اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

آژانس اطلاعات محرمانه ایران را منتشر می کند:‌ از مدل کامپیوتری کلاهک هسته ای تا محفظه انفجاری!



 

آژانس اطلاعات محرمانه ایران را منتشر می کند:‌ از مدل کامپیوتری کلاهک هسته ای تا محفظه انفجاری!

 

در گزارش جدید آژانس تصاویر ماهواره ای از یك سایت در یك منطقه نظامی در پارچین تهران ارایه خواهد شد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس اطلاعاتی درباره گزارش در آستانه انتشار آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره آنچه كه ابعاد نظامی فعالیت های هسته ای ایران خوانده ، منتشر كرد.

این خبرگزاری با استناد به برخی منابع آگاه نوشت كه در گزارشی كه در 8 نوامبر (3 روز دیگر) از سوی یوكیا آمانو مدیر كل آژانس بین المللی انرژی هسته ای در اختیار 35 عضو شورای حكام آژانس قرار خواهد گرفت جزئیات  جدیدی از جوانب نظامی و محرمانه برنامه های هسته ای ایران در یك بخش ضمیمه 12 صفحه ای ، ارایه خواهد شد.

بر اساس این گزارش یكی از مواردی كه در گزارش مورد تاكید قرار خواهد گرفت اشاره به این موضوع است كه آژانس مداركی در اختیار دارد كه نشان دهنده طراحی مدل های كامپیوتری یك كلاهك هسته ای از سوی ایران است .

از سوی دیگر در گزارش جدید آژانس تصاویر ماهواره ای از یك سایت در یك منطقه نظامی در پارچین تهران ارایه خواهد شد كه از نظر آژانس در این سایت یك محفظه فولادی برای انجام آزمایش های انفجاری با قدرت بالا قابل مشاهده است .

خبرگزاری آسوشیتدپرس در ادامه گزارش خود می افزاید که ۱۰ کشور مختلف ، درباره تلاش پنهانی ایران روی  ساخت یک سلاح هسته ای ، از جمله کلاهک هسته ای قابل حمل توسط موشک های بالستیک ، اطلاعاتی را به آژانس ارایه كرده اند كه بر مبنای این اطلاعات  دو کشور یا سازمان خارجی برای طراحی بمب هسته ای به ایران کمک کرده اند.

گفتنی است اخیرا روزنامه نیویورك تایمز آمریكا نوشت كه دولت اوباما بارسان آژانس را تحت فشار قرار داده تا برای تشدید فشارهای بین المللی علیه ایران بخشی از اطلاعات محرمانه و سری برنامه های هسته ای ایران را به منظور جلب حمایت بین المللی از تشدید تحریم های ایران منتشر سازد.

شورای حكام آژانس بین المللی انرژی اتمی در 8 نوامبر ( 17 آبان) در وین تشكیل جلسه خواهد داد و در این نشست قرار است آمانو گزارش جدید خود از فعالیت های هسته ای ایران را به اعضا ارایه دهد.

انتشار این گزارش از سوی آسوشیتدپرس در دو حالت قابل تحلیل است :‌ اگر آنچه از محتوی سند منتشر کرده ، درست باشد نشانگر آن است که آژانس اتمی در نگهداری اسرار پرونده ها تا قبل از انتشار عمومی آن ناتوان است و ای بسا تعمداً چنین رویکردی دارد و اگر هم نادرست باشد یک اقدام تبلیغی برای فضاسازی علیه ایران است.

جمهوری اسلامی هرگونه انحراف به سمت نظامیگری را در برنامه هسته ای خود رد کرده است.../عصرایران


ویدیو مرتبط :
محفظه انفجاری پارچین از زبان بازرس ارشد آژانس

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آسوشیتدپرس: آژانس در پی دستیابی به اطلاعات محرمانه هسته‌ای ایران است



اخبار,اخبار سیاست خارجی,اطلاعات محرمانه هسته‌ای ایران


اخبار سیاست خارجی - آسوشیتدپرس:
آژانس در پی دستیابی به اطلاعات محرمانه هسته‌ای ایران است

در حالی که مذاکرات ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی در تهران وارد دومین روز خود شده و مقامات سازمان انرژی اتمی کشورمان مذاکرات روز نخست را مفید و سازنده توصیف کرده اند، یک خبرگزاری غربی مدعی شده آژانس در مذاکرات جاری با ایران خواسته هایی بسیار فراتر از روند معمول همکاری های هسته ای کشورهای عضو آژانس را مطرح کرده است.

به گزارش تابناک ، خبرگزاری آسوشیدپرس با انتشار گزارشی درباره حضور هیئت آژانس بین المللی انرژی اتمی در تهران و مذاکرات جاری ایران و آژانس، می نویسد ایران نشانه هایی مبنی بر آمادگی خود برای همکاری با آژانس برای پاسخگویی به موارد مورد نظر این نهاد را از خود بروز داده است.

آسوشیتدپرس در این گزارش به نقل از مقامات ایرانی به آمادگی تهران برای پاسخگویی به پرسش های مورد نظر آژانس اشاره کرده و می نویسد بازرسان آژانس درصدد هستند در این سفر به افراد، مکان ها و محل هایی که پیشتر در مورد آنها اتهاماتی متوجه ایران شده بود دسترسی پیدا کنند.

این خبرگزاری در ادامه به نقل از یک دیپلمات ناشناس می نویسد ایران اعلام کرده در این سفر آماده همکاری درباره اتهامات مربوط به فعالیت نظامی هسته ای است. به گفته این دیپلماتهای ناشناس، در همین رابطه بازرسان آژانس فهرستی را تهیه و به مقامات ایران تحویل داده و خواهان بررسی آن شده اند. دسترسی به برخی اطلاعات رایانه های تاسیسات هسته ای و مراکز  تولید موشک، برخی از موارد موجود در این لیست است.

علاوه بر این، آژانس اعلام کرده خواهان بررسی دقیق برخی اسناد تأسیساتی همچون فردو است. آژانس همچنین خواهان گفتگو با برخی از افراد دخیل در تاسیسات هسته ای ایران است.

به طورخلاصه مواردی که در این لیست وجود دارد و ایران باید به آنها پاسخ بگوید شامل موارد زیر هستند:

1-  نشانه‌ هایی مبنی بر انجام آزمایش بر روی مواد با قابلیت انفجاری بالا
2- تلاش برای ساخت چاشنیهای انفجاری مورد استفاده برای انفجارهای هسته ای
3- مدل سازی رایانه ای هسته ای یک کلاهک اتمی از سوی ایران
4- فعالیتهای احتمالی برای انجام یک آزمایش هسته ای و تلاش برای ایجاد قابلیت حمل کلاهک هسته ای در موشک میان‌برد شهاب 3
5- وجود اطلاعاتی مبنی بر گسترش فعالیتهای تسلیحاتی زیرزمینی پیش از سال 2003.

آسوشیتدپرس در ادامه به نقل از همین دیپلمات های ناشناس می نویسد آمریکا و کشورهای اروپایی از یوکیو آمانو، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواسته اند تا این سفر بازرسان با نتیجه‌ ملموس و توأم با پیشرفت همراه باشد.

یک دیپلمات دیگر نیز مدعی شد که بازرسان آژانس برای اینکه ایران را به همکاری بیشتر تشویق کنند، قصد دارند در ابتدا خواهان دسترسی به اطلاعاتی شوند که چندان حساس نیستند.
اخبار سیاست خارجی - تابناک