اخبار
2 دقیقه پیش | عکس: استهلال ماه مبارک رمضانهمزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ... |
2 دقیقه پیش | تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریموزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که میتواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام میشود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ... |
آیت الله مصباح: امیرالمؤمنین هم رأی نداشت!
وی با تأكید بر لزوم رعایت موازین شرعی و عقلائی اظهار داشت: البته هیچ دلیلی هم وجود ندارد که اگر بنده تشخیص دادم یکی اصلح است، باید حتما زمینه رأی آوری هم داشته باشد، چرا که اگر چنین شرطی وجود داشت، سلمان و ابوذر نیز نباید از امیرالمؤمنین علیهالسلام پشتیبانی می کردند چون رأی نداشت!
وی با بیان این که در عوض، در مسائل اجتماعی می توان انتظار نوعی وحدت تاکتیکی و وحدت در عمل یا حداقل عدم معارضه را داشت، ادامه داد: امروز در همه دنیا پذیرفته شده است که مدیریت جامعه بدون هم فکری و اتحاد و همسوئی کارساز نخواهد بود و علی رغم اختلافات نظری باید در عمل روشی اتخاذ شود که دست كم بیشترین موافق و کمترین مخالف را داشته باشد كه این مسأله به نوعی معنای مردم سالاری هم هست، وگرنه دموکراسی به این معنا که همه مردم در همه زمینه ها بتوانند دخالت کنند در هیچ جا وجود ندارد.
عضو خبرگان رهبری با اشاره به این که سیره عقلا و کمابیش منابع روائی هم چنین روشی را تأیید می کنند، اظهار داشت: هر چند در دنیا از نام دموکراسی و تبعیت از اکثریت عقلا استفاده می شود، اما در واقع، عوامل دیگری از جمله پول، تبلیغات و فریب کاری ها در تصمیمات موثر هستند، و کمتر کشوری وجود دارد که نظام سیاسی و حكومتی آن خواست واقعی مردم را اعمال کند، بلکه شعار مردم سالاری عنوان می شود، اما سرمایه سالاری و فریب سالاری حاکم است.
وی با اشاره به این که امام (ره) به خوبی این مطلب را فهمیده بود، اظهار داشت: مثلا امام(ره) اختلافات بین جمهوری خواهان و دموکرات ها در آمریکا را ظاهری و صوری می دانست ولی عده ای این تفکر امام (ره) را نمی پسندیدند، اما با گذشت زمان، روز به روز به درستی تشخیص امام (ره) بیشتر پی می بریم.
مصباح یزدی با بیان این که در دموکراسیهای امروز دنیا، برخی اصحاب قدرت با استفاده از تکنولوژی و تبلیغات برای جلب اعتماد مردم، احزاب را در ظاهر متضاد جلوه می دهند، اما نتیجه هر چه که بشود، به نفع سرمایه داران خواهد بود، خاطر نشان کرد: اگر بخواهیم در کشور اسلامی بین نیروهای متدین و انقلابی و اصولگرا وحدت ایجاد کرده و آن ها را به هم نزدیک کنیم، باید از این فریب کاری ها پرهیز کنیم و شیوه هایی را که دنیاپرستان با استفاده از نام دموکراسی برای رسیدن به مقصد خود به کار می گیرند ، کنار بگذاریم.
وی ادامه داد: این که با چند نفر جلساتی را برگزار کرده، تصمیم بگیریم، و بعد بخواهیم که همگان تابع ما شوند تا وحدت حاصل شود، این شیوه نه اصولگرائی است و نه مردم سالاری واقعی؛ نه با شیوه عقلا سازگاری دارد و نه با شرع، بلكه این از قبیل همان فریب کاری هایی است که دیگران انجام می دهند.
استاد اخلاق حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه اگر قصد تقارب نظرات وجود دارد، باید یک نوع همفکری وجود داشته باشد تا افراد نظرات و دلایل خود را مطرح کنند، ادامه داد: برای کم شدن اختلافات و نزدیک شدن نظرات افراد به یکدیگر، باید نظر افرادی که کمابیش نظرشان در دیگران اثر دارد، گرفته شود و آن ها نیز دلایل و ملاک خود را مطرح کنند؛ اگر استدلالی صحیح و منطقی بود باید پذیرفته شود، و اگر هیچ استدلالی پذیرفته نشد یا دارای نقص بود، برای انتخاب روشی یکسان در عمل، رأی گیری شود. البته باید این اصل را با عبرت گرفتن از برخی کارهای گذشته مد نظر قرار داد.
وی افزود: اما این که چند نفر در مجلسی خصوصی تصمیم بگیرند و بعد بگویند هر کس مخالفت کند، وحدت شکنی کرده است، نه روشی دینی است و نه عقلائی، بلکه نوعی فریب کاری است.
