اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

آمار ترسناک شیوع سرطان پوست در ایران



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید


اخبار اجتماعی - آمار ترسناک شیوع سرطان پوست در ایران

فرهنگ استفاده از ضدآفتاب‌ها بسیار در جلوگیری از بروز سرطان پوست مؤثر است ولی اثرات دیررس عدم استفاده از ضدآفتاب در گذشته، آمار مبتلایان در حال حاضر را بالا نشان می‌دهد.

آفتاب مستقیم و عدم حفاظت در مقابل تابش امواج نور آفتاب، شمار مبتلایان به سرطان پوست در کشور را افزایش داده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، دکتر امیرهوشنگ احسانی، متخصص پوست و عضو دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: قرار گرفتن در معرض آفتاب مستقیم و استفاده از رادیوتراپی در درمان ریزش موی ناشی از کچلی در سال‌های گذشته، موجب افزایش روند ابتلا به سرطان پوست در کشور ما، در مقایسه با کشورهای همسایه است.

وی ادامه داد: در کشورهایی چون استرالیا و آمریکا که شایع‌ترین آمار مبتلایان به سرطان پوست را دارند، با فرهنگ‌سازی‌هایی که انجام گرفته و افزایش اطلاع‌رسانی، رشد سرطان کنترل شده است. سرطان شایع پوستی به نام BCC که در تمام دنیا از جمله ایران شیوع بالایی دارد، بیشتر نواحی سر، صورت و گردن و همچنین پشت دست‌ها، یعنی نواحی که بیشترین برخورد با نور آفتاب را دارد، درگیر می‌:ند.

وی افزود: فرهنگ استفاده از ضدآفتاب‌ها بسیار در جلوگیری از بروز سرطان پوست مؤثر است ولی اثرات دیررس عدم استفاده از ضدآفتاب در گذشته، آمار مبتلایان در حال حاضر را بالا نشان می‌دهد.

دکتر احسانی، علائم سرطانی شدن پوست را بسیار دیررس و پنهان دانست و گفت:‌ فردی که سال‌هاست زخم درمان نشده در ناحیه صورت یا دست دارد و مشکل زیادی ایجاد نمی‌کند و فقط گاهی خونریزی، پوسته‌ریزی؟ به همراه خشکی پوست دارد، ممکن است به مرور به ناحیه بینی سرایت کرده و غضروف بینی را درگیر کند و یا به چشم سرایت کند و درگیری چشم را به همراه داشته باشد.

دکتر احسانی در پایان تأکید کرد: هرگونه زخم طولانی مدت پوستی در ناحیه سر و گردن و دست که با درمان‌های معمولی درمان نمی‌شود، باید به طور جدی پیگیری شود. 

 

اخبار اجتماعی - ایرنا

 


ویدیو مرتبط :
عوامل شیوع سرطان (بخش اول) دکتر جاوید ثمودی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ایران در صدر آمار شیوع سرطان در جهان



اخبار,اخبار اجتماعی ,سرطان سینه

رئیس موسسه پیشگیری از سرطان سینه با اشاره به ابتلای سالانه ده هزار مورد جدید سرطان سینه در ایران گفت: میزان تشخیص در ایران تنها ۱۵ درصد است.

 دکتر محمد هادی زاده رئیس موسسه پیشگیری از سرطان سینه در جمع خبرنگاران و در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان مبنی بر میزان شیوع سرطان سینه در ایران و مهمترین علت آن گفت: متاسفانه این میزان در کشور ما هم ‌اکنون به آمار ابتلای سالیانه ده هزار مورد جدید بین بانوان تبدیل شده است و این درحالی است که در کشورهای آمریکایی همین رقم دو تا سه برابر بیشتر است اما این مهم به علت انجام غربالگری و تشخیص‌های زودهنگام در چنین کشورهایی تقریبا کنترل شده است به گونه‌ای که در دنیا ۸۵ درصد از موارد ابتلا به سرطان سینه در همان موارد نخست تشخیص داده و درمان می‌شوند در حالی که این رقم در ایران ۱۵ درصد است یعنی جای خالی ۳۵ درصدی در تشخیص به موقع سرطان سینه در کشورمان موجب شیوع چشم‌گیر آن و سبقت گیری میزان ابتلا و شیوع آن نسبت به آمارهای سازمان بهداشت جهانی در دنیا شده است به گونه‌ای که این ۳۵ درصد بالغ بر ۳ هزار و ۵۰۰ نفر را در بر می‌گیرد.

