اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

آیت الله مصباح:پس از 80سال به این نتیجه رسیده ام که عالم برای این خلق نشده که همه به زور اصلاح شوند



آیت الله مصباح,مصباح یزدی

آیت الله مصباح:پس از 80سال به این نتیجه رسیده ام که عالم برای این خلق نشده که همه به زور اصلاح شوند

رسا نوشت:

آیت الله محمدتقی مصباح یزدی، رییس مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) عصر پنج شنبه شانزدهم خرداد ماه در مراسم عمامه گذاری طلاب مدرسه علمیه خمینی(ره) و جشن بعثت نبی اکرم(ص) در این مدرسه علمیه ابراز داشت: اگر خداوند پیامبر(ص) را فرستاد تا جامعه را اصلاح و مردم را هدایت کند، پس چرا اینطور نشد؟ آیا برنامه‌ای که خداوند فرستاد ناقص بود؟ وجدان ما هیچ وقت به این رضایت نمی‌دهد که بگوییم دین ناقص است امیرمؤمنان(ع) در نهج البلاغه تأکید می‌کند که خدا دین ناقص نفرستاده که دیگران بیایند و آن را تکمیل کنند.

آیت الله مصباح یزدی افزود: آیا مدیریت پیامبراکرم(ص) نقصی داشت؟ آیا ما می‌توانیم این را باور کنیم؟ بنده که نمی‌توانم این را بپذیرم.

رییس مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان این مطلب اظهار داشت: پس از هشتاد سال به این رسیدم که سر مسأله این است که اصلا این عالم برای این آفریده نشده که همه به زور به سعادت برسند و اصلاح بشوند.

استاد برجسته سطح عالی حوزه علمیه قم در ادامه با اشاره به این‌که جای موجودی خالی بود که با اراده خودش راه صحیح را انتخاب کند، بیان داشت: در جامعه هم باید گروه‌های متضادی باشند تا زمینه انتخاب فراهم شود.

آیت الله مصباح یزدی با بیان این‌که پیامبراکرم(ص) در سایه عمل اختیاری به آن مقامات رسیدند، گفت: اصل بر این است که زمینه انتخاب برای انسان‌ها فراهم شود.

رییس مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) بیان داشت: پس از زمان غیبت اراده الهی چیست؟ آیا دیگر رها کرد که هرکاری می‌خواهید بکنید و به قول برخی بشر به جایی رسید که احتیاجی به این ندارد که کسی دستش را بگیرد و خودش راه خود را پیدا می‌کند؟

نماینده مجلس خبرگان رهبری ابراز داشت: در زمان غبیت، جانشین امام معصوم(ع) ولی فقیه است که نقش امام را ایفا می‌کند، همانطور که خود ائمه(ع) در زمان حضورشان تا آنجا که شرایط اجازه می‌داد مردم را ارشاد می‌کردند و سر سوزنی از هدایت مردم صرف نکردند.

استاد برجسته سطح عالی حوزه علمیه قم اظهار داشت: پس از هزار و چهارصد سال با اندکی این طرف و آن طرف، کسی پیدا شد که این را زنده کرد؛ در کتاب‌های فقهی گاهی مطرح می‌شد اما مرد میدانش کم بود و اگر با یک تعبیر ادبی مسامحه آمیز بگوییم، بعثت جدیدی تحقق پیدا کرد.

رییس مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) در ادامه این مطلب افزود: یک حرکت و جنبش جدیدی در عالم پیدا شد، گویا شبیه به این‌که پس از هزار سال در قومی پیامبری مبعوث شد و کسی بود که در میان اقران خود یار و یاور صد درصدی نداشت چه برسد در میان دیگران.

وی ادامه داد: امام خمینی(ره) پانزده سال خون دل خورد، زندان رفت و تهمت‌‎ها، بی‌احترامی‌ها و بی‌مهری‌های برخی از دوستان را تحمل کرد تا روزی را رسید که خداوند بر مردم به واسطه انتخاب خوبی که کرده بودند و پیروی از بزرگ مرد الهی منت گذاشت و فرجی را رساند و این زنده شد و ارزش‌های اسلامی مطرح شد.

