اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

آیا باراک اوباما در زورآزمایی با کنگره بر سر توافق ایران پیروز شده است؟



اخبار,اخبارسیاست خارجی,توافق هسته ای در کنگره

با پیوستن سی و چهارمین سناتور به جمع موافقان توافق در روز دوم سپتامبر، کاخ سفید می تواند روی جناح اقلیت کارآمد برای جلوگیری ار رد توافق با ایران حساب کند.

نشریه فرانسوی لاکروا نوشت: با پیوستن سی و چهارمین سناتور به جمع موافقان توافق در روز دوم سپتامبر، کاخ سفید می تواند روی جناح اقلیت کارآمد برای جلوگیری ار رد توافق با ایران حساب کند.

به گزارش تیک ، به اعتقاد توماس اسنگارف، کارشناس آمریکایی، چنین رخدادی برای باراک اوباما، پیروزی است اما "پیروزی کم ارزش".

بله، کاخ سفید پیروز شد، اما پیروزی کم ارزشی است. زیرا، کنگره تحت سلطه جمهوری خواهان، علیه توافق به دست آمده قدرت های بزرگ با ایران که قادر خواهد بود تحریم ها را لغو کند، رأی خواهد داد. موفقیت باراک اوباما فقط ناشی از این امر است که مخالفان نخواهند توانست برای دور زدن وتوی رییس جمهور، رأی لازم را کسب کنند.

بر اساس قانون اساسی، حداقل آراء لازم برای مخالفت با وتو رییس جمهور، کسب دو سوم آراء نمایندگان و سناتورهاست. مسأله مهم برای کاخ سفید، پیوستن سی و چهار نماینده به حامیان توافق بود و این نتیجه به سبب رایزنی زیاد حاصل شد.


مفهوم "تحمل ناپذیری"
در هفته های اخیر، باراک اوباما و جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، تلاش کردند به نمایندگان یکی پس از دیگری، به ویژه، در باره مقوله "تحمل ناپذیری" تضمین دهند - به این معنی که هرگونه قصور از جانب ایران به مرگ توافق و از سرگیری تحریم ها خواهد انجامید و در این مورد، هیچ گونه مسامحه ای صورت نخواهد گرفت.

در انتظار تصویب کنگره که به الزام باید قبل از 17 سپتامبر باشد، مخالفان کاخ سفید، به اعتراضات خود و بسیج افکار عمومی مخالف برای فشار آوردن بر اعضای کنگره ادامه خواهند داد. البته، تلاش آن ها در کل شکست خورده است.

سناتورهایی که حمایت خود را از توافق اعلام کرده اند با تردیدهایی که دارند، بعید به نظر می رسد که موضع رسمی خود تغییر دهند.

برای رئیس جمهوری که بیشتر توجه خود را روی سیاست خارجی متمرکز کرده است گرفتار شدن در وضعیتی که بخواهد از حق وتوی خود استفاده کند بی سابقه نیست. به طور کلی، روسای جمهوری آمریکا از اعتماد عمومی برخوردارند و اوباما نیز در مورد توافق هسته ای از همان حربه ای سود برد که ریچارد نیکسون، در وتو مصوبه مربوط به اختیارات ریاست جمهوری درباره جنگ، از آن سود برده بود.

گشایشی تاریخی
در هر حال، این بار، وضعیتی نیست که نقطه نظرات نمایندگان دمکرات - 46 نماینده دمکرات - با باراک اوباما، در تضاد باشد.

آنچه که بر تزلزل رییس جمهور در این پرونده، تصریح دارد، ویژگی مخرب این توافق تاریخی است که تحمیل آن به نمایندگان و افکار عمومی، دشوار خواهد بود. بدون شک، تاریخ به یاد خواهد داشت که متقاعد کردن مردم آمریکا تا چه اندازه دشوار بود. با وجود این، پس از سال 2016، که باراک اوباما، کاخ سفید را ترک گوید، معلوم نیست چه اتفاقی خواهد افتاد؟ رییس جمهور از حزب جمهوری خواه، می تواند اساس توافق را زیر سؤال ببرد".


 اخبار سیاست خارجی - تیک  


ویدیو مرتبط :
سخنان باراک اوباما پیرامون توافق هسته ای با ایران

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

باراک اوباما خطاب به کنگره: در مورد ایران فقط 3 گزینه داریم: بمباران، ترک مذاکرات یا توافق



اخبار,اخبار سیاست خارجی ,مذاکرات ایران 5+1

باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا می گوید که تفاهم حاصل شده با ایران تفاهمی خوب است که بوسیله ای دیپلماسی منظم و دشوار بدست آمد.