وی همچنین با اشاره به اینکه در حال حاضر ۶۰ هزار نفر در ایران مبتلا به سرطان سینه هستند، افزود: متاسفانه در هر ۵۰ دقیقه یک نفر در کشور مبتلا به سرطان سینه می‌شود و هم‌اکنون تعداد ذکر شده مبتلایان به سرطان سینه در مراحل مختلف درمانی قرار دارند. اما مهمترین نکته قابل توجه این است که میزان سن ابتلا به سرطان سینه و سایر سرطان‌ها در کشور به گونه‌ شگفت آوری کاهش یافته و این مورد به جایی رسیده که متاسفانه سن ابتلا به سرطان در کشورمان نسبت به کل دنیا ۱۰ سال جوانتر شده است اما مساله تنها به این مورد ختم نمی‌شود بلکه دولت مهمترین متولی بحث غربالگری یعنی انجام آزمایشهای پیشگیری و اجباری برای بانوان همچون ماموگرافی و سایر آزمایشهای تشخیصی است که متاسفانه در ایران نقش چندان پر رنگی ندارد و باید در این زمینه به طور جدی دولت چاره‌ای بیاندیشد.

از طرف دیگر انجام چنین موردی نیازمند تامین بودجه‌ای ویژه برای غربالگری و آموزشهای بالینی می‌باشد که شاید کمبود این اعتبارات مهمترین دلیل افزایش میزان شیوع چنین سرطان‌هایی است. اما به هر حال اولین جلسه‌های جدی و کاربردی این موضوع در غالب موسسه پیشگیری از سرطان و به صورت اجرای برنامه جامع ارتقای آگاهی و پیشگیری برای عموم افراد با روش‌های رسانه‌ای و آموزش در فضای مجازی توسط ماماهای دوره دیده در حال پیگیری است.

۲۰ تا ۳۰ درصد میزان سن ابتلا به سرطان در کشور مربوط به جوانان است
رئیس موسسه پیشگیری از سرطان سینه همچنین اذعان داشت: بر اساس آمارهای سازمان بهداشت جهانی جوانان ۶ تا ۷ درصد میزان ابتلا به سرطان را در جهان تشکیل می‌دهند در حالی که این آمار با آماری معکوس و صعودی در کشورمان ۲۰ تا ۳۰ درصد است.

آماری که موجب شده تحقیقات گسترده‌ای برای علت وقوع چنین اتفاقی در کشور به طور جدی از طرف تمام سازمان‌ها و نهادها صورت بگیرد تحقیقاتی که فعلا به نتایج قطعی نرسیده اما عوامل ژنتیکی و سایر ریز فاکتورهای محیطی را تنها مقصران اصلی این موضوع دانسته‌اند و به همین منظور نیز به طور کلی در زمینه سرطان سینه پیشرفت‌های خوبی از نظر درمانی در کشورمان است اما در این زمینه و بر اساس آمارهای سازمان بهداشت جهانی فعلا جراحی خط اول درمان است و طبق آمارهای WHO جراحی‌ها ۴۹ درصد ، رادیوتراپی ۴۰ درصد و شیمی درمانی سهم ۱۱ درصدی را در زمینه درمان سرطان‌ ها به خود اختصاص داده است.

گفتنی است دهمین کنگره جراحان عمومی که هم اکنون د‌ر مرکز همایشهای رازی تهران در حال برگزاری است تا ۳ روز آینده ادامه می‌یابد.

 

اخبار اجتماعی - باشگاه خبرنگاران