اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

اجراي هدفمند كردن يارانه‌ها پيش از انتخابات



 

اجراي هدفمند كردن يارانه‌ها پيش از انتخابات

 

دلخوش در يك مناظره دانشگاهي:

اجراي هدفمند كردن يارانه‌ها پيش از انتخابات، دولت نهم را ساقط مي‌كرد


برخی دستگاه‌های اجرائی توانمندی‌ لازم براي اجراي هدفمند كردن را ندارند و شاید نتوانند به درستی آن را انجام دهند که این به نفع کشور نيست/ اگر دولت هدفمند کردن یارانه را درست اجرا كند، بدون شک تورم در کشور کم می شود.

ایلنا: گرگان : مناظره "سیدکاظم دلخوش" نماینده صومعه سرا و مخبر کمیسیون ویژه طرح تحول اقتصادی کشور و "جمشید انصاری" نماینده زنجان و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس از سوی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی برگزار شد.
به گزارش خبرنگار ايلنا، اين مناظره با موضوع "هدفمند کردن یارانه ها، دولت یا مجلس" برگزار شد كه طي آن نماینده صومعه‌سرا گفت: در قانون اساسی و قوانین برنامه در خصوص هدفمند کردن یارانه‌ها در بندهای سیاسی و بندهايي از قانون برنامه سوم و چهارم تکلیف کاملا مشخص شده است. در سال 88 میزان 110 هزار میلیارد تومان از بودجه کشور صرف انرژی، حامل‌های انرژی و موارد دیگر شد. با توجه به این که روند بودجه نویسی کشور، سیر صعودی داشته، (در مجلس هفتم بودجه کشور 120 هزار میلیارد تومان و امسال نیز 368 هزار میلیارد تومان) اگر میزان هزینه به همین صورت ادامه می یافت، در کشور در بحث اقتصادی با مشکل مواجه می شدیم.
به گفته وی، در سال 83 در نشستی که نمايندگان با خاتمی به عنوان رئیس جمهور دولت هشتم داشتند، وی عنوان کرد که یکی از آرزوهایش هدفمند کردن یارانه‌ها بود که به علت مشکلاتي نتوانست آن را اجرائی نماید. البته دولت هاشمی رفسنجانی نیز می‌خواست این طرح را اجرا نماید، اما در مجموع 30 سال پس از انقلاب و سه رئیس‌جمهور دیدگاه‌های اجرائی متفاوتی در این زمینه داشتند.
دلخوش يادآورشد كه حرف هر سه رئیس دولت این بود که اگر جراحی اقتصادی در کشور صورت نگیرد، با توجه به بحث رانت خواری، قاچاق، نحوه اجرای اصل 44 که مقام معظم رهبری نیز بر آن تاکید فراوان دارند و بحث‌های دیگر، در کشور بدون شک با مشکل مواجه خواهیم شد.
نماينده صومعه‌سرا با بيان اينكه برخی در دولت‌های گذشته اعتقاد داشتند، واگذاري امور از دولت به بخش خصوصی، مشکل است، ادامه داد: چون ممكن بود كه از سوی برخی دولتی‌ها چوب لای چرخ بخش خصوصی قرار گیرد، به همین دلیل در قانون‌نویسی دولت نهم، لایحه بحث امنیت قضائی برای بخش خصوصی ارائه شد.
دلخوش ادامه داد: احمدی‌نژاد در دولت نهم بحث تحول اقتصادی با 7 کارگروه برای ساماندهی وضع اقتصادی کشور، اصلاح ساختار مالیاتی که بین 30 تا 35 درصد مشکل مالیاتی داشتیم، امور گمرکی که مهمترین بحث در بخش اقتصاد کشور است، هدفمند کردن یارانه‌ها و اصلاح وضعیت پولی و مالی کشور و مواردی دیگر را مطرح کرد و به صورت لوایح تقدیم مجلس نمود.
به گفته وي، با توجه به اولویت این طرح‌ها، دولت لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها را به مجلس تقدیم کرد و مجلس نیز همزمان با بررسی بودجه سال 88 بنا براین که دغدغه نمایندگان حل مشکل معیشت مردم است، بلافاصله کمیسیون ویژه‌ای در این خصوص تشکیل داد که این کمیسیون پس از انقلاب در واقع چهارمین کمیسیون ویژه‌ای بود که از سوی مجلس تشکیل شد.
سخنگوي كميسيون ويژه بررسي طرح تحول اقتصادي با بيان اينكه امروز کار قانون‌نویسی هدفمند کردن یارانه‌ها به پایان رسیده است، خاطرنشان كرد: اما بنا به ضرورت، دوره فعاليت این کمیسیون تمدید شد. بدون شک برای سال آینده نیز اين مدت تمدید خواهد شد.