آیت الله مصباح یزدی تأکید کرد: اگر قصد تقارب نظر بین افراد را داریم، باید نظرها و استدلال هایشان را بشنویم، تا حد اقل ایهام به وجود نیاید که عده ای تصمیم گرفته اند و می خواهند تصمیم خود را بر دیگران تحمیل کنند. لذا ابتدا باید بحث شود و دلایل مطرح شود؛ زیرا موازین عقلائی و شرعی هم همین را تأیید می كند؛ مشاوره نیز به معنای بحث و گفتگو و پذیرش بهترین نظر است. البته اگر هیچ یک از اطراف بحث، استدلال قابل قبولی نداشتند یا خدشه ای در استدلالشان وجود داشت، نوبت به این می رسد كه مسأله به رأی گذاشته شود تا حد اقل در عمل نظر اكثریت اجرا شود.
وی افزود: اگر در گذشته هم نقایصی در روند تقارب نظرها وجود داشته، ناشی از همین مسأله بوده است؛ مثلا ملاكهایی (مانند سن) که ارتباطی با موضوع نداشته اند مطرح شده است و دیگران هم ملزم به تبعیت فرض شدهاند.
عضو خبرگان رهبری در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به این که فعالیت های سیاسی و اجتماعی در سه انتخابات مجلس، خبرگان و ریاست جمهوری متبلور می شود و این سه تفاوتهایی دارند، خاطر نشان کرد: در انتخابات مجلس خبرگان باید اصلح را انتخاب کنیم، و ملاك تشخیص فرد اصلح در این زمینه آن است که هم در فقاهت، هم از نظر تقوا و هم از جهت بینش سیاسی بهترین باشند. البته مردم یا باید خودشان متخصص باشند تا اصلح را تشخیص دهند، و یا به خبرگانی رجوع کنند که آن ها علما را می شناسند و می توانند اصلح را بشناسند و معرفی کنند.
وی با اشاره به این كه چنین شیوه ای در انتخابات مجلس کارساز نیست، افزود: کمتر علمای خبره ای وجود دارند که بتوانند همه مردم یك شهر را بشناسند و اصلح را از میان آنها معرفی کنند، چه برسد که بتوانند افراد اصلح در دیگر شهرها را نیز تشخیص دهند؛ و چه بسا در انتخابات مجلس، برخی از مردم شناختشان نسبت به اصلح بیش از علما باشد، لذا اگر علمایی هم افرادی را به عنوان اصلح معرفی می کنند، شناختشان نسبت به آنها به نوعی با واسطه یا واسطههایی است که نمی تواند برای فردی که خودش اصلح را بهتر تشخیص می دهد، حجت باشد.
عضو خبرگان رهبری با اشاره به این كه تصمیم گیری درباره اینگونه مسائل سیاسی و اجتماعی، مربوط به شناخت موضوعات است و نه احكام، اظهار داشت: از آنجا كه شأن فقیه نیز شناخت موضوعات نیست، لذا صرف فقاهت نمی تواند ملاك درستی برای تشخیص مصادیق باشد؛ و همان گونه که حتی قاضی منصوب از طرف معصوم نیز باید ابتدا عدول شهر را شناسایی كند، و صرف منصوب بودن از طرف امام سبب حجیت حرف وی نمی شود؛ عالم نیز، فرد اصلح را از متدینین جویا می شود و سپس او را به عنوان اصلح معرفی می کند.
استاد اخلاق حوزه علمیه اظهار داشت: از این رو در انتخاباتی مانند انتخابات مجلس، سخن یك مرجع تقلید از آن جهت كه مرجع است، در تشخیص اصلح حجیت ندارد، مگر این كه نسبت به آن فرد شناخت كاملی داشته باشد، كه در این صورت حجیت شناخت و رأی او ربطی به مقام مرجعیت و فقاهت او ندارد. لذا در چنین موردی كه مرجع تقلید، خودش شخصا اصلح را بشناسد، سخن او از آن جهت كه شناختش نسبت به اصلح بیشتر است، می تواند مقبول دیگران واقع شود، نه از آن جهت كه مرجع تقلید است، و این كه مخالفت با نظر وی مخالفت با مرجعیت تلقی شود، یا افراد مخالف متهم به وحدت شكنی شوند، حرف باطلی است.
عضو خبرگان رهبری خاطر نشان كرد: البته گاه شرایط به گونه ای است كه نه تنها رأی به فرد اصلح موجب انتخاب وی نمی شود، بلكه موجب می شود كسی رأی آورد كه با اسلام مخالف است و انتخاب وی به ضرر اسلام است، كه در این صورت می توان از اصلح دست كشید تا دفع مفسده كرد، كه در واقع در این صورت عنوان ثانویه دفع افسد به فاسد حاكم است و ربطی به بحث اول ندارد.
