اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

آقای جنتی لطفا دقت کن!



 معاونت های ارشاد,علی جنتی

پیدا و پنهان شایعات معاونت های ارشاد چیست؟
آقای جنتی لطفا دقت کن!

واقعیاتی آشکار می شود که یادآور مسافران همان اتوبوسی است که دکتر روحانی گفت کرسی های مهم مدیریتی را اشغال کرده اند، بدون آن که واقعا بر اساس صلاحیت ها برگزیده شده باشند.

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یکی از کلیدی ترین وزارتخانه­­ های 18 گانه است؛ وزارتخانه ای که قلب تپنده و نبض پیش برنده فرهنگ جامعه به مثابه ستون فقرات هر بنیان قاعده مندی است که اقشار گسترده ای از جامعه با آن سر و کار دارند و بی شک برآورده ساختن مطالبات بعضا متفاوت و حتی متناقض این طیف های گسترده، امری دشوار است.

ناگفته پیداست که چگونگی سیاست گذاری و تعریف رویکردها در این وزارتخانه معظم، امری بس دشوار و همراه با ظرافت های فراوان است و در نظر نگرفتن این حساسیت ها، می تواند موجبات نارضایتی و تکدر خاطر بخشی از این طیف عظیم را فراهم آورد.

اگر انصاف را بنای قضاوت کارنامه وزارت ارشاد در هشت سال اخیر قرار دهیم، به نظر نمی رسد عملکرد این وزارتخانه، رضایت حتی نیمی از اقشاری که با موسع ترین نهاد دولتی سر و کار داشتند را جذب کرده باشد. برخوردهای سلیقه ای با اصحاب هنر و رسانه، رویکردهای بعضا تنگ نظرانه، ایجاد محدودیت ها و ممیزی ها و... بخشی از دلایلی است که در این هشت سال، دلِ اصحاب هنر را به درد آورده است.

این محدودیت ها و محذوریت ها حتی باعث کم کاری، گوشه نشینی و کناره جویی هنرمندان و نویسندگان در حوزه های مختلف کاری گشته است. انحلال خانه سینما، نگاه ناهمپوشان در حوزه مطبوعات و تعطیلی انجمن های صنفی، عدم توجه به نشریات مستقل و عدم حمایت از آنان، ممیزی های سلیقه ای بر قلم های نویسندگان، محدودیت های نه چندان کم تعداد بر اجرای نمایش ها و ... باعث شده خاطر اهالی این خانواده مکدر گردد.

بسیار شنیده شده که وزیر ارشاد، باید زبان هنر و فرهنگ را بداند و این یکی از اصلی ترین و مشترک ترین خواسته اهالی فرهنگ از وزیر ارشاد آینده است.

 

با توجه به اوج گیری ناخرسندی ها از رویکردهای فرهنگی وزارت ارشاد، یقینا، وزارت فرهنگ، کار بس دشواری در پیش خواهد داشت. وعده های دوست داشتنی فرهنگی دکتر روحانی هم انتظارات را فزونی بخشیده است و بسیاری از هنرمندان منتظرند تا نتایج ملموس عملکردها و رویکردهای دولت تدبیر و امید در حوزه فرهنگ را به سرعت احساس کنند. نکته دیگر اینکه همراهی اهالی هنر و فرهنگ و رسانه با وزیرارشاد، مطمئناپیگیری وپیشبرد سیاست­های فرهنگی مطلوب این جامعه را آسانتر خواهد کرد.

حال علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد 4 ساله دولت تبدیر و امید خواهد بود. فردی که در در زمره شخصیت­های اصولگرا شناخته می­شود، هرچند نزدیکی او با آیت الله هاشمی و خط فکری اعتدال بر کسی پوشیده نیست.