به گزارش انتخاب، اوباما اظهار داشت: به همراه متحدان و شرکایمان توانستیم به تفاهمی تاریخی با ایران برسیم که اگر به طور کامل اجرا شود، جلوی دستیابی ایران را به سلاح اتمی می گیرد و کشور ما، متحدان ما و جهان را امن تر می کند. این چارچوب نتیجه دیپلماسی سختگیرانه و با اصول بود. توافقی که ما را به اهداف اصلیمان می رساند که از جمله آنها محدودیت بر برنامه هسته ای ایران و قطع همه راههای دستیابی ایران به سلاح اتمی است.

وی افزود: این توافق نمی گذارد ایران پلوتونیوم لازم را برای ساخت بمب تولید کند. این توافق مسیر ایران را به بمب با استفاده از اورانیوم غنی شده می بندد. ایران قبول کرده است مواد لازم برای ساخت سلاح (اتمی) را ذخیره نکند. به علاوه بازرسان بین المللی دسترسی بی سابقه ای به برنامه هسته ای ایران خواهند داشت و ایران بیش از هر کشور دیگر مشمول این بازرسیها خواهد شد. اگر ایران فریبکاری کند، جهان متوجه خواهد شد. اگر ما متوجه چیز مشکوکی شویم، آن را بازرسی خواهیم کرد.

رئیس جمهور آمریکا اضافه کرد: بنابراین این توافق بر اساس اعتماد نیست بلکه بر اساس راستی آزمایی های بی سابقه است. همچنین این توافقی درازمدت است که محدودیتهایی بر برنامه هسته ای ایران برای بیش از یک دهه وجود خواهد داشت و تدابیر شفاف سازی بی سابقه که برای بیست سال یا بیشتر طول خواهد کشید برقرار خواهد بود. و ایران به عنوان یکی از اعضای پیمان ان پی تی ، هرگز اجازه نخواهد داشت سلاح اتمی تولید کند.

اوباما گفت: در مقابل اقدامات ایران، جامعه بین المللی از جمله آمریکا قبول کرده اند برای ایران لغو مرحله ای تحریمها را فراهم کنند. اگر ایران توافق را نقض کند، تحریمها می تواند مجدد برقرار شود.  همانطور که قبلا گفتم بسیاری از جزئیات کلیدی باید در سه ماه آینده نهایی شوند و تا درباره همه چیز توافق نشود، توافق حاصل نمی شود.

وی خاطرنشان کرد: در آمریکا ، من انتظار بحثهای جدی را در این زمینه دارم. ما به طور کامل کنگره و مردم آمریکا را در جریان مواد این توافق قرار می دهد. در حالیکه ما در این بحث وارد می شویم ، باید به خاطر داشته باشیم فقط سه گزینه در برخورد با برنامه هسته ای ایران داریم: اینکه تاسیسات هسته ای ایران را بمباران کنیم که فقط برنامه هسته ای ایران را چند سال عقب می اندازد و در عین حال جنگ دیگری را در خاورمیانه رقم می زند، راه دیگر ترک مذاکرات و اعمال تحریمهای بیشتر علیه ایران به امید نتیجه بهتر است ، این روش همیشه سبب شده است ایران در برنامه هسته ای خود بیشتر پیشرفت کند، راه سوم نیز توافقی محکم و قابل راستی آزمایی همانند توافقی است که در دست داریم، توافقی که بتواند به شکلی مسالمت آمیز جلوی دستیابی ایران را به سلاح اتمی بگیرد.

اوباما گفت: من به عنوان رئیس جمهور و فرمانده کل قوای آمریکا، قویا باور دارم که گزینه دیپلماتیک ، یعنی حصول توافقی جامع و درازمدت همانند توافق فعلی ، بهترین گزینه برای آمریکا ، برای متحدان ما و برای جهان است. کار ما ، یعنی این توافق، هنوز تمام نشده است. دیپلماسی کاری دشوار و طاقت فرساست. موفقیت تضمین شده نیست. اما امروز ما فرصتی تاریخی داریم تا جلوی اشاعه تسلیحات هسته ای را در ایران بگیریم و این کار را به شکلی مسالمت آمیز و با پشتیبانی قاطع جامعه بین المللی از ما انجام دهیم. و این کار ما در روزها و ماههای آینده خواهد بود و ما بهترین سنتهای رهبری آمریکا را حفظ می کنیم.


اخبار سیاست خارجی - انتخاب