اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

آفت آمریکایی، از آستارا تا ساری!


هجوم پروانه سفید آمریكایی به مناطق جنگلی شمال كشور، زمینه تدریجی زوال درختان را در استان گیلان ایجاد كرده و در صورتی كه این آفت كنترل نشود در سال‌های آتی باید فاتحه جنگل را خواند. هجوم پروانه سفید آمریكایی به مناطق جنگلی شمال كشور، زمینه تدریجی زوال درختان را در استان گیلان ایجاد كرده است.


یك كارشناس گیاهپزشكی در این باره به خبرنگار ما گفت: آفت پروانه سفید از منطقه آستارا آغاز و تاكنون در حوالی نكا و ساری نیز مشاهده شده و اگر كنترل نشود در صورت تكرار در چند سال متوالی باید فاتحه جنگل را خواند.

پروانه سفید آمریكایی با نام علمی (HypHantria CUNeA) آفت برگ خواردرختان جنگلی است و تقریبا تمام درختان پهن برگ جنگلی را می‌خورد.

انجیری،‌خرمندی، بلوط، راش از جمله درختانی هستند كه مورد طعمه این آفت قرار می‌گیرند.

"محمد آلازمنی"، در گفت و گو با خبرنگار ایلنا در این مورد افزود: برگ درختان به منزله كارخانه غذاسازی آنهاست، بنابراین هنگامی كه یك درخت نتواند غذا درست كند ضعیف شده وآرام آرام مقاومت خود را در برابر آفات از دست می‌دهد و همین زمینه تدریجی زوال درخت را فراهم می‌كند.

به گفته این كارشناس گیاهپزشكی، این آفت 4 تا 5 سال است به درختان در استان گیلان خسارت می‌زند و اهمیت آن به حدی است كه در سفر ریاست جمهوری به گیلان، بودجه‌ای ویژه برای آن در نظر گرفته شد.

آلازمنی تصریح كرد: این آفت در منطقه صومعه سرا و فومن خسارت بسیاری ایجاد كرده و در صورت اقدام نكردن برای نابودی آفت، این امكان وجود دارد كه آفت در سایر نقاط جنگل‌های شمال كشور نیز گسترش یابد.

آلازمنی اظهار كرد: این آفت از آستارا شروع شد و تاكنون در نكا و ساری نیز مشاهده شده است.

یكی از راه‌های مبارزه با این آفت آنطور كه كارشناس گیاهپزشكی می گوید مبارزه مكانیكی است به این صورت كه تارهای ابریشمی كه سرشاخه‌ها توسط این پروانه ایجاد می‌شود به وسیله دست جدا می‌شود.

آلازمنی ادامه داد: راه دیگر مبارزه شیمیایی است كه به وسیله مادو به نام " دیمیلین" آفت كنترل می‌شود.

این گیاهپزشك هشدار داد: اگر طغیان آفت پروانه سفید چند سال متوالی تكرار شود، باید فاتحه جنگل را خواند.

منبع: ایلنا


ویدیو مرتبط :
آب گرفتگی خیابان های ساری در نزدیکی ساختمان مرتفع شهرداری ساری

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

گنجه رنج برنده جایزه منتقدان آمریکایی شد



 

"گنجه رنج"برنده یک جایزه سینمایی دیگر شد تا بر تعداد جوایز آن افزوده شود. به تازگی «انجمن ملی منتقدان فیلم» این فیلم را به عنوان بهترین فیلم سال ۲۰۰۹ برگزید و بدین ترتیب موقعیت آن را برای بردن جایزه اسکار مستحکم تر کرد.



فیلم «گنجه رنج» (Hurt Locker) که یک اثر مستقل و موضوع آن درباره متخصصان خنثی سازی بمب در عراق است، برنده یک جایزه سینمایی دیگر شد تا بر تعداد جوایز آن افزوده شود.



رویترز - به تازگی «انجمن ملی منتقدان فیلم» گنجه رنج را به عنوان بهترین فیلم سال ۲۰۰۹ برگزید و بدین ترتیب موقعیت آن را برای بردن جایزه اسکار مستحکم تر کرد. «کاترین بایجلو» کارگردان این فیلم مورد تقدیر قرار گرفت و «جرمی رنر» برای بازی در نقش یک خنثی ساز از خود خاطر جمع، برنده جایزه بهترین بازیگر مرد شد.



پیش از این «حلقه منتقدان فیلم نیویورک» و «انجمن منتقدان فیلم لس آنجلس» گنجه رنج و کارگردان آن را برنده جوایز اصلی خود اعلام کرده بودند.



فیلم های فرانسوی هم جوایز زیادی را به خود اختصاص دادند؛ ازجمله فیلم «سورافین» که جایزه بهترین بازیگر زن و فیلم «ساعات تابستان» جایزه بهترین فیلم خارجی را از آن خود کرد.



برادران کوئن هم برای نوشتن فیلمنامه «یک مرد جدی» جایزه بهترین فیلمنامه را به دست آوردند.