 

به هر ترتیب حال که فردی برای وزارتخانه فرهنگ و ارشاد معرفی شده که جزء اولویت­های اولیه اهالی فرهنگ و هنر و رسانه نبوده وبه نوعی می توان گفت آشنایی تمام عیاری نسبت به تحولات این مقوله بخصوص در چند سال گذشته نداشته است، انتظار اصلی اینست که در انتخاب معاونت­های این وزارتخانه وسواس و دقت خاصی مبذول گردد و اگر وزیری اصولگرا برای این وزارتخانه منصوب شده است، در انتخاب معاونت­ها جناح­های مختلف سیاسی بر مبنای شایسته­ سالاری بکار گرفته شوند تا با برقراری تکثر آرا و بروز و ظهور سلایق مختلف  توازن و همپوشانی مرصوص و رکینی در این حوزه راهبردی برقرار شده و از تمامی ظرفیت ها در جهت بهبود اوضاع نه چندان بسامان این حوزه بهره گرفته شود.

 

بر این اساس چهار معاونت مطبوعاتی، هنری، فرهنگی و سینمایی بیش از سایر معاونت­ها زیر ذره­بین اهالی این نهاد و افرادی که به نحوی با این وزارتخانه سر و کار دارند قرار دارد. اما متاسفانه افرادی که در گمانه­زنی­ها به عنوان نامزد تصدی این معاونت­ها طرح گشته­اند فاصله فراوانی با باورها و مطلوب­های اهالی فرهنگ و هنر رسانه دارند، ضمن اینکه این افراد با ذهنیت اعتدالی دکتر روحانی هم قرابت چندانی ندارند.

معاونت سینمایی
بر این اساس برای معاونت سینمایی شنیده­ها حاکی از اینست که دکتر حجت الله ایوبی به عنوان جدی­ترین گزینه تصدی این معاونت مطرح گشته است. اما حجت ­الله ایوبی کیست؟

 

سایت تابناک در معرفی وی و استقبال از احتمال تصدی وی می­نوسید:
«حضور دکتر حجت‌الله ایوبی با دو فوق لیسانس معماری اسلامی و علوم سیاسی و همچنین برخورداری از مدرک دکترای علوم سیاسی از دانشگاه لیون فرانسه به عنوان قائم مقام، معاون هنری و یا رئیس سازمان سینمایی و سمعی و بصری یک اتفاق ارزشمند خواهد بود و دست‌کم از این پس مدیری در این حوزه ‌خواهد بود که به سه زبان انگلیسی، فرانسه و عربی تسلط کامل ‌و حتی ترجمه‌هایی به فارسی از فرانسه داشته باشد و حضورش در مجامع فرهنگی جهانی، باعث افزایش اعتبار کشورمان شود و نه بالعکس.

ایوبی در دوره‌ای معاون اجتماعی فرهنگی و شوراهای وزارت کشور ‌و در دوره دیگر‌ نیز معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان بازرسی کل کشور بود که بسیاری از تخلفات فرهنگی و ورزشی در این دوره در تعامل با خبرگان حوزه ورزش کشف شد. تجربه ریاست مؤسسه بین‌المللی فرهنگی و هنری اکو متعلق به سازمان همکاری‌های اکو در همین دوران آغاز ‌و ایوبی به این نهاد منتقل شد و سرآغاز آثار فراوانی شد که تبدیل این مؤسسه به یکی از پایگاه‌های فرهنگی و هنری از آن جمله بود»

البته اگر این تعاریف پر و پیمان و پروپاگاندای ناب را ملاک قرار دهیم بی گمان ایوبی می تواند گزینه ای مطلوب برای این معاونت باشد اما نکته آنست که با مراجعه ای ساده به سایت شخصی ایوبی؛ واقعیاتی آشکار می شود که یادآور مسافران همان اتوبوسی است که دکتر روحانی گفت کرسی های مهم مدیریتی را اشغال کرده اند، بدون آن که واقعا بر اساس صلاحیت ها برگزیده شده باشند. در اینجا تنها به نکاتی که از سایت شخصی ایوبی مستفاد می شود پرداخته­ ایم.

