اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

آمار70درصد اطلاعات درآمدي خانوار صحيح است



رئيس مرکز آمار ايران گفت: با وجودي که اطلاعات خانوار براي نخستين بار در کشور جمع آوري شده، حدود 70 درصد اطلاعات اقتصادي خانوار در خصوص موضوع درآمد صحيح است و دقت بالايي را نشان مي دهد.

 

به گزارش خبرنگار اقتصادي ايرنا، "محمد مدد" روز يکشنبه در نشست مطبوعاتي که در محل مرکز آمار ايران برگزار شد، افزود: مورد هويت اطلاعات پاسخگويان 99.6 درصد در مورد هويت، 85درصد در مورد سطح تحصيلات، اظهار بيکاري 70درصد، مالکيت خودرو 80 درصد،وام هاي بانکي 90 درصد، اجاره نشيني 90 درصد، افرادي که تحت پوشش کميته امدام امام خميني(ره) هستند 97 درصد و مالک 70درصد، صحيح مي باشد.

 

 

وي تصريح کرد: براساس اطلاعات جمع آوري شده در خصوص تعداد افراد خانوار، ارزش ملک ، ارزش خودرو، ميزان تحصيلات، وام و اجاره نشيني، مدلي طراحي شده است که مطابق آن تمام خانوارها، طبقه بندي مي شوند. در صورتي که مجلس نظر بدهد طبقه بندي را براساس نظر مصوبه مجلس، اصلاح خواهيم کرد.

 

 

وي ادامه داد: پس از آنکه اين مدل در مجلس تصويب شود حدود 70درصد خانوارها که اطلاعات صحيح داده اند شامل پرداخت نقدي يارانه خواهند شد.

 

 

مدد يادآور شد: متاسفانه حدود 30 درصد اطلاعات (برخي از موارد آن)نادرست است که افراد پس از آنکه سايت اطلاعات اقتصادي خانوار فعال شد مي توانند با شماره ملي و کد رهگيري وارد سايت شوند و اطلاعات خود را که از سوي کارشناسان مرکز آمار مشخص شده تصحيح کنند.

 

 

اين مقام مسئول ادامه داد: بطور يقين با مراجعه افراد شايد ميزان خطاها از 30 درصد به کمتر از 10 درصد نيز کاهش يابد.

 

 

وي يادآور شد: هرگونه تغييراتي در خانوار نظير تولد، مرگ و مير و يا هرگونه تغيير ديگري با مراجعه به پايگاه اطلاعات اقتصادي خانوار، اصلاح خواهد شد.

 

 

وي اظهار اميدواري کرد: با اتصال اطلاعات پايگاه هاي مختلف با پايگاه اطلاعات اقتصادي خانوار بطور يقين همواره اطلاعات اقتصادي خانوار به روز خواهد شد.

 

 

به گفته مدد، در پنج دهک نخست درآمدي حدود 9 ميليون خانوار که 36 ميليون نفر را شامل مي شود قرار گرفته اند و در صورتي که نخستين پرداخت که شايد حدود 20 هزار تومان به هر نفر باشد (خانوار چهار نفري 80 هزار تومان)، ديگر اطلاعات خانوار در خصوص درآمد که برخي ها صفر اعلام مي کنند، ديگر صفر نخواهد بود.

 

 

وي يادآور شد: زماني که اطلاعات اقتصادي خانوار در پيشرفته ترين کشورها جمع آوري شد  بيش از 40 درصد خطاي پاسخگويي داشت بنابراين 30 درصد اطلاعات نادرست در خصوص خوداظهاري درآمدي ميزان قابل توجهي نيست.

 

 

يادآوري مي شود، سايت رايانه اي مرکز آمار ايران http://www.sci.org.ir است که افراد پس از اعلام مرکز آمار ايران مي توانند به آن مراجعه و اطلاعات خود را در پايگاه اطلاعات اقتصادي خانوار، تصحيح کنند.

 

ایرنا

 

 

 


ویدیو مرتبط :
اطلاعات طرح اقتصادی خانوار

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

افشاي اطلاعات اقتصادي خانوار ممنوع شد



 

افشاي اطلاعات اقتصادي خانوار ممنوع شد

 

 

براساس آئين نامه اجرايي ماده ? قانون هدفمند کردن يارانه‌ها، تمام اطلاعات اقتصادي خانوار به صورت طبقه‌بندي شده نگهداري خواهد شد و افشا و انتشار آن در مورد اشخاص ممنوع خواهد بود، ضمن اينکه اشخاصي که اطلاعات نادرست و ناقص ارايه دهند، متخلف شناخته شده و وجوه پرداختي به آنان استرداد خواهد شد.

