اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

آزار جنسی کودک 6 ساله در بهزیستی



اخبار ,اخبار حوادث ,كودك آزاری

 

اخبار حوادث - آزار جنسی کودک 6 ساله در بهزیستی

به نظر می‌رسد دادستانی كرمان باید پس از گزارش دایره حقوقی اداره كل بهزیستی این استان مبنی بر كودك آزاری، درباره وضعیت كودكی شش ساله هر چه سریع‌تر وارد عمل شود.

بر اساس گزارش دایره حقوقی اداره كل بهزیستی استان كرمان آنچه در شش سال گذشته برای دختری به نام «دنیا» روی داده است باید در محاكم قضایی پیگیری شود تا حق كودك بی‌پناه و مظلوم ستانده شود.«دنیا» كه از سال 1386 تحت سرپرستی بهزیستی كرمان قرار داشته به شدت مورد آزار جنسی و انواعی از آزار و اذیت جسمانی قرار گرفته است.

با این حال هنوز مدیركل بهزیستی استان كرمان موضوع را به مراجع قضایی اعلام نكرده است. ماجرای حوادثی كه برای «دنیا»‌روی داده است وقتی برجسته شد كه سال گذشته مددكاران و مسوولان مركز «آشیانه علی» خواستار بررسی وضعیت این دختربچه شدند. آنچه تاكنون از وضعیت این دختر به ذهن می‌رسد این است كه برخلاف قواعد و دستورالعمل‌های لازم «دنیا» با وجود شرایط نامساعدی كه داشته؛ به خانواده‌یی نیز سپرده شده كه بخشی از آزارها در این دوره بر او وارد شده است. «دنیا» كه اینك شش سال دارد قادر به تكلم نیست و هیچ كدام از مراكز نگهداری‌كننده از او مسوولیت آنچه بر كودك گذشته را نپذیرفته‌اند.

دنیا چگونه سر از بهزیستی درآورد
ماجرا از آنجا شروع می‌شود كه درمهرماه سال 86، ماموران كلانتری یازده كرمان كودكی بی‌سرپرست رامشاهده كردند و پس از طی مراحل قانونی وی را تحویل شیرخوارگاه مادر این شهر دادند.

مدارك همراه كودك نشان می‌داد كه نام وی «دنیا» و فرزند مهران متولد نوزدهم مهرماه 1386 است. زندگی «دنیا» در شیرخوارگاه بهزیستی كرمان آغاز شد و كودك تحت سرپرستی مسوولان بهزیستی رشد و پرورش یافت. اما زندگی‌اش ادامه خوبی نداشت. دراین مدت به علت آنچه بنابرگزارش خودمددكاران بهزیستی «فقر فرهنگی و محیطی!» عنوان شده دنیای قصه ما، دچار مشكلات ذهنی (كند ذهنی منجر به معلولیت) شد. مسوولان شیرخوارگاه با اینكه متوجه این موضوع شده بودند، دنیا را پس از سه سال و یك ماه و شش روز، در تاریخ 23 آذر ماه 1389 تحویل مركز امام رضای بخش زنگی‌آباد كرمان دادند. در این مركز از كودكان بی‌سرپرست سالم نگهداری می‌شود اما دنیا مشكل ذهنی پیدا كرده بود و نباید به آنجا می‌رفت!برخلاف گزارش روانشناسان و مددكاران كه اعلام می‌كرد كودك دچار معلولیت است. دنیا درمركز «امام رضا»ی كرمان پذیرش شد.

مركز امام رضا، بدون توجه به این موارد، دنیا را به مدت یازده ماه و چهار روز نگهداری كرد و سپس در تاریخ چهارم آذر 1390، وی را تحویل مركز نگهداری از كودكان معلول ذهنی شهید فیاض‌بخش دادند. اما دنیا فقط سه روز در مركز فیاض بخش زندگی كرد. پس از معاینه پزشك مركز و مددكاران (خانم دكتر ی خانم م و خانم س) در تاریخ هشتم آبان ماه سال 1390، «دنیا» فاقد صلاحیت نگهداری در مركز فیاض‌بخش شناخته شده و در تاریخ نهم آبان 1390 مجددا تحویل مددكار مركز امام رضای زنگی‌آباد ‌شد.

چرا دنیا به شبه خانواده سپرده شد
این مركز بدون اجازه مراجع قضایی، سرپرستی موقت این كودك را به یك شبه خانواده سپردند كه آن خانواده هم پس از مدتی این كودك را به مركز امام رضا بر‌گرداند و نهایتا پس از گذشت 16ماه «دنیا» در فروردین ماه 1392تحویل مركز آشیانه علی كرمان شد.

اینجاست كه باپیگیری دقیق مسوولان ومددكاران این مركز پرده از رازهای هولناكی برداشته شد و ماجراهای شوم آمده برسر دنیا آشكار شد. نخستین جرقه‌های پیگیری این ماجرا زمانی مشخص ‌شد كه درهنگام تحویل دنیا به «آشیانه علی»، با توجه به مشكلات روحی و روانی دنیا وآثارشكنجه و ضرب و جرح و عدم توانایی كودك درتكلم (با وجود داشتن شش سال سن) مددكاران خواستار صورتجلسه روز تحویل شدند و مددكار مركز فیاض بخش به صورت مكتوب اظهار داشت كه هنگام تحویل دنیا به مركزفیاض بخش، وی ازناحیه سر، گردن، بدن وپا دچار زخم‌هایی كه از گذشته ایجاد شده بوده است، مددكار مربوطه به دلیل اینكه تقصیر به گردن مركز «فیاض بخش» نیفتد به صورت مكتوب و با ذكر شماره تلفن خود حاضر به شهادت در این مورد شد.