آیت‌الله مصباح یزدی با تأکید بر این‌که باید سر به سجده بگذاریم و اگر به خاطر یکی از این نعمت‌ها عمر را صرف شکر کنیم، حقش ادا نمی‌شود، اظهار داشت: اما آیا ضمانتی برای دوام این نعمت وجود دارد؟ یعنی خداوند دیگر از امتحان دست کشید؟ خدا هنوز از امتحان دست نکشیده است.

نماینده مجلس خبرگان رهبری بیان داشت: پس از امام خمینی(ره) کسی که شایسته‌ترین انسان‌ها روی زمین برای جانشینی ایشان بود، را خدا به ما عنایت فرمود و حجتی نداریم که بگوییم نشناختیم.

نماینده مجلس خبرگان رهبری ابراز داشت: هارون الرشید به استناد حفظ وحدت می‌گوید موسی بن جعفر(ع) را زندان می‌کنم هرکسی راه باطل می‌رود، یک شعار و چاشنی حقی در کلام و رفتارش می‌آورد شما باید بصیرت داشته باشید بفهمید این راست می‌گوید و یا پوششی است برای اهداف سوء او، برای ریاست طلبی‌اش، خدا اگر این فهم را به ما نداده، از او بخواهیم که بدهد.

وی اظهار داشت: خیلی بد است که آدمیزاد پس از سی و پنج سال این همه تجربه‌ها بگوید نمی‌دانم فلانی درست می‌گوید یا دیگری، نور درست است یا ظلمت، هر دو انقلابی بوده‌اند و زحمت کشیده‌اند؛ مگر طلحه و زبیر نبودند؟ پیامبر اکرم(ص) برای شمشیر زبیر دعا کردند.

رییس مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) بیان داشت: ملاک اصلی ما، آنچه در قدم نخست روی آن تکیه می‌کنیم، دغدغه دین است، چه کسی می‌خواهد ارزش‌های اسلامی زنده باشد، سپس در بین دو تا مساوی رجحان‌های دیگری هم هست که باید رعایت کنیم اما اگر این مسأله حل نشود، نوبت به چیزهای دیگر نمی‌رسد.

آیت‌الله مصباح اظهار داشت: آیا اگر در روز قیامت از من سؤال کردند تو طرفدار فلانی بودی چه حجتی داشتی؟ ندیدی فلان رفتار و کارش را؟ سوء استفاده‌هایی که از بیت‌المال کرد ندیدی؟ نفهمیدی؟ بگویم نمی‌دانستم؟ حجتی دارم پیش خدا؟ این امتحان برای امروز من و شما است، برای فردای ما و دیگران هم است و تا عالم، عالم است، هر روز امتحان‌های نویی با شکل جدیدی که قابل پیش بینی نیست می‌آید، بگویم نمی‌دانستم؟ آنقدر کار خدا در این قسمت‌ها عمیق و محکم است که آب درزش نمی‌رود.

وی اظهار داشت: می‌گویند آشتی با همه و این‌که حالا دیگر گفتن آمریکا و اسراییل لازم نیست؛ این شعار اسلام است؟ شعار امام(ره) است؟ این است میراث امام خمینی(ره)؟ نمی‌فهمیم ما اینها را؟ قرآن می‌فرماید «محمد رسول‌الله والذین معه اشداء علی الکفار رحماء بینهم».

