اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

آیت‌الله جوادی‌آملی: مردم تکیه‌گاه مسئولان هستند / کشور با معجزه اداره نمی‌شود



اخبار سیاسی,خبرهای سیاسی,آیت‌الله جوادی‌آملی

آیت‌الله جوادی‌آملی گفت: حضور مردم در صحنه سیاسی لازم است ولی باید بدانیم که مردم از آنجا که ستون دین هستند برای مسئولان یک تکیه‌گاه محسوب می‌شوند.

به گزارش ایسنا، این مرجع تقلید در دیدار با محمدرضا عارف گفت: مردم در دایره معرفت اسلامی ستون دین تلقی می‌شوند و امام علی (ع) نیز در نامه خود به مالک اشتر به این مسئله به روشنی اشاره کرده است.

این مرجع تقلید بیان کرد: فرهنگ اسلامی فرهنگ حیات ابدی است و فرهنگی نیست که بگوید که انسان با مرگ از بین می‌رود بلکه انسان مرگ را هضم می‌کند و با این رویکرد باید به همه امور نگاه کرد و برای ابدیت تلاش کرد.

وی گفت: یکی از بزرگترین مشکلات ما این است که برخی افراد منیت‌های شخصی خود را بر صلاح عمومی کشور مقدم می‌دارند در حالی که باید ببینیم مردم ما در چه وضعیتی زندگی می‌کنند و مشکلات آن‌ها را رفع کنیم زیرا مردمی که جیب آن‌ها خالی است فقیر هستند یعنی ستون فقرات آن‌ها شکسته و باید برای ساختن کشور تلاشی همه جانبه داشت و از منیت‌ها دوری کرد.

این مرجع تقلید بیان کرد: قرآن کریم بیان می‌کند که مال گرچه مهم نیست ولی اصل آن لازم است زیرا مال ستون فقرات جامعه دینی است. به همین خاطر باید از نظر اقتصادی مردم را تأمین کرد.

وی با اشاره به مفهوم غیرت در معارف اسلامی گفت: یکی از بحث‌هایی که در غیرت وجود دارد مفهوم غیرزدگی است؛ غیرزدگی به این معنی است که نه دیگران را در مرزهای خود راه بدهیم و اجازه نفوذ به آن‌ها بدهیم و نه اینکه در امور دیگران سرک بکشیم.

وی تصریح کرد: ملت غیرتمند ملتی است که نه راه دیگران را می‌بندد و نه خود به بیراهه می‌رود و نه اجازه نفوذ به بیگانگان می‌دهد. باید خود را به خوبی بشناسیم و براساس هویت خود توسعه کشور را بنا بنهیم.

این مرجع تقلید با ذکر این مطلب که وجود این همه بیکار برای جمهوری اسلامی ننگ است، گفت:‌ کشوری که دارای این همه منابع مالی، خاکی و زیرزمینی و نیروی انسانی مرغوب است چرا باید علف خود را از برزیل وارد کند؟ وقتی که علف از نیم کره جنوبی به کشور ما وارد می‌شود مشخص است که قیمت لبنیات و گوشت در کشور ما به چه اندازه می‌شود. نباید منتظر معجزه باشیم چون کشور با معجزه اداره نمی‌شود. وقتی که اسکله‌های ما دروازه ورود کالاهای انبوه خارجی است چگونه می‌توانیم صنعت، اقتصاد و رکود را مدیریت کنیم.

آیت‌الله جوادی‌آملی در پایان با ذکر این مطلب که وجود رهبر خوب برای اجتماع لازم است، گفت: وجود یک رهبر آگاه نیمی از کار است، مردم و مسئولان باید با هم متحد شوند و با هم جامعه را بسازند و از رهبر تبعیت داشته باشند. نمایندگان جدید مجلس باید منیت‌ها را کنار بگذارند و با دولت و قوه قضائیه و مردم و مسئولان هماهنگ باشند. مردم با حضور در صحنه به وظیفه خود عمل کردند حال نوبت شماست که به وظیفه خود در قبال آن‌ها عمل کنید.

