اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

آوای مرگ در هیاهوی کارناوال‌های عروسی



اخبار,اخباراجتماعی ,کارناوال عروسی

جشن عروسی که تمام می‌شود انبوه خودروها پشت به پشت هم به راه می‌افتند، هر که به خودروی عروس و داماد نزدیک‌تر شود انگار برنده ماراتن این کارناوال است.هلهله می‌کشند و شادی می‌کنند غافل از این‌که خطر می‌تواند در کمین‌شان باشد.

وقتی سنت‌های قدیمی به شکل افسارگسیخته‌ای در جامعه به اجرا درمی‌آید هنجارها به ناهنجاری تبدیل خواهد شد. به راه انداختن کاروان‎های عروسی با بوق زدن‌های ممتد، کِل کشیدن‌های همراهان، ویراژهای موتورسواران، تِکاف کشیدن ماشین‌ها نمونه بارزی از یک هنجارشکنی است.در زمان قدیم وقتی که می‌خواستند عروس را به خانه بخت بفرستند، او را سوار بر اسبی می‌کردند و داماد هم افسار اسب را گرفته و به همراه میهمانان پایکوبان به سمت خانه مشترک‌شان راهی می‌شدند.

 

در واقع علت برپایی این مراسم، بدرقه عروس و داماد با نظمی خاص در آغاز زندگی زناشویی بود.حالا اما ورق برگشته است، خودرو و موتورسیکلت حالا جایگزین اسب و درشکه شده و علاوه بر راهبندان و ترافیک، مزاحمت‌های فراوانی را برای شهروندان ایجاد می‌کنند. ورود کاروان‌های عروسی با این شکل و شمایل به خیابان‌ها نه‌تنها معضلی برای مردم در ساعات پایانی شب است بلکه امنیت فردی و اجتماعی را به خطر انداخته است.صدای بلند موسیقی، تک چرخ زدن موتورسیکلت‌ها و صدای ناهنجار آنها، ترکیدن ترقه، رقص کودکان شاد که تا نیمه بدن خود را از خودروهای درحال حرکت بیرون آورده‌اند چند سالی است که پیش‌زمینه حوادث کاروان‌های عروسی شده‌اند که در این میان آمار تصادفات و نزاع و درگیری در این مراسم چشمگیر است.


پایان وحشتناک جشن عروسی
١٨ خودرو یک کارناوال عروسی، تصادف زنجیره‌ای را در بزرگراه بابایی رقم زدند. در این حادثه ٢ میهمان مصدوم شدند.


عقربه‌هاساعت ٢٥: ٢٣   شامگاه پنجشنبه ٢٧ فروردین ماه را نشان می‌داد که یک کارناوال عروسی در مسیر شرق به غرب بزرگراه بابایی به حرکت درآمدند. چراغ‌های فلاشر خودروها روشن شده بود و میهمانان به همراه بوق‌های ممتد خودروی عروس و داماد را بدرقه می‌کردند. هنوز چند دقیقه‌ای از مراسم عروس کشون نگذشته بود که صدای برخورد مهیب ١٨ خودرو وحشت به راه انداخت.

 

با اعلام این تصادف زنجیره‌ای به سازمان آتش‌نشانی بلافاصله آتش‌نشانان ایستگاه‌های ٥٧ و ٥٦ به محل حادثه واقع در بزرگراه بابایی، بعد از پل استخر اعزام شدند.با رسیدن عوامل امدادی به محل حادثه مشخص شد، ١٨ خودروی سواری به صورت زنجیروار با یکدیگر برخورد کرده و در لاین‌های تندرو و کندرو بزرگراه متوقف شده‌اند. آتش‌نشانان بلافاصله عملیات امدادی را آغاز کردند.گروه اول وظیفه ایمن‌سازی محل را با قرار دادن علایم هشدار دهنده برعهده گرفت و گروه دوم هم با قطع برق خودروها، آنها را به کنار بزرگراه و منطقه ایمن هدایت کرد. در این حادثه رانندگی یک زن و مرد جوان دچار مصدومیت شدند که به مراکز درمانی منتقل شدند.


در حالی که تحقیقات نشان می‌داد این تصادف زنجیره‌ای در میان میهمانان یک کارناوال عروسی رخ داده است علت بروز این حادثه توسط پلیس راهور درحال بررسی قرار گرفت.


