اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

ابتکار: آب در زاینده رود جاری می ماند


معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: شورای هماهنگی حوضه آبریز زاینده رود در دولت یازدهم این نوید را داده است که فعلا آب در رودخانه زاینده رود باقی بماند.

ایلنا: معصومه ابتکار روز سه شنبه در جمع خبرنگاران در اصفهان درباره کاهش شدید آب زاینده رود از دهم خرداد امسال افزود: شورای هماهنگی حوضه آبریز زاینده رود در عالی ترین رده این تصمیم را گرفته است که آب در این رودخانه در همه نقاط آن باقی می ماند.

روز گذشته اعلام شده بود که با کاهش خروجی سد زاینده رود از دهم خرداد، به تدریج تا پایان این ماه جریان آب زاینده رود در شهر اصفهان و شرق آن قطع می شود و برای جریان آن در تابستان بر اساس وضع ذخیره سد زاینده رود تصمیم گرفته خواهد شد.

ابتکار با بیان اینکه ما بر رسیدن و جاری ماندن آب تا تالاب بین المللی گاوخونی اصفهان نیز تاکید داریم، اظهار کرد: لازمه این کار، مدیریت مصرف آب است.

معاون رییس جمهوری، زاینده رود را رگ حیات شهر و استان اصفهان و تالاب گاوخونی خواند و اضافه کرد: این تالاب اهمیت بسیاری برای مردم منطقه، کشاورزان و مبارزه با گرد و غبار دارد چرا که اگر خشک شود منشاء گرد و غبار خواهد بود.

مهمترین اقدام برای تالاب گاوخونی، تامین حقابه است

ابتکار در پاسخ به سوال دیگری درباره تالاب گاوخونی گفت: این تالاب با حقابه زنده است و مهمترین اقدام برای احیای آن، تامین حقابه است.

وی با اشاره به بازدیدش در اوایل امسال از تالاب گاوخونی اصفهان افزود: تالاب برای چرخه هیدرولوژیکی و آب بین تالاب، رودخانه و آب های زیرزمینی اهمیت حیاتی دارد و تضمین حیات زیست محیطی و کشاورزی منطقه به آن وابسته است.

وی با تاکید بر اینکه این چرخه طبیعی را باید زنده نگه داریم، تصریح کرد: مصارف آب باید در رودخانه، تالاب و آبهای زیر زمینی با منابع موجود منطبق باشد.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه حقابه های طبیعت باید جزو مصارف در نظر گرفته شود، افزود: طبیعت نیز حقابه دارد و نمی توان گفت هرچه آب داریم برای کشاورزی، شرب و صنعت مصرف شود و چیزی باقی نماند.

وی با اشاره به شکل گیری این رویکرد در دولت یازدهم و پیگیری سازمان حفاظت محیط زیست درباره آن تاکید کرد: در این میان باید الگوی مصرف آب در کشور اصلاح شود.

وی با بیان اینکه مصارف عمده آب در بخش کشاورزی است، تصریح کرد: کشاوزان باید به روشهای افزایش بهره روی با کاهش مصرف آب بپردازند.

ابتکار با بیان اینکه این کار در حوضه ارومیه و نقاط مختلف کشور در حال اجراست، گفت: ما چاره ای جز این کار نداریم چراکه با کاهش 11 درصدی بارندگی و تقلیل منابع آبی مواجه و همچنان در شرایط تنش آبی هستیم.

وی افزود: در مصارف شهری مانند فضای سبز و کشاورزی باید به سمت کشت گونه هایی برویم که آب کمتری بخواهد و سازگاری بیشتری با محیط هر منطقه داشته باشد.

زاینده رود و تالاب گاوخونی در دستور کار شورای عالی محیط زیست

معاون رییس جمهوری با تاکید بر اینکه موضوع رودخانه زاینده رود و تالاب گاوخونی از جهت ابعاد زیست محیطی را در دستور کار شورای عالی محیط زیست قرار می دهیم در پاسخ به سوالی درباره انتظار چند ماهه برای این امر گفت: موضوعات محیط زیستی زیاد و کار زمانبندی آنها دشوار است.

وی با بیان اینکه شورای عالی محیط زیست با حضور رئیس جمهوری و وزرا تشکیل می شود، افزود: تا کنون دو جلسه آن تشکیل شده و حتما موضوعات مربوط به اصفهان نیز در آن مطرح خواهد شد.

ابتکار همچنین در پاسخ به سوالی در باره احتمال وجود آلودگی ناشی از فعالیت سایت های هسته ای در استان اصفهان گفت: تاکنون چنین گزارشی نداشته ایم.


ویدیو مرتبط :
جاری شدن آب در رودخانه زاینده رود

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ابتکار: آب تا پایان سال در زاینده‌رود می‌ماند



اخبار,اخبار اجتماعی ,تالاب گاوخونی

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ابراز امیدواری کرد که با توجه به تاکید رئیس جمهوری آب تا پایان سال در زاینده‌رود جریان داشته باشد.

معصومه ابتکار معاون رئیس‌ جمهوری در گفت‌وگو با ایسنا افزود: امیدواریم طبق نظر رئیس جمهور زاینده‌رود تا پایان سال جاری باشد و آب به تالاب گاوخونی هم برسد.

ابتکار همچنین با اشاره به «طومار شیخ بهایی» که به تقسیم‌بندی سنتی آب زاینده‌رود پرداخته است، گفت که در این طومار نیز به مسئله رهاسازی آب از کوهرنگ تا تالاب برای تالاب گاوخونی اشاره شده؛ چراکه دانش سنتی نیز به این موضوع معتقد بوده که چرخه هیدرلوژیکی آب برای برقراری تمام ساختارهای این زیست‌بوم بسیار ضروریست.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست درباره نقش کشاورزی در حیات زاینده‌رود هم گفت: اگر کشاورزان ما در حوزه چهارمحال و بختیاری و زاینده رود بخواهند به فعالیت خود ادامه دهند، تالاب گاوخونی و زاینده‌رود را تحت تاثیر قرار می‌دهند.

وی در ادامه با بیان اینکه « علاوه بر آن بخش‌های صنعتی و شهرداری‌ها هم با برداشت بی‌رویه آب از منابع محدود زیرزمینی و رودخانه می‌توانند شرایطی را ایجاد کنند که هرگز آب داخل زاینده‌رود جاری نشود» گفت:بنابراین درخواست ما این است که هموطنان به کل چرخه آب توجه داشته باشند و میزان فعالیت‌ها را براساس ظرفیت‌ها تنظیم کنند.

ابتکار در همین رابطه با اشاره به لزوم اصلاح الگوی کشاورزی در منطقه، افزود: فعالیت کشاورزی به دلیل محدودیت منابع آب باید تغییر کند؛ به طور مثال نباید در این منطقه برنج‌کاری و یا باغاتی بدون محاسبه صحیح مصرف آب داشته باشیم.

رئیس سازمان محیط زیست همچنین از توسعه گلخانه‌ها در استان اصفهان خبر داد و افزود: با توجه به حمایت‌های دولت آبیاری قطره‌ای گسترش پیدا کرده است و امیدواریم با مصرف منطقی آب، حق‌آبه تالاب گاوخونی بازگردد و این باعث خوشحالی مردم و کشاورزی منطقه می‌شود.

اخبار اجتماعی - ایسنا