۱- اشاره­ای به فوق لیسانس معماری اسلامی در سوابق تحصیلی وی دیده نمی شود. اساسا تحصیلات ایشان در دانشگاه امام صادق و لیون فرانسه ارتباطی با این رشته ندارد.

۲- فوق لیسانس علوم سیاسی از دانشگاه لیون چیزی جز همان فوق لیسانس دانشگاه امام صادق نیست.

۳- به محض اخذ فوق لیسانس از دانشگاه امام صادق که آزمونی مستقل از دانشگاه های سراسری داشته و دانشجویان کارشناسی در آن بدون شرکت در کنکور، مستقیما مدرک کارشناسی ارشد می گیرند، فورا برای دکتری به فرانسه اعزام می شود.

۴- به محض بازگشت و بدون سابقه قابل ذکر اجرایی و آموزشی، ناگهان رئیس دانشکده علوم سیاسی دانشگاه امام صادق و به طور همزمان مدیرکل پژوهش های سیاسی سازمان صدا و سیما می شود. از آنجا به رایزنی فرهنگی در پاریس، معاونت وزارت کشور و ده­ها عنوان رنگارنگ دیگر می­رسد. تا این که همکلاسی و دوستی صمیمی با حسینی، وزیر سابق ارشاد، او را به ریاست موسسه فرهنگی اکو می رساند.

و این تازه آغاز داستانی است که هسته اولیه برای طرح موضوع معاونت وی بر پایه آن شکل گرفته است. اودر مدت سه سال و نیم حضورش درسمت ریاست موسسه فرهنگی اکو روابط حسنه ای با اهالی سینما برقرار کرده و با بودجه هنگفتی که در اختیار داشته کمک های چند میلیاردی در راستای امور فرهنگی داخلی مبذول داشته که قاعدتا رضایت طیفی از اهالی هنر را نیز در پی خود رقم زده و همین است که نام او با این حمایت ها بر سر زبان ها افتاد اما نکته کلیدی در این میانه آنست که وی این بودجه هنگفت را که از سوی کشورهای عضو اکو برای پیش برد امور فرهنگی چند جانبه مبذول شده بود در امور داخلی مصروف داشت و این باعث گردیدپس از 17 سال ریاست امور فرهنگی اکو از ایران گرفته شده و به یک شخصیت پاکستانی سپرده شود،

 

ضمن آنکه ایران در آستانه ازدست دادن امتیاز محل دائمی موسسه بین المللی فرهنگی اکو است که به مدت 17 سال در کشورمان بوده و با تلاش ها و صرف هزینه و وقت فراوان این موقعیت برای ایران کسب شده بود.

 

حال سئوال بزرگ اینجاست که بااین عقبه و سابقه مدیریتی و در حالی که وی در دولت نهم و دهم به این مناصب گمارده شده و کارنامه اش خروجی مطلوبی نداشته چگونه در دولت تدبیر و امید می خواهد امور حوزه حساسی چون سینما را بر عهده بگیرد در حالیکه هیچ تجربه شاخصی نیز در این حوزه در کارنامه وی موجود نیست الا اینکه چند هنرمند با توجه به صرف هزینه ها در امور فرهنگی که منابع آن پیش از این ذکر شد از وی حمایت همه جانبه می کنند.  

معاونت مطبوعاتی
برای معاونت مطبوعاتی هم گمانه­زنی­ها حاکی از اینست که نام حسین انتظامی و پرویز اسماعیلی جدی­تر از سایرین برای احراز این پست طرح گردید است.

شنیده ­ها حاکی از آنست علی جنتی از دو تن از مدیران رسانه‌ای خواسته است تا برنامه‌های خود را برای تصدی معاونت مطبوعاتی ارائه دهند. پرویز اسماعیلی و حسین انتظامی دو گزینه مد نظر وزیر ارشاد هستند. پرویز اسماعیلی، مدیرعامل پیشین خبرگزاری مهر است. اسماعیلی كه زمانی دبیر سیاسی روزنامه جام جم بود در سابقه كاری خود فعالیت در روزنامه‌های جوان و تهران تایمز را دارد. وی مدتی نیز دبیركل انجمن روزنامه نگاران مسلمان بود.

