اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

آمارهای تکان‌دهنده از مرگ و میرهای ناشی از آلودگی هوای تهران



اخبار ,اخبار اجتماعی ,آلودگی هوای تهران

اخبار اجتماعی - آمارهای تکان‌دهنده از مرگ و میرهای ناشی از آلودگی هوای تهران

رییس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران گفت: بر اساس آخرین گزارش ارایه شده توسط وزارت بهداشت در یک سال گذشته در تهران 2724 مرگ منتسب به آلودگی هوا داشته‌ایم.

رحمت‌الله حافظی در یک برنامه رادیویی با اشاره به معضل آلودگی هوا، اظهار کرد: در سال گذشته بر اساس آمار وزارت بهداشت ماهانه به صورت میانگین 227 مرگ منتسب به آلودگی هوا در تهران داشتیم آمار تکان‌دهنده‌ای که باید 2520 مورد بستری شدن ناشی از بیماری‌های قلبی در سال و 4525 مورد بستری بر اثر مشکلات تنفسی را به آن اضافه کرد.

وی افزود: این موضوع یک موضوع حاکمیتی است و تنها متعلق به شهر تهران نیست، در اکثر کلان شهرهای ایران این معضل وجود دارد. در کشور به صاحب یک خودرو فرسوده 3.5 میلیون تومان وام و 1.5 میلیون تومان ماعوض داده می‌شود که برود یک خودروی 25 میلیون تومانی را خریداری کند.

وی تاکید کرد: در این موضوع حاکمیتی باید وزارت صنایع، دولت و مجلس مداخله کنند و به این فرد وام‌های معادل 80 درصد قیمت خودرو به صورت قرض‌الحسنه و یا با بهره پنج درصد بدهند تا بتوان مشکل را حل کرد.

حافظی ادامه داد: گزارشی در سال 2006 از سوی بانک جهانی ارایه شد که دولت ایران خسارتی حدود هشت میلیارد دلار در خصوص آلودگی هوا متحمل شده است، چرا نباید این مبلغ مدیریت و به سمت زیرساخت‌ها هدایت شود؟ این در حالی است که قطعا در سال‌های اخیر این رقم افزایش چشمگیری هم داشته است.

وی در خصوص آلودگی 88 درصدی هوای تهران ناشی از تردد خودروهای سواری و موتورسیکلت‌ها، گفت: وقتی در اضطرار واقع می‌شویم، حقوق شهروندان را پایمال می‌کنیم. طرح زوج و فرد می‌گذاریم، این طرح پایمال کردن حقوق شهروندان است و اجرای دائمی آن تا آخر سال غیرقانونی است.

 

نباید برای خودروسازان فرش قرمز پهن کنیم. خودروسازان باید خسارتی که به مردم چه از لحاظ سلامت و چه از لحاظ عدم وجود استانداردهای لازم در خودرو وارد می‌کنند، پرداخت کنند. خودروسازان باید خود را در رقابت با خودروی خارجی قرار دهند یا سطح استانداردها را به حد مطلوب می‌رسانند و یا مجبور به حذف و نابودی هستند.

وی با بیان اینکه نباید با جان و سلامت مردم شوخی کنیم، اظهار داشت: مسئله استانداردها موضوع مهمی است، همچنین 50 هزار دستگاه سواری غیراستاندارد امروز در تهران وجود دارد.

رییس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران با بیان اینکه هیچ طرحی از جمله زوج و فرد، ترافیک و تعطیلی مدارس نباید باعث پایمال شدن حقوق شهروندان شود، گفت: طرح ترافیک می‌گذاریم که خودروها بر مرکز شهر تردد نداشته باشند، اما غافل هستیم که موتورسیکلت‌ها جایگزین شده‌اند. موتورسیکلت‌هایی که معادل هشت خودرو یورو2 آلودگی ایجاد می‌کنند.