 


وزيران عضو کارگروه بررسي آيين نامه‌هاي قانون هدفمند کردن يارانه‌ها بنا به پيشنهاد مشترک وزارتخانه‌هاي امور اقتصادي و دارايي و رفاه و تامين اجتماعي و معاونت برنامه ريزي و نظارت راهبردي رئيس جمهوري و به استناد تبصره يک ماده ? قانون ياد شده- مصوب ????- آيين‌نامه اجرايي ماده ? قانون ياد شده را تصويب کردند.

 


? جزئيات آيين نامه اجرايي ماده ? قانون هدفمندي يارانه ها


ماده ?- در اين آيين نامه، اصطلاحات زير در معاني مشروح مربوط به کار مي‌روند:


الف- قانون: قانون هدفمند کردن يارانه‌ها- مصوب ????.


ب- سازمان: سازمان هدفمند کردن يارانه‌ها.


پ- پايگاه اطلاعات اقتصادي خانوار: سامانه الکترونيکي مشتمل بر تمام اطلاعات هويتي و اقتصادي خانوارهاي کشور که به منظور شناسايي اقشار آسيب‌پذير و تعيين گروه‌ هاي هدف موضوع ماده ? قانون در سال ???? در مرکز آمار ايران تشکيل شده است و در اين آيين نامه به اختصار "پايگاه" خوانده مي‌شود.


ت- پرسشنامه اطلاعات اقتصادي:‌ پرسشنامه‌هاي مربوط به جمع‌آوري اطلاعات اقتصادي خانوارهاي کشور که براي ايجاد پايگاه مورد استفاده قرار مي گيرد و در اين آيين نامه به اختصار "پرسشنامه" خوانده مي‌شود.


ث- خانوار: از افرادي تشکيل مي‌وشدکه براساس رابطه خويشاوندي درجه يک با يکديگر زندگي مي‌کنند و به صورت مشترک پرسشنامه واحدي را تکميل کرده‌اند.


تبصره: فردي که پرسشنامه جداگانه‌اي را تکميل کرده است در صورتي که تحت تکفل شخص ديگري نبوده و به طور اجتناب ناپذير به تنهايي زندگي مي‌کند و از لحاظ درآمد و هزينه زندگي مستقلي داشته باشد خانوار تلقي مي‌شود.


ج- روش ارزيابي فردي: روشي که از طريق آن،اطلاعات مربوط به خانوارها از طريق تکميل پرسشنامه‌ها توسط سرپرست خانوار به صورت خوداظهاري يا با استفاده از بانکهاي اطلاعات آماري موجود در کشور جمع‌آوري مي‌شود.


چ- دريافت کننده يارانه" سرپرست خانوار يا فرد واجد شرايطي که براي دريافت يارانه‌هاي موضوع اين آيين نامه تعيين مي‌شود.


ح- پرداخت نقدي: هرگونه پرداخت مستقيم وجه نقد توسط دولت که از طريق حسابهاي بانکي به دريافت کننده يارانه صورت مي‌گيرد.


خ- پرداخت غيرنقدي: هرگونه کمک مستقيم دولت به خانوارها در قالب کالا يا با استفاده از روشهايي مثل بن کاغذي يا الکترونيکي و کالا برگ و همچنين تخفيفات اعطايي در قالب قيمت‌هاي تبعيض برق، گاز طبيعي و آب را شامل مي‌شود.


د- خدمات مالي خرد: تامين سرمايه‌هاي لازم در قالب انواع وام و ديگر خدمات مالي به گروه‌هاي هدف براي مواردي از قبيل تامين نيازهاي اوليه و ضروري است.


ذ- توانمندسازي اقتصادي: افزايش درآمد و دارايي خانوار، کسب مهارتهاي شغلي، پايداري شغلي و امنيت درآمدي و افزايش سطح رفاه افراد و خانوارها.


ر- نهادهاي حمايتي: کميته امداد امام خميني(ره) و سازمان بهزيستي کشور يا ساير نهادهايي که در اجراي قوانين موضوعه فعاليت مي‌کنند.


ماده ?- سازمان موظف است به منظور شناسايي گروه‌هاي درآمدي کشور با استفاده از روشهاي ارزيابي فردي و ساير روشها از بانکهاي اطلاعاتي کشور و ساير امکانات موجود نسبت به تکميل و هنگام سازي پايگاه اقدام کند.


