اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

اثبات سرطان زایی بنزین پتروشیمی + اسناد



  اخبار اجتماعی - میرکاظمی چه چیزی را مخفی می کند؟
اثبات سرطان زایی بنزین پتروشیمی + اسناد

 با اوج گرفتن مباحث مربوط به اکتان‌افزای تولیدی پتروشیمی و دفاع مسعود میرکاظمی که به نوعی متهم ردیف اول ماجرای بنزین پتروشیمی به شمار می‌رود، ماجرای آلودگی بنزین وارد مرحله جدیدی شده است.

به گزارش خرداد، با استناد به اخبار رسمی وزارت نفت در دوران میرکاظمی، ترکیب ماده دیگری به جز «ریفورمیت» با بنزین معمولی انجام می‌شده كه این ماده سرطان‌زا و خطرناک که حاوی 50 درصد بنزن است و به دلیل درصد بالای بنزن، خواص سرطان‌زایی مستقیم دارد و بر سیستم عصبی، پوست، چشم و سیستم تنفسی اثرات منفی فراوان دارد که در دوران میرکاظمی به بنزین معمولی افزوده شد. نام آن «بنزین پیرولیز» است و خطرناک بودنش به حدی است که حتی مسوولان وزارت نفت نیز مدتهاست دیگر نامی از آن به میان نیاوردند و این در حالی است که میرکاظمی شدیداً اصرار دارد بنزین پتروشیمی پاک است!

 

اخبار,اخبار اجتماعی,سرطان زایی بنزین پتروشیمی

 

بنزین پیرولیز چیست؟
بنزین پیرولیز یک محصول جانبی حاوی حدود 50 درصد بنزن است و برای تولید محصولات پتروشیمی دیگر به کار می‌رود. این ماده به دلیل درصد بالای بنزن، خواص سرطان‌زایی مستقیم دارد و بر سیستم عصبی، پوست، چشم و سیستم تنفسی اثرات منفی فراوان دارد. در دوران تحریم، این ماده علاوه بر ریفورمیت معروف، با بنزین معمولی مخلوط شده است. بنابر اعلام شرکت پتروشیمی، این ماده مخلوطی از چند آروماتیک است که فراریت نسبتاً بالایی دارند لذا سریعاً تفکیک شده وارد هوا می‌شوند. این ماده مجموعه‌ای از ترکیبات آروماتیک و حلقوی است که هر کدام مسمومیت خاص خود را دارند. در تصاویر زیر به نقل از برگه اطلاعات ایمنی موارد شرکت پتروشیمی، اطلاعات بنزین پیرولیز آمده است.

 

اخبار,اخبار اجتماعی,سرطان زایی بنزین پتروشیمی


ماجرایی که میرکاظمی از کنار آن می‌گذرد!
در دوران تحریم، علاوه بر ریفورمیت و MTBE این ماده نیز به بنزین معمولی افزوده شده است که در اظهارات جدید میرکاظمی و خبرگزاری‌های فارس و تسنیم، اشاره‌ای به آن دیده نمی‌شود و این خبرگزاری‌ها با هوشمندی از کنار آن می‌گذرند! این درحالی است که بنابراعلام مدیران وقت پتروشیمی، بنزین پیرولیز با بنزین معمولی مخلوط می‌شد:

علیرضا ضیغمی، مدیرعامل وقت شرکت ملی پالایش و پخش ، خبر شماره 157630 شانا، مورخ 26 شهریور 1389: « بنزین پیرولیز و ریفرمیت یکی از فرآورده‌های تولیدی مجتمع های پتروشیمی و نفتای سبک نیز از فرآورده های تولیدی پالایشگاه های کشور است که پیش از این به خارج از کشور صادر می شد، ولی با توجه به نیاز داخل هم اکنون از این فرآورده ها برای تولید بنزین مورد نیاز داخل استفاده می شود.»

سید اسماعیل موسوی، مدیرعامل وقت پتروشیمی جم، خبر شماره 158526 شانا، مورخ 5 مهر 1389: «بنزین پیرولیز تولیدی پتروشیمی جم به عنوان یکی از محصولات فرعی واحد الفین از ابتدای راه‌اندازی این مجتمع تولید می‌شد، ولی به دلیل عدم نیاز داخلی آن را صادر می‌کردیم. از هنگام اجرای طرح تولید ضربتی بنزین در مجتمع‌‌های پتروشیمی تاکنون، این محصول برای اختلاط با بنزین معمولی در اختیار شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران قرار گرفته است.»

