اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

آیا زنجانی بیستمین میلیاردر دنیاست؟



اخبار,اخبارسیاسی,بابك زنجانی

كشوری كه دارای یك نظام مالیاتی بسیار سختگیرانه است و بعید به نظر می‌رسد چنین پول بزرگی بعد از گذشت چند سال در سكوت خبری در بانك‌های آن انبار شده باشد.

بابك زنجانی با یك خبر از مرد دومیلیارد یورویی تبدیل به سرمایه‌دار ٢٥ میلیارد یورویی شد.سرمایه‌ای كه اگر وجود خارجی داشته باشد به معنای آن است كه بابك زنجانی نه‌تنها پولدارترین شهروند ایران است بلكه در لیست ٢٠ ثروتمند بزرگ دنیا نیز قرار دارد.

دیروز عضو كمیته پیگیری پرونده بابك زنجانی به خبرگزاری ایلنا گفت: «زنجانی اگر قصد پرداخت بدهی‌هایش را داشت تاكنون پرداخت كرده بود چون براساس نوار ضبط‌شده‌ای كه از این فرد در كمیسیون موجود است، ۲۵ میلیارد یورو در بانك‌های ژاپن پس‌انداز كرده است.»

امیرعباس سلطانی البته دیروز باردیگر تاكید كرد كه «شش وكیل» زنجانی تلاش وافری می‌كنند كه دادگاه ۱۱ مهر برگزار نشده و وی آزاد شود.

وی افزوده: «با این وجود قوه ‌قضاییه معتقد است كه حجم پرونده زیاد است و رسیدگی به آن زمان می‌برد و دادگاه باید تشكیل شود، در عین حال نباید بلاتكلیف این شخص را در زندان نگه‌داشت.» او همچنین گفته كه ٧٠ تا ٨٠ درصد از اموال بابك زنجانی نیز در كشورهای تاجیكستان، تركیه، مالزی، هاوایی و... قرار دارد.

سلطانی خاطرنشان كرده: «البته قضیه فقط به بابك زنجانی ختم نمی‌شود زیرا یك نفر به‌تنهایی نمی‌تواند این میزان اختلاس داشته باشد و حتما تمامی تیمی نیز كه با وی همكاری داشته‌اند باید مورد پیگرد و محاكمه قرار گیرند.» همزمان اما حسین دهدشتی، دیگر نماینده عضو كمیته پیگیری پرونده بابك زنجانی به خبرگزاری ایرنا گفته كه او تا مشخص شدن وضعیتش در زندان باقی خواهد ماند.

دهدشتی پیش‌بینی كرده كه «با توجه به مداركی كه در اختیار دادگاه قرار گرفته است، انتظار می‌رود زنجانی محكوم و این رای به‌زودی اعلام شود.»

 

نكته اینجاست كه دهدشتی می‌گوید: «تمامی اموال بابك زنجانی شناسایی شده است، اما مساله مهم‌تر این است كه او تمایلی به پرداخت بدهی ندارد، در واقع بابك زنجانی در بازجویی‌ها، مقاومت می‌كند و همكاری خاصی با ماموران ندارد.»

 این در حالی است كه مقامات قضایی و حتی دولتی از عدم شناسایی اموال او سخن می‌گویند و تاكید می‌كنند كه زنجانی در زندان هیچ همكاری‌ای برای بازپرداخت بدهی خود ندارد.

دهدشتی تاكید كرده است: «زنجانی قطعا برای پرداخت بدهی خود به وزارت نفت باید از اموال خارج از ایرانش استفاده كند، ولی از این كار امتناع می‌كند و معنی این همكاری نكردن، این است كه او نمی‌خواهد بدهی دو میلیارد یورویی‌اش را به وزارت نفت پرداخت كند.»

پنهان كاری مالیاتی در ژاپن؟
طبق قرار اعلام شده قبلی بابك زنجانی باید روز ١١ مهر برای شركت در نخستین جلسه محاكمه خود راهی دادگاه شود و در روزهای منتهی به این تاریخ اخبار مربوط به او در رسانه‌ها بیشتر و بیشتر شده است.

اما در اظهارنظر دیروز اعضای كمیته پیگیری پرونده او در مجلس نكته برجسته ادعای امیرعباس سلطانی درباره «پس‌اندازه ٢٥ میلیارد یورویی زنجانی» در ژاپن است. پس‌اندازی كه اگر وجود خارجی داشته باشد، می‌تواند كل پرونده و ماجرای زنجانی را وارد مرحله‌ای كاملا متفاوت كند.

 چرا كه این عدد بیش از ١٢ بار بزرگ‌تر از عدد بدهی‌های اعلام‌شده زنجانی به وزارت نفت است. بزرگی این عدد تاحدی است كه می‌تواند زنجانی را در ردیف بیستمین میلیاردر بزرگ دنیا در حال حاضر قرار دهد.

آن هم بعد از فردی چون لری پیچ، بنیانگذار گوگل كه ٢٩ میلیارد دلار سرمایه در اختیار دارد. ٢٥ میلیارد یورو سرمایه مورداشاره امیرعباس سلطانی با احتساب نرخ برابری دلار در برابر یورو هم‌اكنون چیزی بیش از ٢٨ میلیارد دلار می‌شود. عدد دیگری كه می‌تواند بزرگی سرمایه مورداشاره سلطانی را نشان دهد میزان فروش نفت ایران در سال گذشته است كه در مرز ٣٠ میلیارد دلار قرار گرفته بود.

