اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

اتحادیه اروپا لغو ممنوع الورودی صالحی را بررسی می کند



 

 

اتحادیه اروپا لغو ممنوع الورودی صالحی را بررسی می کند

 

اشتون:

اتحادیه اروپا لغو ممنوع الورودی صالحی را بررسی می کند

کاترین اشتون، نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور سیاست خارجی اعلام كرد كه این اتحادیه مشغول بررسی موضوع لغو ممنوعیت سفر علی اكبر صالحی وزیر امور خارجه ایران به 27 كشور عضو اتحادیه اروپا است.

اشتون كه برای شركت در نشست شورای امنیت به نیویورك سفر كرده است با اشاره به این موضوع افزود :‌‌" دكتر صالحی وزیر امور خارجه است و بحث کنونی این است که معمولا وزرای خارجه از فهرست های ممنوعه حذف می شوند، زیرا شما باید بتوانید با یک نماینده، وزیر خارجه، که قادر به سفر باشد، ملاقات کنید."

اشتون با اشاره به اینكه وی شخصا بسیار مایل است با صالحی به دلیل نقشی كه در برنامه اتمی ایران دارد ملاقات و گفتگو كند ، ابراز امیدواری كرد كه انتصاب صالحی به سمت وزیر امور خارجه ایران نشانه ای از تغییر در نحوه مذاكره با ایران باشد .

اشتون در ادامه با اشاره به مذاكرات گروه 5+1 با ایران ، تاكید كرد :‌‌‌" منتظریم تا ببینیم آنها ( ایران) چه می کنند. البته دکتر صالحی برنامه اتمی را به خوبی می شناسد. اگر با او ملاقات کنیم شاید نحوه گفتگوها متفاوت باشد."

این دیپلمات بریتانیایی اتحادیه اروپا افزود که در مذاكرات كشورهای 5+1 با ایران چند طرح جدی  به آقای جلیلی پیشنهاد داده و منتظر است ببیند گام بعدی ایران چیست.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با اشاره به اینكه از تحریم ها  مدت زیادی نمی گذرد و هنوز این تحریم ها تاثیرات خود را بطور کامل نشان نداده است ،  افزود كه  اگر ایران حاضر به همکاری نباشد، جامعه جهانی نیز مسئولیتهایی  دارد و فشار خود بر ایران را ادامه خواهد داد.

برخی رسانه های غربی در روزهای گذشته مدعی شده اند كه صالحی به دلیل این تحریم ها  در اجلاس امنیتی مونیخ  شركت نكرده است، اما وزیر امور خارجه ایران اعلام كرده است كه مشغله كاری مانع سفر وی به این اجلاس امنیتی سالانه در آلمان شده است.

گفتنی است كه در اجلاس امنیتی امسال در مونیخ علی رغم سال های گذشته هیچ یك از مقامات كنونی و سابق ایران شركت نكردند و این نخستین بار بود كه در چنین اجلاسی هیچ نماینده ای از ایران شركت نداشت.

صالحی پیش از انتصاب به سمت وزیر امور خارجه ایران، رییس سازمان انرژی اتمی بود و پیش از آن مسئولیت نمایندگی ایران در سازمان بین المللی انرژی اتمی را بر عهده داشته است....../تحلیل:عصرایران


ویدیو مرتبط :
لغو تحریمها به زودی از طرف آمریکا و اتحادیه اروپا اعلام

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

دیدار وزرای خارجه اتحادیه اروپا برای بررسی لغو تحریم‌های ایران



اخبار,اخبارسیاست خارجی, لغو تحریم‌های ایران


اخبار سیاست خارجی - دیدار وزرای خارجه اتحادیه اروپا برای بررسی لغو تحریم‌های ایران

خبرگزاری رویترز نوشته است وزیران خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا این هفته برای بررسی طرح پیشنهادی «کاترین اشتون» در مورد لغو برخی تحریم‌های ایران گرد هم می‌آیند.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از خبرگزاری رویترز، وزیران خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا این هفته برای بررسی طرح پیشنهادی «کاترین اشتون» در مورد لغو برخی تحریم‌های ایران بر اساس توافق هسته‌ای موقت ژنو، گرد هم می آیند. اشتون نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور خارجی و مذاکره‌کننده ارشد 1+5 در مذاکرات هسته‌ای است.

ایران و کشورهای 1+5 (آمریکا، روسیه، چین، انگلیس، فرانسه و آلمان) ماه گذشته بعد از مدت‌ها مذاکره به توافقی اولیه دست یافتند. این توافق اولیه که مدت زمان اجرای آن 6 ماه در نظر گرفته شده است، گستره برنامه هسته‌ای ایران و تحریم‌های ضدایرانی را در سطح فعلی نگه می‌دارد. ایران همچنین با توقف غنی‌سازی 20درصد در قبال لغو برخی تحریم‌ها در حوزه پتروشیمی، صنعت خودرو و فلزات گرانبها موافقت کرده است. طرفین در این 6 ماه باید برای دستیابی به توافقی دائمی تلاش کنند.

نمایندگان ایران و 1+5 هفته گذشته برای بررسی نحوه اجرای توافق ژنو در وین دیدار کردند. این دیدار به دلیل پیچیدگی موضوعات و بنا به گفته برخی منابع دیپلماتیک در اعتراض به اقدام آمریکا در وارد کردن نام‌ چندین شرکت جدید به لیست سیاه تحریم‌های ایران، نیمه‌کاره ماند.

«جان کری» وزیر خارجه آمریکا گفته است نمایندگان طرفین بار دیگر به زودی برای از سرگیری مباحث دیدار می‌کنند.

«کارل بیلد» وزیر خارجه سوئد هم کشورش از اعضای اتحادیه اروپا است، می‌گوید موارد پیش آمده در وین موضوع مهمی نیست و مانعی برای لغو برخی تحریم‌های ایران در ماه آینده میلادی وجود ندارد. وی همچنین بر اهمیت پایبندی اتحادیه اروپا و آمریکا به تعهدات خود بر اساس توافق ژنو، تأکید کرده است.

اخبار سیاست خارجی - فارس