رضا امیری، مدیرعامل وقت شرکت پتروشیمی بندرامام، در خبر شماره 160080 شانا، مورخ 4 آبان 1389 از تولید 19 هزار و 458 تن بنزین پیرولیز و 107 هزار و 334 تن بنزین (ریفورمیت) در ماه های مرداد، شهریور و مهر امسال در این شرکت خبر داد و افزود: « بنزین تولیدی برای مصرف مستقیم به عنوان بنزین سوپر در جایگاه عرضه های سوخت به کار نمی رود، بلکه نقش اصلی آن به دلیل درجه بهسوزی بالا تنها در جهت افزایش اکتان محصولات تولیدی پالایشگاه و نیازمند اختلاط با مواد افزاینده دیگر است»

 
تقدیر احمدی‌نژاد از مدیران مربوطه
یک شاهد دیگر بر توزیع بنزین پیرولیز در دوران تحریم، تقدیر احمدی‌نژاد از مسوولان مربوطه است! نوشته حاضر درصدد زیر سوال بردن زحمات مدیران پتروشیمی در شرایط سخت تحریم نیست و شاید اگر تلاش متخصصان صنعت نفت نبود، کشور در دوران تحریم با بحران شدیدتر سوخت مواجه می‌شود. در واقع آن کسانی که باید پاسخگو باشد نخست، بانیان تحریم و دوم، مدیران ارشدی هستند که این تصمیم را به ضرر جان و سلامت مردم گرفتند.

سوالی که حامیان بنزین آلوده باید به آن پاسخ دهند
با اثبات آلودگی اکتان‌افزای پتروشیمی (که معمولاً ریفورمیت را اصلی‌ترین آنها می‌دانند و نامی از «بنزین پیرولیز» نمی‌برند)، رسانه‌های فارس، تسنیم، کیهان و از این دست حملات خبری خود را متوجه زنگنه و تیم او کرده‌اند، تنها به گناه توزیع بنزین پاک! میرکاظمی نیز که در دوران خود ماجرای بنزین پتروشیمی را کلید زد، به دیگر مدعی تبدیل شده است.

سوال اینجاست که آیا آمیختن ماده سرطانزای «بنزین پیرولیز» با بنزین معمولی، از دید این افراد قابل دفاع است؟ اگر نیست چرا هیچ نامی از آن برده نمی‌شود؟ دیگر اینکه با اثبات آلودگی بنزین پتروشیمی، آیا واقعاً دفاع از عملکرد گذشته و تخریب و نقد رقیب سیاسی به قیمت جان و سلامت شهروندان و آلوده کردن محیط زیست، کار درستی است؟ اکنون که کار از اخلاق هم گذشته است، آیا حداقل نباید جان انسان‌ها خط قرمز برخی چهره‌های تندرو و رسانه‌های افراطی باشد؟

اخبار اجتماعی - خرداد


ویدیو مرتبط :
سرطان زایی نوشابه های کوکا کولا و پپسی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آلودگی هوا هر ماه 200 نفر را می کشد/ بنزین پتروشیمی ها سرطان زاست



اخبار اجتماعی - آلودگی هوا هر ماه 200 نفر را می کشد/ بنزین پتروشیمی ها سرطان زاست

"آلودگی هوا نمی کشد اما می تواند دلیل مرگ شود" این توجیهی بود که سال گذشته پس از هیاهوی آماری که سازمان بهشت زهرا درباره مرگ و میر به خاطر آلودگی هوا اعلام کرد، از سوی کارشناسان عنوان شد.

داریوش مهرجویی در مراسم ختم خواهرش گفت: " این آلودگی هوا بود که خواهرم را به کشتن داد. این آلودگی هوا، همه را می‌کشد. همه دوستان من سرطان گرفته‌اند. مردم ما از این آلودگی در حال مردن هستند ..."