وی در خصوص همکاری و تعامل با دولت برای گسترش حمل و نقل عمومی، گفت: متاسفانه دولت گذشته در مورد توسعه ناوگان اتوبوسرانی و مترو کمک نکرد و مطالبات شهرداری در این حوزه حدود 5000 میلیون تومان باقی مانده است که امیدواریم دولت جدید این منابع را تامین کند تا اتوبوس‌های فرسوده و غیر استاندارد حذف شود، البته با دولت جدید صحبت و جلسه مستقیمی نداشتیم، اما به صورت غیرمستقیم میان شورای شهر و دولت از طریق مصاحبه‌های مختلف صحبت‌هایی صورت گرفته است.

وی با انتقاد از تصمیم مجلس شورای اسلامی در خصوص افزایش عمر معاینه فنی خودروها از دوسال به پنج سال، افزود: افزود: امیدواریم مجلس شورای اسلامی مصوبات مربوط به آلودگی هوا را در دستور کار خود قرار دهد و خواهشمان این است که سلامت مردم محور قرار گیرد، همچنین باید از ساخت وسازها و احداث پل‌ها و بزرگراه‌ها فاصله بگیریم و سلامت مردم را محور قرار دهیم.

حافظی استفاده از منابع انرژی پاک را حیاتی دانست و گفت: کشورهایی که سه الی چهار ماه در سال آفتاب دارند از انرژی خورشیدی استفاده می‌کنند، اما کشورمان با داشتن حدود 10 ماه خورشید از این منبع انرژی پاک غافل شده‌ایم، باید از خودروهای هیبریدی استفاده بیشتری کنیم.

 

باید تسهیلاتی فراهم کنیم که تولیدکنندگان خودرو در داخل خودروی هیبریدی با ظرفیت کمتر و حجم کمتر تولیدکنند تا شاهد این حجم عظیم از ترافیک در بزرگراه‌های مختلف از جمله همت، حکیم و دیگر مسیرها نباشیم که اکثرا تک سرنشین هستند؛ با کاهش حجم و ظرفیت خودروها و هیبریدی کردن آنها می‌توانیم تا حدود زیادی بر مشکل غلبه کنیم.
اخبار اجتماعی - ایسنا

 


ویدیو مرتبط :
آمارهای تکان دهنده از آوارگان سوری

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

عکس‌های تکان‌ دهنده از آلودگی هوای تهران


شوربختانه باید گفت آلودگی هوا دیگر به بخش جدانشدنی زندگی پایتخت‌نشینان تبدیل شده و در هر جای تهران که ایستاده باشید شاهد هوای خاکستری آن خواهید بود؛ هوایی که بنا بر اعلام سازمان جهانی بهداشت یکی از متهمان اصلی افزایش ابتلا به بیماری سرطان محسوب می‌شود.

خبرگزاری ایسنا: شوربختانه باید گفت آلودگی هوا دیگر به بخش جدانشدنی زندگی پایتخت‌نشینان تبدیل شده و در هر جای تهران که ایستاده باشید شاهد هوای خاکستری آن خواهید بود؛ هوایی که بنا بر اعلام سازمان جهانی بهداشت یکی از متهمان اصلی افزایش ابتلا به بیماری سرطان محسوب می‌شود.

در حالی که شهر تهران به دلیل محصورشدن در میان کو‌ه‌ها و قرارگرفتن در گودی، قدرت خودپالایی کمتری نسبت به سایر شهرهای کشور دارد، گسترش شهرک‌ها در قسمت شمال غربی پایتخت که تنها مسیر جریان باد و حرکت آلاینده‌ها از هوا محسوب می‌شد نیز مشکل را دوچندان کرده است.

افزایش جمعیت و در پی آن توسعه ساختمان‌سازی و افزایش تردد خودروهایی که نه سوخت استاندارد استفاده می‌کنند و نه خودشان مطابق با استانداردها تولید شده‌اند، از عوامل مهمی هستند که شهر تهران را به شکل یک جزیره آلودگی در آورده‌اند.

عکس زیر تصویری است که توسط "احسان بیگی" خبرنگار ایسنا از فراز توچال گرفته شده و به خوبی نشانگر وضعیت آلودگی هوای پایتخت است؛ شهری که زیر مه غلیط سیاهی گم شده است.