اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

آیت الله مهدوی‌کنی:دعوای جناح‌ها با صلوات بفرست! حل نمی‌شود



اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

آیت الله مهدوی‌کنی:

انشالله به اعتدال در عین حفظ کردن اصول برسیم/دعوای جناحها با صلوات بفرست!حل نمیشود

دبیرکل جامعه روحانیت مبارز سحر روز جمعه دهم رمضان نیز به تبیین واژه«اعتدال» و مختصات آن پرداخت.

به گزارش خبرآنلاین، آیت الله مهدوی کنی که سحرهای ماه مبارک رمضان در برنامه تلویزیونی ماه خدا چند دقیقه ای به بیان نکات اخلاقی و قرآنی می پردازد در دومین شب متوالی به تبیین «اعتدال» که شعار انتخاباتی حجت الاسلام حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری بود پرداخت.
رئیس دانشگاه امام صادق(ع) در انتهای مواعظش در دعایی گفت:«انشاالله به اعتدال در مقام عمل برسیم در عین حفظ کردن اصول.»


وی با اشاره به اینکه «اعتدال به معنی وسط نیست» افزود: اگر امت وسط هستیم به این معنی است که امت میانه ایم و در طریق راست و صراط مستقیم حرکت می کنیم. در اخلاق هم اینطور نیست که وسط تهوّر و ترس شجاعت باشد.
وی تاکید کرد: معنی اعتدال این نیست که در مقام داوری وسط افراط و تفریط را بگیریم بلکه اعتدال جایگاه خاص خودش را دارد.

آیت الله مهدوی کنی یادآور شد: مثلا وقتی میخواهیم مسائل اخلاقی و سیاسی را تبیین و پیاده کنیم قدری مدارا کنیم. [چرا که] 100 درصد نمی توانیم آنچه را می خواهیم پیاده کنیم. چون عده ای کند تر هستند و عده ای تند تر هستند باید بگوییم چند قدم شما جلو بیایید و آنهایی که عقب افتاده اند خودشان را برسانند.


دبیرکل جامعه روحانیت مبارز با تاکید بر اینکه اعتدال «راه واقعی نیست بلکه مقدمه است» گفت: مثلا برای اینکه به سمت قم برویم همه باید با هم در یک مسیر برویم تا به مقصد برسیم.
وی ضمن اشاره به تدریجی بودن تغییرات گفت: در مقام پیاده شدن مسائل یک دفعه نمی توانیم کاری انجام دهیم. [به طور مثال] یکی از ارزش های انقلاب این است که دروغ نگوییم یا رشوه نگیریم اما آیا یک روزه می توانیم این مسائل را حل کنیم؟


رئیس انشگاه امام صادق تصریح کرد: اگر اعتدال به معنای این باشد که در دعوا یکی بگوید صلوات بفرستید! این درست نیست. اگر بخواهیم جناح های مختلف را با صلوات نزدیک کنیم و آشتی دهیم نمی توانیم اصلاح کنیم. چون وقتی در دعوا یکی آن وسط می گوید صلوات بفرستید! طرفین دعوا وقتی آن طرف تر می روند باز هم دعوا می کنند.

وی با بیان اینکه«هر دولتی که می آید باید اصول را در نظر بگیرد» ضمن بیان مثال هایی به توضیح نظرش درباره «اعتدال» پرداخت و افزود: مثلا همه باید صاحب خانه شوند اما همه یک گونه خانه نخواهند داشت. [باید توجه داشت] برای رسیدن به عدل و قسط اسلامی زمان لازم است.


وی با اشاره به برداشت های غلطی که از «اعتدال» می شود گفت که منظور از اعتدال در حجاب چند درجه کمتر از بی حجابی نیست و افزود: اگر به خانم هایی که حجاب ندارند می گوییم حجاب امر اسلامی است و اینگونه نیست که بگوییم حد وسطش را نگه دارید. یا اگر بگوییم چون اعتدال داریم کاری به خانم های[بی حجاب] نداریم و هرچه دیدیدم، ندیدیم! این درست نیست.
وی در پایان دعا کرد:«انشاالله به اعتدال در مقام عمل برسیم در عین حفظ کردن اصول.»/خبرآنلاین

 

 


ویدیو مرتبط :
آیت الله مهدوی کنی درگذشت

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

عکس: عیادت مقامات از آیت الله مهدوی کنی


آیت‌الله محمدرضا مهدوی‌کنی رئیس مجلس خبرگان رهبری، بعد از ظهر چهارشنبه در پی حمله قلبی به کما رفت.