آلودگی هوا در تمام کلان شهرهای دنیا وجود دارد اما در توکیو، لس آنجلس و شیکاگو، نیویورک، لندن، پاریس مشکل آلودگی هوا بعد از چندسال حل شد، حداقل تا حد زیادی کنترل شد/ در تهران هم حتما این معضل حل‌شدنی است. اما تا زمانی که این موضوع حل شود، چقدر سلامت مردم را به خطر می اندازد؟ در همین زمینه میزگردی را با حضور کاظم ندافی رییس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت و رحمت الله حافظی رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران در خبرآنلاین برگزار کردیم که مشروح آن را می خوانید:

سال گذشته که تعداد روزهای آلوده در تهران زیاد بود آماری در مورد مرگ شهروندان به خاطر آلودگی هوا داده شد اما وزارت بهداشت بلافاصله آن را تکذیب و اعلام کرد که کسی به خاطر آلودگی هوا نمی میرد و آلودگی هوا تنها مسبب مرگ در برخی بیماران می شود. شما در وزارت بهداشت سیستمی دارید که مشخص کند آیا مرگ منتسب به آلودگی هوا داریم؟

ندافی: آلودگی هوا در بسیاری از کشورها حتی کشورهای پیشرفته و صنعتی از مشکلات روزشان است و چیز عجیبی نیست که مختص کشور ما باشد.در این کشورها هم آمار مرگ منتسب به آلودگی داریم که اکثرا هم براساس مدلهای علمی به دست می آید.

 

یعنی در هیچ کجای دنیا سیستمی برای ثبت یا اندازه گیری مرگ بر اثر آلودگی هوا نداریم که به طور دقیق مشخص شود چند نفر بر اثر آلودگی هوا فوت شدند و در متون علمی هم چند عامل دیگر هم به جز آلودگی هوا آورده شده است.

 

مثلا در فصل پاییز و زمستان بیماری آنفولانزا و تغییرات ناگهانی دما سبب مرگ می شود. بنابراین باید همه عوامل را در نظر بگیریم.روش وزارت بهداشت این است که در مدل سازمان بهداشت جهانی از داده های خودمان استفاده می کنیم و بعد میزان بستری و مرگ منتسب به آلودگی هوا در بیماران قلبی و تنفسی را مشخص می کنیم.بنابراین نه تنها در ایران بلکه هیچ کشوری نمی تواند اعلام کند که دلیل اصلی مرگ به خاطر آلودگی هوا بوده و تنها بر اساس مدل است که منطبق بر داده های کشورمان می کنیم.

پس طبق این مدل مشخص می شود سلامت مردم به خاطر آلودگی هوا به خطر می افتد. چون آقای حافظی هم چندی پیش اعلام کردند که ماهانه 227 نفر به خاطر آلودگی هوا جانشان را از دست می دهند؟
حافظی: گزارش بانک جهانی در سال 2006 نشان دارد که دولت ایران 8 میلیارد دلار خسارت ناشی از آلودگی هوا متحمل شده است.گزارش وزارت بهداشت هم نشان می دهد ماهانه به صورت میانگین 227 مرگ منتسب به آلودگی هوا در تهران داشتیم آمار تکان‌دهنده‌ای که باید 2520 مورد بستری شدن ناشی از بیماری‌های قلبی در سال و 4525 مورد بستری بر اثر مشکلات تنفسی را به آن اضافه کرد.نباید با جان و سلامت مردم شوخی کنیم و هر چه سریعتر باید برای این مشکل راه حلی داشته باشیم.

حدود 4 سال پیش عنوان شد کسانی که بر اثر آلودگی هوا فوت می کنند خانواده آنها حق شکایت دارند. دادستانی هم این موضوع را تایید کرده بود. در گذشته آماری در این زمینه منتشر نمی شد . چرا وزارت بهداشت آماری نمی داد؟
حافظی: متاسفانه وزارت بهداشت در دولت دهم یک رفتار سیاسی داشت و با ملاحظاتی این گزارشها را می داد. اما الان این جرات وجود دارد که آمار را بدهند. وقتی آمار اعلام شود هدف متهم کردن کسی نیست بلکه می توان با همفکری مشکلات را حل کنیم و نباید از واقعیت فرار کنیم.

 

اگر ما واقعیات را بدانیم می توانیم از مجلس مطالبه کنیم و مثلا بخواهیم که معاینه فنی را از 5 سال به دوسال بازگردانیم.یا اینکه سوال کنیم چرا دوفوریت طرح جامع مقابله با آلودگی هوا حذف شد. چون سلامت مردم مهم و غیر قابل بازگشت است.به هرحال آلودگی هوا به دلایل مختلفی اتفاق می افتد اما عده ای در حاشیه شهر تهران برگه معاینه فنی خودرو را خرید و فروش می کنند.با توجه به اینکه آلودگی هوا دلیل مرگ می شود کسانی که آگاهانه این کار را می کنند قتل شبه عمد انجام می دهند.

