اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

آسیب های دولت گذشته به بخش کشاورزی


در سال های آخر دولت سید محمد خاتمی، ایران در تولید برخی از محصولات کشاورزی به ویژه اقلام استراتژیکی چون گندم به خود کفایی رسیده بود و حتی جشن باشکوهی به مناسبت خودکفایی در تولید گندم در کشور برگزار شد.

تابناک: در سال های آخر دولت سید محمد خاتمی، ایران در تولید برخی از محصولات کشاورزی به ویژه اقلام استراتژیکی چون گندم به خود کفایی رسیده بود و حتی جشن باشکوهی به مناسبت خودکفایی در تولید گندم در کشور برگزار شد.

سال های بعد به دلایل مختلف از جمله سوء مدیریت ها و همچنین تغییرات اقلیمی و خشکسالی های پیاپی، آسیب های جدی از این بابت متحمل شدیم.

بخش هایی از این موضوع را مشاور عالی وزیر جهاد کشاورزی که امروز به مناسبت برگزاری گردهمایی برنامه‌ریزی تحقیقات و تولید بذر پرورشی به البرز سفر کرده بود، فاش کرد.

محمدحسین شریعتمدار در بخشی از مراسم فوق که به عنوان سخنران پشت تریبون رفته بود، به قول وزیر جهاد به رئیس جمهوری اشاره کرد وگفت: با آمدن دولت آقای روحانی، وزارت جهاد کشاورزی به‌ویژه شخص وزیر به رئیس‌جمهور قول داده‌ است تا در مدت معینی تولیدات محصولات غذایی در کشور رشد داشته و به مرز خودکفایی نزدیک شویم.

بیان این مطلب از سوی مشاور عالی وزیر نشان می دهد که ما در بسیاری از محصولات غذایی خود کفا نیستیم.

شریعتمدار خود این موضوع را تشریح کرده و می گوید: در حال حاضر در بخش تولید محصولات کشاورزی 55 درصد نیاز کشور در داخل تأمین می‌شود، اما به رئیس جمهوری و دولت قول داده‌ایم تا این میزان را به مرز 80 درصد برسانیم.

وی در ادامه سخنان خود برخی از آسیب های بخش کشاورزی در دولت های نهم و دهم را تشریح کرد و گفت: در 8 سال پیش در بخش تولید حبوبات ایران جزو کشورهای صادرکننده بود، اما امسال نیاز به واردات 200 تن حبوبات داریم. این امر نشان می‌دهد که اشکالات و موانعی در کار بوده که دولت و جهاد کشاورزی به دنبال رفع این اشکالات است.

شریعتمدار گفت: همچنین در بخش تولید گندم نیز همین شرایط را داریم. در سال‌های 75 تا 85، پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای در تولید گندم داشتیم، اما از سال 85 به بعد با یک رکود چشمگیر مواجه شدیم که باید مرتفع شود.در حال حاضر یکی از مشکلات و موانع اصلی در بخش کشاورزی، مشکلات مربوط به خشکسالی و کمبود آب است که باید با برنامه‌ریزی صحیح اصلاح شیوه‌های آبیاری و بهره‌برداری صحیح از منابع آب موجود به بهترین شکل در بخش کشاورزی استفاده کنیم.

مشاور عالی وزیر البته تغییرات اقلیمی و خشکسالی را در ایجاد چنین وضعیتی موثر دانسته است.


ویدیو مرتبط :
برنامه دولت برای ایجاداشتغال درلرستان در حوزه کشاورزی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

دیروز در هیأت دولت چه گذشته است؟



عصرایران - مهرداد بذرپاش، از ساعت 12 ظهر روز گذشته تا عصر همان روز، در شش جلسه هیات دولت شرکت کرد و این در حالی بود که نمی دانست پایان آن روز ، پایان حضورش در کابینه دهم نیز خواهد بود:

 

1- هنوز جلسه هیات دولت تمام نشده بود که خبرگزاری رسمی دولت- ایرنا- اعلام کرد که مهرداد بذرپاش برکنار شد.

2- صبح امروز، اسفندیار رحیم مشایی در جمع خبرنگاران، اظهار داشت که بذرپاش برکنار نشده، بلکه استعفا کرده است. مشایی همچنین اظهار داشت: بذرپاش از دو سال پیش به دنبال برکناری از ریاست سازمان ملی جوانان بوده است.

3- در همین حال ،‌فرحناز ترکستانی که طی حکمی از سوی احمدی نژاد به سمت ریاست سازمان ملی جوانان منصوب شده، در گفت و گو با فارس اظهار داشت که حکم رییس جمهور را نمی پذیرد.

از جمع سه گزاره فوق می توان به یک نتیجه گیری منطقی رسید و آن اینکه برکناری بذرپاش، تصمیمی خلق الساعه بوده است چه آنکه ابتدا ضد و نقیض گویی ها و ناهماهنگی ها در این ماجرا کاملا عیان است:

الف: بذرپاش طبق معمول به جلسات هیات دولت می رود و هنوز جلسه تمام نشده، ایرنای تحت ریاست جوانفکر و نزدیک به مشایی، خبر از عزل او می دهد.

ب: برخلاف خبرگزاری رسمی دولت، مشایی برکناری را تکذیب می کند و سخن از کناره گیری به میان می آورد.

نکته جالب توجه آنکه مشایی در سخنان خود می گوید که بذرپاش از دو سال پیش درصدد کناره گیری از ریاست سازمان ملی جوانان بوده است.

این در حالی است که اساسا دو سال پیش بذرپاش، سمتی در سازمان ملی جوانان نداشت و مدیرعامل شرکت سایپا بود!

او از ابتدای دولتی رییس سازمان جوانان شد که یک سال و چهار ماه از عمر آن می گذرد و بذرپاش هم نمی توانسته قبل از آنکه رییس جایی شود، برای استعفاء از آن تلاش کند!

ج: گذشته از این، صدور حکم ریاست برای خانم ترکستانی و عدم پذیرش حکم از سوی وی حکایت از آن دارد که رایزنی و هماهنگی های لازم نیز به دلیل همان شتابزدگی در برکناری بذرپاش صورت نگرفته است والا قاعدتاً ابتدا با گزینه ریاست مذاکره می شود و پس از جلب نظر موافق او حکم رسمی صادر می گردد.

جالب اینجاست که عصر دیروز، برای بذرپاش نیز حکم مشاورت اجتماعی رییس جمهور صادر شد که او نیز بدون دریافت حکم، از ریاست جمهوری بیرون رفت.

همه این قرائن و شواهد حاکی از آن است که روز گذشته هیات دولت، جلسه پرخبری داشته که چیز زیادی از آن به رسانه ها درز نکرده جز یک خبر کوتاه که "بذرپاش برکنار شد.".../عصرایران