آیت الله مصباح یزدی افزود: یاران پیامبر(ص) نخستین ویژگی‌شان دشمنی با دشمنان خدا است، سرسختی و قاطعیت، نه سازش، اشداء علی الکفار سپس رحماء بینهم./خبرآنلاین

 

 


ویدیو مرتبط :
عیادت آیت الله مصباح یزدی و آیت الله گرامی قمی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

مرعشی:باید دید آیت‌الله جنتی تابع رهبری هستند یا تابع امثال آیت‌الله مصباح/ مصباح‌یزدی به جای معذرت‌خواهی از ملت .../ اگر اصلاح‌طلبان رای ندارند پس چرا باید رد صلاحیت شوند؟



حسین مرعشی,اصلاح طلبان در انتخابات

حسین مرعشی:باید دید آیت‌الله جنتی تابع رهبری هستند یا تابع امثال آیت‌الله مصباح/ مصباح‌یزدی به جای معذرت‌خواهی از ملت .../ اگر اصلاح‌طلبان رای ندارند پس چرا باید رد صلاحیت شوند؟

در اعلام برائت از احمدی‌نژاد از هم سبقت می‌گیرند تا كه شاید با قربانی كردن احمدی‌نژاد كلیت گفتمان اصولگرایی را نجات دهند در حالی كه حافظه مردم ایران همچنان درگیر كاستی‌ها و نواقصی است كه ثمره مدیریت آقای احمدی‌نژاد و حمایت‌های بی‌مثل و مثال اصولگرایان در تمامی این سال‌ها از اوست.

حسین مرعشی، عضو حزب كارگزاران با اشاره به اظهارات اخیر آیت الله مصباح یزدی می گوید: باید دید آیت‌الله جنتی تابع رهبری هستند یا تابع امثال آیت‌الله مصباح

او می‌گوید كه رهبری نظام در اظهارات خود در مشهد از همه گروه‌های سیاسی خواسته‌اند تا در انتخابات حضوری جدی داشته باشند و اظهاراتی از جنس رد صلاحیت اصلاح‌طلبان هرگز همسو با این مطالبه رهبری نظام نیست.

به گفته مرعشی، آیت‌الله مصباح‌یزدی به جای معذرت‌خواهی از ملت ایران بابت اشتباهی كه در حمایت از آقای احمدی‌نژاد در این سال‌ها داشته‌اند همچنان بر طبل مخالفت با اصلاح‌طلبان می‌كوبند. اگر اصلاح‌طلبان رای ندارند پس چرا باید رد صلاحیت شوند؟

متن گفت و گوی او با اعتماد در پی می آید:

آقای مرعشی برخی از چهره‌های سرشناس اصولگرا مانند آیت‌الله مصباح‌یزدی طی اظهاراتی مدعی شده‌اند كه كاندیداهای احتمالی اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست‌جمهوری رد صلاحیت می‌شوند. این در حالی است كه هنوز كاندیدای اصلاح‌طلبان مشخص نشده و شورای نگهبان هنوز پروژه احراز صلاحیت كاندیداها را آغاز نكرده است. به نظر جنابعالی چرا در حالی كه رهبری انقلاب در سخنان خود در مشهد بر حضور همه سلایق سیاسی در انتخابات و مدیریت كشور تاكید موكد داشته‌اند، سرشناسان اصولگرا چنین اظهاراتی را مطرح می‌كنند؟

آیت‌الله مصباح‌یزدی به جای معذرت‌خواهی از ملت ایران بابت اشتباهی كه در حمایت از آقای احمدی‌نژاد در این سال‌ها داشته‌اند همچنان بر طبل مخالفت با اصلاح‌طلبان می‌كوبند.

اگر اصلاح‌طلبان رای ندارند پس چرا باید رد صلاحیت شوند؟ و در واقع ایشان توصیه كند كه شورای نگهبان از ورود اصلاح‌طلبان جلوگیری كند. بعد آقای مصباح مدعی ولایتمداری هستند. ایشان اگر به واقع ولایتمدار هستند اظهارات این‌گونه كه تضعیف‌كننده پایه‌های جمهوریت نظام و بر خلاف فرمایشات مقام معظم رهبری در مشهد است را بیان نمی‌كردند.

