اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

آغاز صدور قبوض نجومی گاز



تعرفه گاز مشترکان خانگی,قبوض گاز

آغاز صدور قبوض نجومی گاز

همزمان با سرد شدن دمای هوا در اکثر استان‌ها، بار مالی قبوض گاز مشترکان خانگی تا 15 آبان ماه در اکثر شهرها با تعرفه گاز تابستانی محاسبه می‌شود و از این رو با توجه به محدود بودن دامنه‌های مصرف گاز تعرفه تابستانی، احتمال صدور قبوش گاز با بار مالی نجومی قوت گرفته است.

به گزارش مهر، پس از اجرای فاز اول قانون هدفمندی یارانه‌ها، مطابق با تعرفه گاز زمستانی و تابستانی مشترکان خانگی محل سکونت مشترکان از نظر آب و هوایی به چهار اقیلم (سرد یک، دو، معتدل و گرمسیری) تقسیم بندی شده و 12 دامنه مصرف گاز هم در این بخش مطابق با نوع اقلیم تعریف و اعمال شده است.
 
با توجه به اجرای سیاست شهرستانی – منطقه‌ای در محاسبه گازبهای مشترکان بخش خانگی، متوسط مصرف گاز طبیعی در بیش از 360 شهر ایران مطابق با چهار اقلیم آب و هوایی تعیین شده که بر این اساس شهرهای سردسیر مجاز به مصرف گاز بیشتری نسبت به شهرهای گرمسیری هستند.

از سوی دیگر از ابتدای تیر ماه سالجاری تاکنون و مطابق با قانون بودجه سالجاری، بندی به نام " عوارض" به قبوض گاز اضافه شده است که با اضافه شدن این بند به ازای هر مترمکعب مصرف گاز معادل 10 تومان به بار مالی قبوض گاز اضافه می‌شود.

از این رو برای زمستان سالجاری قیمت گاز مشترکان خانگی، تجاری و صنایع کوچک و غیر عمده به ترتیب برای پله اول تا دوازدهم به ازای هر متر مکعب به ترتیب 40، 60، 80، 100، 120، 170، 200، 230، 260، 290، 330 و 360 تومان محاسبه خواهد شد.

این در حالی است که مطابق با فرمول قیمت گذاری گاز طبیعی مشترکان خانگی، تعرفه گاز زمستانی از اکثر شهرهای کشور از 15 آبان ماه سالجاری آغاز می‌شود و به عبارت دیگر هم اکنون تعرفه گاز مشترکان خانگی مطابق با تعرفه‌های تابستانی محاسبه می شود.

بر اساس تعرفه‌های گاز تابستانی، در هفت ماه گرم سال 12 دامنه مصرف تعریف شده است از این رو قیمت گاز از پله اول تا دوازدهم به ترتیب 70، 90، 120، 160، 200، 220، 250، 280، 300، 340 و 350 تومان تعیین شده است.

از سوی دیگر با توجه به اضافه شدن بند عوارض، تعرفه مصرف گاز تابستاین مشترکان خانگی به ترتیب به 80، 100، 130، 170، 210، 230، 260، 290، 310 و 360 تومان افزایش یافته است.

در تعرفه‌های گاز تابستانی، دامنه مصرف گاز در پله یک ماهانه 45 مترمکعب، پله دوم 46 تا 95 مترمکعب، پله سوم 96 تا 145 مترمکعب، پله چهارم 146 تا 195 مترمکعب، پله پنجم 196 تا 245 مترمکعب، پله ششم 246 تا 295 مترمکعب، پله هفتم 296 تا 345 مترمکعب، پله هشتم 346 تا 395 مترمکعب، پله نهم 396 تا 445 مترمکعب، پله دهم 446 تا 495 مترمکعب، پله یازدهم 496 تا 545 مترمکعب و پله دوازدهم ا بالغ بر 545 مترمکعب است.

در همین حال از حدود 15 مهر ماه سالجاری تاکنون هوای نسبتا سردی در اکثر استان‌های شمال، شمالشرق و شمالغرب و غرب کشور حکمفرما شده که این موضوع منجر به متوسط افزایش مصرف گاز مشترکان خانگی شده است.

