اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

آیا بهبود اوضاع برای وزیر خارجه جدید ایران امکان پذیر است؟



 

 

 

آیا بهبود اوضاع برای وزیر خارجه جدید ایران امکان پذیر است؟

از نگاه الشرق الاوسط؛

آیا بهبود اوضاع برای وزیر خارجه جدید ایران امکان پذیر است؟

سرویس بین الملل ـ یک روزنامه سعودی در مقاله ای نوشت: «علی اکبر صالحی» در نخستین بیانیه خود به عنوان وزیر امور خارجه جدید ایران، بر اهمیت بهبود روابط کشورش با دو همسایه نزدیک ایران، عربستان سعودی و ترکیه تأکید کرد، حال آن که در شرایطی که روابط تهران و آنکارا در بهترین سطح خود در سی سال گذشته قرار دارد، رابطه ایران با عربستان سعودی هر لحظه بدتر و بدتر می شود.

به گزارش «تابناک»، روزنامه «الشرق الاوسط»، در مقاله ای به قلم «عبدالرحمان الرشید»، با تحلیل تأثیر جابجایی انجام شده در وزارت خارجه ایران بر روابطش با کشورهای منطقه ضمن بیان موضوع بالا افزود: «منوچهر متکی»، وزیر برکنار شده ایران، نمی تواند دلیل وخامت روابط ایران با عربستان باشد؛ بنابراین، اشتباه است اگر گمان کنیم، برکناری او برای از میان بردن موانع موجود بوده است.

«عبدالرحمان» که مواضع ضد ایرانی او در میان روزنامه نگاران منطقه زبانزد است، در ادامه گفته است: در واقع، دو مسأله عمده در پشت پرده این بحران خاموش وجود دارد؛ نخست این که نفوذ ایران در جهان عرب رو به افزایش است؛ «حزب الله» دولت و کشور لبنان را تحت کنترل خود درآورده است؛ در غزه «حماس» در برابر منافع تشکیلات خودگردان فلسطین ایستاده است؛ در عراق پیروزهای انتخابات اخیر با ائتلافی که ایران آن را مدیریت کرده است، به حاشیه رانده شده؛ بحرین در ناآرامی هایی است که از سوی گروه های وابسته به ایران به آن دامن زده می شود و مقامات ایرانی از حوثی های یمن ـ که حملاتی را علیه عربستان طرح ریزی کردند ـ حمایت می کند.

همه این رویدادها، خبر از دامنه گسترده فعالیت های ایران در خاورمیانه می دهد که عربستان سعودی، آن را اقداماتی خصمانه علیه خود می داند، ولی مسأله دوم پرونده هسته ای ایران است که صالحی به خوبی بر آن آگاه است؛ توانمندی هسته ایران، یک تهدید بزرگ برای عربستان و دیگر کشورها در منطقه به شمار می رود.

وی سپس خود با طرح این پرسش که آیا وزیر خارجه جدید ایران، می تواند راهکاری برای مسایل پیچیده میان دو کشور بیابد، در پاسخ می نویسد: به طور قطع، تنها ایران می تواند پایان بخش تنش های موجود میان دو کشور یا میان همه کشورهای منطقه باشد. عربستان گام نخست در از میان برداشتن اختلافات ده ساله را برداشته است؛ ریاض حریم هوایی خود را برای پروازهای دو کشور باز و به رغم فشارهای آمریکا، از بازار تجاری ایران استقبال کرد و برنامه هسته ایش را به حالت تعلیق درآورد. در مقابل تهران تعابیر نادرستی از این امتیازها داشت و به پناهگاهی برای رهبران القاعده تبدیل شد! هرچند در دوره «متکی» این روابط رو به وخامت گذاشت، او مسئول آن نبود.

حال این پرسش مطرح است، در این اوضاع، آیا بهبود چنین وضعیتی برای وزیر امور خارجه جدید ایران امکان پذیر است؟

گفتنی است، سخنان آقای صالحی، سرپرست وزارت امور خارجه کشورمان در نخستن اظهار نظر خود در جایگاه جدید، بر این تأکید داشت که یکی از رویکردهای اساسی وی، بهبود روابط با عربستان سعودی خواهد بود؛ البته گویا وی به سبب آن که چند سالی را در جده و در مقر سازمان کنفرانس اسلامی مسئولیت داشته، امیدوار است از این ظرفیت در بهبود روابط دوجانبه بهره گیرد...../تحلیل:تابناک


ویدیو مرتبط :
دیدار وزیر امور خارجه ایتالیا با وزیر امور خارجه ایران

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

وزیر خارجه امارات: بهبود روابط با ایران منوط به پایان اشعال جزایر سه گانه است!



اخبار,اخبار سیاست خارجی,روابط امارات با ایران


اخبار سیاست خارجی  - وزیر خارجه امارات: بهبود روابط با ایران منوط به پایان اشعال جزایر سه گانه است!

وزیر خارجه امارات در کنفرانس خبری مشترک با همتای آلمانی خود بهبود رابطه با تهران را منوط به آزادسازی جزایر مورد مناقشه دانست.

به گزارش تیک به نقل از خبرگزاری امارات (وام)؛ "شیخ عبدالله‌بن زاید آل‌نهیان" در دیدار امروز خود با همتای آلمانی‌اش  مدعی شد: بهبود روابط میان دو کشور نیاز به پایان دادن اشغال جزایر ما توسط ایران است.

وی همچنین ابراز امیدواری کرد که مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 تا دو ماه دیگر به نتیجه برسد و راه‌حل دیپلماتیک دائمی برای آن تحقق یابد.

وزیر خارجه امارات در ادامه از روند بهبودی کشورهای شورای همکاری خلیج فارس با تهران خبر داد و بار دیگر مدعی شد: بهبود روابط با ایران به توقف دخالت این کشور در امور داخلی کشورهای عرب بستگی دارد.
اخبار سیاست خارجی - تیک