اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

آیا احمدی‌نژاد به جردن می‌رود؟



روزهای پایانی دولت احمدی‌نژاد,دفتر رییس‌جمهور سابق

تنش بین بقایی و سرپرست شورای عالی امور ایرانیان خارج از كشور
آیا احمدی‌نژاد به جردن می‌رود؟

روزنامه اعتماد نوشت:

اگرچه روزهای پایانی دولت احمدی‌نژاد برخلاف انتظار به آرامی در حال سپری شدن است و شعله اختلاف میان جریان دولت با اصولگرایان منتقد آن تا حدی فروكش كرده اما با این وجود هر از گاهی گوشه‌یی از این اختلافات بیرون می‌زند و برای مدتی فضای سیاسی و رسانه‌یی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. ایجاد نهادی با نام «دفتر رییس‌جمهور سابق» موضوعی بود كه غلامحسین الهام سخنگوی دولت، اخیرا طی نامه‌یی به حمید بقایی سرپرست نهاد ریاست‌جمهوری مطرح كرد. انتشار نامه الهام آغاز مناقشات جدیدی بود كه یادآور نزاع دو ساله پیرامون مساله جریان موسوم به «انحرافی» بود.

اصولگرایان منتقد دولت و برخی از نمایندگان مجلس درخواست الهام را برنامه جریان «انحرافی» برای تداوم حضور احمدی‌نژاد در پاستور خواندند. بعد از این مخالفت‌ها بود كه حمید بقایی سرپرست نهاد ریاست‌جمهوری اعلام كرد كه احمدی‌نژاد در پاستور نخواهد ماند.

بقایی چهارشنبه هفته گذشته در جمع خبرنگاران با اشاره به اخباری كه درباره تاسیس نهادی با عنوان «دفتر رییس‌جمهور سابق» منتشر شده بود، گفت: «این‌گونه نیست و احمدی‌نژاد نمی‌خواهد در پاستور بماند. » بقایی در همان اظهارات با اشاره به برخی اخباری كه او آنها را «شایعه» خوانده بود از رواج دروغگویی گله كرده بود: «متاسفانه شاهد هستیم كه یك مسابقه دروغگویی آغاز شده است.»

اما بقایی تنها كسی نبود كه نسبت به واكنش‌ها در پی اعتراض به انتشار خبر تاسیس دفتر رییس‌جمهور سابق به اظهارنظر پرداخت بلكه محمود احمدی‌نژاد هم هفته پیش با اشاره به خبر فوق گفت: «منزل ما آماده است و در حال اسباب‌كشی به نارمك هستیم.»

اما با وجود همه این تكذیب‌ها ظاهرا دولتمردان احمدی‌نژاد و چهره‌های نزدیك به اسفندیار رحیم‌مشایی عزم خود را برای تاسیس نهادی با عنوان «دفتر رییس‌جمهور سابق» جزم كرده‌اند. در همین راستا روز گذشته وب‌سایت «شورای عالی ایرانیان خارج از كشور» از قصد نهاد ریاست‌جمهوری به سرپرستی حمید بقایی برای استقرار محمود احمدی‌نژاد بعد از پایان دوره ریاست‌جمهوری‌اش در ساختمان این شورا خبر داد. بنا بر آنچه توسط وب‌سایت این شورا منتشر شده است احمدی‌نژاد بنا دارد بعد از روز 12 مرداد به ساختمانی در خیابان آفریقا (جردن) نقل مكان كند كه در حال حاضر در اختیار شورای عالی امور ایرانیان خارج از كشور قرار دارد.

در خبری كه توسط این سایت تنظیم شده آمده است: «در پی اقدام حمید بقایی، سرپرست نهاد ریاست‌جمهوری، به حذف و گرفتن تعدادی از پست‌های مدیریتی دبیرخانه شورای عالی برای تشكیل دفتر رییس‌جمهور سابق، در گام بعدی، بقایی به دنبال گرفتن ساختمان شورای عالی امور ایرانیان خارج از كشور برای استقرار نیروهای مورد نظر خود است.