وي با اعتقاد بر اينكه دولت نهم با تقدیم این لایحه به مجلس، کار شجاعانه‌ای انجام داد، افزود: دولت با ارائه این لایحه به فکر نجات کشور افتاد. رانت‌خواری، قاچاق، به وجود آمدن آقازاده‌ها از کنارهمین لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها، عدم شفاف سازی کار برای بخش خصوصی، عدم ایجاد عدالت اجتماعی، عدم بهینه سازی مصرف و موارد دیگر، هر انسان دلسوزی را وادار می کرد که هر جوری که محاسبه نماید، برای جلوگیری از این وضعیت وارد این بحث شود.
دلخوش با اشاره به این که طرح هدفمند کردن دو روی یک سکه است، خاطرنشان کرد: اگر دولت قبل از انتخابات سال گذشته بطور کامل وارد این موضوع می‌شد، احتمال این که دولت نهم ساقط شود، وجود داشت. اما اعتقاد ندارم مطرح کردن این بحث، سیاسی و تبلیغاتی بوده، اما شاید مشکل رئیس جمهور این بوده که احمدی‌نژاد متمركز عمل می‌کند و به دنبال این است که کار را اجرائی کند.
نماينده صومعه سرا با يادآور اينكه لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها، با مخالفت‌ها و موضع گیری‌هايی به دليل ابهامات این لایحه مواجه شد و حتی برخی نمایندگان اصولگرا و غیره نیز در برابر آن ایستادگی کردند، افزود: اگر چه کار دولت در لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها، پخته نبوده، اما کار مجلس آن را پخته کرد و با 40 درصد تغییر آن را به تصویب رساندیم.
دلخوش در ادامه گفت: من معتقدم که برخی دستگاه‌های اجرائی در اجرای این لایحه، توانمندی‌های لازم را ندارند و شاید نتوانند به درستی آن را انجام دهند که این به نفع کشور نخواهد بود.
به گفته این نماینده مجلس، دولت در ابتدا می‌خواست، شوک یکباره به جامعه وارد کند و این لایحه را پس از تصویب به مدت یک سال اجرا كند. اما پس از بحث و تبادل نظر، مدت اجرا به 3 سال افزایش داد و ما نیز اجرای آن را در تصویب نمایندگان به 5 سال رساندیم.
سخنگوي كميسيون ويژه بررسي طرح تحول اقتصادي با بيان اينكه مجلس با این تغییرات، جایگاه قانون گذاری خود را حفظ کرد، ادامه داد: وجود اختلاف در برخی موارد بین دولت و مجلس طبیعی است که با نشست‌های متعدد این اختلافات برطرف شد. پس از آن که مجلس آن را تصویب کرد، دولت ملزم به اجرای آن است.
وی با اشاره به برخی اختلاف نظرها بین مجلس و دولت گفت: این اختلاف‌ها به سمت مجلس سنگینی می‌كرد، اما مجلس توانست با تصویب این لایحه جایگاه قانونی خود را حفظ کند و سازمان هدفمندی یارانه‌ها نیز تشکیل شد و در بخش تولید و سهم خانواده‌ها نیز دست دولت باز شد و ما به همراه دیوان عدالت اداری ناظر بر اجرای آن می باشیم.
وی در ادامه با اشاره به بخش‌هائی که در لایحه هدفمند كردن يارانه‌ها تغییر یافته است، گفت: اگر دولت و دستگاه‌های اجرائی لایحه هدفمند کردن یارانه را درست اجرا نمایند، بدون شک تورم در کشور کم می شود.
وی در بخشی دیگر از سخنان خود با اشاره به بحث مالیات بر ارزش افزوده گفت: ما این طرح را نوشتیم و به دولت ارائه دادیم، اما دولت مخالفت کرد و بعد از یک سری اصلاحات صورت گرفته، افراد سودجو آمدند، آن طرح نیز متوقف شد. اما مالیات بر ارزش افزوده در واقع مالیات بر مصرف است که وضعیت مالیات را ساماندهی می‌کند.
دلخوش در ادامه نیز به بحث تثبیت قیمتها اشاره كرد و گفت: این طرح نیز در مجلس هفتم تصويب شد. اما باز هم مخالفت‌هايی صورت گرفت. اگر این طرح اجرا شود، بحث قیمتها نیز به درستی در کشور جا خواهد افتاد.
سخنان جمشيد انصاري در اين مناظره متعاقبا ارسال مي‌شود...../تحلیل:ایلنا


