اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

آیت الله طاهری اصفهانی، یار امام و حامی اصلاحات



آیت الله طاهری,اولین امام جمعه اصفهان

آیت الله طاهری اصفهانی، یار امام و حامی اصلاحات

آیت‌الله سید جلال‌الدین طاهری، اولین امام جمعه اصفهان که قریب یک ماه به دلیل مشکلات ریوی در بیمارستان اصفهان بستری بود، ساعت ۵ صبح امروز دار فانی را وداع گفت.

 سید جلال الدین طاهری که از روحانیون مورد اعتماد حضرت امام خمینی (ره) بود حدود سه دهه امام جمعه اصفهان بود. وی در سال ۱۳۰۵ در یکی از محله‌های قدیمی شهر اصفهان به نام حسین آباد در قسمت جنوبی اصفهان در مجاورت محله سیچان و پاچنار متولد شد.

وی دانش آموخته دیپلمه رشته علوم انسانی به سال ۱۳۲۵ و همچنین دانش آموخته انجمن ایران و فرانسه بود و به زبانهای عربی و فرانسه تسلط کامل داشت. طاهری از مبارزین سرسخت دوران محمدرضا پهلوی در دوران قبل از انقلاب بود. او اولین امام جمعه شهر اصفهان بود به طوریکه قبل ازانقلاب نیز به اصرار حضرت امام خمینی (ره) اقدام به برگزاری نماز جمعه در مسجد اعظم حسین آباد نمود.

سید جلال‌الدین طاهری امام جمعه و نماینده ولی فقیه در اصفهان و نماینده استان اصفهان در مجلس خبرگان قانون اساسی و همچنین مجلس خبرگان رهبری بود و به عنوان یکی از روحانیونی که از جریان اصلاحات حمایت می کرد از محبوبیت بالایی در میان مردم برخوردار بود. از طاهری تاکنون چندین جلد کتاب به زبان عربی منتشر شده‌ است.

او در سال ۱۳۷۸ ضمن شرکت در انتخابات مجلس خبرگان رهبری، که تنها روحانیون مجاز به حضور در آن هستند، با بیش از یک میلیون رای به عنوان منتخب مردم اصفهان در این نهاد برگزیده شد.

قانون اساسی و همچنین مجلس خبرگان رهبری بود و به عنوان یکی از روحانیونی که از جریان اصلاحات حمایت می کرد از محبوبیت بالایی در میان مردم برخوردار بود. از طاهری تاکنون چندین جلد کتاب به زبان عربی منتشر شده‌ است. او در سال ۱۳۷۸ ضمن شرکت در انتخابات مجلس خبرگان رهبری، که تنها روحانیون مجاز به حضور در آن هستند، با بیش از یک میلیون رای به عنوان منتخب مردم اصفهان در این نهاد برگزیده شد.

اما آنچه موجب خبرساز شدن وی شد نامه سرگشاده ای بود که در سال ۱۳۸۱ در اعتراض به وضعیت سیاسی کشور نوشت و طی آن نامه استعفای خود از امامت جمعه اصفهان را اعلام کرد که یک روز بعد مقام معظم رهبری به آن پاسخ مبسوطی دادند و خواستار حفظ آرامش کشور شدند و با استعفای ایشان موافقت کردند.

اما پس از آن در ۱۰ سال گذشته تنها دو بار شاهد نقش آفرینی جدی او در عرصه سیاسی کشور بودیم. در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم، طی سفر تبلیغاتی میر حسین موسوی به اصفهان موسوی با طاهری دیدار کرد و طاهری در جمعی گفت: «ای مردم به خاطر خون شهدا رای دهید. من نمی گویم به چه کسی رای دهید فقط به پای صندوق‌ها بروید و رای دهید».

اما در روز ۱۸ خرداد ۱۳۸۸ سید محمد خاتمی که به منظور تبلیغات ریاست جمهوری برای میر حسین موسوی به اصفهان رفته بود پس از حضور در منزل طاهری با او به میدان نقش جهان رفت و در آنجا گفت : «من و آقای طاهری هر دو به میرحسین موسوی رای می‌دهیم».