میثم طاهری، سرپرست دبیرخانه شورای عالی امور ایرانیان، ضمن مخالفت شدید با حذف پست‌های دبیرخانه بدون هماهنگی و اطلاع دبیرخانه، از تحویل ساختمان و نیز پذیرش نیروهای بقایی در ساختمان دبیرخانه استنكاف و اعلام كرده تحت هیچ شرایطی حاضر به اجرای سیاست‌های بقایی نیست.

«اعتماد» نیز روز گذشته برای پیگیری خبر مذكور طی تماسی كه دفتر شورای عالی امور ایرانیان خارج از كشور داشت موفق نشد با میثم طاهری، سرپرست دبیرخانه این شورا صحبت كند. اما مسوول روابط عمومی این نهاد طی تماسی كه «اعتماد» برقرار كرده بود حاضر نشد چیزی بیش از آنچه در وب‌سایت شورای عالی امور ایرانیان خارج از كشور منتشر شده اظهارنظر كند. او در گفت‌وگو با «اعتماد» گفت: «تا همین جای كار هم اقدام بزرگی انجام داده‌ایم كه خبر فوق را منتشر كرده‌ایم و فعلا برایمان مقدور نیست در این مورد اظهارنظر بیشتری داشته باشیم.»

«شورای عالی امور ایرانیان خارج از كشور» اواخر سال ?? ایجاد شد كه در بدو تاسیس بر اساس آیین‌نامه مصوب شورای عالی زیرمجموعه وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران قرار گرفت اما با آغاز به كار دولت نهم، سطح و ساختار دبیرخانه ارتقا یافت و به نهاد ریاست‌جمهوری منتقل شد. ریاست «شورای عالی امور ایرانیان خارج از كشور» بر عهده رییس‌جمهور است كه در حال حاضر اسفندیار رحیم‌مشایی (جانشین رییس‌جمهور) در شورا و محمدشریف ملك‌زاده نیز دبیركل امور ایرانیان خارج از كشور هستند.

طبق ماده 2 آیین‌نامه اجرایی وظایف این شورا به شرح زیر است؛ «بررسی و تصویب سیاست‌ها و برنامه‌های كلان در ارتباط با ایرانیان خارج از كشور، اتخاذ تدابیر لازم برای تعامل سازنده‌تر با ایرانیان خارج از كشور، حمایت از حفظ هویت ایرانیان خارج از كشور، حمایت از حقوق حقه ایرانیان در عرصه‌های مختلف اعم از امور اجتماعی، اقتصادی و...، تسهیل و تقویت حضور موثرتر ایرانیان خارج از كشور در صحنه‌های اجتماعی و اقتصادی داخل كشور و عرصه‌های مختلف سازندگی، هماهنگی و بهینه‌سازی سیاست‌های اجرایی دستگاه‌های مختلف درون كشور در نحوه ارائه خدمات به ایرانیان خارج از كشور.»

اما در دولت دوم احمدی‌نژاد این نهاد اهمیت بیشتری پیدا كرد تا جایی كه می‌توان گفت به یكی از پایگاه‌های سیاسی اسفندیار رحیم‌مشایی تبدیل شد. او اقدام به برگزاری همایش‌هایی كرد كه ایرانیان خارج از كشور را در آنها دعوت و برایشان سخنرانی می‌كرد. همین مساله بود كه انتقادات اصولگرایان را برانگیخت و البته آنها بیشتر سعی كردند از میزان هزینه‌هایی كه برای انجام آن همایش‌ها شده انتقاد كنند اما مشایی و برخی اطرافیان او بر ضرورت ارتباط و پیگیری حقوق ایرانیان خارج از كشور تاكید می‌كردند.