حسین انتظامی، مدیر مسئول سابق روزنامه جام جم، همشهری و مدیر مسئول فعلی خبر آنلاین است؛ مدیر رسانه‌ای كه در دوران انتخابات سخنگوی دكتر ولایتی از نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری بود. انتظامی همچنین دارای تألیفاتی در حوزه رسانه و مخصوصاً روزنامه‌نگاری آنلاین است.

وی همچنین عضو هیئت نظارت بر مطبوعات است. انتظامی از جمله مدیران نزدیك به علی لاریجانی، رئیس مجلس است و در طول ریاست لاریجانی بر صدا و سیما مدیر مسئولی روزنامه جام جم را بر عهده داشت كه بعد از رفتن لاریجانی وی همكاری خود را با صدا و سیما قطع كرد. در خبرهای منتشر شده از انتظامی به عنوان گزینه محتمل برای پست معاونت مطبوعاتی یاد می‌كنند.

 

گزینه­ هایی که نگاهی اجمالی به کارنامه اجرایی و مدیریتی­شان، موید این امر است که نه تنها مقبول اکثریت جامعه رسانه­ای کشور نیستند، که با گفتمان اعتدال دکتر روحانی هم قرابت چندانی ندارند. کسانی که سابقه فعالیت در رسانه­هایی چون جام­جم و جوان دارند، چگونه با گفتمال اعتدال دکتر روحانی و البته آرایی که مردم به ایشان دادند، همخوانی دارد؟

 در مجموع به نظر می­رسد روندهایی که در وزارت ارشاد در پیش گرفته شده، مقبول اهالی فرهنگ و هنر و رسانه نیست و حتی با اظهارات و وعده­های پیش از انتخابات دکتر روحانی هم منافات دارد و گویی کسانی برای تصدی مناصب این وزارتخانه مطرح شده­اند که کوچکترین قرابتی با آرای مردمی که در 24 خرداد به دکتر روحانی رای دادند، ندارند.

منبع:خردادنیوز

 

 


ویدیو مرتبط :


خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

درخشان: آقای داور! بیشتر دقت کن!


سرمربی پرسپولیس گفت: روز بدی برای من بود اما تیمم بسیار خوب بازی کرد.

خبرگزاری تسنیم: حمید درخشان در کنفرانس خبری بعد از بازی نفت تهران و پرسپولیس  که با شکست 2 بر یک تیمش همراه بود، گفت: روز بدی برای من بود اما تیمم بسیار خوب بازی کرد.

وی افزود: از بازیکنانم تشکر می‌کنم که بازی بسیار خوبی را به نمایش گذاشتند اما برای من بسیار سخت بود که دو بازیکن خارجی تیم به این شکل اشتباه کنند. ما تعلل کردیم و از روی تعلل بازیکنان در دقیقه 90 دروازه‌مان باز شد. همه موقعیت‌های نیمه دوم برای پرسپولیس بود و نبض بازی را در دست داشتیم می‌توانستیم در این بازی برنده باشیم اما این اتفاق رخ نداد و بعد از اینکه تمرکزمان را از دست دادیم روی اشتباه دروازه‌بان و مدافع‌مان گلی را دریافت کردیم که باعث شکست ما شد.

سرمربی پرسپولیس با انتقاد از قضاوت احمد صالحی داور دیدار تیمش برابر نفت، عنوان کرد: هر وقت می‌گوییم داور اشتباه کرده اعلام می‌کنند که اشتباه داوری هم جزیی از بازی است اما اشتباهات داوری در این دیدار آنقدر بد بود که صدای مردم هم درآمد. نمی‌دانم داوران دنبال چه چیزی هستند. اشتباهات داوری بیداد می‌کند و امسال اشتباهات خیلی بیشتر هم شده است. با این حال نمی‌توان صحبتی از داوری کرد و به نظرم داوری خیلی خوب نبود.