ندافی: ما هرسال گزارش مربوط به آلودگی هوا را تهیه و به دست رئیس شورای شهر،کمیسیون بهداشت و درمان مجلس و رئیس سازمان محیط زیست یعنی کسانی که در برنامه ریزی و مدیریت نقش دارند، می رسانیم.البته همانطور که اشاره کردم گزارش ما خروجی مدل سازمان بهداشت جهانی است و ما نمی توانیم دست ببریم. در ارائه واقعیت و آمارهم هیچ محدودیتی نداریم.اما بحث این است که به فرض آمار داده شد اما باید این آمار به کم شدن آلودگی هوا کمک کند نه اینکه باعث نگرانی و استرس مردم شود.

 

در هر حال وقتی امکان اعلام آماری درباره ارتباط مستقیم مرگ به خاطر آلودگی هوا وجود ندارد پس امکان قضایی آن هم وجود ندارد.حاکمیت نباید اجازه بدهد که آلودگی بیش از این افزایش یابد تا دیگر موضوع شکایت هم پیش نیاید.

اقدامات بهداشتی در زمان افزایش آلودگی هوا چه می تواند باشد؟
ندافی: تمام انواع آلودگی هوا به خصوص آلودگی که ناشی از ذرات معلق 2.5 میکرون است بیشتر روی کسانی تاثیر می‌گذارد که بیماری تنفسی و قلبی دارند که اگر غلظت آن از حد معین بالاتر رود افراد سالم هم دچار مشکل خواهند شد.

 

در چند روز گذشته شکایات بسیاری از کسانی که سابقه بیماری نداشته‌اند در مورد سردرد، تنگی نفس و مشکلات تنفسی داشتیم.البته نقش مردم در کاهش آلودگی هوا بسیار مهم است ،مردم باید از مسئولان بخواهند که تمام تلاش خود را برای کاهش آلودگی هوا به کار برند.


شما به عنوان دستگاهی که متولی اصلی سلامت مردم هستید برای کاهش آلودگی هوا چه برنامه ای دارید یا اینکه تا کنون چه اقدامی انجام داده اید؟
ندافی: استراتژی وزارت بهداشت در دولت جدید، این است که ما در زمینه آلودگی هوا به عنوان ناظر و متولی سلامت با قدرت وارد شویم. اتفاقا در این زمینه پتانسیل بالایی هم داریم،حدود 50 نفر در شهرهای مختلف در وزارت بهداشت در حد دکتری تخصص آلودگی هوا دارند که ما فراخوانی دادیم تا ایده های خود را بدهند تا در سیاست گذاری مداخله کنیم.

 

هدف ما این است که در شورای عالی محیط زیست شاخص هایی برای کاهش آلودگی هوا اعلام کنیم که سلامت محور باشد.به نظر ما قبلا برای کاهش آلودگی هوا وزارتخانه ها را موظف می کردند و دستوری برنامه می دادند اما ما می خواهیم جزئیات مشخص و مسئولیت و بودجه اعلام شود. در اینصورت سالانه پیشرفت برنامه رصد می شود و می توانیم گزارش کنیم.

 

اخبار ,اخبار اجتماعی ,آلودگی هوا

 دکتر کاظم ندافی


آقای حافظی، شما به موضوع طرح معاینه فنی اشاره کردید. آیا در شورای شهر برنامه ای دارید که نمایندگان در این طرح بازنگری کنند تا دوباره دو ساله شود؟
حافظی: متاسفانه نمایندگان مجلس به جای اتخاذ تصمیماتی که در راستای حمایت از جان و سلامت شهروندان باشد بعضا تصمیماتی می گیرند که تهدید کننده سلامت مردم است. افزایش زمان معافیت معاینه فنی خودروها از دو به 5 سال یکی از همین تصمیمات بود که باید هر چه زودتر اصلاح شود. به واقع علت اتخاذ چنین تصمیمی همچنان بر ما پوشیده است.

