اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

ابتکار در گاردین: گفت و گوی اوباما و روحانی شکستی برای تندروها است/نجفی در گفتگو با سی ان ان: دیپلماسی پینگ پنگ نیسکون امروز جواب می دهد



مقاله ابتکار در گاردین: گفت و گوی اوباما و روحانی شکستی برای تندروها در ایران و آمریکا است

ابتکار 6 سال از دوران نوجوانی خود را در آمریکا گذرانده و همزمان با انقلاب اسلامی به ایران بازگشت. این سیاستمدار 53 ساله درباره خاطرات خود از ماجرای اشغال سفارت آمریکا در تهران کتاب" تسخیر" را به زبان انگلیسی نوشته است.

معصومه ابتکار معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت از محیط زیست با انتشار یادداشتی در روزنامه گاردین بریتانیا گفت و گوی تلفنی اخیر اوباما با روحانی را اقدامی مهم ارزیابی کرده که تندروها را در هر دو کشور به انزوا می برد.

به گزارش عصر ایران ابتکار که در زمان اشغال سفارت آمریکا در تهران یکی از دانشجویان فعال پیرو خط امام  و مترجم واسطه (خواهر مری از نگاه آمریکایی ها) برای ارتباط بین گروگان ها و گروگانگیرها بود، در این یادداشت از دولت اوباما خواسته است که قدر فرصت کنونی را بداند و اشتباه دولت جورج بوش در دوران سید محمد خاتمی را تکرار نکند.

بوش در سخنرانی سالانه خود در ژانویه 2002 در کنگره ، از ایران در کنار کره شمالی و عراق به عنوان یکی از اضلاع محور شرارت نام برد و این مساله  از نظر بسیاری از ناظران اشتباهی فاحش و استراتژیک بود که اصلاح طلبان را در عرصه سیاست داخلی ایران به انزوا کشاند و زمینه به قدرت رسیدن محمود احمدی نژاد از جریان راست افراطی در انتخابات سال 1384 شد.

ابتکار با یاد آوری این اشتباه دوران بوش نوشته است که این اشتباه به قیمت از دست رفتن جان های بی شماری در جریان جنگ ها و ناآرامی های یک دهه اخیر در منطقه خاورمیانه شد.

معصومه ابتکار، گفت و گو و تماس مستقیم بین روحانی و اوباما را در حل دو مساله بحران سوریه و مساله هسته ای ایران مفید و موثر دانسته و افزود که ایده گفت و گو و دیپلماسی بین ایران و آمریکا تا زمانی با تغییرات عملی سیاست واشنگتن در قبال ایران همراه نشود به نتیجه مطلوب نخواهد رسید.

معصومه ابتکار,روابط ایران و آمریکا

ابتکار در 20 سالگی و در زمان اوج بحران گروگانگیری یکی از مهم ترین چهره هایی بود که به واسطه تسلط به زبان انگلیسی با رسانه های غربی و به ویژه رسانه های آمریکایی گفت و گو می کرد.

 

ابتکار نوشت: " رییس جمهور اوباما نشان داده است که به دنبال تغییر رژیم در ایران نیست و دو کشور ایران و آمریکا پس از رفع تنش ها و اختلافات می توانند یک روابط بازتر داشته باشند.

معصومه ابتکار 6 سال از دوران نوجوانی خود را در آمریکا گذرانده و همزمان با انقلاب اسلامی به ایران بازگشت. این سیاستمدار 53 ساله درباره خاطرات خود از ماجرای اشغال سفارت آمریکا در تهران کتاب" تسخیر" را به زبان انگلیسی نوشته است.

محمد علی نجفی در گفتگو با سی ان ان: دیپلماسی پینگ پنگ نیسکون روی ایران و آمریکا امروز جواب می دهد/دولت جدید به دنبال تغییر محدودیت ها بر رسانه های اجتماعی است

محمد علی نجفی معاون رئیس جمهور در گفتگویی با سی ان ان گفت که او معتقد است دیپلماسی پینگ پونگ ریچارد نیسکون می تواند تاثیری مشابه بر روی ایران و امریکا امروز گذارد.

