اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

ابقای 3 تن از فقهای شورای نگهبان و انتصاب عضو جدید توسط رهبر انقلاب+عکس



ابقای 3 تن از فقهای شورای نگهبان و انتصاب عضو جدید توسط رهبر انقلاب

رهبر معظم انقلاب اسلامی به استناد اصل نود و یکم قانون اساسی، حضرات آیات آقایان حاج شیخ محمّد مومن، حاج شیخ محمّد یزدی و حاج سیّد محمود هاشمی شاهرودی را در عضویت فقهای شورای نگهبان ابقا و همچنین در حکم جداگانه‌ای، حجت‌الاسلام حاج شیخ مهدی شب‌زنده‌دار را بعنوان عضو جدید فقهای شورای نگهبان منصوب کردند.

به گزارش ایسنا، متن حکم حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در خصوص ابقای سه تن از فقهای شورای نگهبان به این شرح است:

 

«بسم الله الرحمن الرحیم

حضرات آیات آقایان حاج شیخ محمّد مومن، حاج شیخ محمّد یزدی و حاج سیّد محمود هاشمی شاهرودی دامت توفیقاتهم

با توجه به پایان یافتن دوره عضویت آقایان محترم و با توجه به اصل نود و یکم قانون اساسی، مجدداً حضرات آقایان را بعنوان فقهای محترم شورای نگهبان برای یک دوره‌ی جدید منصوب می‌کنم.

توفیقات روزافزون آقایان را از خداوند متعال خواستارم.

سیّدعلی خامنه‌ای

24/ تیر ماه/ 1391»

 

همچنین متن حکم رهبر معظم انقلاب در خصوص انتصاب عضو جدید فقهای شورای نگهبان به این شرح است:

«بسم الله الرحمن الرحیم

دانشمند محقق جناب حجت الاسلام آقای حاج شیخ مهدی شب زنده دار دامت توفیقاته

با توجه به فقدان مرحوم آیت الله رضوانی(ره) در مجموعه فقهای شورای نگهبان، جنابعالی را بجای ایشان –به استناد اصل نود و یکم قانون اساسی- برای دوره‌ی جاری به عضویت آن شورای محترم منصوب می‌کنم.

دوام توفیقات شما را از خداوند متعال خواستارم.

سیّد علی خامنه‌ای

24/ تیر ماه/ 1391» 

 

 

 فقهای شورای نگهبان

زندگی نامه عضو جدید فقهای شورای نگهبان (+عکس)

در پی درگذشت آیت الله رضوانی شمار فقهای عضو شورای نگهبان به 5 نفر کاهش یافته بود و از این رو مقام معظم رهبری یک عضو جدید را به جمع فقیهان شورای نگهبان اضافه کردند و بدین ترتیب و با توجه به ابقای 3 عضو فقیه دیگر(آیات مومن،یزدی و هاشمی شاهرودی) و انتخاب اعضای جدید حقوقدان توسط مجلس شورای اسلامی ترکیب 12 نفری شورای نگهبان کامل شد.

حجت الاسلام مهدی شب زنده دار عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم است و در مجمع مشورتی فقهی شورای نگهبان نیز عضویت داشته است.

عضو جدید فقهای شورای نگهبان حجت الاسلام والمسلمین شیخ مهدی شب زنده دار است که پیشتر در مجمع مشورتی فقهی شورای نگهبان عضویت داشته و طبعا با سیر روند بررسی های فقهی در این شورا آشنا ست. زندگی نامه عضو جدید فقهای شورای نگهبان از این قرار است:

مهدی‌ شب‌زنده‌دار در سال‌ 1332 در داراب‌ (در استان فارس) متولد شد؛ البته‌ او بزرگ‌ شده‌ شهر قم‌ است‌ . پدرش‌ روحانی بود و در تابستانی همراه‌ خانواده‌ به‌ داراب‌ سفر می کند و فرزندش‌   همان‌ جا متولد می شود.

 

او تحصیلات‌ دوره دبستان‌ را به‌ پایان‌ رساند و یک‌ سال‌ نیز به‌ دبیرستان‌ رفت‌  و پس‌ از آن‌ وارد حوزه علمیه‌ قم‌ شد. شیخ مهدی که‌ قسمتی‌ از دروس‌ مقدمات‌ و دوره سطح‌ را نزد پدر خود -آیت الله‌ شیخ‌ حسین‌ شب‌زنده‌دار -خوانده‌ بود، «مغنی‌ »را نزد آیت الله‌ جنتی‌ و « رسائل‌» را نزد آیات‌ مصلحی‌، طاهری‌ و مؤمن‌ آموخت‌ و برای‌ فراگیری‌ «مکاسب‌ »  نزد آیات‌ شب‌زنده‌دار، مؤمن‌، مشکینی‌ و ستوده‌ رفت‌. استادان‌ او در «کفایه‌ »آیات‌ مؤمن‌ و سبحانی‌ بودند.

 

حجت الاسلام ‌  شب‌زنده‌دار «کشف‌ المراد» را نزد آیت الله‌ حسینی‌ کاشانی‌، بخشی‌ از «شرح‌ منظومه‌ »را نزد  آیات‌ مؤمن‌، مفتح‌ و صالحی‌ مازندرانی‌ و بخش‌هایی‌ از «اسفار »رانزد آیت الله‌ سید رضا صدر، آیت الله‌ امینی‌ و آیت الله‌ انصاری‌ شیرازی‌ فرا گرفت‌. قسمتی‌ از «شفا »را نزد آیت الله‌ جوادی‌ آملی‌ و بخشی‌ از «اشارات‌» را نزد آیت الله‌ حسن‌زاده‌ آملی‌ آموخت‌.

