اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

آپارتمان بدون‌‌ «پایان‌كار» نخرید



معاملات واحدهای نوساز بدون سند, دنیای اقتصاد

واكنش مسوولان حقوقی و قضایی به فراوانی واحدهای فاقد هویت ملكی در تهران
آپارتمان بدون‌‌ «پایان‌كار» نخرید

طفره رفتن سازنده‌ها از دریافت پایان‌كار و سندمحضری به تعلل چندین ساله در ابلاغ قانون پیش‌فروش برمی‌گردد شیوع اختلافات ناخواسته بین خریدار و فروشنده تحت‌تاثیر معامله «تازه‌سازهای بدون سند و مدرك»

 موج بی‌سابقه ساخت‌وسازهای سال90 كه ركورد ساخت 200 هزار واحدمسكونی در یكسال را در تهران شكست هم‌اكنون منجر به عرضه تدریجی یكسری آپارتمان تازه‌ساز به بازار مصرف شده، اما مدلی كه سازنده‌ها برای فروش این آپارتمان‌ها انتخاب كرده‌اند، مصیبتی سخت‌تر از دوران اجاره‌نشینی را برای خریداران به بار خواهد آورد.


ضعف مقررات نظارتی بر معاملات مسكن از یك‌سو و حبس یك قانون بازدارنده كلاهبرداری‌های ملكی در بایگانی سه‌قوه از سوی دیگر هم‌اكنون باعث رونق فروش آپارتمان‌های تازه‌ساز فاقد «پایان‌كار» شده است. هر چند این شیوه عرضه در سال‌های اخیر هم رواج داشت، اما در حال‌حاضر ابهام جدی در نوع و مقدار مالكیت سازنده آپارتمان، احتمال زیان در فرجام مالكیت خریدار را دوچندان افزایش داده است.


عمده آپارتمان‌های تازه‌‌ساز نتیجه مشاركت بسازوبفروش‌ها با مالكان ساختما‌ن‌های كلنگی است كه لازم است بلافاصله بعد از اخذ پایان‌‌كار، سهم مالك زمین و سازنده از واحدهای جدید با اخذ سند تفكیكی مشخص شود، این در حالی است كه تعلل سازنده در دریافت پایان‌كار كه در اغلب مواقع برای فرار از پرداخت خلافی به شهرداری صورت می‌گیرد مانع تعیین‌تكلیف سهم مالكیت شركا می‌شود و در نهایت با فروش واحدها، مالكیت خریدار نیز نامشخص و مبهم باقی خواهد ماند.

 

نایب رییس كانون سردفتران و همچنین عضو هیات‌ رییسه كمیسیون قضایی مجلس، شیوع خرید و فروش آپارتمان‌های فاقد پایان‌كار و فاقد سندمحضری را نتیجه تعلیق قانون پیش‌فروش ساختمان عنوان می‌كنند و می‌گویند: طبق این قانون، فروش ساختمان بدون پایان‌كار، حكم «پیش‌فروش» را دارد و مشمول قوانین پیش‌فروش است، طوری كه با اجرای این قانون، سازنده در مقام پیش‌فروشنده باید در دفترخانه تعهد دهد در زمان مشخص، نسبت به اخذ پایان‌كار و انتقال مالكیت اقدام می‌كند، اما در حال حاضر ایراد - مغایرت شرعی- به این قانون، مانع بهره‌مندی خریداران مسكن از مزایای آن شده است.

 

این در حالی است که مبایعه‌نامه تنظیمی در بنگاه‌های مسکن به عنوان سند غیررسمی این‌دسته از معاملات تنها مدرکی است که خریداران مبنی بر انتقال مالکیت از سازنده به آنها پس از انجام معامله در دست دارند. هر چند براساس قوانین موجود، مبایعه‌نامه سندی قانونی است، اما غیررسمی بودن آن در هنگام بروز اختلافات احتمالی حقوقی بین خریدار و فروشنده پروسه دشواری را برای پیگیری اختلاف به وجود آمده، پیش‌روی متعاملین قرار می‌دهد.

 

این در حالی است که به موجب سند رسمی، فردی که سند به نام وی است مالک قطعی واحد مسکونی مورد معامله محسوب می‌شود و در صورت بروز اختلاف، دردسرهای مبایعه‌نامه و مراجعه به دادگاه برای اثبات مالکیت خود را ندارد.

 

به این ترتیب، کارشناسان حقوقی و مسوولان قضایی به متقاضیان خرید واحدهای مسکونی نوساز در بازار مسکن هشدار دادند: با توجه به آغاز عرضه حجم انبوه واحدهای نوسازی که طی دو سال گذشته پروانه ساخت گرفته‌‌اند و هم اکنون بدون دریافت پایان کار و سند رسمی محضری، به بازار فروش مسکن عرضه شده‌‌اند، خریداران تنها به تنظیم مبایعه‌نامه در بنگاه املاک اکتفا نکنند و واحدی را بخرند که هم پایان کار داشته باشد و هم سند محضری.

 

البته این مسوولان و کارشناسان، چالش‌های موجود در بازار معاملات غیر رسمی املاک مسکونی را به تاخیر در ابلاغ آیین نامه اجرایی قانون پیش‌فروش نسبت می‌دهند که سال 89 در مجلس تصویب شد و هم اکنون منتظر تایید رییس قوه‌قضائیه به منظور ابلاغ و اجرا است. به گزارش «دنیای اقتصاد»، از آنجا که معامله واحدهای مسکونی نوسازی که هنوز پایان کار دریافت نکرده‌‌اند در ردیف معاملات پیش‌فروش مسکن به حساب می‌آیند، قانون مصوب در مورد فروش این واحدها تعیین تکلیف کرده است، اما عدم ابلاغ آیین نامه اجرایی قانون پیش فروش، باعث شده هنوز قانون محکم و بازدارنده‌ای برای حمایت از حقوق خریداران این دسته از واحدها وجود نداشته باشد.


