اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

احتمال افزایش قیمت مسكن پس از هدفمندی یارانه‌ها



 

 

 

احتمال افزایش قیمت مسكن پس از هدفمندی یارانه‌ها

 

 

 یك كارشناس بانكی با تاكید بر اینكه اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها موجب تشنج در بازار پولی خواهد شد، گفت: افزایش تورم در این دوره موجب كاهش ارزش پول، خروج سپرده‌ها از بانك‌ها و جهش بازار مسكن می‌شود كه این امر افزایش بهای مسكن را به دنبال دارد.

فرید ضیاءالملكی با اشاره به افزایش بهای جهانی طلا در ماه‌های اخیر و احتمال حركت سرمایه‌ها به این سمت با شروع قانون هدفمند كردن یارانه‌ها، اظهار داشت: هرچند كه هم‌اكنون رشد خوبی را در بازارهای جهانی و داخلی به ثبت رسانده است،اما ماندگاری صعود بازار طلا در ماه‌های آتی چندان مشخص نیست.

* فعلاً سرمایه‌گذاری در بازار سهام به‌صرفه است

وی با اشاره به رشد تصاعدی بازار سهام در هفته‌های اخیر، توضیح داد: البته تداوم سیر صعودی بازار سهام نیز مشخص نیست ولی با این وجود فعلاً این بازار برای سرمایه‌گذاری مناسب است.

این كارشناس اقتصادی افزود: در حال حاضر بازار سهام از تمام بازارهای موجود سودآورتر است، ولی نحوه اجرای هدفمند كردن یارانه‌ها بر این بخش نیز مؤثر خواهد بود.

به گفته ضیاءالملكی، نحوه كمك رسانی به واحد‌های تولیدی در زمان اجرای قانون هدفمند‌ كردن یارانه‌ها از جمله مباحثی است كه ابهامات زیادی را دارد.

این كارشناس اقتصادی با تأكید بر اینكه باید مشخص شود واحد‌های تولیدی در زمان اجرای قانون مذكور با افزایش هزینه و كاهش فروش مواجه خواهند شد یا خیر، تصریح كرد: ارائه تسهیلات به واحد‌های تولیدی به معنای كمك به این واحد‌ها نیست بلكه باید كمك مشخصی به منظور افزایش هزینه‌های آْنها انجام شود.

این كارشناس اقتصادی با اشاره به اینكه افزایش تورم ممكن است موجب كاهش قیمت سهام در بازار سرمایه نیز شود، گفت: اگر وضعیت واحد‌های تولیدی خراب شود قیمت سهام افت خواهد كرد.

* نرخ سود پایین سپرده‌گذاری‌ها احتمال خروج منابع از بانك‌ها را تشدید می‌كند

این كارشناس اقتصادی با بیان اینكه سرمایه‌گذاری در بانك‌ها نیز مناسب به نظر می‌رسد، گفت: این در حالی است كه نرخ پایین سود سپرده‌گذاری مانع از تجمع سرمایه‌های مردم به این بخش می‌شود، در صورتی كه اگر نرخ‌های سود سپرده در بانك‌ها بالا باشد به طور حتم مردم با اطمینان كامل در بانك‌ سپرده‌گذاری خواهند كرد.

به اعتقاد وی، سپرده‌گذاری نزد بانك‌ها دارای ریسك كمتری است و به همین دلیل در زمان اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها مردم می‌توانند در بازار پولی سرمایه‌گذاری كنند.

این كارشناس اقتصادی تصریح كرد: البته شرایط و نحوه اجرای قانون هدفمند كردن یارانه‌ها در مقوله سپرده‌گذاری‌های مردم نزد بانك‌ها، موثر است.

وی پیامد‌های تورمی و كاهش ارزش پول را در میزان سپرده گذاری مردم نزد بانك‌ها موثر دانست و گفت: مقامات بانك مركزی معتقدند تورم فرق چندانی با وضعیت فعلی نخواهد كرد و در این صورت سپرده‌گذاری نزد بانك‌ها ریسك كمتری خواهد داشت.

ضیاءالملكی با تاكید بر اینكه بانك مركزی هم از میزان تورم احتمالی هدفمند كردن یارانه‌ها اطلاع ندارد، گفت: در صورت افزایش تورم، ارزش پول در بانك‌ها كاهش خواهد یافت؛ میزان كاهش ارزش پول بستگی به میزان تورم دارد.

* خروج سپرده‌ها از بانك‌ها قیمت مسكن را بالا می‌برد

ضیاءالملكی در ادامه در مورد سرمایه‌گذاری در بخش مسكن نیز گفت: فعلاً به نظر نمی‌رسد كه بازار مسكن رونقی داشته باشد كه مردم سرمایه‌های خود را به آن سمت سوق دهند.

این كارشناس اقتصادی تاكید كرد: اگر سپرده‌های مردم از بانك‌ها خارج شود موجب بالا رفتن قیمت مسكن خواهد شد ولی میزان تورم و اثرگذاری قیمت‌ها در تورم، در این زمینه موثر است.

وی با اشاره به تعیین بهای طلا در بازارهای جهانی، اضافه كرد: قیمت ارز در داخل تعیین كننده قیمت طلا است و اگر قیمت دلار را بانك مركزی و دولت متناسب با تورم افزایش دهند قیمت طلا به طور حتم افزایش خواهد یافت در غیر این صورت قیمت طلا نوسان فعلی را خواهد داشت؛ تورم به حدی افزایش نخواهد یافت كه موجب كاهش ارزش پول شود بلكه به تدریج سیر صعودی را طی می‌كند...../تحلیل:عصرایران


ویدیو مرتبط :
هدفمندی یارانه ها یا هدفمندی سیاست!

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

هدفمندی یارانه ها تاثیری بر قیمت مسكن ندارد



 

هدفمندی یارانه ها تاثیری بر قیمت مسكن ندارد

 

هدفمندی یارانه ها تاثیری بر قیمت مسكن ندارد

اجرای طرح هدفمند كردن یارانه ها، تاثیر چندانی بر قیمت مسكن ندارد.

به گزارش واحد مركزی خبر، وزیر مسكن و شهرسازی در بندرعباس افزود: از آنجا كه ۵۰ درصد از بودجه آزادسازی حامل های انرژی به بخش مسكن اختصاص می یابد، اجرای طرح هدفمندكردن یارانه ها تاثیر چندانی در افزایش قیمت مسكن در كشور نخواهد داشت.

نیكزاد گفت: پی ریزی یك میلیون و۱۵۰ هزار واحد مسكونی شهری و روستایی مهر در كشور تا ۲ ماه دیگر به پایان می رسد و مرحله ساخت مسكن همه متقاضیان از شهریور آغاز می شود...../تحلیل:irib.ir