تراژدی باورنکردنی
حوادث کارناوال‌های عروسی هربار به شکلی در گوشه و کنار شهر‌ها رقم می‌خورد. ١٠ مهر ماه‌ سال ٩٢ بود که بذر ماتم به جان كاروان شادی عروسی نشست. تراژدی باورنکردنی در بزرگراه یاسینی رقم خورد، ماشین عروس در بزرگراه یاسینی درحال حركت بود كه تریلی حمل نخاله كه با سرعت بسیار زیادی قصد سبقت از سمت راست كارناوال عروس را داشت با بی‌احتیاطی از مسیرش خارج شد و با برخورد به جدول كنار بزرگراه به طرز هولناكی واژگون شد و روی ماشین عروس، و ٢ خودروی دیگر افتاد و آنها را له كرد.


مهمانان جشن عروسی درحالی‌که در مقابل تصویری باورنکردنی قرار گرفته بودند هراسان از خودروهایشان بیرون آمدند. یدك ١٠تنی زباله روی ماشین عروس افتاده بود و سقف خودرو را به کف آن چسبانده بود. خودروی گل زده آزرا كاملاً له شده بود و صدای ناله عروس به گوش می‌رسید. صداها پشت تلفن می‌لرزیدند و با این حال این حادثه تلخ به سازمان آتش‌نشانی و پلیس گزارش شد.

 

با اعلام این خبر بلافاصله آتش‌نشانان راهی محل حادثه شدند. بررسی‌های اولیه نشان می‌داد سنگینی یدك زباله به‌اندازه‌ای است كه آتش‌نشانان به نیروی کمکی بیشتری نیاز دارند.چشمان گریان مهمانان ٤٥ دقیقه نظاره‌گر عملیاتی نفسگیر بود. جك‌های بالابر به كار افتادند و به سختی توانستند یدك ١٠تنی تریلر را از روی خودروها بالا بکشند. در این تصادف، پسر جوان در لباس دامادی دچار مرگ مغزی شده و عروس جوان به شدت آسیب دیده بود.خاطره‌ای تلخ که در شبی به یاد ماندنی، دستان عروس و داماد را قبل از رسیدن به خانه بخت از یکدیگر جدا کرد.


عروسی یا میدان جنگ
گاهی اوقات نیز به راه انداختن کاروان‌های عروسی و رگبار پی در پی گلوله در شهرستان‌ها و ترقه در پایتخت و سلب آسایش مردم در نیمه شب‌ها در شهرها و معابر پرازدحام یكی دیگر از آسیب‌های این فرهنگ نازیبا را به تصویر می‌كشد. بسیاری از افراد در جشن‌های عروسی که تا نیمه‌های شب طول می‌کشد دست به تیراندازی و سر و صدا می‌زنند که این موضوع موجب نارضایتی بسیاری از شهروندان می‌شود. انداختن ترقه در پایتخت و در شهرستان‌ها نیز تیراندازی با اسلحه تبدیل به یك تفریح خطرناك در كاروان‌های عروسی شده است. به‌رغم ممنوعیتی که برای تیراندازی در عروسی‌ها وجود دارد ولی این فرهنگ ناصحیح برجای مانده از یک سنت دیرینه، مجالس عروسی و شادی مردم را به عزا تبدیل می‌کند.

 

انبوه تفنگ‌های مختلف با فشنگ‌های واقعی جنگی و شکاری در بیشتر شهرستان‌ها، آن هم در دست نوجوانان و جوانانی که سرشار از هیجان هستند، زنگ خطری است که گاهی اوج شادی خانواده‌های عروس و داماد را به ماتم و عزا تبدیل می‌کند. امروز این وسیله دفاعی به یك وسیله خطرآفرین در جشن‌های عروسی و به‌خصوص در شهرستان‌ها تبدیل شده و هر چند مدت یک بار حوادث تلخی را رقم می‌زند.


كاروان عروسی؛ رسمی كه شناخته شده نیست
جلال ملكی سخنگوی آتش‌نشانی درمورد حوادث مربوط به كاروان‌های عروسی به «شهروند» گفت: «خیلی وقت است كه حركت كاروان‌های عروسی تبدیل به یك رسم و سنت قدیمی شده در صورتی كه چنین رسمی هیچ وقت وجود نداشته و هیچ كجا بر انجام آن تاكید نشده است. آنها تصور می‌كنند كه برای یك شب شادی و پایكوبی می‌توانند از هر چیزی استفاده كنند تا شادی خودشان را بیشتر كنند. اما نمی‌دانند كه خود را در كمین خطرهای احتمالی زیادی قرار می‌دهند و هرلحظه ممكن است كه شادی آنها جای خود را به غمی تلخ و بزرگ بدهد. آنها در كاروان‌های عروس به چند خودرو تقسیم شده و در خیابان‌ها و اتوبان‌ها ویراژ می‌دهند. به عاقبت خویش فكر نمی‌كنند.