 


ویدیو مرتبط :
با ربا جامعه اداره نمیشود (آیت الله جوادی آملی)

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آیت‌الله جوادی آملی:کشور را با دروغ و پول دادن‌ به مردم نمی‌توان اداره کرد



آیت‌الله جوادی آملی,فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت مجلس

آیت‌الله جوادی آملی در دیدار با اعضای کمیته وحدت فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت مجلس:

کشور را با دروغ و پول دادن‌ به مردم نمی‌توان اداره کرد

آیت‌الله جوادی آملی در دیدار با اعضای کمیته وحدت فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت مجلس با بیان اینکه رئیس جمهور باید به فکر چگونگی اداره کردن جامعه باشد، گفت: مردم را با دروغ و پول دادن و روش‌های کمیته امدادی نمی‌توان اداره کرد.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، اعضای کمیته وحدت فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت مجلس امروز (سه‌شنبه ۳ اردیبهشت) با آیت‌الله جوادی آملی دیدار کردند.

در ابتدای این دیدار آیت‌الله جوادی آملی با بیان اینکه قانونگذاری نظام جمهوری اسلامی ایران ۳ ویژگی اساسی دارد، گفت: مجالس کشورهای دیگر از این سه ویژگی برخوردار نیستند، از همین‌رو نظام تدوین در آنها ابتر است و بر این اساس نظام سازمان ملل متحد و سازمان‌های بین‌المللی دیگر هم به دلیل نداشتن این ۳ ویژگی ابتر هستند.

وی با بیان اینکه قانون اساسی حدود و سقور قانونگذاری را در اختیار مجلس قرار می‌دهد، افزود: قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران کلیاتی دارد که مجلس شورای اسلامی براساس آن عهده‌دار تصویب مواد و قانونگذاری است.

رئیس بنیاد علوم وحیانی اسرا با بیان اینکه اصول قانون اساسی مبنای تصویب مواد و قانونگذاری است، تصریح کرد: مسئله تامین رفاه مردم، تامین معیشت، ایجاد شغل و رعایت عدالت جزو مبانی قانون اساسی است که باید در مصوبات مجلس به این مبانی مهم توجه شود.

وی با تاکید بر اینکه ریشه تمام اصول قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران عدل است، تاکید کرد: این اصول دست مجلس را باز می‌گذارد تا چه موادی را تصویب کند و در چه محدوده‌هایی از قانون فراتر نرود و رعایت عدل در همه کشورها جز کشورهای عربی که نوکر آمریکا هستند و مجلس و قوانینی ندارند، رعایت می‌شود، اما عدل یعنی هر چیزی را در جای خود قرار دادن و چه کسی می‌داند جای اشیاء کجاست؟ جای اشخاص کجاست؟ و جای امنیت کجاست؟

آیت‌الله جوادی آملی در تشریح تفاوت برقراری عدل در قوانین ایران و سایر کشورها یادآور شد: چون منابع سایر کشورها ابتر است، آنها عدل را براساس خواسته‌های خود تعیین می‌کنند و بر این اساس آزادند که کشوری را محور شرارت و تروریسم معرفی کنند و وقتی منبع کاملی چون قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نداشته باشند، تفسیر این عدل براساس هوا و هوس آنها است.

وی در ادامه توضیح داد: همه معنای عدل را می‌دانیم اما این منبع که چه کسی جای اشیاء و اشخاص را می‌داند در اختیار نظام اسلامی قرار دارد که براساس آن قانون اساسی تعیین شده و اصول قانون اساسی مبنایی برای قانونگذاری در اختیار مجلس قرار داده است و بر این اساس یک فرق مهم بین مجلس جمهوری اسلامی ایران و مجالس سایر کشورها وجود دارد، چرا که مواد قانونی ما براساس مبانی عدل وحیانی است.