وقتی كه رهبری از همه گروه‌ها می‌خواهند كه حتما باید در انتخابات حضور فعال داشته باشند چرا امثال آیت‌الله مصباح‌یزدی در مسیر حذف رقبای خودشان از انتخابات قرار می‌گیرند؟ در ضمن باید به این مساله هم اشاره داشته باشم؛ مگر آقایان نمی‌گفتند كه اصلاح‌طلبان مرده‌اند و اصلاحات تمام شده است اگر واقعا اصلاح‌طلبی مرده است، از مرده چرا می‌ترسند؟

فكر می‌كنید دلیل این همه واهمه و نگرانی از حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات چیست؟

آقایان در واقع هشت سال مدیریت كشور را در اختیار داشتند و 600 میلیارد دلار منابع نایاب و كمیاب در اختیارشان بوده اما كشور را به سمتی برده‌اند كه حتی خودشان هم توان دفاع از این سبك مدیریت را ندارند. نرخ تورم 30 الی 40 درصدی را نگاه كنید.

مردم سوال می‌كنند كه چرا دولتی كه به اندازه درآمد 70 سال دیگر دولت‌ها درآمد داشته است باید اینچنین گرفتار تورم و گرانی و ضعف قدرت خرید شود.

به همین جهت است كه خودشان هم متوجه این مساله شده‌اند كه مردم ایران از مدیریت اصولگرایان دل خوشی ندارند. اینچنین است كه در اعلام برائت از احمدی‌نژاد از هم سبقت می‌گیرند تا كه شاید با قربانی كردن احمدی‌نژاد كلیت گفتمان اصولگرایی را نجات دهند در حالی كه حافظه مردم ایران همچنان درگیر كاستی‌ها و نواقصی است كه ثمره مدیریت آقای احمدی‌نژاد و حمایت‌های بی‌مثل و مثال اصولگرایان در تمامی این سال‌ها از اوست.

یعنی معتقدید اصولگرایان می‌دانند كه مردم ایران با دیدن مشكلات و نواقصی كه این روزها گریبانگیرشان شده است به مقایسه مدیریت اصولگرایان با اصلاح‌طلبان و دوران سازندگی می‌نشینند و همین مقایسه باعث افزایش بی‌اعتمادی روز افزون مردم به گفتمان اصولگرایی شده است كه شاید ماحصل و خروجی این بی‌اعتمادی را در انتخابات نشان اصولگرایان بدهند؟

شك نكنید كه غیر از این نیست. اگر جایی برای دفاع این آقایان باقی مانده بود حتما با شهامت می‌آمدند و به همه رقبای انتخاباتی خود می‌گفتند كه بیایید در انتخابات شركت كنید تا ببینید كه مردم به چه كسی رای می‌دهند اما چون می‌دانند كه صحنه انتخابات یازدهم فرصتی برای ملت است تا از دست مدیریت ناصحیح و حیف و میل شدن اموال عمومی جلوگیری كنند بر همین مبنا از همین حالا شروع كرده‌اند تا با با ابزار قدرت از ورود رقبای قدرتمند و صاحب پایگاه اجتماعی خود جلوگیری كنند.

اصولگرایان می‌دانند كه اگر جلوی اصلاح‌طلبان را با هر روشی نگیرند و اصلاح‌طلبان وارد انتخابات شوند باید متن قدرت را رها كنند و از فردای انتخابات در خانه‌هایشان شاهد تلاش اصلاح‌طلبان برای اصلاح خرابكاری‌های مدیریتی خود باشند.

این قبیل اظهارات تا چه میزان در روحیه اصلاح‌طلبان برای معرفی كاندیدای انتخابات یا عدم اعلام كاندیدا موثر است؟آیا اصلاح‌طلبان با شنیدن این قبیل اظهارات كه اصلاح‌طلبان قطعا رد صلاحیت می‌شوند باید دست از انتخابات بشویند یا آنكه نه به تكلیف سیاسی خود باید عمل كنند؟

باید دید شخص آیت‌الله جنتی تابع رهبری هستند یا تابع امثال آیت‌الله مصباح‌یزدی. اصلاح‌طلبان در این صورت تشخیص‌شان برای ورود این می‌شود كه اگر شورای نگهبان در مرحله اول به سخنان رهبری انقلاب در مشهد متعهد است طبیعتا وارد انتخابات می‌شوند اما اگر تشخیص اصلاح‌طلبان این بشود كه آیت‌الله جنتی به سیاست‌ها و و اظهارات مقام معظم رهبری در مشهد پایبند نیست در داشتن كاندیدا برای انتخابات تردید خواهند كرد.