اما با پایان یافتن دولت احمدی‌نژاد ظاهرا قرار است خیلی از این دست ضرورت‌ها نیز پایان یابد و ظاهرا به گمان دولتمردان دولت دهم، ایرانیان خارج از كشور احتیاجی ندارند به اینكه دولت آینده حقوق‌شان را پیگیری كند و برای همین هم لازم نیست ساختمانی در اختیار نهادی قرار داشته باشد كه نامش «شورای عالی امور ایرانیان خارج از كشور» است./روزنامه اعتماد

 

 


ویدیو مرتبط :
سر احمدی نژاد کلاه نمی رود

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

احمدی نژاد به قطر می رود / ماجرای ترور سفیر سعودی شبیه 11 سپتامبر برنامه ریزی شد



 

 

احمدی نژاد به قطر می رود / ماجرای ترور سفیر سعودی شبیه 11 سپتامبر برنامه ریزی شد

 

احمدی نژاد در ماه جاری به قطر سفر می کند.

به نقل از روزنامه قطری الشرق، سفیر ایران در دوحه گفت که محمود احمدی نژاد ماه جاری برای حضور در نشست سران کشورهای عضو مجمع صادرکنندگان گاز به دوحه سفر خواهدکرد.

قرار است نخستین نشست سران کشورهای صادر کننده گاز 15 نوامبر(۲۴ آبان) در قطر برگزار شود.

عبدالله سهرابی اضافه کرد: امنیت عربستان سعودی از امنیت ایران است و تماس های دیپلماتیکی برای مقابله با توطئه آمریکا در جریان است.

او با اشاره به متهم کردن ایران به دخالت در ترور سفیر سعودی گفت: آمریکا پس از آنکه هم پیمانان طاغوتی خود را در خاورمیانه از دست داد سناریوی شیطانی را برنامه ریزی کرد. اقدام برای ترور یک دیپلمات، اقدامی پست و با استراتژی ایران در برابر همسایگانش، در تعارض است. زمان طرح این توطئه با بی ثباتی ها در بازارهای پولی، نشان دهنده بحران واقعی سرمایه داری است.

سفیر ایران در قطر گفت که سفر اخیر صالحی به دوحه نیز در چارچوب تحرکات بین المللی ایران در مقابله با توطئه اخیر آمریکا برای ترور سفیر سعودی است. همه مقامات ایرانی تاکنون این اتهام را تکذیب کرده اند ولی درباره دلایل این موضوع می تواند گفت آمریکا به دنبال بازگشت تنش به روابط ایران و خلیج فارس است.

وی افزود: آمریکا قصد انزوای ایران را دارد و برای افزایش تحریم ها علیه تهران، تلاش می کند. آمریکا می خواهد نگاه ها را از ناآرامی های داخلی منحرف و به منطقه خاومیانه و خلیج فارس منتقل کند. امنیت عربستان از امنیت ایران و منطقه است.

سهرابی ادامه داد: دادستان کل آمریکا و مدیران "اف بی آی" و "سی آی ای" و وزیران خارجه و دفاع این کشور در نشستی ماجرای دخالت ایران در ترور سفیر سعودی را برنامه ریزی کردند. شبیه همان شیوه ای که برای 11 سپتامبر برنامه ریزی کردند اما در 11 سپتامبر دو برج را مورد هدف قرار دادند و سرنگون کردند. امروز دوباره همان سناریو را برای تخریب روابط میان ایران و عربستان سعودی راه اندازی کردند.

لئونید بوخانوفسکی دبیر کل مجمع کشورهای صادر کنندگان گاز گفته است استرتژی دراز مدت رشد بازار جهانی گاز در اجلاس سران کشورهای صادرکننده گاز مطرح خواهد شد.

در حال حاضر الجزایر، بولیوی، ونزوئلا،مصر، ایران، قطر، لیبی، نیجریه روسیه، گینه استوایی و ترینیداد و توباگو اعضا و هلند،نروژ و قزاقستان کشور های دارای مقام ناظر در مجمع کشورهای صادرکننده گاز هستند..../عصرایران