اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

آلودگی هوا جان 3000 تهرانی را گرفت



اخبار,اخباراجتماعی,آلودگی هوا در تهران

آلودگی هوا جان 3000 تهرانی را گرفت

رئیس کمیسیون سلامت محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران امروز اعلام کرد: بر اساس گزارش های رسمی درسال گذشته، سه هزار نفر از شهروندان تهرانی به علت عوارض ناشی از آلودگی هوا جان خود را از دست دادند.

 ˈمحمد حقانیˈ روز دوشنبه در جمع خبرنگاران و اصحاب رسانه در دفتر مرکز معاینه فنی خودروهای تهران گفت: مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا در تهران سال گذشته هشت درصد از مرگ و میر ها را به خود اختصاص داد.

وی افزود: با معاینه فنی خودروها می توان از فوت 10 درصد از شهروندان تهرانی جلوگیری کرد .

حقانی ادامه داد: در بسیاری از کشورهای اروپایی که خودروهایی با استانداردهای یورو چهار تولید می شود، هر سال یا حداکثر هر دو سال موظف به انجام معاینه فنی هستند. در صورتی که در کشور ما که بسیاری از خودروهای تولیدی حتی استاندارد یورو یک را نیز نمی توانند کسب کنند، پنج سال از معاینه فنی معاف می شوند.

وی تصریح کرد: تغییر زمان معاینه فنی خودروهای نو از دو سال به پنج سال یک اشتباه بزرگ در کارنامه نمایندگان مجلس هشتم بود که انتظار می رود نمایندگان مجلس نهم نسبت به اصلاح آن اقدام کنند.

رئیس کمیسیون سلامت محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران افزود: هدف اصلی اجرای سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی افزایش بهره وری است و انتظار می رود وقتی موضوع خصوصی سازی در مجموعه ای اتفاق می افتد هدف مذکور مورد توجه قرار گیرد و تحت الشعاع اهداف جانبی قرار نگیرد.

حقانی افزود: به نظر می رسد واگذاری مراکز معاینه فنی به بخش خصوصی نیازمند تعریف تازه ای است به این معنا که ساز و کار این واگذاری به نحوی باشد که بخش خصوصی با کسب سود مورد انتظار، حافظ و امانتدار مصالح شهر و منافع شهروندان باشد.
/ایرنا

 


ویدیو مرتبط :
آموزش درس آلودگی هوا - معرفی تصفیه کننده های هوا

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

مرگ سالانه 3000 تهرانی به دلیل آلودگی هوا


رئیس کمیسیون شهرسازی شورای شهر تهران با اشاره به مرگ سالانه 3000 شهروند تهرانی بر اثر آلودگی هوا گفت: متاسفانه روزانه در تهران هشت نفر به دلیل آلودگی هوا فوت می‌کنند.

خبرگزاری ایسنا: رئیس کمیسیون شهرسازی شورای شهر تهران با اشاره به مرگ سالانه 3000 شهروند تهرانی بر اثر آلودگی هوا گفت: متاسفانه روزانه در تهران هشت نفر به دلیل آلودگی هوا فوت می‌کنند.

محمد سالاری در چهل و یکمین جلسه شورای شهر تهران در نطق پیش از دستور خود ضمن تبریک دهه فجر و ایام یوم الله 22 بهمن گفت: امام راحل(ره) پیام آور آزادی خواهی برای مردمی بود که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی طرحی نو را درانداختند.

وی افزود: امام راحل تاکید بسیاری از ابتدا بر نقش مردم در امور کشور داشتند و امروز تشکیل نهاد شوراها یادگار آن امام است.

و با بیان اینکه به عنوان نمایندگان مردم پایتخت وظیفه اداره این کلان شهر را به عهده داریم افزود: یقینا ساختن پایتختی که نفس کشیدن در آن لذت بخش و امید آفرین و معماری‌اش نمادی از هویت اسلامی ایرانی باشد، مهمترین وظیفه مجموعه مدیریت شهری است و این امکانپذیر نیست مگر با تفاهم و همدلی مجموعه مدیریت شهری به همراه تعامل با سایر حوزه‌ها از جمله دولت در قالب یک مدیریت یکپارچه شهری که امیدواریم محقق شود.

سالاری ادامه داد: شش ماه از شروع به کار شورای چهارم گذشته است و شاهد شورایی متفاوت با دوره‌های قبل هستیم به طوری که با وجود طیف‌های سیاسی مختلف کشور در این شورا با وزن نسبتا برابر مدیریتی نوین و برگرفته از تجربیات تلخ و شیرین گذشته به وجود آمده است.

وی افزود: از ریاست شورا تقاضا دارم تا ضمن مدیریت جلسات شورا تلاش عمده خود را در جهت تداوم این تعامل چند سویه با دولت و مجلس همچون گذشته معطوف داشته و از فرصت پیش آمده به بهترین نحو ممکن جهت تحقق مدیریت یکپارچه شهری بهره ببرد.

وی با اشاره به دیدار اعضای شورای شهر تهران با مقام معظم رهبری گفت: دو محور مهم آلودگی هوا و صیانت از محیط زیست در دیدار با ایشان مطرح شد و مورد تاکید معظم له قرار گرفت.

رئیس کمیسیون شهرسازی شورای شهر تهران تاکید کرد: تهران در سال فقط سه روز هوای پاک دارد بر همین اساس مجلس با تکاپو برای جابجایی پایتخت و اصرار برای اتخاذ راهبردی همه جانبه توسط دولت تلاش کرده است.

وی در خصوص آمار فوت ناشی از آلودگی هوای تهران گفت: سالانه حدود 2800 تا 3000 نفر در تهران جان خود را به این علت از دست می‌دهند و آژانس بین المللی تحقیقات سرطان هم اعلام کرده است که آلودگی هوا مهمترین عامل سرطان‌زا است.

سالاری تاکید کرد: بر اساس آمار سازمان بهداشت جهانی، کشور ایران بالاترین میزان شیوع سرطان را در خاورمیانه دارد و سن سرطان در این کشور به زیر 30 سال رسیده است.

وی افزود: وظیفه ما به عنوان نمایندگان شورای شهر تهران و با توجه به تحقق یکی از راهبردهای مهم 17 گانه طرح جامع تهران مبنی بر ساماندهی سیما و منظر شهرسازی ایرانی اسلامی با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری است، چرا که در مدیریت شهری گذشته کارنامه قابل قبولی در جهت تحقق این راهبرد مهم دیده نمی‌شود.