 

اگر نمایندگان مجلس هشتم ایراد هایی به استاندارد معاینه فنی ،تعداد مراکز و یا سایر موارد دارند چرا برنامه و راهبرد ارائه ندادند این در حالی است که نمایندگان خانه ملت تنها صورت مسئله را پاک کردند بنابراین نمایندگان مجلس نهم باید قبل از هر اقدامی اصلاح این قانون را در دستورکار خود قرار دهند.

شاخصهایی که وزارت بهداشت برای کاهش آلودگی هوا در نظر دارد کدامند؟
ندافی: سال 89 که قرار بود برنامه 5 ساله کاهش آلودگی هوا تدوین شود ما این شاخصها را به دولت پیشنهاد دادیم تا سال بعد بتوانیم آمار بدهیم چون بعد از 5 سال بسیاری از فرصتها از بین می رود و نباید زمان را از دست داد.به نظر ما باید شاخصها قابل اندازه گیری باشد تا اثر آن بر روی کاهش آلودگی هوا مشخص شود.

 

یکی از مشکلاتی که در همه برنامه‌های کشور وجود دارد این است که متاسفانه شاخص برای پایش پیشرفت در برنامه‌ها تعریف نشده است به طوری که باید شاخصی وجود داشته باشد و به صورت سالانه به پایش پیشرفت‌ها بپردازیم. به نظر ما باید بر روی خروج خودروهای فرسوده، سوخت و فرهنگ سازی کار کرد.

با توجه به اینکه شما می خواهید برای کاهش آلودگی هوا شاخص هایی را اعلام کنید آیا مطالعه ای روی عوامل آلودگی هوا هم انجام دادید؟
ندافی: منابع ثابت و متحرکی برای آلودگی هوا وجود دارد به طوری که در هر شهری سهم هریک از این منابع متفاوت است. به هرحال خودروها سهم اصلی آلودگی هوا را به خود اختصاص داده‌اند. در co منابع آلودگی هوا خودروها هستند پس باید گفت برای آلاینده‌های مختلف منابع با یکدیگر فرق می‌کند.

 

بیش از 90 درصد مونو اکسیدکربن از طریق خودروها ایجاد می‌شود، ذرات معلق موجود در هوا منابع طبیعی به حساب می‌آیند.ریزگردها منبع اصلی آلودگی هوا به حساب می‌آیند برای همین باید برنامه جامعی برای کنترل آلودگی هوا تدوین و اجرا شود.مشکل عمده ما ذرات معلق است و هیچ مطالعه علمی نشده که سوخت و سایر منابع چه تاثیری در این ذرات دارد و اگر خودروهای فرسوده را خارج کنیم چقدر در کاهش آلودگی هوا موثر است.

 

یک زمانی اعلام شد که 36 هزار میلیارد تومان هزینه کامل اجرای برنامه جامع کاهش آلودگی هواست که معادل بودجه 4 سال وزارت بهداشت است.بنابراین باید در جایی مداخله کنیم که بیشترین اثر را بگذارد و ما به دنبال آن هستیم یک برنامه اجرایی که اثرات آن مشخص باشد را برای آلودگی هوا ارائه کنیم.

حافظی: علت آلودگی هوا متعدد است بر اساس گزارش سال 91 مرکز بهداشت جهانی دود دیزل سرطانزاست.اخیرا هم اعلام شده که آلودگی هوا سرطانزاست. یک ارتباط مستقیم میان سرطان ریه و خودورهای دیزلی در کشور آلمان دیده شده است.

 

استانداردهایی که برای ذرات معلق اعلام می کنند را ما قبول نداریم، چون استاندارد روزانه ذرات معلق را اگر بخواهید بسنجید 150 میکروگرم به ازای هر مترمربع را در نظر می گیرند، ما این استاندارد روزانه برای کسی است که خارج از تهران زندگی می کند و برای یک روز کاری به تهران می آید و بر می گردد اما برای کسی که شهروند تهران است و در تهران زندگی می کند استاندارد سالانه 50 است.

بنابراین یک روز سالم هم سال گذشته نداریم؟
حافظی: بله سال گذشته نداشتیم. اما آقای دکتر اشاره کردند که مطالعه علمی نشده که چقدر سوخت در آلودگی ذرات معلق نقش دارد اما دلیل دیگری هم نداریم که این عامل نباشد. از سال 89 با وارد شدن سوخت تولیدی از پتروشیمی ها ذرات معلق چندین و چند برابر افزایش پیدا کرد و نمودار آن وجود دارد.قبول داریم که شهر تهران آلوده بود اما سایر شهرها این مشکل را نداشتند،الان قم و کاشان هم این مشکل را دارند. ماعامل دیگری به جز سوخت نمی شناسیم.