شب‌زنده‌دار با پایان‌ یافتن‌ دوره‌ «سطح‌ »به‌ درس‌ «خارج‌ »آیات شیخ‌ کاظم‌ تبریزی‌، شیخ‌ مرتضی‌ حائری‌، وحید خراسانی‌ و شیخ‌ جواد تبریزی‌ رفت‌ .

 

حجة‌الاسلام‌والمسلمین‌ شب‌زنده‌دار در دوره‌ سطح‌ تدریس کرده  و شرحی‌ بر قسمتی‌ از «تحریرالوسیله‌» نوشته است‌. او مدیر مؤسسه‌ و مدرسه‌ بقیة‌الله‌ است‌ و هم‌ اکنون‌ در قم‌ حضور دارد و  علاوه‌ بر عضویت‌ در جامعه‌ مدرسین‌ حوزه‌ علمیه‌ قم‌ نمایندگی‌ شورای‌ عالی‌ در هیأت‌ امنای‌ مرکز جهانی‌ علوم‌ اسلامی‌ و سازمان‌ مدارس‌ خارج‌ از کشور و نیز عضویت‌ در مجمع‌ مشورتی‌ فقهی‌ شورای‌ نگهبان‌ را بر عهده‌ دارد.

ایسنا/عصرایران

 

 


ویدیو مرتبط :
ابقای سه تن از فقهای شورای نگهبان از سوی رهبر انقلاب

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

رهبر انقلاب :در سال ۸۸ از حق‌الناس دفاع کردیم/شورای نگهبان چشم بینای مردم و نظام در انتخابات است



اخبار,اخبارسیاسی,خامنه‌ای

رهبر انقلاب با اشاره به اهمیت انتخابات گفتند: متأسفانه یکی از عادت‌های بدی که بعضی در داخل دارند این است که در سلامت انتخابات تشکیک کنند.

به گزارش ایسنا حضرت آیت‌الله خامنه‌ای صبح روز چهارشنبه در دیدار هزاران نفر از اقشار مختلف مردم افزودند: این‌که در سال ۸۸ ما در مقابل اصرار کسانی برای باطل‌کردن انتخابات ایستادیم برای این است که از حق‌الناس و رأی مردم دفاع کردیم.

ایشان با بیان این‌که «شورای نگهبان چشم بینای مردم و نظام در انتخابات است» تاکید کردند: بخشی از همان حق‌الناس نظارت استصوابی شورای نگهبان است‌.

رهبر انقلاب با تأکید بر اقتصاد قوی و مقاوم، علم پیشرفته و روحیه‌ انقلابی‌گری به‌عنوان سه راه قوی‌شدن ملت ایران در برابر دشمن تاکید کردند: مسئولین کشور جوان‌های انقلابی را گرامی بدارند.

ایشان اظهار کردند: برخی گویندگان و نویسندگان این‌قدر جوان‌های حزب‌اللهی و انقلابی را نکوبند به اسم افراطی؛ همین روحیه است که به داد کشور می‌رسد.‌

رهبر انقلاب اسلامی یادآور شدند: بعد از مذاکرات هسته‌ای، در رژیم صهیونیستی گفتند تا ۲۵ سال از دغدغه‌ی ایران آسوده‌ایم؛ به شما می‌گویم؛ اولاً شما ۲۵ سال آینده را نخواهید دید و ان‌شاءالله تا ۲۵ سال آینده چیزی به نام رژیم صهیونیستی وجود نخواهد داشت. ثانیاً در این مدت هم روحیه‌ مبارز و حماسی و جهادی، یک لحظه صهیونیست‌ها را راحت نخواهد گذاشت‌.

ایشان در بخش دیگری از بیانات‌شان خاطرنشان کردند: آمریکا دشمنی خود را پنهان نمی‌کند؛ یکی لبخند می‌زند، یکی مصوبه علیه ایران تهیه می‌کند.

ایشان هم‌چنین در بیانات‌شان یادآور شدند: دنبال چیزی به نام مذاکره با ایرانند؛ مذاکره وسیله‌ای است برای نفوذ و تحمیل خواست‌ها؛ ما فقط در قضیه‌ی هسته‌ای با مذاکره با آمریکا به دلایل مشخص موافقت کردیم و بحمدالله مذاکره‌کنندگان ما هم خوب ظاهر شدند.

رهبر انقلاب اسلامی تاکید کردند: در عرصه‌های دیگر اجازه‌ مذاکره با آمریکا ندادیم و با آن‌ها مذاکره نمی‌کنیم‌.

ایشان در بخشی از بیانات‌شان با یادآوری این‌که «امام بزرگوار فرمود: آمریکا شیطان بزرگ است» خاطرنشان کردند: بعضی اصرار دارند این شیطان بزرگ را به شکل فرشته وانمود کنند. ملت ایران این شیطان را بیرون کرد؛ نباید بگذاریم از در بیرونش کردیم از پنجره برگردد و نفوذ پیدا کند.‌


  اخبار  سیاسی  -  ایسنا