 

آنها با بی‌احتیاطی كامل در اتوبان‌ها حركت می‌كنند و برای اینكه فضای شادی خود را بیشتر فراهم كنند با هم شوخی‌های خطرناك می‌كنند. روی صندوق عقب خودرو می‌نشینند و با سرعت زیاد ماراتن خطرناك به نمایش می‌گذارند. همچنین چندین خودرو به صورت دسته‌جمعی در حالی كه همه آنها سعی می‌كنند در كنار ماشین عروس حركت كنند، بدون توجه به علایم راهنمایی و رانندگی و علایم هشداردهنده به راه خود ادامه می‌دهند.

 

از هر راهی استفاده می‌كنند تا از ماشین عروس و كاروان عقب نمانند. آویزان شدن از شیشه‌های خودروها در صورتی كه سرعت ماشین زیاد است هم حوادث خطرناكی را ممكن است در پی داشته باشد. همین بی‌احتیاطی‌ها باعث می‌شود كه تبعات جبران‌ناپذیری كاروان عروس را به كاروان عزا تبدیل كند.»  ملكی ادامه داد: «برخی از این كاروان‌های عروسی علاوه بر اینكه خود را به خطر می‌اندازند، با آلودگی صوتی و ایجاد ترافیك‌های عذاب‌آور آسایش را از مردم سلب می‌كنند.

 

گاهی اوقات كاروان‌های عروسی برعكس عمل می‌كنند و به جای سرعت زیاد، چندین ماشین با سرعت بسیار كم در اتوبان حركت می‌كنند و ترافیك سنگینی ایجاد می‌كنند. همین بی‌احتیاطی‌ها و بی‌توجهی‌ها تنها برای یك شب شادی و هیجان می‌تواند باعث شود كه یك عروسی تا سال‌ها تبدیل به خاطره‌ای تلخ و دردناك شود و اگر كسی در این میان آسیبی ببیند تا سال‌های سال، سالگرد عروسی خاطره یك حادثه تلخ را یادآوری می‌كند. بنابراین بهتر است كه مردم در شب‌های عروسی، چنین رسم‌هایی را بر خود واجب ندانند و در خانه‌های خود بدون هیچ خطری جشن خود را برگزار كنند.»

پلیس  با کاروان‌های عروسی برخورد می‌کند
 وقتی برداشت‌های نادرست از آداب، رسوم و سنت‌ها در میان اقوام مختلف کشور دستمایه اشتباهات فردی می‌شود به نظر می‌رسد تدبیری دگرگونه باید اتخاذ کرد. متولیان فرهنگی و رسانه‌ها با فرهنگ‌سازی و نظارت‌های رسمی در برخورد با هنجارشکنان جامعه تأثیر به‌سزایی در کاهش اینگونه حوادث تلخ خواهند گذاشت. با این حال با استناد مواد ۶۱۸ و ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی، ارتکاب اعمال و رفتارهای غیرقانونی و غیراخلاقی به لحاظ جریحه‌دار کردن عفت عمومی، جرم محسوب شده و مرتکبان به مراجع قضایی معرفی خواهند شد. نظر به درخواست‎های مکرر شهروندان از طریق پلیس ۱۱۰ مبنی بر برخورد با کاروان‎های عروسی که اقدام به ایجاد مزاحمت و سلب آسایش عمومی شهروندان می‎کنند، برخورد با این کاروان‎ها در دستور کار قرار داشته و پلیس با راکبان خودروها، اعم از سواری و موتورسیکلت که بخواهند با حرکات نامتعارف و رفتارهای غیراخلاقی‎‌ اعم از پرتاب مواد آتش‌زا و پرسر و صدا موجب اخلال در نظم عمومی و سلب آسایش دیگران شوند، برخورد کرده وضمن اعمال قانون وسایل نقلیه آنها را توقیف و به پارکینگ منتقل خواهد کرد.