 

اخبار ,اخبار اجتماعی ,آلودگی هوا

 دکتر رحمت الله حافظی


آقای  دکتر ندافی، شما اشاره کردید برای کاهش آلودگی هوا باید در بخشی سرمایه گذاری کرد که زودتر نتیجه بدهد.به نظر شما الان بیشتر در کدام بخش باید تمرکز کرد؟
ندافی: در این زمینه مطالعه و محاسبه شده که 30 هزار خودروی فرسوده را فقط از تهران خارج کنیم،می توانیم معادل 800 هزار خودرو با استاندارد یورو 4 وارد کنیم.اگر برای واردات خودرو پول داریم ایده آل این است که همه برنامه را اجرا کنیم اما وقتی بودجه نداریم خودروهای فرسوده را خارج و سوخت یورو 4 استفاده کنیم. بنابراین باید دو برنامه دراولویت باشد،خارج کردن خودرو فرسوده و بالا بردن سهم حمل و نقل عمومی.

حافظی: به خودروهای فرسوده اشاره شد خارج کردن آنها درست است اما همین خودروهایی که الان تولید و به بازار هم می آید هم استاندارد نیست. نیسان وانت 25 لیتر در هر 100 کیلومتر سوخت مصرف می کند که اصلا استاندارد نیست.

 

سوخت هم مشکل دارد و در پتروشیمی ها،سوخت غیر استاندارد تولید می شود که باید متوقف شود تا در اختیار جایگاه توزیع سوخت قرار نگیرد. موتورسیکلتها هم آلوده زا هستند. اگر یک موتور سیکلت را خارج کنیم معادل 8 خودرو یورو 2 می توانیم وارد کنیم، چون عامل اصلی آلودگی هوا موتورسیکلتها هستند و تا 70 درصد نقش دارند. همچنین بیش از 80 درصد آلودگی هوای تهران مربوط به خودروهای تک سرنشین است که با توجه به عدم خروج خودروهای فرسوده از چرخه حمل و نقل باید گفت سلامت شهروندان بیش از پیش مورد تهدید است.

 

تردد موتورسیکلت ها نیز عامل دیگر در تشدید وضعیت آلودگی زیست محیطی است.باید هر چه زودتر موتورسیکلت های برقی وارد چرخه حمل و نقل شهر تهران شوند که این امر سبب خواهد شد آلودگی های زیست محیطی نظیر آلودگی هوا و صوت و نیز بسیاری از معضلات اجتماعی کاهش یابد.ما حدود یک میلیون موتور خانه داریم که گرمایش منازل و ساختمانها را تامین می کند اما چه کسی در ابتدای سرما این موتورخانه ها را کنترل می کند تا استاندارد باشد. شهرداری موظف به رسیدگی و نظارت است.

 

همچنین نیروگاه‌ها از دیگر عوامل ایجاد کننده آلودگی هوا هستند و سوخت نیروگاه‌های کرج و جنوب شرق تهران از مازوت است.

اما اعلام شد که تولید سوخت در پتروشیمی متوقف شده است.

حافظی: خیر. در یکی از خبرگزاری ها روز 18 تیر امسال، مدیر عامل پتروشیمی ایران اعلام کرد که شرکت پالایش و پخش هنوز تصمیمی برای توقف دریافت بنزین از پتروشیمی دریافت نکرده و در دی ماه امسال هم مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش نفت ایران گفته با توجه به کسری داخلی و مصرف بنزین میزان کمی از سوخت از مجتمع های پتروشیمی دریافت و با ترکیب سوخت پالایشگاه های نفت و کسب استاندارد به شبکه تامین سوخت توزیع می شود. اما به نظر ما استاندارد نیست و بنزن دارند که سرطان زا هستند.

الان چه تعداد موتورسیکلت داریم که اینقدر تاثیر گذار هستند؟
حافظی: حدود 3 میلیون موتورسیکلت در تهران داریم.باید تسهیلاتی داده شود موتور سیکلت الکتریکی وارد شود تا آلودگی صوتی و هوا کم شود.این مسائل عجیب و غریب و لاینحل نیست. وقتی ما طرح زوج و فرد داریم کسی که امکانات مالی دارد خودروی زوج و فرد می خرد یا نهایتا تاکسی. اما کسی که امکانات ندارد موتورسیکلت می خرد.اما اگر ما شرایط را فراهم کنیم موتورسیکلت برقی می خرند و باید این انگیزه را ایجاد کرد.