وی با تأكید بر لزوم رعایت موازین شرعی و عقلائی اظهار داشت: البته هیچ دلیلی هم وجود ندارد که اگر بنده تشخیص دادم یکی اصلح است، باید حتما زمینه رأی آوری هم داشته باشد، چرا که اگر چنین شرطی وجود داشت، سلمان و ابوذر نیز نباید از امیرالمؤمنین علیهالسلام پشتیبانی می کردند چون رأی نداشت!
این استاد فلسفه حوزه علمیه ادامه داد: گاهی باید فرد اصلح– ولو رأی آوری نداشته باشد - مطرح شود تا حد اقل مشخص شود هنوز بین مردم اعتقاد و ایمان به اسلام و انقلاب اسلامی وجود دارد. آیا خوب بود از میان کاندیداهای ریاست جمهوری هیچ کس حرفی از اسلام و انقلاب نزند و همه به فکر ارزانی اجناس و رفع تحریم ها باشند؟ آیا نباید از كسی كه ولو رأی آوری ندارد، اما دغدغه انقلاب و اسلام را دارد، حمایت كرد؟
وی با تأكید بر این كه همیشه حمایت از اصلح به معنای رأی آوردن وی نیست، افزود: گاه اگر از چنین فردی حمایت نشود، این پیام به دنیا صادر می شود كه مردم از انقلاب و ارزش های انقلابشان خسته شده اند. لذا در چنین مواقعی كه هیچ كسی دغدغه انقلاب و اسلام را مطرح نمی كند، باید از کسی که از انقلاب حمایت می کند، طرفداری کرد، ولو یقین داشته باشیم كه رأی نمی آورد.
استاد اخلاق حوزه علمیه با بیان این كه همه کارهای ما در روز حساب مورد بازخواست قرار می گیرد، افزود: باید برای هر کارمان حجت شرعی داشته باشیم و حجت شرعی نیز از کتاب و سنت و مبانی عقلی مشخص می شود.
وی در پایان با اشاره به این كه برای انجام وظیفه و پاسداری از خون شهدا، راهی جز رعایت ارزش های الهی وجود ندارد، خاطر نشان كرد: اگر اصل انقلاب باقی بماند، می توان چیز های دیگر را تدارک کرد، اما اگر انقلاب باقی نماند یا به انحراف كشیده شود، ثروت و رفع تحریم مشكلی را حل نمی كند.
ویدیو مرتبط :
عیادت آیت الله مصباح یزدی و آیت الله گرامی قمی
خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :
رئوفیان: با افراط، نمکدان اصولگرایی را شکستند / رأی منفی مردم به آیت الله مصباح به خاطر نحوه تعامل ایشان با آیت الله هاشمی بود
رئوفیان: مشی افراطی، تر و خشک اصولگرایان را با هم سوزاند/ رأی منفی مردم به آیت الله مصباح به خاطر نحوه تعامل ایشان با آیت الله هاشمی بود
ابوالقاسم رئوفیان در گفتوگو با خبرگزاری آنا، درباره رأی نیاوردن اصولگرایان مطرح در انتخابات مجلس دهم اظهار کرد: مشی اعتدال را همواره در آموزههای دینی دیدهایم. در سیره نبوی هم به وفور مشاهده میشود. همچنین در کلام ولایت فقیه توصیه به مشی اعتدال را شنیدیم، در این تعلیمات هیچوقت خشونت و تندروی و درگیری با مخالفان در پی گرفته نشده است.
وی ادامه داد: دلیل اینکه چرا اصولگرایان نتوانستند وارد مجلس دهم شوند را میتوان در برخورد آنها مشاهده کرد چراکه رفتار آنها به دور از اعتدال بود. مشی افراط گرایانه آنها آفتی برای خودشان شد. آنها ضربه کاری از این بخش خوردند آنچنان که به نظر میآید اگر بر اساس وجدان بخواهند این موضوع را قضاوت کنند، خودشان هم به خودشان و به این رفتارشان رأی نمیداد. البته افرادی خوبی هستند ما به هیچ کسی اهانت نمیکنیم اما ما میتوانیم رفتارها را ارزیابی کنیم.
سخنگوی جبهه ایستادگی تصریح کرد: مثلا آیت الله مصباح یزدی یک علامه است و در جایگاه خاصی از لحاظ دینی قرار دارد و جزو اولینها در حوزه خود است، کسی هم نمیتواند منکر این شود که او تمام شرایط لازم را برای ورود به مجلس خبرگان را داشت اما رفتار تقابلی و نوع تعاملات و رفتاری که با برخی از خواص مانند آیت الله هاشمی داشت باعث شد که مردم به این رفتار نمره ندهند.
