اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

ابتکار، زنگنه و هاشمی بانی کاهش میزان آلودگی هوای تهران/ وزرای دیگر رودربایستی را کنار بگذارند



اخبار,اخباراجتماعی,آلودگی هوا

 

 اخبار اجتماعی  -  ابتکار، زنگنه و هاشمی بانی کاهش میزان آلودگی هوای تهران/ وزرای دیگر رودربایستی را کنار بگذارند

  امروز دیدم وزیر بهداشت گفته : چنین مسائلی رنج‌آور است، ‌یکی آمده و بنزین بهتری آورده، نباید دیگر کاری به حاشیه‌ها داشته باشیم، و باید از آنها تشکر کنیم.

هوای تهران مطابق سالهای گذشته با وارونگی هوا دچار آلودگی شد.

ابتکارسالها پیش "هنگامی نماینده مردم در شورای شهر تهران بود" پرده از وجود غیر مجاز بنزین در هوای تهران برداشت.

در گزارش صفحه 130 شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در سال 1390 آمده :مهمترین ترکیبات آلی فرار VOCs  شامل بنزن،اتیل بنزن، تولوئن و بوتادین و زایلن میباشد. بنزن بعنوان یكی از مهمترین ترکی بهای آلی فرار بعلت حلالیت بالا نقش عمد های در صنعت بعهده دارد ولی استنشاق آن موجب جلوگیری از تشكیل گلبول قرمز در مغز استخوان میشود. منبع اصلی تولید بنزن، بنزین مورد استفاده در خودروهاست. در مواردی چند، سرطان خون (لوسمی) در افرادی كه بعلت مسایل شغلی برای طولانی مدت در معرض بخارات بنزن بود ه اند، گزارش شده است.

گزارش های شرکت کنترل کیفیت هوای تهران (که مستقل از دولت هست) طی گزارشی  در زمستان 91 اشاره به میزان  5/2 برابری بنزن در جایگاههای سوختگیری تهران در زمستان 91 در صفحات 41 و 43 دارد.

همچنین همین شرکت طی گزارشی در بهار 92  اثر کیفیت بنزین بر آلودگی هوای تهران در بهار 92 را توضیح و طی صفحات 20 و 21 با تعریف بنزن و چگونگی عملکرد آن در احتراق و خطرات آن برای سلامتی می پردازد.

از سال گذشته که ابتکار با اقتدار مدیریت سازمان محیط زیست کشور را بر عهده گرفت طی دستوری وزیر نفت را از تولید بنزین پتروشیمی که عامل اصلی انتشار بنزن در هوای تهران بود ، بازداشت.

زنگنه وزیر نفت نیز با پذیرش این دستور ، تولید بنزین را در دستور کار عادی پالایشگاههای بنزین قرار داد و کاستی بنزین را از طریق واردات جبران کرد.

در این میان وزیر بهداشت که بی رودربایستی ترین وزیر کابینه معروفست و در جریان پرونده وجود پالم در شیر شجاعانه اظهارنظر کرد و مورد هجمه مافیای شیر قرار گرفت  نیز امروز درباره آلودگی بنزین پتروشیمی به خبرگزاری فارس گفت: چنین مسائلی رنج‌آور است، ‌یکی آمده و بنزین بهتری آورده، نباید دیگر کاری به حاشیه‌ها داشته باشیم، و باید از آنها تشکر کنیم. (اینجا).

امروز که میزان آلایندگی بنزن (عامل درجه یک سرطان) را هوای تهران رصد می کردم ، دیدم فاکتور بنزین کمتر از یک درصد و مطابق استاندارد بین المللی است.

هرچند آلاینده های دیگر موجود در هوا نیز مضر به سلامت هست افراد مزبور مسوول  کاهش آلودگی هوا هستند ولی به سهم خویش از ابتکار،هاشمی و زنگنه بعنوان بانی کاهش میزان آلودگی هوای تهران سپاسگزارم.