رئیس بنیاد علوم وحیانی اسرا با تشریح چگونگی تدوین قانون اساسی گفت: در اصل ۴ قانون اساسی آمده است که تمام قوانین باید براساس موازین اسلامی باشد و این اصل بر همه مواد، قوانین و آیین‌نامه‌ها حاکم است که این یعنی در کشور ما و در موضوع قانونگذاری دین حاکم است، چرا که حکومت ولایت فقیه، حکومت دین است و نه حکومت شخص و در این کشور هیچ کسی بر شخصی دیگر حاکم نیست، بلکه دین و فقه بر مردم حکومت می‌کند و بر این اساس قانون ما کوثر است و مجلس و قوانین شرق و غرب ابتر است.

وی با تاکید بر اینکه علم غرب بی‌دین و دین آنها بی‌علم است، افزود: خروجی این عملکرد غرب قرآن‌سوزی، گالیله‌سوزی و جنگ‌آفرینی به مانند جنگ جهانی دوم است و اگر آنها امروز جنگ نمی‌کنند به این دلیل است که از جنگ خسته شده‌اند.

آیت‌الله جوادی آملی با بیان اینکه مشکلات امروز میانمار، افغانستان و عراق به دلیل رویکرد وحشیانه غرب است، تاکید کرد: دست تمام این کشورهای غربی به ماشه اتمی نزدیک است و اینها به مانند حیواناتی در باغ‌وحش هستند که اگر در قفس نباشند کشتار به راه می‌اندازند، در حالی که ما هیچگاه چنین رفتاری در مقابل جهان نداشته‌ایم و بر این اساس ایران اسلامی یک سروگردان بالاتر از سایر کشورها است.

وی با بیان اینکه جمعیت ایران یک‌صدم جمعیت جهان است، توضیح داد: ایران ۱۰ درصد ثروت‌های دنیا را دارا است که اگر نتوانیم با این امکانات خود را اداره کنیم، دچار مشکل هستیم.

رئیس بنیاد علوم وحیانی اسرا با اشاره به جشن خودکفایی مردم در چند سال گذشته گفت: یک سال جشن خودکفایی گندم برپا شد و پس از آن گندم دوباره وارد شد و وقتی علت را پرسیدیم گفتند دیگر نمی‌توانیم علوفه وارد کنیم و مجبوریم به جای علوفه گندم به دام‌ها دهیم؛ مگر علوفه انرژی هسته‌ای است که ما را تحریم کنند یا نتوانیم آن را وارد کنیم.

وی با بیان اینکه یک مدیریت عاقل متوسط هم می‌تواند کشور را اداره کند، گفت: اگر نتوانیم کشور را اداره کنیم در مقابل مردم مسئول عندالله هستیم.

آیت‌الله جوادی آملی ادامه داد: آن کسی که دنیا را آفرید، دانشی داد و گفت که عالم را با سنگ و گل نساختیم، بلکه عالم را حقیقت ساخته‌ایم. حقیقتی که در آن باطل راه ندارد.

وی با تاکید بر اینکه اگر با کسی بازی کنیم نظام ما را تحمل نمی‌کند، افزود: اگر به مردم حقیقت را نگوییم، کاری که گفته‌ایم را انجام ندهیم این با حقیقت عالم هماهنگ نیست و به دنبال آن عالم بالا می‌آورد و خلقت به گونه‌ای است که اگر کسی به بیراهه رفت حُسن عاقبت ندارد.

رئیس بنیاد علوم وحیانی اسرا با تاکید بر اینکه کل عالم به صورت حقیقت آفریده شده است، توضیح داد: اکنون مردم در رنج هستند، در حالی که براساس فرمایش امام علی (ع) ستون سیاست توده مردم هستند و توده مردم ولی‌نعمت ما هستند که باید با آنها درست رفتار کنیم.

آیت‌الله جوادی آملی ادامه داد: سیاست درست این است که به مردم راست بگویید و درست عمل کنید، چرا که مردم را می‌توان با حق بالا آورد و اگر مردم را با تحقیق بالا نیاورید، دیگران قادرند مردم را با تقلید پایین بیاورند، زیرا برای کسی که تحقیق نکرده، تبلیغ به جای تعلیم و تکرار به جای تحلیل تلقی می‌شود، در حالی که برای یک محقق تعلیم غیرتبلیغ و تحلیل غیرتکرار ممکن است.

