اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

آژانس:پیشرفتی نداشتیم/ سلطانیه: پیشرفت داشتیم



اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

پایان دور پنجم مذاکرات ایران و آژانس:

ناکارتس: پیشرفتی نداشتیم/ سلطانیه: پیشرفت داشتیم

پنجمین دور مذاکرات فنی هسته ای میان ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی عصر امروز در حالی پایان یافت که هر یک از طرفین اظهارنظرهای متفاوتی را درباره نتایج و دستاوردهای آن مطرح کرده اند. در حالی که آژانس اعلام کرده مذاکرات پیشرفتی نداشته، ایران قائل به وجود پیشرفت در مذاکرات است.

پنجمین دور مذاکرات فنی هسته ای میان ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی عصر امروز در حالی پایان یافت که هر یک از طرفین اظهارنظرهای متفاوتی را درباره نتایج و دستاوردهای آن مطرح کرده اند. در حالی که آژانس اعلام کرده مذاکرات پیشرفتی نداشته، ایران قائل به وجود پیشرفت در مذاکرات است.

به گزارش «تابناک»، در پایان مذاکرات امروز ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی، «هرمن ناکارتس»، از مقامات ارشد آژانس اعلام کرده پیشرفتی در مذاکرات حاصل نشده است. با این حال، علی اصغر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس از وجود پیشرفت در مذاکرات خبر داده است.

خبرگزاری «رویترز» ضمن بیان این خبر، به نقل از ناکارتس نوشت: «مذاکرات امروز فشرده بود؛ اما تفاوت های مهم میان ایران و آژانس باقی ماند که جلوی رسیدن به توافق را گرفت». 

این مقام ارشد آژانس بین المللی انرژی اتمی همچنین افزوده: «در شرایط فعلی، ما برنامه ای برای ملاقاتی دیگر نداریم».

در همین حال، دیگر خبرگزاری به نقل از علی اصغر سلطانیه نوشته اند که «بدون شک در مذاکرات پیشرفت وجود داشته است».

سلطانیه در این رابطه گفته: «این موضوعی بسیار پیچیده است... موضوعات مربوط به امنیت ملی یکی از دولت های عضو آژانس، چیزی بسیار حساس است... اما باید بگویم که ما در حال حرکت به پیش هستیم».

مذاکرات امروز در حالی پایان یافت که پیش از برگزاری آن، یوکیا آمانو، مدیر کل آژانس نسبت به موفقیت آن ابراز تردید کرده و رسانه های غربی هم مانند هر بار، موج خبری گسترده ای را مبنی بر عدم موفقیت این مذاکرات به راه انداخته بودند.

ایران همواره اعلام کرده برنامه هسته ایش صرفاً برای مقاصد صلح آمیز است و در صورتی تدوین چارچوبی جامع و منطقی، حاضر است اقدامات لازم را جهت رفع نگرانی های بین المللی در این راستا انجام دهد. با این حال، مذاکرات مقامات آژانس با ایران تاکنون در تدوین چنین چارچوبی ناموفق بوده است./تابناک

 


ویدیو مرتبط :
در متن زندگی پیشرفت چشمگیری نداشتیم

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

گزارش جدید آژانس هسته ای: از ایران نگرانیم / سلطانیه: گزارش خوب است



 

 

گزارش جدید آژانس هسته ای: از ایران نگرانیم / سلطانیه: گزارش خوب است

 

در گزارش جدید یوكیا آمانو مدیر كل آژانس بین المللی انرژی اتمی از برنامه های هسته ای ایران ، از احتمال وجود برنامه مخفیانه ایران برای ساخت سلاح هسته ای ابراز نگرانی شده است.

به نقل از رویترز، یوكیا آمانو مدیر كل آژانس بین المللی انرژی هسته ای روز جمعه در گزارش جدید خود از برنامه های هسته ای ایران كه در اختیار نمایندگان 35 كشور عضو شورای حكام آژانس قرار گرفت از احتمال كار ایران بر روی اجزای یك برنامه سلاح هسته ای ابراز نگرانی كرده است .

آمانو در گزارش جدید خود مدعی شده است كه اطلاعات موجود در این گزارش بر مبنای ارایه شواهد و قرائنی است كه از سوی كشورهای عضو در اختیار آژانس قرار گرفته است .

البته به احتمال فراوان منظور وی از كشورهای عضو ایالات متحده آمریكا و چند كشور اروپایی است كه مخالف توسعه برنامه های هسته ای ایران می باشند.

آمانو همچنین مدعی شده است كه ایران در حال مستقر کردن تجهیزات غنی سازی اورانیوم در یک پناهگاه زیرزمینی است که با استفاده از آن می تواند اورانیوم را تا درجات بالاتری غنی کند.

نخستین واكنش رسمی ایران به گزارش جدید آمانو اظهارات علی اصغر سلطانیه نماینده كشورمان در آژانس بوده است كه وی این گزارش را حاوی نكات مثبت دانسته اسست.

علی اصغر سلطانیه در گفتگو با خبرگزاری فارس با اشاره به اینكه در گزارش جدید نكات مثبتی وجود دارد كه در گزارش های پیشین منعكس نشده بود ، افزوده است كه اشاره مدیر كل آژانس بین المللی انرژی هسته ای به ملاقات با مقامات ایرانی و نیز بازدید معاون مدیر كل از تاسیسات هسته ای ایران ، نشانه شفافیت برنامه های هسته ای ایران است.

آمریكا و برخی كشورهای اروپایی ایران را متهم به پنهان كاری در برنامه های هسته ای می كنند، اما ایران با رد اتهامات این كشورها داشتن فناوری صلح آمیز هسته ای را جزء حقوق بدیهی خود در چارچوب پیمان منع گسترش سلاح های هسته ای می داند و حق توسعه روز افزون این فناوری را برای خود محفوظ می داند..../تحلیل:عصرایران