درخشان با بیان اینکه تیمش با بضاعتی که داشت بازی بدی انجام نداده است، خاطرنشان کرد: همه بازیکنانی که در زمین حضور داشتند کارهای تاکتیکی را به خوبی انجام دادند اما دو گلی دریافت کردیم که برای من عذاب‌آور بود. روی اشتباهات فردی گل خوردیم در حالی که با تاکتیک و به زحمت توانسته بودیم گل بزنیم. خوشحالم که تیمم فوتبالی را انجام می‌دهد که تماشاگران از آن لذت می‌برند اما نباید با اشتباهاتی که انجام می‌دهیم شکست بخوریم به خصوص وقتی که اشتباه از سوی بازیکنان با تجربه و خارجی سر می‌زند شکست تلخ‌تر می‌شود.

وی ادامه داد: روز بدی داشتیم و دو اشتباهی صورت گرفت که قابل جبران نبود. پرسپولیس اکنون تیم خوبی دارد و فوتبال را زیبا بازی می‌کند اما وقتی در دقیقه 92 گل بچه‌گانه می‌خوریم و بازی را واگذار می‌کنیم یعنی فاجعه!

درخشان در پاسخ به این سوال که آیا پرسپولیس از داوری متضرر شده است، تصریح کرد: به نظرم همینطور است و ما از داوری متضرر شدیم. باید بگویم از بازی بازیکنان تیمم راضی هستم و حتی آنهایی که به عنوان جایگزین وارد میدان شدند به خوبی بازی کردند. نکته مثبتی که تیم من دارد این است که به فرد متکی نیستیم و ما تیمی هستیم که به صورت گروهی و تاکتیکی عمل می‌کنیم. وقتی 3 بازیکن جوان وارد میدان می‌شوند و به خوبی نکات تاکتیکی را در زمین اجرا می‌کنند یعنی امیدواری برای ما و این نقطه قوت تیم ماست. درباره داوری هم باید بگویم همیشه بحث در این خصوص داغ است و ما چوب داوری را زیاد خورده‌ایم.

وی با اشاره به محرومیت چند بازیکنش از بازی مقابل نفت اظهار داشت: قضاوت‌ها بسیار بد است، اگر دروغ نگویم و از روی آمار بخواهیم صحبت کنیم در نیمه اول اومانیا یک خطا روی بازیکن نفت انجام داد که با تیزهوشی غلامرضا رضایی داور به مدافع تیم ما کارت نشان داد اما 7 خطا روی بازیکنان ما صورت گرفت که داور حتی یک کارت هم به بازیکنان تیم حریف هم نشان نداد این اشتباهات قابل تحمل نیست و نمی‌دانم چه چیزی باید بگویم.

سرمربی پرسپولیس با بیان اینکه نمی داند در مورد داوری چه بگوید، خاطرنشان کرد: آقای داور! بیشتر دقت کن! امیدوارم گوش شنوایی وجود داشته باشد

 درخشان در پاسخ به خبرنگاری که گفت، داوری وسیله ای برای قربانی کردن پرسپولیس شده است و برخی افراد نمی خواهند این تیم موفق باشد، گفت: نمی خواهم وارد بازی‌هایی شوم که در جایی دیگر وجود دارد.آقای داور! مردم همه چیز را خوب می بینند و خوب قضاوت می کنند. تو آنقدر بد قضاوت کردی که صدای مردم درآمد. تو باعث شدی صدای تماشاگران دربیاید.

سرمربی تیم فوتبال پرسپولیس ضمن طرح این پرسش که چقدر باید از داوری فریاد بزنیم، گفت: امیدوارم دیگر این اشتباهات رخ ندهد و پرسپولیس آنقدر مظلوم نشود که سرش را ببرند.