 اخبار  اجتماعی  - شهر وند 


ویدیو مرتبط :
کارناوال مرگ:حادثه وحشتناک درمراسم عروسی(٢٣+)

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

کارناوال مرگ در مراسم عروسی


هر مراسمی در همه جای دنیا بسته به فرهنگ مردمش آداب و رسوم خاصی دارد. در بسیاری از مناطق ابران نیز رسم های مختلفی برای برگزاری مراسم های مختلف وجود دارد که در این گزارش آداب و رسوم مربوط به مراسم عروسی مورد توجه بیشتری بوده است.

خبرگزاری ایسکا نیوز: هر مراسمی در همه جای دنیا بسته به فرهنگ مردمش آداب و رسوم خاصی دارد. در بسیاری از مناطق ابران نیز رسم های مختلفی برای برگزاری مراسم های مختلف وجود دارد که در این گزارش آداب و رسوم مربوط به مراسم عروسی مورد توجه بیشتری بوده است.

 از مراسم بعضا عجیب و غریب آشنایی و خواستگاری تا مهریه های جالب و ماشین عروس های استیجاری و برگزاری عروسی های تجملاتی و ریخت و پاش های بی مورد یکی از دلایلی است که سبب شده است اکثر جوانان جرئت نداشته باشند حتی از چند قدمی بحث های مربوط به ازدواج عبور کنند چه برسد به تصمیم برای عملی کردن آن!

 از مراسم اینگونه تا شلیک گلوله به آسمان در مراسم عروسی یا راه بندون ماشین عروس و کاروان های عروسی و کورس گذاشتن و ...این آداب و رسوم ها چرا و چگونه ایجاد می شوند و چرا به روال عادی در زندگی مردم تبدیل می شوند؟ چرا مردم حاضر میشوند تن به هر آداب و رسوم معقول و نا معقولی بدهند؟چرا مقاومتی در قبال عرضه چنین آداب و رسوم هایی دیده نمیشود آیا باید همیشه دست به دامان قانون بشویم تا از بروز حادثه ای جلوگیری شود؟

برگزاری کاروان های عروسی با هیجانات وصف نشدنی بعد از مراسم یا گذاشتن کورس با ماشین عروس و یا تیراندازی اگرچه برای عده‌ای هیجان انگیز بوده اما تجربه ثابت کرده است این گونه‌ هیجانات منسوخ در بهترین حالت موجلب سلب آسایش سایرین شده است و یا در بدترین حالت بارها حوادث ناگواری را برای صاحبان مجلس عروسی رقم زده است.

بارها دیده ایم در کمال ناباوری خبر عروسی سر تیتر اول صفحه حوادث شده است. و این یعنی همان فرهنگی که گاهی گریبان بهترین روزهای مارا میگیرد و مجبوریم برای چراییش دست به دامان قضا و قدر شویم و آسمان ریسمان ببافیم که اگر فلان می شد چنین نمیشد! نمیشود از زیر بار این مسئولیت و تن دادن به هر فرهنگی به این راحتی شانه خالی کرد و تدبیری برای جلوگیری از این نوع حوادث اتخاذ نکرد، چیزی که این وسط مهم است نوع فرهنگی است که گاهی مردم بک منطقه را به گونه ای احاطه میکند که گویی مقدس است و اگر به جا آورده نشود گناه کبیره است.

چند وقت پیش خبر زندانی شدن یک جوان روستایی که به علت تیراندازی ناشیانه و برآمده از یک سنت جاهلانه ، در یک جشن عروسی مراسم سرور را به کام خود و دیگران تلخ کرد منتشر شد یا خبر مرگ یک نفر بخاطر سنت های نادرست در مراسم عروسی بسیار خبر ساز شد. یا بارها شاهد تصادفات در سطح خیابان ها از طریق راه اندازی کورس با ماشین عروس یا برگزرای کاروان های عروسی بوده ایم که حوادث تلخی را رقم زده اند.

هرچند مقامات قضایی کشور برای مقابله با برخی از این فرهنگ های نادرست مجازات کیفری در نظر گرفته اند اما فرهنگ غلط و سنت نادرست در مجالس عروسی یک معضل فرهنگی بزرگ به حساب می آید که امید است با آموزش‎های کاربردی و فرهنگسازی دیگر شاهد وقوع اتفاقات ناگواری از این دست نباشیم.

باید یاد بگیریم هر آداب و رسومی که از گذشتگانمان به ما رسیده است لزوما قابل اجرا نبوده و باید بستر فرهنگی متاسبی برای مقابله با این نوع آداب نادرست فراهم شود.