 به عبارتی پولی كه گفته شده توسط زنجانی در بانك‌های ژاپن به صورت سرمایه‌گذاری قرار گرفته تنها كمتر از دو میلیارد دلار با كل درآمد نفتی كشور در سال ٩٣ فاصله داشته است. نكته دیگر این است كه كشور ژاپن به عنوان میزبان این سرمایه معرفی شده است.

كشوری كه دارای یك نظام مالیاتی بسیار سختگیرانه است و بعید به نظر می‌رسد چنین پول بزرگی بعد از گذشت چند سال در سكوت خبری در بانك‌های آن انبار شده باشد.

 ضمن اینكه گفته‌های دیروز سلطانی این سوال را پیش‌می‌آورد كه چرا اطلاعات مربوط به این سرمایه بسیار بزرگ بعد از دو سال از بازداشت بابك زنجانی علنی شده است؟

اینها مواردی است كه می‌تواند سرمایه‌گذاری ٢٥ میلیارد یورویی زنجانی در ژاپن را با ابهامات بزرگی مواجه كند. ابهاماتی كه البته اگر رفع شوند به معنای آن است كه پدیده بابك زنجانی ده‌ها بار پیچیده‌تر از آن چیزی بوده كه در دو سال اخیر به نظر می‌رسیده است.

اخبار سیاسی - ایلنا


ویدیو مرتبط :
حواشی بیستمین جلسه دادگاه بابک زنجانی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

بابک زنجانی بیستمین میلیاردر دنیاست؟


بابک زنجانی با یک خبر از مرد دومیلیارد یورویی تبدیل به سرمایه‌دار ٢٥ میلیارد یورویی شد. سرمایه‌ای که اگر وجود خارجی داشته باشد به معنای آن است که بابک زنجانی نه‌تنها پولدارترین شهروند ایران است بلکه در لیست ٢٠ ثروتمند بزرگ دنیا نیز قرار دارد.

روزنامه اعتماد: بابک زنجانی با یک خبر از مرد دومیلیارد یورویی تبدیل به سرمایه‌دار ٢٥ میلیارد یورویی شد. سرمایه‌ای که اگر وجود خارجی داشته باشد به معنای آن است که بابک زنجانی نه‌تنها پولدارترین شهروند ایران است بلکه در لیست ٢٠ ثروتمند بزرگ دنیا نیز قرار دارد.

عضو کمیته پیگیری پرونده بابک زنجانی به ایلنا گفت: «زنجانی اگر قصد پرداخت بدهی‌هایش را داشت تاکنون پرداخت کرده بود چون براساس نوار ضبط‌شده‌ای که از این فرد در کمیسیون موجود است، ۲۵ میلیارد یورو در بانک‌های ژاپن پس‌انداز کرده است.» امیرعباس سلطانی باردیگر تاکید کرد که «شش وکیل» زنجانی تلاش وافری می‌کنند که دادگاه ۱۱ مهر برگزار نشده و وی آزاد شود.

وی افزوده: «با این وجود قوه ‌قضاییه معتقد است که حجم پرونده زیاد است و رسیدگی به آن زمان می‌برد و دادگاه باید تشکیل شود، در عین حال نباید بلاتکلیف این شخص را در زندان نگه‌داشت.» او همچنین گفته که ٧٠ تا ٨٠ درصد از اموال بابک زنجانی نیز در کشورهای تاجیکستان، ترکیه، مالزی، هاوایی و... قرار دارد. سلطانی خاطرنشان کرده: «البته قضیه فقط به بابک زنجانی ختم نمی‌شود زیرا یک نفر به‌تنهایی نمی‌تواند این میزان اختلاس داشته باشد و حتما تمامی تیمی نیز که با وی همکاری داشته‌اند باید مورد پیگرد و محاکمه قرار گیرند.»

همزمان اما حسین دهدشتی، دیگر نماینده عضو کمیته پیگیری پرونده بابک زنجانی گفته که او تا مشخص شدن وضعیتش در زندان باقی خواهد ماند. دهدشتی پیش‌بینی کرده که «با توجه به مدارکی که در اختیار دادگاه قرار گرفته است، انتظار می‌رود زنجانی محکوم و این رای به‌زودی اعلام شود.» نکته اینجاست که دهدشتی می‌گوید: «تمامی اموال بابک زنجانی شناسایی شده است، اما مساله مهم‌تر این است که او تمایلی به پرداخت بدهی ندارد، در واقع بابک زنجانی در بازجویی‌ها، مقاومت می‌کند و همکاری خاصی با ماموران ندارد.»

 این در حالی است که مقامات قضایی و حتی دولتی از عدم شناسایی اموال او سخن می‌گویند و تاکید می‌کنند که زنجانی در زندان هیچ همکاری‌ای برای بازپرداخت بدهی خود ندارد. دهدشتی تاکید کرده است: «زنجانی قطعا برای پرداخت بدهی خود به وزارت نفت باید از اموال خارج از ایرانش استفاده کند، ولی از این کار امتناع می‌کند و معنی این همکاری نکردن، این است که او نمی‌خواهد بدهی دو میلیارد یورویی‌اش را به وزارت نفت پرداخت کند.»

طبق قرار اعلام شده قبلی بابک زنجانی باید روز ١١ مهر برای شرکت در نخستین جلسه محاکمه خود راهی دادگاه شود و در روزهای منتهی به این تاریخ اخبار مربوط به او در رسانه‌ها بیشتر و بیشتر شده است.