وسایل گرمایشی در خانه ها هم نقش کمی در آلودگی هوا دارند؟
ندافی: طرح تنظیم سیستم‌های گرمایشی ساختمان‌ها سال گذشته افتتاح شد که با این کار سوخت و گرمایش در منازل شخصی بهینه می‌شود. شومینه نقش چندانی در گرمای خانه‌ها ندارد، به دلیل اینکه این وسیله گرمایشی در داخل ساختمان آلودگی بسیاری ایجاد می‌کند از مردم می‌خواهیم که از شومینه در خانه‌هایشان استفاده نکنند.

 

همچنین باید در نظر داشت که اجاق گاز و فر نیز هوای داخل خانه را آلوده کرده و استفاده بیش از حد آن باعث می‌شود که نیروگاه‌ها نتوانند به دلیل مصرف بالای گاز خانگی از سوخت گاز استفاده کرده و به ناچار به استفاده از سوخت مازوت روی می‌آورند.

بخش بزرگی از آلودگی هوا به گردن خودروهای فرسوده است که از رده هم خارج نمی شوند.

حافظی: در یک سال گذشته 80 درصد خروج خودروهای فرسوده کم شده که دولت باید مداخله کند و تسهیلاتی بدهد تا فرد بتواند خودروی خود را ارتقا بدهد .کسی با 5 میلیون تومان وام که نمی تواند خودروی خود را عوض کند. حل معضل آلودگی هوا موضوع حاکمیتی و مربوط به همه دستگاه‌ها می‌شود، راه اندازی مجدد شورای عالی محیط زیست هم نقطه قوت در این زمینه است که این شورا به مدت 7 سال تعطیل بود و امید است با استمرار جلسات این شورا راهکارهای موثری در این زمینه ارائه شود.

به نقش حمل و نقل عمومی در کاهش آلودگی هوا اشاره شد. در حالیکه قرار است بر خطوط اتوبوسرانی و مترو افزوده شود اما می بینیم که اتوبان صدر دو طبقه شده و اعلام می شود که این طرح برای سایر اتوبانها هم اجرا می شود.شورای شهر چرا مخالف این طرح نیست؟
حافظی: شهرداری الان 2 هزار اتوبوس و فرسوده دارد، در خطوط تاکسیرانی هم 10 هزار تاکسی غیر استاندارد کار می کند. به لحاظ کمبود بودجه و تعهدات قانونی دولت در تامین هزینه ساخت مترو و اتوبوسرانی این کار به کندی انجام می شود،چون ظرفیت شهرداری برای توسعه خطوط مترو 50 کیلومتر در سال است اما سال گذشته حدود 20 کیلومتر انجام شد.در مورد اتوبان صدر که دو طبقه شد اصلا کار کارشناسی نبود چون توسعه اتوبان یعنی تشویق مردم به استفاده از خودروی شخصی در حالیکه شهرداری می توانست همان هزینه را برای توسعه مترو استفاده کند. متاسفانه روز افتتاح شهردار گفت گه طبقه دوم بعث و شهید همت را هم در دستور کار دارد که ما در شورای شهر تذکر دادیم که ما باید مصوب کنیم.

ندافی: ما الان به عدم استفاده از خودروی تک سرنشین تاکید می کنیم اما ساخت اتومبیل یعنی استفاده از خودروی شخصی. اگر همه سیستم‌ها به صورت الکترونیک درآید تا مردم به خوبی بتوانند بدون اینکه از خانه‌هایشان خارج شوند و خدمات دریافت کنند تاثیر مهمی در کاهش آلودگی هوا دارد که باید زیرساخت‌های سیستم‌های الکترونیک را در کشور فراهم کنیم.اگر فقط 40 درصد مردم از سامانه‌های الکترونیک استفاده کنند در این صورت می‌توان شاهد کاهش 12 درصدی تقاضا برای سفرهای شهری باشیم.البته الان زیرساخت‌های خدمات دولت الکترونیک در کشور فراهم شده اما باید فرهنگ سازی کرد.