اگر تندروهای اصلاح طلب ردصلاحیت نمی شدند، مردم به آنها هم رأی مثبت نمی دادند
وی اضافه کرد: البته در این انتخابات اگر افراطگرایان اصلاحطلب هم تأیید میشدند مردم به آنها هم رأی نمیدادند. مردم به روش اعتدالی رأی دادند. مشی اعتدالی اصلاحطلبان در پایتخت باعث شد که رای بیاورند. وقتی تعدادی زیادی از اصلاحطلبان تأیید صلاحیت نشدند، عصبی نشدند؛ در نتیجه، متانت و روش اخلاق مدارانه و خویشتنداری توانستند انتخابات را مدیریت کنند و افراد ولو اینکه ناشناس بودند از این جناح سیاسی رای آوردند.
این فعال سیاسی اصولگرا در ادامه گفت: البته موضوعی که نباید مورد غفلت واقع شود این است که آنهایی که توصیه کردند به این لیست رأی بدهید در میان افکار عمومی به عنوان مظلوم شناخته شدند چراکه برخوردهایی با آنها مانند آیت الله هاشمی و آقای خاتمی صورت گرفت که مردم را ناراحت کرد.
رئوفیان افزود: نمایندگانی که خود را اصولگرا میدانستند به دیپلمات ما پرخاش میکردند در صورتی که او جزئی از مذاکرات هستهای بود. یا نماینده دیگ
با افراط، نمکدان اصولگرایی را شکستند/ تر و خشک اصولگرایان با هم سوختند
وی تأکید کرد: افرادی که داعیه دار اصولگرایی بودند و از سفر اصولگرایی نان و نمک خوردند نباید اینگونه رفتار میکردند. آنها با افراط، نمکدان اصولگرایی را شکاندند. اصولگرایان هم دلخوشی از اینها ندارند. خیلیها هم سر این قضیه سوختند یعنی تر و خشک با هم سوختند. شخصیت بزرگواری مانند حجت الاسلام ابوترابیفرد در این زمینه متضرر شد. این چهره خدامحور، اخلاقمدار و مردمی به پای بعضیها سوخت چراکه در لیست اصولگرایی قرار گرفت. بعضی از اصولگرایان اصلا به او رأی ندادند، به خاطر اینکه ایشان از برجام دفاع کرده بود.
سخنگوی جبهه ایستادگی ادامه داد: مگر رهبری نمیگفتند که کلیت مذاکرات مورد تأیید است. پس چرا عدهای این را نقض میکردند. اینها موجب شد این دوره کسانی که مبتنی بر اخلاق رفتار نکردند از گردونه رقابتها حذف شوند. امیدواریم این درسی برای همه افراطگرایان باشد و امیدوارم که روش هایشان را اصلاح کنند.
اصلاح طلبان مغرور نشوند، هیچ تضمینی برای آینده نیست
رئوفیان اضافه کرد: البته در این میان اصلاحطلبان نباید مغرور شوند. اصولگرایان مغرور بودند چراکه فقط خودشان را میدیدند. اصلاحطلبان باید توجه کنند، هیچ تضیمینی نیست که در دوره بعدی انتخابات هم اصلاحطلبان پیروز شوند. اصلاحطلبان و اصولگرایان نباید به یکدیگر بد و بیراه بگویند، همدیگر را تخریب کنند و یا همدیگر را دشمن تلقی کنند.
اشتباه اصولگرایان این بود که قبل و بعد از انتخابات، اصلاح طلبان را دشمن تلقی کردند
وی گفت: اصولگرایان قبل و بعد از انتخابات نباید اصلاحطلبان را دشمن تلقی میکردند یا اینکه میگفتند تهرانیها ضدانقلاب و ضدولایت فقیه هستند که آمدهاند و رأی دادهاند. رهبر انقلاب فرمودند که با دو بال اصلاحطلبی و اصولگرایی کشور سامان مییابد.
این فعال سیاسی اصولگرا خطاب به منتخبان مردم تأکید کرد: خوب است منتخبان از تجربیان دیگرانی که در مجلس بودند استفاده کنند. اصلاحطلبانی که وارد مجلس شدند اغلبشان تجربه کار نمایندگی ندارند و باید از مشاوران متخصص استفاده کنند. اصولگرایان هم تجربیات خود را در اختیار منتخبان قرار دهند.
وی درباره ترکیب مجلس آینده گفت: مجلس دهم مجلس اعتدال خواهد بود و فضای اعتدال حاکم خواهد بود. باید در شرایط کنونی همه در کنار هم اعتدالی رفتار کنند و همه خودشان را یار و یاور هم بدانند. نباید نمایندگان در مجلس دعوا نکنند. کشور ما نیاز به آرامش دارد. در فضای روانی آرام مشکلات حل می شود. برخی هم دست از این تحلیلها بردارند که بیگانگان از عدهای حمایت کردند.
اخبار سیاسی - آنا