیته دفع آفات شهری و صنعتی شهرداری تهران اشاره كرده كه درآن مهرداد حلوایی آورده است: اگر زلزله‌یی قوی و جدی درتهران رخ دهد، موش‌ها به روی زمین می‌آیند و در زیر آوارماندگان را تا رسیدن نیروهای امدادی خواهند خورد.

محمد حقانی درپایان مشاركت سازمان‌های مختلفی چون وزارت بهداشت، شهرداری و... را تنها راه مقابله با موش‌های پایتخت و جلوگیری از فاجعه‌یی قریب‌الوقوع دانسته و گفت: بهتر است به جای پاك كردن صورت مساله به فكر راه‌حل باشیم. هدف ما ایجاد رعب و وحشت نیست ولی نباید از واقعیت و ابعاد خطرناك حمله احتمالی موش‌ها نیز غفلت كرد. حمله چند ده میلیون موش به تهران، آن هم موش‌های زنده‌خوار چیزی نیست كه بتوان به سادگی از كنار آن به بهانه تشویش اذهان عمومی گذشت.


اخبار اجتماعی - اعتماد


ویدیو مرتبط :
#27 چرا به AMP نیاز داریم؟

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

رئیس ستاد مشترک اسرائیل: برای حمله به ایران به طرز فوق العاده ای آماده هستیم/احتمال آغاز جنگ توسط تهران کم است



نیروهای مسلح اسرائیل , حمله به ایران

 

ژنرال بنی گانتز رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح اسرائیل در جلسه ی کمیته ی امور خارجه و دفاع کنست گفت: در صورت نیاز، اسرائیل کاملا آماده ی حمله به ایران است.

وی در خصوص کسانی که در مورد حمله ی اسرائیل به ایران شک دارند گفت: این افراد نااگاه هستند و همواره نیاز است که تهدید حمله به ایران وجود داشته باشد.

اشاره ی رئیس ستاد مشترک اسرائیل به مئیر داگان رئیس سابق موساد و یوال دیسکین رئیس سابق شین بث است.

گانتز افزود: پچ پچ ها و سخنان زیادی در خصوص ایران وجود دارد اما تنها برخی از حقیقت ماجرا خبر دارند. این پچ پچ ها پر از مبالغه است.

وی گفت: بسیاری از افراد اطلاعات خود را به رخ می کشند اما تعداد کمی از افراد از اخبار اگاه هستند.

رئیس ستاد مشترک اسرائیل گفت: برخی از این افراد قبلا از این مسائل مطلع بودند اما دیگر در خصوص این موضوع ها اطلاعی ندارند.

گانتز افزود: تهران به دلیل ملاحضات استراتژیک، هنوز تصمیم نگرفته است که از توانایی های هسته ای خود برای ساخت سلاح استفاده کند.

وی اضافه کرد: احتمال اغاز جنگ توسط دشمنان ما کم است اما احتمال وخیم شدن اوضاع و وقوع یک جنگ شدن وحود دارد.

وی گفت: تا آنجا که می دانم، ما به طرز فوق العاده ای اماده ی حمله به ایران هستیم..../انتخاب