خریداران به مبایعه نامه اکتفا نکنند
عضو هیات رییسه کمیسیون قضایی مجلس با بیان اینکه هم اکنون تخلفات زیادی در حوزه مسکن بابت معاملات واحدهای نوساز بدون سند رسمی شکل می‌گیرد، به «دنیای اقتصاد» گفت: به رغم بالا بودن میزان تخلفات در فروش واحدهای نوساز بدون پایان کار و سند رسمی محضری، هنوز طرح یا لایحه‌ای برای تعیین تکلیف قطعی این دسته از معاملات مطرح نشده است و توجه کافی در این زمینه به عمل نیامده است.

 

ابوالفضل ابوترابی افزود: مبایعه‌نامه به هیچ وجه قابل مقایسه با سند رسمی نیست و حتی برخلاف سند محضری که قابل ارائه به بانک‌ها و سایر ادارات است مبایعه‌نامه این قابلیت را ندارد و تنها یک سند عادی محسوب می‌شود که نام خریدار در آن ثبت شده است.

 

وی ادامه داد: با توجه به بالا بودن آمار کلاهبرداری‌ها در معاملات واحدهای مسکونی نوسازی که هنوز سند رسمی دریافت نکرده‌‌اند، خلأهای زیادی در این زمینه احساس می‌شود که نیاز است مجلس در این زمینه به سرعت ورود کند.

 

ابوترابی خاطرنشان‌کرد: تاخیر در ابلاغ آیین نامه اجرایی قانون پیش فروش مسکن مصوب سال 89 مجلس، خود عامل مهمی است که باعث افزایش کلاهبرداری‌ها در این دسته از معاملات می‌شود.


وی با انتقاد از افزایش جرایم مربوط به معاملات پیش فروش مسکن، ادامه داد: در گذشته براساس قانون، تنها ساختمان‌هایی اجازه پیش فروش داشتند که حداقل 30 درصد پیشرفت فیزیکی داشته باشند؛ اما سال‌ها است که این قانون مغفول مانده و اجرا نمی‌شود.


قانون به خاطر آیین نامه  معطل مانده است

در همین زمینه نایب رییس کانون سردفتران نیز به «دنیای اقتصاد» گفت: تخلفات ساختمانی به خصوص در معاملات واحدهای نوساز مربوط به تاخیر طولانی مدت ابلاغ آیین‌نامه قانون پیش فروش است که سه سال پیش در مجلس تصویب شد.


 مسلم آقاصفری ادامه داد: در حال حاضر ضعف قانونی برای رسیدگی و حمایت از حقوق خریداران آپارتمان‌های نوساز و پیش خریداران نداریم؛ اما این قانون به دلیل عدم ابلاغ آیین نامه اجرایی آن، معطل مانده است.


وی با تاکید بر اینکه قانون پیش فروش یکی از پیشرفته‌ترین قوانین موجود در معاملات مسکن محسوب می‌شود، تصریح کرد: با توجه به نظر ریاست قوه‌قضائیه مبنی بر مغایرت برخی از مواد آیین‌نامه اجرایی قانون پیش فروش با شرع، بنا بر نظر ایشان تا زمان رفع این مغایرت‌ها نمی‌توان آن را تایید و ابلاغ کرد و به همین علت است که قانون به خاطر نداشتن آیین‌نامه معطل مانده است./دنیای اقتصاد

 


ویدیو مرتبط :
بخش نهم از دوره اول -قسمت دوم-نازك كاری و پایان كار

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

كارمندان بخوانند: آخرین اطلاعات از حذف اضافه‌كار و حق دوری از مركز/تا پایان ماه صبر كنید



 

آخرین اطلاعات از حذف اضافه‌كار, كارمندان, وقت اداری

طی روز‌های گذشته اخباری مبنی بر حذف اضافه كار و حق دوری از مركز و بدی آب و هوای كارمندان با هدف كاهش هزینه‌های دولت منتشر شده اما معاون حقوقی معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس جمهوری چنین مسئله‌ای را تایید نمی‌كند.

عبدالعلی تاجی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا درباره ابلاغیه‌ای كه بر اساس آن مقرر شده اضافه‌كاری برخی كارمندان دولت حذف شود، اظهار بی‌اطلاعی كرد و گفت: چنین مسئله‌ای تایید نشده اما درمورد صحت حذف اضافه كار باید تا پایان ماه صبر كرد.

وی درمورد فوق‌العاده دوری از مركز و بدی آب و هوا تصریح كرد: برخی از دستگاه‌ها برخلاف مقررات و بدون توجه به اینكه منطقه شرایط بدی آب و هوا را ندارد اقدام به پرداخت فوق‌العاده به كارمندان كرده بودند و دولت اعلام كرده فوق العاده چنین كارمندانی حذف می‌شود.

وی در ادامه اشاره به این‌كه اگر دستگاه‌ها در خارج از وقت اداری به كارمندان نیاز داشته باشند می توانند در قالب اضافه كار از خدمات آنها استفاده كنند، خاطرنشان كرد: براساس قانون مدیریت خدمات کشوری همه کارکنان دولت می‌توانند تا 50 درصد حقوق و مزایای خود را در قالب اضافه‌کاری دریافت کنند و 20 درصد کارمندان به تشخیص رئیس دستگاه و با معیار نیاز دستگاه به خدمات آنها از این قاعده مستثنی هستند./ایسنا