اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

آیا در اصفهان «میزان رای ملت بود»؟!



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

 

مسیر انتخابات هفتم اسفند ماه مسیری پرحاشیه بود. مسیری که با نظارت استصوابی شورای نگهبان شروع شد و منجر به حضور کاندیداهای نسل دوم یا سومی در اردوگاه اصلاح طلبان شد. لیست‌هایی که از گذر فیلترهای موشکافانه و ریزبینانه تشکیل شد و این ریزش‌ها به نحوی بود که اصلاح طلبان حتی در بعضی شهرها قادر به معرفی نماینده‌ای نشدند. با وجود این شرایط همگان با تمکین به قانون اساسی به پای صندوق‌های رای آمده و با امید به شرایطی بهتر نتیجه‌ای را رقم زدند که شاید کمتر تحلیل‌گر سیاسی آن را باور می‌کرد. نتیجه‌ای که با پیروزی نسبی اصلاح طلبان در اکثر شهرهای کشور و حذف بسیاری از چهره‌هایی که ذیل عنوان رادیکال سیاسی در مجلس‌های قبل تعریف می‌شدند، انجام پذیرفت.

در قبل از انتخابات نقدهایی از طرف بسیاری از گروه‌ها و حتی تشکل‌های دانشجویی (بیانیه‌ی ۸۵ تشکل دانشجویی در اعتراض به رد صلاحیت‌های گسترده) [۱] متوجه عملکرد شورای نگهبان شد که البته همه‌ی این‌ها صرفا نقد عمکرد بود ولیکن بسیاری آن را نفی نهاد شورای نگهبان دانستند که گذاره‌ی غلطی بود. امام خمینی(س) نیز خطاب به شورای نگهبان درباره‌ی اینکه عملکرد این نهاد به نحوی نباشد که لیستی از آن خارج شود و مردم را الزام به تعیین اشخاصی کند، می‌فرمایند:

    ان شاء الله ما امیدواریم که دیگر لیستی در کار نباشد که یکی لیستی بدهد و شما هم مُلْزَم باشید. بله، لیست بدهد که هدایت کند ملت را به اینکه اینها افراد خوبی هستند، اما الزام کند ملت را که اینها را تعیین کنید یا اصلاً به ملت کاری نداشته باشد خودش تعیین کند و ببرد مجلس، چنانچه خیلی وقت‌ها این طور بود، اینها دیگر پیش نمی‌آید. [۲]

حال پس از گذر از انتخابات پر شکوه هفتم اسفند ماه انتشار خبری بی‌سابقه، شیرینی این انتخابات را بر کام مردم اصفهان تلخ کرد. استاندار اصفهان بر اساس ابلاغیه‌ی شورای نگهبان که در اختیار استانداری قرار گرفته گفت صحت آرای منتخبان اول، دوم، چهارم و پنجم مورد تایید و آرای نفر سوم باطل شده است و انتخابات اصفهان به میان دوره‌ای منتقل شده است. [۳]

لازم به ذکر است از هفته‌ی بعد از انتخابات هفتم اسفند تخریب‌ها علیه منتخب سوم مردم اصفهان، خانم مینو خالقی شروع شده بود که نگارنده این مسایل را از بی‌اخلاقی‌های انتخاباتی افرادی که از حذف اصلاح طلبان حاصل منفعت می‌شوند، قلمداد می‌کند؛ همان جریانی که در بی‌اخلاقی دیگری چندی پیش، اکثریت مردم تهران را مردم کوفه خوانده بودند [چون رای آنها به رقیبشان بود].

در ادامه به بازخوانی سخنان امام خمینی (س) پیرامون رای اکثریت می‌پردازیم، ایشان می‌فرمایند:

    اکثریت هر چه گفتند آرای ایشان معتبر است ولو به خلاف، به ضرر خودشان باشد. شما ولیّ آنها نیستید که بگویید که این به ضرر شماست ما نمی‌خواهیم بکنیم. شما وکیل آنها هستید؛ ولیّ آنها نیستید. بر طبق آن طوری که خود ملت مسیرش هست. [۴]

اتفاق اخیر اصفهان مساله‌ی بی‌سابقه‌ای در تاریخ انتخابات جمهوری اسلامی است و مستقیما بر دلسرد کردن مردم نسبت به صندوق‌های رای تاثیر می‌گذارد و باعث کمرنگ کردن یکی از بنیان‌های اصلی انقلاب یعنی جمهوریت خواهد شد. شاید این اتفاق بی‌سابقه بدعتی را در تاریخ پساانقلاب به جا بگذارد که ما میراث داران انقلاب باید این جمله‌ی پیر جماران را اینگونه بازنویسی کنیم که میزان رای ملت بود! در انتهای این یادداشت از مسوولین تقاضا دارم با پیگیری به جد این مساله از به حاشیه رفتن مردم سالاری جلوگیری کنند و طبق سخنان رهبر انقلاب از آرای امانت مردم که حق الناس است صیانت کنند.
 
[۱]  http://etemadmelli.com/?p=3975
[۲] صحیفه امام جلد ۹ ص ۵۴
[۳] http://isfahan.isna.ir/Default.aspx?NSID=5&SSLID=46&NID=46499
[۴] صحیفه امام جلد ۹ ص ۳۰۴

منبع: سایت انصاف نیوز ،رامتین سعادت

 


ویدیو مرتبط :
میزان رای ملت

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

فردوسی‌پور خطاب به نیروی انتظامی: میزان رای ملت است، نه زور و قدرت


برنامه 90 که طی سال ها حضور در رسانه ملی سابقه سرشاخ شدن با بسیاری از اهالی ورزش را داشته، این بار به انتقاد از عملکرد نیروی انتظامی پرداخت.

برنامه 90 که طی سال ها حضور در رسانه ملی سابقه سرشاخ شدن با بسیاری از اهالی ورزش را داشته، این بار به انتقاد از عملکرد نیروی انتظامی پرداخت.

ماجرا از این قرار بود که در حاشیه دیدار مس و استقلال، نیروی انتظامی دست به توقیف دوربین برنامه 90 زد تا عادل فردوسی پور تصمیم بگیرد در برنامه شب گذشته‌اش علت این موضوع را از مسوولان نیروی انتظامی جویا شود.

طبق رویه همیشگی فردوسی پور چند ساعت پیش از آغاز برنامه 90 به تماس با مسوولان نیروی انتظامی کرمان پرداخت و پس از هماهنگی از آنها خواست که زمان پخش برنامه روی خط بیایند و پاسخگوی اتفاقات رخ داده در ورزشگاه شهید باهنر باشند.

بنا بر گفته های مجری برنامه 90، مسوولان نیروی انتظامی کرمان با درخواست او موافقت کردند، اما زمان پخش برنامه آنها از گفت‌وگو با رسانه ملی خودداری به عمل آوردند.

این اقدام مسوولان نیروی انتظامی واکنش تند فردوسی پور را به همراه داشت؛ تا جایی که وی در برنامه شب گذشته چند بار با استفاده از جملات کنایه آمیز ناراحتی خود را از رفتار نیروی انتظامی نشان داد.

اوج انتقادات مجری برنامه 90 زمانی بود که به فردوسی پور گفته شد به واسطه عدم صحبت مسوولان نیروی انتظامی، تصاویر ضبط شده در کرمان و توقیف دوربین برنامه او پخش نخواهد شد!

پایان بخش اختلافات فردوسی پور و نیروی انتظامی آنجا بود که مجری برنامه 90 از جمله " میزان رای ملت است، نه زور و قدرت" برای خداحافظی از بینندگانش استفاده کرد.

منبع: برنا