از سوی دیگر در برخی از استان‌ها حتی تهران هم برخی از مشترکان خانگی، دستگاه‌های گرمایشی و بخاری ها را روشن کرده اند که این موضوع افزایش مصرف گاز مشترکان خانگی را به همراه داشته است.

آمارهای رسمی حاکی از آن است که در روزهای اخیر با کاهش دمای هوا در اکثر استان های کشور و آغاز بارش های پائیزی متوسط مصرف گاز بخش خانگی روزانه 40 تا 45 میلیون مترمکعب و معادل تولید گاز دو فاز پارس جنوبی افزایش یافته است.

در همین حال با توجه به آنکه هم اکنون تعرفه گاز مشترکان خانگی مطابق با تعرفه تابستانی محاسبه می‌شود از این رو هر مشترک دامنه کمتری برای مصرف گاز در اختیار دارد و از این رو با افزایش مصرف گاز بیشتر، بار مالی قبوض گاز هم به شدت افزایش می یابد.

با توجه به روند مصرف رو به افزایش مصرف گاز توسط مشترکان خانگی از نیمه دوم مهر ماه سالجاری تاکنون این احتمال وجود دارد که در صورت عدم رعایت الگوهای مصرف، مشترکان در دوره جدید صدور صورتحساب‌ها، با قبوض گاز با بار مالی نجومی روبرو شوند./مهر


ویدیو مرتبط :
حقوق های نجومی و املاک نجومی به روایت استاد رایفی پور

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آغاز صدور قبوض قرمز گاز



 

 

قبض قرمز گاز

 

 

مهر: از ابتدای اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها مصرف گاز ایران نسبت به سال گذشته بیش از 2 میلیارد متر مکعب افزایش یافته که این رشد مصرف در ساختمانها منجر به افزایش صدور قبوض قرمز و بالا رفتن مبالغ قبض های گاز شده است.

از ابتدای اجرای قانون هدفمندی یارانه ها و اصلاح تعرفه گازبهای مشترکان تاکنون نزدیک به 20 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی در بخشهای خانگی، تجاری، صنایع و نیروگاه‌ها مصرف شده که میزان مصرف این حامل انرژی نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از دو میلیارد متر مکعب افزایش یافته است.

در حال حاضر مسئولان هزینه تمام شده هر یک متر مکعب گاز را حدود 90 تومان اعلام می کنند و بر این اساس در مجموع در 41 روز اجرای قانون هدفمندی یارانه ها حدود 180 میلیارد تومان هزینه بیشتری برای تولید، پالایش و توزیع این حامل انرژی نسبت به مدت مشابه سال گذشته صرف شده است.

آمارهای رسمی نشان می دهد که از 28 آذر تا هشتم بهمن ماه امسال متوسط مصرف گاز در سطح کشور به 503.4 میلیون متر مکعب در روز رسیده است که مقایسه آن با متوسط مصرف این حامل انرژی در مدت مشابه سال گذشته (روزانه 479 میلیون متر مکعب) از رشدی 24 میلیون متر مکعبی در روز حکایت دارد.

در بین مشترکان مصرف کننده گاز همچون سالهای گذشته بخش خانگی بیشترین میزان مصرف را به خود اختصاص داده است به طوری که در 41 روز نخست اجرای قانون هدفمندی یارانه ها از مجموع گاز مصرف شده 76 درصد آن معادل 15 میلیارد و 791 میلیون مترمکعب به بخش خانگی اختصاص دارد که حاکی از متوسط مصرف روزانه 385.1 میلیون متر مکعب در این بخش است.

میزان مصرف گاز خانگی در 41 روز مشابه سال گذشته معادل 13 میلیارد و 650 میلیون متر مکعب بوده است که مقایسه آن با مدت مشابه سالجاری نشان می‌دهد که مصرف گاز امسال 2 میلیارد و 141 میلیون متر مکعب و معادل 16 درصد افزایش داشته است.

در این مدت بیشترین میزان گاز مصرف شده در بخش خانگی در روز 26 دی با مصرف 438 میلیون متر مکعب و کمترین میزان مصرف بخش خانگی در روز اول دی با مصرف 338 میلیون متر مکعب گاز طبیعی ثبت شده است.