ویدیو مرتبط :
مقایسه تقلب در انتخابات 88 با انتخابات 92

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

هدفمند کردن يارانه ها نقطه مقابل مردم نيست



رييس جمهوري تاکيد کرد: هدفمند کردن يارانه ها در جهت حمايت و پشتيباني از مردم است و نقطه مقابل آنها قرارندارد.


به گزارش خبرنگار اعزامي ايرنا محمود احمدي نژاد در ادامه سخنراني خود در اجتماع عظيم مردم مشهد تاکيد کرد : اين منطق که فردي با حقوق 200 هزار تومان پنجاه هزار تومان يارانه بگيرد و فردي که پنج تا پانزده ميليون تومان حقوق مي گيرد سه ميليون تومان يارانه دريافت کند غلط است.


وي افزود‌: اين منابع بايد در اختيار مردم ، بيمه درمان و احداث بيمارستان ها قرار گيرد تا فردي که بيمه ندارد يا بيمه اش قوي نيست مجبور نباشد براي تامين هزينه هاي عمل جراحي تمامي زندگي اش را بفروشد.

 

رييس جمهوري با بيان اينکه همه قشرهاي جامعه بايد تحت پوشش خدمات دولت باشند گفت: همه کساني که از دولت، خدمت و يارانه مي گيرند محترم هستند اما آيا با شيوه کنوني توزيع يارانه طي پنجاه سال گذشته مشکلات اقتصادي ما مرتفع و فقر ريشه کن شد؟.

 

احمدي تژاد تصريح کرد: عده اي مي خواهند منابع در اختيار قشر خاصي قرار گيرد و در بدنه مردم تقسيم نشود.

 

وي ادامه داد: چه کسي گفته که منابع بايد به جيب عده خاص برود و يا در بخش پر هزينه بوروکراسي اداري هزينه شود.

 

وي گفت: براي همين است که بيش از سه سال براي طرح هدفمند کردن يارانه ها مطالعه و بررسي شد و با فراخوان، نظر اقتصاد دانان را نيز دريافت کرديم.

 

رييس جمهوري طرح هدفمند کردن يارانه ها را متعلق به مردم دانست و تاکيد کرد اين طرح در خدمت منافع مردم است تا قدرت خريد بيشتري داشته باشند؛ اما با اجراي اين طرح سه دهک جامعه کمتر از گذشته پس انداز خواهند کرد.

 

احمدي نژاد بر مديريت مصرف منابع و انرژي تاکيد کرد و گفت: بازاريان ، شوراي اصناف و انجمن هاي صنعتي و کشاورزي همکاري مي کنند و مشکلي در زمينه اجراي طرح هدفمند کردن يارانه ها وجود ندارد.

 

وي طرح مذکور را براي ريشه کن کردن تورم ضروري دانست و گفت: در پنجاه سال گذشته بطور متوسط 15درصد تورم وجود داشته است به اين معنا که 15درصد از منابع از جيب حقوق بگير ثابت خارج و به حساب درآمدهاي غير ثابت واريز مي شود.

 

رييس جمهوري در بخش ديگري از سخنان خود پي گيري امر مهم عدالت را ميثاق دولت با ملت و با امام (ره) و آرمان هاي انقلاب برشمرد و تاکيد کرد: برخي تصور نکنند با سر و صدا و مسائل حاشيه اي و فضا سازي موضوع عدالت از دستور کار دولت و ملت خارج شده است.

 

احمدي نژاد برپايي عدالت را مهم ولي دشوار و نيازمند ايستادگي و مقاومت دانست و خاطر نشان کرد: ديديد که وقتي چند جمله درباره عدالت گفته شد عده اي برآشفتند و از شرق و غرب عالم رسانه هاي استکباري و دنباله هاي آنان با سر و صدا و ردگم کردن ها به فضا سازي پرداختند.

 

وي افزود: دولت برآمده از ملت در برپايي عدالت مستحکم ايستاده و تا استيفاي همه حقوق ملت و برگرداندن آن به ملت ايستادگي مي کند و در برابر جو سازي ها لحظه اي عقب نشيني نخواهد کرد.

 

احمدي نژاد اظهار داشت: حسابرسي و حسابکشي دقيق و پي گيري همه موارد سال هاي اخير در دستور کار دولت است.

 

وي با بيان اينکه ايين نامه هاي مربوط در دست تدوين است گفت: به زودي ايين نامه مربوط به اجراي عدالت تصويب و اجرا مي شود.

 


*** به زودي واجدين شرايط حساب عدالت اعلام مي شوند

 

رئيس جمهوري هدف از هدفمند کردن يارانه ها را توزيع عادلانه منابع دانست و اعلام کرد: به زودي کساني فهرست افرادي که براي حساب عدالت نام نويسي و واجد شرايط هستند، اعلام مي شود.

 

به گزارش روز پنجشنبه خبرنگار اعزامي ايرنا، دکتر "محمود احمدي نژاد" در ادامه سخنان خود در اجتماع مردم مشهد با بيان اينکه برخي درصدد ترساندن مردم هستند، گفت: برنامه دولت اين است، کساني از يارانه ها استفاده کنند، که نيازمند باشند.

 

وي افرود: برخي مي خواهند وضعيت به همين صورت باشد تا عده قليل از اکثريت يارانه ها بهره مند شوند و اکثريت يارانه ها به افرادي که نيازمند واقعي هستند، تعلق نگيرد.

 

رئيس جمهوري، گفت: فرد روستايي در کشور وجود دارد که يارانه اي که دريافت مي کند، يک سي ام افراد ديگر است. بدين معني که در دهک دهم 35 برابر دهک اول يارانه مصرف مي شود.

 

احمدي نژاد با انتقاد از توزيع يارانه ها در بخش نهادهاي کشاورزي، افزود: دولت يارانه سم و کود مي دهد ؛ اما به دست کشاورز نمي رسد.

 

وي از همکاري مجلس شوراي اسلامي با دولت براي تصويب لايحه هدفمند کردن يارانه ها، قدرداني کرد و گفت: يکي دو نکته ديگر وجود دارد که اميدوارم به زودي اصلاح و لايحه آماده اجرا شود.