وی توضیح داد: اگر مردم را با رسانه‌های گروهی از منظر دلالی اداره کنیم، به جای تعلیم و تحلیل آنها تبلیغ و تکرار می‌کنند که باعث می‌شود ماهواره‌ها بر مردم سوار شوند و برعکس اگر تحلیل و تعلیم جای تبلیغ و تکرار را بگیرد، مردم بیمه می‌شوند اما اکنون به جای دلیل، دلالی می‌کنند و ما خودمان و مردم را فریب می‌دهیم.

رئیس بنیاد علوم وحیانی اسرا وارد کردن علوفه از خارج کشور را ننگ خواند و گفت: قبل از اینکه کسی رئیس جمهور شود باید فکر اداره کردن جامعه باشد.

آیت‌الله جوادی آملی با بیان اینکه رئیس جمهور باید کمبود خود را با حضور افراد متفکر پر کند، تصریح کرد: رئیس جمهور باید تلاش کند تا به هر شکلی که می‌تواند به مردم، نظام و انقلاب کمک کند.

وی با تاکید بر اینکه سیاست دینی با فریب مردم نمی‌شود، گفت: نمی‌توان به مردم با شعار دادن کمک کرد و یا مردم را با دروغ گفتن و پول دادن اداره کرد.

رئیس بنیاد علوم وحیانی اسرا با بیان اینکه ملت مغروض شب‌ گرفتار غصه و روز گرفتار ننگ است، تصریح کرد: کشور را با روش‌های کمیته امدادی و یارانه دادن نمی‌توان اداره کرد چرا که ما در کشور امکانات و منابع سرشار داریم و باید شغل و تولید ایجاد کنیم.

وی با اشاره به اینکه منابع نفت و گاز سرشاری در اختیار ایران است، توضیح داد: منابع فروشی اصل خسارت است و امروز اگر بتوانیم مشکل خودمان را تحلیل و حل کنیم، همه مشکلات حل می‌شود.

آیت‌الله جوادی آملی با تاکید بر اینکه باید تهدیدها را به فرصت تبدیل کرد، یادآور شد: اگر مشکل خودمان را حل کنیم، کاری از آمریکا و اروپا برای فشار بر ملت ایران ساخته نیست، چرا که براساس آیات قرآنی در درون هر دشواری آسانی است.

در این دیدار کاظم جلالی خطاب به آیت‌الله جوادی آملی گفت: با توجه به نامگذاری امسال به نام سال حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی از سوی مقام معظم رهبری و با توجه به فضایی در کشور برای حضور در انتخابات ایجاد شده هدف ما استفاده از نصایح حضرتعالی در این زمینه است.

نماینده مردم شاهرود و میامی در مجلس شورای اسلامی با تشریح مشکلات کشور براساس آمار و ارقام افزود: اکنون کشور در بحث تورم، حجم بالای نقدینگی و مطالبات معوقه پیمانکاران و بیکاری قشر تحصیل‌کرده با مشکلات زیادی روبرو است.

وی حل مشکلات کشور را با به کارگیری توان همگانی امکانپذیر خواند و تصریح کرد: برای ورود به انتخابات ریاست جمهوری گروه‌های مختلف چون اصلاح‌طلبان و دولت اعلام آمادگی کرده‌اند و در این میان اصولگرایان با تعدد کاندیداهای احتمالی و تشتت روبرو هستند.

جلالی ادامه داد: هر چند در بین اصولگرایان ائتلاف‌هایی شکل گرفته، اما اختلاف سلیقه‌هایی هم وجود دارد که باید این اختلاف سلیقه‌ها با محوریت مراجع عالیقدر، روحانیت معظم و دلسوزان انقلاب حل شود و از این توان برای همگرایی اصولگرایان استفاده شود.

رئیس فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت مجلس در پایان تاکید کرد: امیدوارم با نصایح حضرتعالی و دیگر بزرگان به سازوکار مناسبی جهت ایجاد وحدت بین اصولگرایان دست پیدا کنیم./خانه ملت