به گزارش  انتخاب، رئیس سازمان میراث فرهنگی ایران گفت: من به طوری جدی معدقم به دیپلماسی فرهنگی هستم و معتقدم که چیزی که می تواند روابط ایران و امریکا را پس از سالها بهبود ببخشد دیپلماسی فرهنگی است.

وی در ادامه تمام آمریکایی را دعوت به سفر به ایران کرد و به گردشگری به عنوان ابزار برتر در جهت تعامل اثرگذارد و طولانی مدت بین دو کشور دانست.

وی گفت: گفتگوهای مردم با مردم و روابط مردم با مردم است که حتی مقامات سیاسی را تشویق به توسعه روابط دیپملاتیک و سیاسی به مظنور حل مسائل بین دو کشور می کند.

معاون رئیس جمهور ایران افزود: رسانه های اجتماعی ابزار بزرگی هستند که برای ابراز عقیده و آشکارسازی واقعیت و حقیقت به کار می رود.

وی اضافه کرد: در طول دولت گذشته رسانه های اجتماعی و حضور ایرانیان در این رسانه ها غیرقانونی نگریسته می شد. اما فکر می کنم که دولت جدید به دنبال تغییر آن محدودیت ها باشد و انشانه ها آن تنافاضات رفع خواهد شد.

وی گفت که هم اکنون توپ در زمین امریکا است تا به پالس های مثبت ایران پاسخی مشابه داد.
عصرایران/انتخاب


ویدیو مرتبط :
گفتگو جذاب با نوشاد عالمیان نابغه پینگ پنگ ایران

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

اوباما : با دولت روحانی فرصت برای دیپلماسی فراهم است



باراک اوباما,دولت روحانی

اوباما : با دولت روحانی فرصت برای دیپلماسی فراهم است

اوباما با تاکید بر اینکه ایالات متحده باید این رویکرد جدید دولت روحانی را بیازماید افزود که ایران باید برای اثبات جدیت خود باید نشان دهد که به دنبال استفاده نظامی از انرژی هسته ای نیست.

باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا در گفتگو با یک تلویزیون اسپانیولی زبان" تلموندو" از فرصت ایجاد شده در دولت روحانی برای دیپلماسی استقبال کرد.

به گزارش عصر ایران به نقل از رویترز اوباما در این گفت و گو تاکید کرد:"  نشانه‌هایی وجود دارند که روحانی، کسی‌ست که به دنبال گفت‌وگویی باز با غرب و ایالات متحده است؛ به شکلی که پیشتر ما شاهدش نبوده‌ایم".

اوباما با تاکید بر اینکه ایالات متحده باید این رویکرد جدید دولت روحانی را بیازماید افزود که ایران باید برای اثبات جدیت خود باید نشان دهد که به دنبال استفاده نظامی از انرژی هسته ای نیست.

اوباما این سخنان را در حال بیان کرده که قرار است بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسراییل در روز 30 سپتامبر ( 12 روز دیگر) در کاخ سفید درباره برنامه هسته ای ایران با رییس جمهور آمریکا گفت و گو کند.

سه روز پیش نیز اوباما در مصاحبه با شبکه خبری ای بی سی آمریکا اعلام کرد که نامه ای برای حسن روحانی همتای ایرانی اش ارسال کرده است.

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان با تایید ارسال نامه از سوی اوباما تاکید کرده که این نامه در واقع نامه تبریک رییس جمهور آمریکا به دلیل انتخاب روحانی به ریاست جمهوری بوده است.

اوباما همچنین درمصاحبه خود با شبکه اسپانیولی تایید کرد که ایران می تواند در برقراری   ثبات در سوریه نقش داشته باشد.

حسن روحانی رییس جمهوری کشورمان در هفته آینده در نشست سالانه مجمع عمومی ملل متحد در نیویورک سخنرانی خواهد کرد.

در آستانه سفر روحانی به نیویورک نگاه ها به احتمال دیدار اوباما و روحانی در حاشیه نشست سالانه مجمع عمومی ملل متحد جلب شده است.

عصرایران