همچنین ما منتظر هستیم ببینیم نیروهای نظامی و شبه‌نظامی تا چه میزان به مطالبه رهبری معظم انقلاب پایبند هستند.

وقتی رهبری انقلاب اعلام می‌فرمایند كه تنها یك رای دارند و از رای‌شان هم كسی مطلع نمی‌شود و به هیچ‌وجه قایل به القای رای‌شان در انتخابات نیستند آیا نیروهای نظامی و شبه‌نظامی هم از این رفتار رهبری نظام تبعیت می‌كنند و دست از تحمیل نظرشان می‌كشند یا آنكه تلاش می‌كنند تا نظر و دیدگاه‌شان را عملیاتی كنند. این مسائل باید روشن شود تا تكلیف اصلاح‌طلبان هم مشخص شود. در صورت عملیاتی شدن اظهارات رهبری در مشهد شاهد انتخابات پرشوری خواهیم بود.

با توجه به واقعیت‌های موجود، اصلاح‌طلبان چه جایگاه و شرایطی در فضای سیاسی كشور جدای از مباحثی كه امثال آیت‌الله مصباح‌یزدی مطرح كرده‌اند، دارند؟

باید توجه داشت كه اصلاح‌طلبان از یك انتخابات رقابتی اول آنكه شكست هم بخورند استقبال می‌كنند چرا كه پیروزی یا شكست برای اصلاح‌طلبان در انتخابات با توجه به شرایط كشور آنچنان حائز اهمیت نیست، آنچه برای اصلاح‌طلبان اهمیت دارد این است كه سازو كار جابه‌جایی قدرت با رای مردم و اصالت داشتن رای مردم در جمهوری اسلامی محفوظ بماند. برای اصلاح‌طلبان در واقع سلامت انتخابات، شرایط عادلانه و رقابتی و استفاده نكردن مسوولان از ابزار و لوازم دولتی برای پیروزی در رقابت‌های سیاسی اهمیت دارد.

آقای مرعشی، مفروض بر پیروزی یك كاندیدای اصلاح‌طلب در انتخابات به نظر می‌رسد باید از هم‌اكنون پاسخی برای این سوال وجود داشته باشد كه اصلاح‌طلبان چه ابزار و لوازمی را برای اصلاح برخی مناسبات اجرایی و حقوقی كشور در اختیار دارند؟ چرا كه شاهد آن بودیم كه اصلاح‌طلبان در مقطعی هم دولت را در اختیار داشتند و هم مجلس را اما گاها به بن بست می‌رسیدند. چه ضمانتی وجود دارد كه فرض بر رییس‌جمهور شدن یك فرد اصلاح‌طلب بازهم اصلاح‌طلبان به بن‌بست نرسند؟

این مساله همچنان وجود خواهد داشت. ما معتقدیم كه معنای موفقیت در موفقیت مطلق خلاصه نمی‌شود. همه آنچه در دوران اصلاحات هم انجام شد صرف‌نظر از اتفاقاتی كه افتاد اما مدیریت اصلاح‌طلبانه بر روی شاخص‌های كشور تاثیر مثبت گذاشت اما درباره سوالی كه مطرح كردید باید بگویم گریزی از این مسائل نیست. در زمان دولت اصلاحات هم گفته می‌شد كه اگر دولتی بیاید كه قوای سه‌گانه یكپارچه شوند خیلی از مشكلات كشور حل خواهد شد اما شاهد این بودیم و هستیم كه قوای سه‌گانه یكپارچه هم شدند اما درون این یكپارچگی، كارآمدی، رشد، رفاه و توسعه كشور بیرون نیامد.

