اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

آغاز پلمب صرافی‌های غیرمجاز/ معاون بانک مرکزی:دلار دو نرخی نیست!



آغاز پلمب صرافی‌های غیرمجاز/ معاون بانک مرکزی:دلار دو نرخی نیست!

مهر :  ابراهیم درویشی در مورد ابطال مجوز صرافی ها غیر مجاز گفت: تعدادی از صرافی های غیرمجاز، مجوز فعالیت از اتحادیه طلا وجواهر دریافت کرده اند که باید به بانک مرکزی مراجعه کرده و مجوز دریافت کنند.

 

معاون نظارتی بانک مرکزی افزود: صرافی های غیر مجاز باید سریعا فعالیت خود را با قوانین و مقررات بانک مرکزی انطباق دهند و مجوز از بانک مرکزی دریافت کنند و یا اینکه درب این صرافی ها بسته خواهد شد.

 

وی افزود: تعدادی از صرافی ها به صورت غیرمشهود فعالیت می کنند که بازرسان بانک مرکزی به صورت غیرمحسوس برای شناسایی و نحوه فعالیت این افراد ارسال می شوند و پس از شناسایی بانک مرکزی از طریق مراجع ذی صلاح اقدام خواهد کرد.

 

درویشی در پاسخ به سئوال دیگر خبرنگار ما مبنی بر اینکه آیا بانک مرکزی قبول دارد که با وجود اینکه نرخی برای دلار تک نرخی اعلام کرده است، در حال حاضر ارز دلار باز هم دو نرخی شده است؟ گفت: هر کس هر نیاز ارزی داشه باشد می تواند از طریق بانکها آن را تامین کند و بانک مرکزی نیازهای ضروری را برطرف می کند.

معاون نظارتی بانک مرکزی ادامه داد: دو نرخی زمانی است که فردی بخواهد برای خرید یک کالای ضروری یا مثلا دریافت ارز دانشجویی ارزی را با نرخی متفاوت از نرخ ارز مرجع خریداری کند، کسی که برای سفرهای تفریحی و گردشی به خارج از کشور سفر می کند، قرار نیست که بانک مرکزی ارزی به آنها اختصاص دهد.

 

وی تصریح کرد: طبق مقررات این فرد می تواند یک بار از شبکه بانکی ارز مورد نیاز خود را دریافت نماید و بقیه را از صرافی ها بگیرد. اما به هر حال روند نرخ ها (دلار) در بازار ارز نزولی است و بانک مرکزی اطمینان و این خوشبینی را دارد که دو نرخ ارز مرجع و بازار آزاد به یکدیگر بسیار نزدیک تر شوند و هم اکنون نرخ ارز در بازار آزاد بسیار کاهش یافته است.

 

برخورد با بانک‌های متخلف

درویشی در مورد فعالیت بانک تات و تخلف صورت گرفته توسط این بانک و ادغام آن با دو موسسه مالی گفت: قرار است این بانک با دو موسسه ادغام شود  که در حال گذراندن مراحل ادغام است و به محض اینکه مراحل ادغام به اتمام برسد اطلاع رسانی خواهد شد.

این مقام مسئول در بانک مرکزی در پاسخ به سئوال دیگر خبرنگار ما مبنی بر اینکه آیا بانکهای دیگری هم مانند بانک حکمت ایرانیان ادغام خواهد شد یا خیر؟ عنوان کرد: فعلا ادغام بانک دیگری در دستور کار بانک مرکزی نیست، اما اگر تخلفی از سوی بانکی صورت گیرد ، بانک مرکزی قطعا برخورد خواهد کرد.

 

معاون نظارتی بانک مرکزی ادامه داد: نمی توان ادعا کرد که هیچگونه تخلفی در نظام بانکی کشور صورت نمی گیرد، زیرا اگر بهترین میوه را هم خریداری کنید، قطعا مقداری ضایعات خواهد داشت، اما بانکهای کشورمان از سالم ترین و بهترین بانکها در دنیا هستند.

 

وی اضافه کرد: می توانید بانکهای ایرانی را با بانکهای آمریکایی یا اروپایی مثل یونان مقایسه کنید. کار بانکداری مانند زرگری همراه با ریسک است و یک یا دو مورد تخلف به نسبت 30 هزار شعبه و حجم اسنادی که هر روز جابه جا می شود زیاد نیست و اگر در بهترین نقطه جهان هم بانکداری کنید همراه با ریسک خواهد بود.

 

درویشی برنامه بانک مرکزی در راستای افزایش نظارت بر فعالیت های نظام بانکی و پولی را عدم اجازه برای تاسیس شعب جدید بانکی به منظور افزایش کنترلهای داخلی دانست و تصریح کرد: در حال حاضر حدود 80 نفر بازرس نظارتی در نظام بانکی مشغول به فعالیت هستند./مهر


ویدیو مرتبط :
هشدار بانک مرکزی به صرافی ها

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

شکیل صف برای دلار ۲۸۵۰ تومانی/عرضه بانک مرکزی آغاز شد





اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

تشکیل صف برای دلار ۲۸۵۰ تومانی/عرضه بانک مرکزی آغاز شد 

عرضه دلار زیر قیمت بازار آزاد غیررسمی از ساعاتی پیش در صرافی منتخب بانک مرکزی آغاز شد.

در حال حاضر به عنوان نمونه صرافی دنیا به عنوان یکی از صرافی های منتخب بانک مرکزی در بازار آزاد تهران، دلار آمریکا را با نرخ 2850 تومان و تا سقف 5 هزاردلار عرضه می کند.

سایر صرافی های بازار هر دلار آمریکا را با نرخ 3 هزارتومان عرضه می کنند. به همین دلیل بازار آزاد ارز شاهد تشکیل صف برای خرید دلار 2850 تومانی است./شاخص آنلاین

 

قیمت ارز در بازار ایران و بانک مرکزی