11 هزار تومان پایه قیمتی قبوض جدید گاز خانگی

به گزارش مهر، مطابق با فرمول جدید قیمت گذاری گاز خانگی 12 ماهه سال به دو بخش هفت ماهه و پنج ماهه پایانی سال تقسیم بندی شده است که الگوهای مصرف این حامل انرژی در هر یک از این دو دوره زمانی تفاوتهایی با یکدیگر دارند.

از 28 آذر ماه سالجاری محل سکونت مشترکان از نظر آب و هوایی به پنج اقیلم (سرد یک، دو، سه، معتدل و گرمسیری) تقسیم بندی شده و 12 دامنه جدید مصرف گاز هم در این بخش مطابق با نوع اقلیم تعریف و اعمال خواهد شد.

مسئولان شرکت ملی گاز در خصوص میزان افزایش قیمت قبوض گاز مشترکان پس از اجرای قانون هدفمندی یارانه ها با بیان اینکه پایه قیمتی هر متر مکعب مشترکان خانگی از 30 تومان آغاز و تا 350 تومان قابل افزایش است، اعلام می کنند: در مجموع آمارهای مصرف نشان می دهد که متوسط قیمت گاز مصرفی حدود نیمی از مشترکان با قیمت کمتر از 70 تومان محاسبه خواهد شد.

از سوی دیگر اخیرا یکی از مدیران این مجموعه در یک برنامه زنده تلویزیونی با اعلام اینکه مشترکان خانگی به طور متوسط ماهانه 50 تا 60 متر مکعب گاز برای پخت و پز و گرمایش استفاده می کنند، گفته است: همچنین در فصول سرد سال اگر یک بخاری 12 ساعت با شعله متوسط روشن باشد، ماهانه 100 متر مکعب گاز هم در این بخش مصرف می شود.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه مصرف ماهانه بین 250 تا 300 متر مکعب گاز حدود 11 هزار تومان بار مالی به همراه دارد، اظهار کرد: با توجه به نوع اقلیم و میزان مصرف گاز این مبلغ قابل افزایش خواهد بود.

صدور قبوش قرمز گاز آغاز شد

همزمان با ورود به دومین ماه از اجرای قانون هدفمندی یارانه ها نسل جدید قبوش رنگی گاز هم به دست مشترکان خانگی رسیده است به طوری که قبض های رنگ سبز (مطابق با الگوی مصرف)، زرد (مرحله هشدار) و قرمز (بالاتر از الگوهای تعیین شده) برای مشترکان خانگی صادر شده است.

مطابق با جداول تعریف شده مشترکان گاز خانگی که مصرف آنها مطابق با پله اول و دوم باشد قبوض سبز دریافت می کنند و مشترکانی که مصرف گاز آنها در پله های سه، چهار و پنج باشد، قبوض زرد دریافت خواهند کرد.

همچنین آن دسته از مشترکانی که مصرف گاز طبیعی آنها در ردیف پله های ششم تا دوازدهم قرار می گیرد قبوض قرمز دریافت خواهند کرد که میزان بار مالی قبوض گاز این دسته از مصرف کنندگان افزایش قابل توجه ای نسبت به گذشته پیدا می کند.

با توجه به افزایش قابل توجه مصرف گاز طبیعی در بخش خانگی در هفته های گذشته پیش بینی می شود در دوره جدید مشترکان خانگی بیشتری قبض های قرمز را دریافت خواهند کرد.

شرکت ملی گاز قصد دارد از فروردین ماه سال آینده دوره صدور قبض های بخش خانگی را به 30 تا 31 روز کاهش دهد که قطعا صدور قبوض یک ماهه حجم و بار نقدینگی کمتری برای مشترکان خانگی به همراه دارد.

اما کوتاه شدن دوره صدور قبض های گاز هم منجر به افزایش 500 تا 700 تومانی هزینه صدور یک قبض گاز بخش خانگی خواهد شد که با توجه به صدور سالانه بیش از 100 میلیون قبض این هزینه قابل توجه به نظر می رسد...../تحلیل:عصرایران