حضور فعال دیگر او در عرصه سیاسی کشور، پس از برگزاری انتخابات بود. طاهری به نتایج انتخابات ریاست جمهوری گذشته معترض بود و بیانیه صریحی منتشر کرد و نوشت : آیا امام اجازه می داد کسانی که باید در انتخابات بی طرف باشند، رسما وارد حمایت علنی از کاندیدای خاصی بشوند؟ آیا امام اجازه می‌داد امکانات عمومی و بیت المال مسلمین برای یک کاندیدا بدون هیچ محدودیتی استفاده شود؟

آیت الله طاهری اصفهانی در سالهای گذشته بسیار بیمار بود. از وی پنج فرزند به یادگار مانده که از این بین دکتر سید عبدالحسین ساسان استاد اقتصاد دانشگاه، استاد نمونه دانشگاه اصفهان و عضو دوره اول شورای شهر اصفهان بوده و سایر فرزندان ایشان سید محمدحسن طاهری، سید مهدی طاهری، سید احمد طاهری و سید علی طاهری هستند که از این بین سید حسن طاهری همسر نعیمه اشراقی و داماد امام خمینی (ره) است که پس از حوادث سال ۸۸ به ۴ سال حبس تعزیری و تبعید به زابل محکوم شد./فریادگر

 

 

 


ویدیو مرتبط :
آیت الله جلال الدین طاهری اصفهانی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

امام جمعه زاهدان: شایعات در مورد ردصلاحیت آیت الله هاشمی، جفا در حق این یار دیرین انقلاب است / حجت الاسلام ابراهیمی: هاشمی خود یک امت است



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

امام جمعه زاهدان: شایعات در مورد ردصلاحیت آیت الله هاشمی، جفا در حق این یار دیرین انقلاب است

آیت الله سلیمانی طی گفت و گوی کوتاه در واکنش به انتشار شایعه ردصلاحیت آیت الله هاشمی، به یک نشریه چاپ زاهدان گفت: چنین شایعه ای، جفا در حق این یار دیرین انقلاب است و موجب کاهش مشارکت در تهران خواهد شد.

امام جمعه زاهدان از خبرسازی ها علیه آیت الله هاشمی انتقاد کرد.

آیت الله سلیمانی طی گفت و گوی کوتاه در واکنش به انتشار شایعه ردصلاحیت آیت الله هاشمی، به یک نشریه چاپ زاهدان گفت: چنین شایعه ای، جفا در حق این یار دیرین انقلاب است و موجب کاهش مشارکت در تهران خواهد شد.

وی افزود: تحلیل ها حکایت از رای بالای ایشان و سید حسن خمینی در تهران دارد.

 

-----------------------------------

حجت الاسلام ابراهیمی: آقای هاشمی خودش یک امت است، او هر جا مصلحت دانست کارش را می‌کند

یک عضو جامعه روحانیت مبارز درباره آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی گفت: ایشان یک فردی است که بیش از ما تجربه دارد. ما به اندازه آقای هاشمی تجربه نداریم و با ایشان هم خیلی فاصله داریم. ایشان در همه مراحل انقلاب بوده است ولی ما همه جا نبودیم، ایشان در ردیف اول سیاسیون بودند ما نسبت به ایشان یک طلبه هستیم.

وی که با انا گفتگو می کرد، درباره ارزیابی خود از شایعه رد صلاحیت آیت‌الله هاشمی در فضای مجازی گفت: من که نمی‌توانم جای افراد بنشینم که شایعه درست می‌کنند. شایعات همیشه بوده است و خواهد بود.

ابراهیمی درباره ورود آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به انتخابات خبرگان رهبری اظهار کرد: حتما ایشان مسائلی را می‌دانند که ثبت‌نام کردند. موسی(ع) به خدا گفت: «خدایا خیلی علیه من حرف می‌زنند، خدا گفت علیه من هم حرف می‌زنند چه کنیم.» اینها چیزهایست که در فضای سیاسی همیشه بوده و هست. شایعه، تهمت و افترا همیشه بوده است. هر کسی که در گود سیاست می‌آید باید همه چیز را به جان خود بخرد. دروازه شهر را می‌شود بست اما دهان مردم را نمی‌شود بست.

وی اضافه کرد: آقای هاشمی خودش یک امت است. او هر جا مصلحت دانست کارش را می‌کند. ما نمی‌توانیم برای آقای هاشمی تعیین و تکلیف کنیم.

وی درباره اهانت‌های مسئول دفتر مصباح‌یزدی به شخص آقای هاشمی اینگونه پاسخ داد: پناه بر خدا. بنده نه نفیا نه اثباتا نظر خاصی ندارم.

 

اخبار سیاسی - انتخاب