با توجه به آماری که ارائه شد چگونه باید در جهت رفع آلودگی هوا در میان مردم فرهنگ‌سازی کرد ؟
ندافی: فراخوان‌های دولت برای رفع آلودگی هوا در سال‌های گذشته مورد استقبال مردم قرار گرفته است. برنامه‌های صدا و سیما برای فرهنگ‌سازی درباره رفع آلودگی هوا هم بی تاثیر نمی تواند باشد.همانطور که گفتم بحث تنظیم سیستم‌های گرمایشی ساختمان‌ها باید مورد توجه قرار گیرد به طوری که در سال گذشته برنامه‌ای در سازمان حفاظت محیط زیست در این رابطه شروع شد تا در ساختمان‌های دولتی و خصوصی بحث بهینه سیستم سوخت اجرایی شود.

منظور این بود که اگر مردم آمار را بدانند که هر روز 22 نفر بر اثر آلودگی هوا جانشان را از دست می دهند شاید بیشتر کمک کنند چون همانطور که آقای دکتر حافظی گفتند وقتی طرح زوج و فرد اجرا می شود کسی که پولدار است دو ماشین می خرد و کسی که ندارد موتورسیکلت و این تاثیری در کاهش آلودگی هوا ندارد؟
ندافی: واقعیت این است که متاسفانه برخی طرح زوج و فرد را نافع حقوق مردم می دانند این درست است و تردیدی نیست اما به ازای هر 10 میکروگرم در متر مکعب که بر آلاینده های ذرات معلق افزوده می شود یک درصد مرگ و میر منتسب به آلودگی هوا افزوده می شود پس باید در روزهای آلوده از حرکت خودروها جلوگیری کرد.

 

ما به عنوان متولیان سلامت مردم باید جلوی این کار را بگیریم. ما می دانیم که زوج و فرد کردن خودروها راه حل نیست اما یک کار اضطرار است.برخی مسئولان هم از این مسئولان ناراضی هستند اما سلامت مردم مهمتر است. متاسفانه مصرف انرژی در کشور ما پنج برابر دنیاست. در سال 90 در بیمارستان میلاد موتور خانه تنظیم شد تا فرهنگ سازی شود اگر از این کار استقبال شود مصرف انرژی پایین می آید.

اشاره شد که 5 ساله شدن طرح معاینه فنی عامل تشدید آلودگی هوا بود. به نظر شما چه تصمیمات غلط دیگری گرفته شد که در این زمینه کمکی نکرد؟
حافظی: طرح کاهش آلودگی هوای تهران که در بهمن ماه گذشته در مجلس ارائه شد اما دو فوریت آن حذف شد. اما می خواهیم که نمایندگان در این زمینه یک بازنگری کنند و مجمع نمایندگان کلان شهرها دوباره تصمیم بگیرند که دو فوریت را دستور کار قرار دهند.

 

به موضوع فرهنگ سازی هم اشاره شد که باید صدا و سیما باید کمک کند و برنامه سازی کند. وقتی همه متوجه شوند اگر یک خودروی دودزا در خیابان بود همه تذکر بدهند و افراد احساس مسئولیت کنند. در گزارش هواشناسی کنار آن نمودار آلاینده ها هم گذاشته شود تا مردم حساس شوند. به زودی یک همایش علمی  برگزار می کنیم که تمام حوزهای مرتبط و صاحبنظران حضور دارند تا راهکارهای برون رفت از آلودگی هوا در کلان شهر ها را پیدا کنیم تا در دو سال گذشته این مشکل حل شود.

ندافی: طرح دو فوریت کاهش آلودگی هوا به یک فوریت تبدیل شد که الان مراحل آخر را طی می کند و احتمالا بعد از بودجه به صحن می آید.

آیا اینکه عنوان می شود آلودگی هوا باعث سقط جنین نوزاد می شود هم صحت دارد؟
ندافی: مطالعاتی که شده نشان می دهد که روی وزن کم هنگام تولد اثر می گذارد و یک پارامتر مهم بر سلامت مادر و کودک است که اثبات شده و در مقالات زیادی هم آمده است.هنوز در نظام سلامت هیچ جای دنیای این سیستم وجود ندارد که مستقیم بتوان دلیل مرگ جنین را به آلودگی هوا ربط داد.
اخبار اجتماعی - خبر آنلاین