ماده ?- پايگاه در سازمان ايجاد و مستقر مي‌شود و تمام اطلاعات و منابع موضوع اين ماده به صورت طبقه‌بندي شده نگهداري خواهد شد و افشا و انتشار آن در مورد اشخاص ممنوع است مگر در مواردي که قانون تجويز کند.


تبصره: دستگاه‌هاي اجرايي موضوع ماده ? قانون مديريت خدمات کشوري و دستگاه‌هاي متولي بانکهاي اطلاعات آماري مربوط موظفند با درخواست سازمان، اطلاعات، اسناد و مدارک مورد نياز در اجراي قانون را در اختيار سازمان ياد شده قرار دهند.


? استرداد وجوه از اشخاصي که اطلاعات نادرست ارائه دهند


ماده ?- اشخاصي که متقاضي استفاده از يارانه‌هاي موضوع اين آيين نامه هستند موظفند اطلاعات مورد درخواست سازمان را به روش‌هايي که آن سازمان اعلام مي‌کند به صورت درست و کامل تکميل و به مراجع ذيربط تحويل دهند. اشخاصي که اطلاعات نادرست و ناقص به مراجع مزبور ارايه دهند، متخلف محسوب شده و وفق ماده ?? قانون، دولت مکلف است ضمن جلوگيري از ادامه پرداخت، در خصوص استرداد وجوه پرداختي اقدامات قانوني لازم را به عمل آورد.


ماده ?- وزارت رفاه و تامين اجتماعي موظف است با استفاده از پايگاه نسبت به گروه بندي خانوارهاي جامعه هدف با توجه به ميزان درآمد خانوارها اقدام کند.


? تعيين مشمولان دريافت يارانه به صورت سالانه


تبصره: گروه هاي درآمدي مشمول دريافت هاي نقدي و غير نقدي موضوع اين آيين نامه به صورت سالانه با پيشنهاد وزارت رفاه و تامين اجتماعي و تصويب مجمع عمومي سازمان تعيين مي شود.


ماده ?- سهم پرداخت نقدي، غير نقدي و نظام جامع تامين اجتماعي به پيشنهاد سازمان به تصويب مجمع عمومي سازمان مزبور مي رسد.


ماده ?- پرداخت هاي نقدي و غير نقدي به تمام خانوارهاي کشور با توجه به ماده ? اين آيين نامه با استفاده از جدول شماره يک تعيين مي شود.


تبصره يک: خانوارهاي کم درآمد موضوع اين ماده با تاييد وزارت رفاه و تامين اجتماعي به شرح زير تعيين مي شود:


الف- اقشار آسيب پذير تحت پوشش نهادهاي حمايتي


ب- ساکنان مناطق محروم کشور


ج- ساير اقشار نيازمند حسب مورد


تبصره ?- سازمان موظف است حداقل ? ماه پس از اجرايي شدن قانون، نسبت به شناسايي خانوارهاي با درآمد بالا اقدام کند.


? پرداخت يارانه به خانوار تا سقف ? نفر


تبصره ?- ميزان پرداخت نقدي و غير نقدي به هر يک از دريافت کنندگان يارانه به تفکيک خانوارهاي کم درآمد، درآمد متوسط و درآمد بالا ( پس از شناسايي ) و در نظر گرفتن سقف ? نفر به ازاي هر خانوار به پيشنهاد سازمان به تصويب مجمع عمومي سازمان ياد شده مي رسد.


ماده ?- کمک هاي نقدي و غير نقدي موضوع اين آيين نامه به خانوار تعلق مي گيرد. کمک هاي مربوط به هر خانوار به سرپرست قانوني آن خانوار يا کسي که طبق ماده ? اين آيين نامه تعيين مي شود، پرداخت مي شود.


ماده ?- در مواردي از قبيل اعتياد سرپرست خانوار به مواد مخدر، زنداني بودن، فوت يا مفقود يا مجنون شدن، عدم حضور سرپرست در محل زندگي خانوار ( مثل زندگي در خارج کشور) ، عدم صلاحيت سرپرست خانوار و افرادي که در مراکز شبانه روزي نگهداري مي شوند و فاقد سرپرست هستند، کمک هاي موضوع اين آيين نامه به تشخيص سازمان، به سرپرست ديگري پرداخت خواهد شد.


تبصره- افراد زنداني خود سرپرست از حکم اين ماده مستثني بوده و کمک هاي مربوط به حساب آنها واريز خواهد شد.


ماده ??- سازمان موظف است از طريق حساب هاي بانکي، نسبت به پرداخت يارانه هاي موضوع اين آيين نامه اقدام کند.