یعنی اصولگرایان هم به این نتیجه رسیدند كه مدیریت كشور با یك گفتمان حاكم نشدنی است...

حتما همین گونه است كه پروژه حاكمیت یكدست پروژه‌یی شكست خورده است. باید به دنبال دولت‌های كارآمدی برای ایران بود فارغ از اینكه این دولت‌ها اصلاح‌طلب باشند یا اصولگرا. باید بگویم بهترین نوع رقابت در میان جناحین سیاسی كشور رقابت بر سر كارآمدی دولت‌هایشان است نه آنكه تكفیر و تسفیق و توهین و جسارت بر سر اداره كشور و رقابت‌های سیاسی و مردم سایه بیندازد.

با این تفاسیر معتقدید كه اگر شرایط عادلانه و مساوی با اصولگرایان برایشان فراهم شود حاضرند تا باری را كه بر دوش اصولگرایان سنگینی می‌كند و ثمره‌اش چیزی جز مصایب و مشكلاتی است كه امروز ایران و ایرانی با آن مواجه شده است را بردارد و بر دوش خود بگذارد؟

حتما اینچنین است. این را باید بگویم كه خروج كشور از مشكلات درونی و بیرونی خواسته قلبی اصلاح‌طلبان است. آنچه برای اصلاح‌طلبان حایز اهمیت است همین مساله است نه مسائل حزبی. اصلاح‌طلبان دل‌شان برای بهبود وضعیت كشور می‌تپد و از این همه مشكلاتی كه مردم با آن دست و پنجه نرم می‌كنند نگران و ناراحت‌اند.

آقای مرعشی واقعا اگر اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست‌جمهوری با هیبتی مستقل ورود پیدا نكنند ظرفیت و پایگاه اجتماعی خود را از دست خواهند داد؟

نه این‌گونه نیست. اصلاح‌طلبی یك واقعیت اجتماعی است و در حال حاضر كه ما بر سر مسائل درون جناحی بحث می‌كنیم خیلی از دوستان معتقدند كه ما اگر در انتخابات كاندیدا نداشته باشیم پایگاه اجتماعی‌مان تقویت می‌شود چرا كه بخشی از جامعه ایرانی از سیاست‌های موجود رنجیده است و اكثر رنجیدگان از سیاست‌ها و مدیریت اصولگرایان توقع معرفی نكردن كاندیدا از سوی اصلاح‌طلبان را دارند. این مساله هم یك مساله جدی در بین اصولگرایان است.

با توجه به اینكه اصلاح‌طلبان هزینه‌های بی‌شماری را تا به امروز برای فعالیت سیاسی پرداخت كرده‌اند توانایی دادن هزینه‌های بیشتر برای برخی تغییرات در مناسبات اجرایی و حقوقی ساختار را دارند؟

بله، حتما دارند. اصلاح‌طلبان تجربه خاصی دارند، كشور هم به دلیل مدیریت غلط اصولگرایان دچار لطمه جدی شده و در این میان اصلاح‌طلبان مسوولیتی تاریخی بر عهده دارند تا یك بار دیگر طعم مدیریت كارآمد را در ذائقه ملت ایران قرار بدهند.

به نظر جنابعالی جدای از آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی در میان كاندیداهایی كه تا به امروز برای انتخابات اعلام حضور كرده‌اند آیا فردی وجود دارد كه بتواند كشور را از مشكلات امروز نجات دهد؟

به اعتقادم همچنان باید منتظر تركیب نهایی كاندیداهای انتخابات بود. هنوز لیست نامزدهای انتخابات تكمیل نشده است.

به نظر جنابعالی آیا آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی در انتخابات حضور پیدا خواهند كرد ؟

فكر نمی‌كنم كه ایشان بیایند.

انتخاب