مصطفی ترک همدان
وکیل دادگستری

 

اخباراجتماعی  - خبر آنلاین


ویدیو مرتبط :
‫آیا طرح زوج و فرد باعث کاهش بحران آلودگی هوای تهران می شود؟‬‎

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

چه سازمان و نهادی پاسخگو و مسئول آلودگی هواست؟/ابتکار : تشکیل جلسه ویژه آلودگی هوای تهران در این هفته



سالمندان رفت و آمد در هوای آلوده را محدود کنند
چه سازمان و نهادی پاسخگو و مسئول آلودگی هواست؟

مدیرکل دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت با اشاره به عوارض ناشی از استنشاق هوای آلوده بر لزوم مشخص شدن مسوولی پاسخگو در قبال مبحث آلودگی هوا از جمله آلودگی هوای تهران تاکید کرد.

دکتر محمدحسین تقدیسی در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: باید مشخص شود که چه ارگان یا نهادی مسوول مدیریت وضعیت هوا و خصوصا آلودگی هوا در کلانشهرها و از جمله تهران است.

وی در این باره افزود: لازم است مسوولان اجرایی مشخص کنند که چه ارگان یا نهادی باید پاسخگوی شرایط آلودگی هوا باشد. زمانی که مسوولیت‌های مختلف به افراد مختلف منتقل می‌شود، عملا دچار بحران خواهیم شد و به این ترتیب نمی‌توان به سادگی راه حل مناسبی برای آن مشخص کرد.

تقدیسی به عموم جامعه توصیه کرد که در زمان اعلام رسمی قرار گرفتن وضعیت هوا در شرایط هشدار و ناسالم تا حد امکان از رفت و آمدهای غیرضرور و فعالیت در فضای آزاد خودداری کنند.

وی همچنین به سالمندان هشدار داد که در چنین شرایطی تنها در صورت ضرورت در فضای آزاد رفت و آمد داشته باشند و رفتن به مکان‌هایی نظیر پارک‌ها را محدود کنند.

تقدیسی در پاسخ به این سوال که آیا استفاده از "ماسک‌" در شرایط آلودگی هوا می‌تواند تاثیرگذار باشد، گفت: این فصل بدترین شرایط را از نظر آلودگی هوا خواهیم داشت. در چنین شرایطی شاید تنها ماسک‌های استاندارد بتوانند تا حدودی کمک کننده باشند اما در مجموع تمام این موارد نقش مسکن را دارند؛ باید برای مبحث آلودگی هوا فکری شود.


ابتکار خبر داد: تشکیل جلسه ویژه آلودگی هوای تهران در این هفته

در پی افزایش آلودگی هوای تهران، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست از پیگیری و بررسی این موضوع در عالی‌ترین سطح خبر داد.

به گزارش ایسنا، معصومه ابتکار در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران با بیان اینکه کاهش آلودگی شهر تهران، در عالی‌ترین سطح مورد توجه ماست، گفت: هفته آینده با حضور وزرای مربوطه و همچنین شهرداری تهران و دیگر مسئولان مربوطه جلسه‌ای در ارتباط با آلودگی تهران و تلاش برای کاهش آن برگزار خواهیم کرد.

وی همچنین با بیان اینکه هفت شهر ایران به عنوان شهرهای آلوده محسوب می‌شوند، گفت: برنامه‌هایی برای کاهش آلودگی این شهرها داریم.

وی افزود: در سال‌های گذشته برنامه‌هایی برای کاهش آلودگی این شهرها وجود داشت که متاسفانه همه برنامه‌ها متوقف شده بود و ما در تلاش هستیم که این برنامه‌ها را دنبال کنیم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست همچنین به نقش و مشارکت مردم در راستای کاهش آلودگی اشاره کرد و بر اهمیت استفاده شهروندان از حمل‌ونقل‌های عمومی به منظور کاهش آلودگی تاکید کرد.

/ایسنا