تبصره يک- سازمان حق استرداد وجوهي را که به صورت اشتباه يا به دليل اطلاعات خلاف واقع ارائه شده توسط تکميل کنندگان پرسشنامه ها به حساب اشخاص مشمول اين آيين نامه واريز شده است، دارد.


تبصره ?- وجوه مسترد شده توسط سازمان، به طور مجدد جزء منابع پرداخت هاي نقدي به خانوارها قرار مي گيرد.


تبصره ?- سازمان، امکان اعمال محدوديت برداشت از حساب خانوار به صورت زماني و ريالي و مديريت در نحوه هزينه کرد وجوه واريزي دولت به اين حساب ها را دارد. پرداخت يارانه هاي موضوع اين آيين نامه منوط به اين است که دريافت کننده شرايط و ضوابط مربوط را که توسط سازمان از طريق پايگاهاطلاع رساني اعلام مي شود، تاييد کند.


ماده ??- آن بخش از اعتبارات موضوع اين آيين نامه که براي گسترش و تقويت نظام جامع تامين اجتماعي اختصاص مي يابد، توسط سازمان براي اجراي بندهاي زير قابل تخصيص است:


الف - بيمه درمان


?- افزايش بسته خدمتي بيمه هاي پايه درمان


?- افزايش بسته خدمتي در خصوص پوشش دارويي و درمان بيماري هاي خاص و صعب العلاج


تبصره يک - در راستاي کاهش پرداخت هزينه هاي خدمات سلامت توسط مردم، سازمان مي تواند از محل منابع موضوع اين ماده نسبت به افزايش سطح تعهدات سازمان هاي بيمه گر در زمينه تعرفه خدمات پزشکي بخش خصوصي اقدام کند.


تبصره ?- ميزان پوشش هزينه هاي بندهاي فوق و همچنين ميزان پوشش تعرفه ها و در صورت لزوم تعيين تعرفه خدمات پزشکي بخش خصوصي، سالانه با توجه به منابع مصوب با پيشنهاد سازمان به تصويب مجمع عمومي سازمان ياد شده مي رسد.


ب- بيمه هاي اجتماعي


کمک به گسترش پوشش بيمه اجتماعي از طريق پرداخت بخشي از حق بيمه گروه هاي هدف به تشخيص وزارت رفاه و تامين اجتماعي


ج- حمايتي و توانمند سازي


?- تامين بخشي از هزينه هاي اجراي طرح تامين آتيه فرزندان مهر امام رضا (ع) موضوع تصويب نامه شماره ??????/ت ????? ه مورخ ??/?/????


?- کمک به تامين بخشي از هزينه هاي مربوط به مسکن، تحصيل دانشجويان و ازدواججوانان براي گروه هاي هدف


?-کمک به تامين مسکن جوانان برتر ( در زمينه هاي علمي، فرهنگي، ورزشي و پژوهشي )


?- تغذيه زنان باردار و کودکان زير ? سال


?- طرح گسترش خدمات مالي خرد براي گروه هاي هدف از طريق صندوق مهر امام رضا (ع) يا بانک ها


?- توانمند سازي اقتصادي زنان سرپرست خانوار و دختران خودسرپرست، معلولان، فرزندان ترخيص شده از مراکز حمايتي و فرزندان مددجويان


?- کمک به اشتغال جوانان


تبصره - سازمان با همکاري دستگاههاي اجرايي ذي ربط حسب مورد سهميه تخصيصي بندهاي اين ماده و سقف پرداختي و ساز و کار اجرايي در هر مورد را همه ساله تعيين و براي تصويب به مجمع عمومي سازمان ياد شده ارائه خواهد کرد.


ماده ??- به منظور جلوگيري از پرداخت هاي مضاعف به مشمولان ماده ? قانون در قالب برنامه هاي مختلف اين آيين نامه، سقف پرداخت همه ساله به پيشنهاد سازمان و تصويب مجمع عمومي سازمان ياد شده تعيين مي شود.


ماده ??- دستور العمل هاي لازم براي اجراي اين آيين نامه توسط سازمان با همکاري دستگاههاي ذي ربط ( حسب مورد ) تهيه و ابلاغ مي شود.


ماده ??- سازمان موظف است در هر ? ماه گزارش فعاليت هاي موضوع اين آيين نامه را تهيه و به هيئت وزيران ارائه کند.

اين مصوبه طي نامه شماره ?????/????? مورخ ??/?/???? به وزارتخانه هاي امور اقتصادي و دارايي و رفاه و تامين اجتماعي و معاونت برنامه ريزي و نظارت راهبردي رئيس جمهوري براي اجرا ابلاغ شده است.... / گزارش : خبرگزارى مهر