اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

آمریکا : تکمیل پیش‌نویس توافق‌نامه هسته‌ای تا ۲۹ تیر



اخبار,اخبار سیاست خارجی , توافق‌نامه هسته‌ای

 

اخبار سیاست خارجی - وزارت خارجه آمریکا:
تکمیل پیش‌نویس توافق‌نامه هسته‌ای تا ۲۹ تیر

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در رابطه با روند مذاکرات هسته‌ای گفت تلاش ما همچنان این است که تا تاریخ ۲۰ ژوئیه [۲۹ تیر] به هدفمان [نوشتن پیش‌نویس توافق‌نامه] دست یابیم.

به گزارش خبرگزاری تسینم، جن ساکی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، در کنفرانس خبری روزانه خود در رابطه با روند مذاکرات هسته‌ای ادامه داد: «تیم ما دور جدیدی از مذاکرات را در چند هفته آینده پیش رو دارد. ما به روشنی گفته‌ایم که این مذاکرات دشوار خواهند بود و شکاف‌ها همچنان وجود دارند.»

همچنین در این زمینه رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا اعلام کرد حل پرونده هسته‌ای ایران از طریق سیاسی بسیار بهتر از راه‌حل نظامی است. ژنرال مارتین دمپسی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا در مصاحبه با اسکای نیوز گفت گزینه راه‌حل سیاسی برای موضوع پرونده هسته‌ای ایران به‌مراتب بهتر از انتخاب گزینه اقدام نظامی است. رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا در خصوص پرونده هسته‌ای ایران اعلام کرد: «ما به‌وضوح اعلام کردیم که ایران سلاح هسته‌ای در اختیار ندارد.»

از سوی دیگر روزنامه آمریکایی واشنگتن پست در یادداشتی نسبت به مواضع گروه‌های داخلی ایران در قبال گفت‌وگوهای هسته‌ای نوشت: «در یک همگرایی نادر، همه جریان‌های سیاسی ایران از مذاکرات هسته‌ای با 1+5 حمایت می‌کنند.» به نوشته این نشریه، آمریکا باید از این اجماع شکل گرفته در ایران برای دستیابی به توافقی نهایی که موجب کاهش دسترسی ایران به مواد شکاف‌پذیر و اعمال اقدامات بازرسی برای تضمین عدم‌انحراف ایران به سمت مقاصد غیر‌صلح‌آمیز می‌شود، استفاده کند.

این نشریه در ادامه بر تاکید و حمایت همه این گروه‌ها- به‌رغم وجود برخی اختلاف نظر‌ها- از مذاکرات هسته‌ای اشاره می‌کند. این نشریه با اشاره به اظهارات و مواضع مقامات ارشد ایران در قبال مذاکرات هسته‌ای؛ به طرح ایده «نرمش قهرمانانه» از سوی رهبری انقلاب و «فرزندان انقلاب» خواندن مذاکره‌کنندگان توسط ایشان تاکید می‌کند.

مقامات قوه‌مجریه، مقننه، فرماندهان ارشد نظامی و دیگر مسوولان عالیرتبه نظام نیز از تیم و مذاکرات حمایت کرده‌اند. واشنگتن‌پست در انتها تاکید می‌کند: با توجه به چنین اجماعی در سطح حاکمیت ایران دولت اوباما باید از این فرصت استفاده کرده و به توافقی هسته‌ای با ایران دست یابد که موجب ممانعت ایران از حرکت به سمت سلاح‌های هسته‌ای می‌شود. این اقدامی ساده نخواهد بود و آمریکا باید بر درخواست‌های غیرواقعی تندروهای خود آگاه بوده و به سمت توافقی در موضوع هسته‌ای حرکت کند و دیگر موضوعات و اختلافات با ایران را وارد این موضوع نکند. 

اخبار سیاست خارجی - تسنیم

 


ویدیو مرتبط :
تهیه پیش نویس نهایی توافق هسته ای در نیویورک

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

نامه رهبران مجلس نمایندگان آمریکا به اوباما در ارتباط با توافق هسته ایی با ایران



اخبار,اخبار سیاست خارجی,توافق هسته‌ای


 اخبار سیاست خارجی - توافق هسته‌ای برای لغو تحریم‌ها کافی نیست

تحریم‌های ایران تنها بخاطر برنامه هسته ای این کشور وضع نشده که با توافق هسته ای، این تحریمها لغو شود.

برخی اعضای ارشد کنگره آمریکا درنامه ای به باراک اوباما توافق هسته ای با ایران را برای لغو تحریم‌های این کشورکافی ندانستند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از روزنامه جروزالم پست، «اد رویس» رئیس کمیته روابط خارجی کنگره آمریکا و "الیون انگل" عضو ارشد این کمیته با نوشتن نامه‌ای به کاخ سفید بر ضرورت نقش کنگره در هرگونه توافق با ایران به ویژه در زمینه رفع، تسهیل و لغو تحریم‌های این کشور تأکید کردند.

بر اساس نامه‌ای که یک نسخه آن بدست این روزنامه صهیوینستی رسیده، این نامه تأکیدی بر اظهارات پیشین انگل در خصوص ضرورت تأیید هر گونه توافقی با ایران ازسوی کنگره بود.

در این نامه آمده است: تحریم‌های ایران تنها بخاطر برنامه هسته ای این کشور وضع نشده که با توافق هسته ای، این تحریمها لغو شود. در این نامه ادعا شده: این تحریم‌ها بخاطر موشکهای بالستیک، برنامه سلاح های نامتعارف و حمایت از تروریسم(!) علیه ایران وضع شده اند.

در این نامه آمده است جان کری در آخرین اظهارات خود تأییدیه کنگره برای هرگونه توافق با ایران را لازم دانسته است.

همچنین در این نامه از کاخ سفید خواسته شده در مورد هرگونه بسته تشویقی تحریمی ایران با کنگره مشورت بیشتری داشته باشد.
 اخبار سیاست خارجی - باشگاه خبرنگاران