مركز «آشیانه علی» با توجه به وضعیت دنیا در تاریخ 21 مهر 1391، وی را به مركز مشاوره ارجاع داد و پزشك مركز مشاوره دكتر بنی‌اسدی پس از معاینه اظهار داشت كه رفتارهای كودك ناشی از فقر محیطی و عدم توجه به پرورش كودك دركودكی بوده است. دكتر بنی‌اسدی همچنین گفته است كه كودك مورد آزارجنسی قرار گرفته و همچنین ایجاد شكنجه، ضرب و جرح وكودك‌آزاری را درباره دنیا تایید كرده است.

چرا گزارش آشیانه علی بررسی شد
گزارش این واقعه سریعا توسط موسسه «آشیانه علی» به ستاد بهزیستی كرمان اعلام شد و بهزیستی كرمان (واحد شبه خانواده) قول پیگیری موضوع را به مركز «آشیانه علی» داد. درهمین زمان «دنیا» برای پیگیری درمان به بیمارستان سیدالشهدا وسپس بیمارستان روانی شهید بهشتی فرستاده شد و داروهایی جهت بهبود وضعیت وی تجویز شد.

 

در تاریخ نهم شهریور همان سال، كودك به علت عفونت ریه مجددا معاینه شده و دارو تجویزشد و در همان تاریخ به علت شب‌‌ادراری‌های مكرر، مورد ویزیت روانپزشك قرارگرفت.

 

كار به جایی رسید كه هیچ یك از مراكزی كه دنیا در آنجا نگه داشته می‌شد مسوولیت این اتفاقاتی كه افتاده را قبول نكرد. در تاریخ بیست و پنجم ماه شهریور 1392 جلسه‌یی باحضور كارشناس مسوول شبه‌خانواده بهزیستی، مددكاران مركز فیاض بخش و مسوولان مركز امام رضا و نماینده آشیانه علی در دفتر حراست بهزیستی كرمان تشكیل ‌شد و موضوع دنیا مورد بحث گذاشته می‌شد اما باز هم هیچ یك از مراكز مسوولیت را به گردن نگرفتند و دایره حقوقی بهزیستی مامور پیگیری موضوع شد.

گزارش دایره حقوقی چه می‌گوید
دایره حقوقی بهزیستی با توجه به مدارك موجود و ارجاع دنیا به پزشك قانونی و تحقیق از مراكز مختلف، گزارش مكتوب خود را در تاریخ 28 مهر سال جاری به مدیركل بهزیستی كرمان اعلام داشته و اظهار داشت كه كودك مورد ضرب و جرح و شكنجه و كودك‌آزاری و آزار جنسی قرار گرفته و با توجه به مشاهده آثار سوختگی روی بدن دنیا پزشكی قانونی برای وی دیه تعیین كرده است.

دایره حقوقی سازمان بهزیستی در پایان گزارش خود اظهار داشت «از آنجایی كه جرم از جرایم مشهود است و نظر پزشكی قانونی احراز شده و هر سه مركز اظهار بی‌اطلاعی كرده و مسوولیت را نپذیرفتند؛ غمض عین خلاف قانون و این موضوع باید در محاكم قضایی پیگیری شود تا حق «دنیا»ی بی‌پناه و مظلوم ستانده شود.»

امروز پس از گذشت بیش از سه ماه از آخرین گزارش به بهزیستی استان كرمان هنوز كسی پیگیر كار دنیای مظلوم نیست و هم‌اكنون سوالاتی مطرح می‌شود كه مسوولان سازمان بهزیستی كشور، استاندار كرمان، مدیركل بهزیستی استان كرمان بایدپاسخگو باشند.

درس عبرتی از گذشته گرفته نشد
این نخستین‌بار نیست كه كودكان در مراكز نگهداری سازمان بهزیستی مورد كودك‌آزاری قرار می‌گیرند. این ماجرا در كرمان در حالی روی داده است كه پیش‌تر نیز یكی از مادریاران سازمان بهزیستی به دلیل تنبیه خارج از عرف بچه‌های تحت سرپرستی این سازمان محاكمه شد. او پشت دست كودكان تحت نظر خود را داغ كرده بود. در تابستان سال 87 نیز سه كودك چهار تا هفت ساله در شیرخوارگاه بهزیستی زنجان با قاشق داغ شده بودند.

 

هرچند مسوولان بهزیستی در آغاز منكر این اقدام شدند اما بررسی‌های پزشكی قانونی نشان داد كه حداقل سوختگی یكی از كودكان نمی‌توانسته كار خود كودك باشد چرا كه پشت گردن محمد مهدی هفت ساله سوزانده شده بود.

در شیرخوارگاه بهزیستی زنجان 11 كودك از شیرخوارگی تا سنین بالاتر حضور داشتند كه قربانیان كودك آزاری، مریم چهار ساله، زهرا پنج ساله و محمد‌مهدی هفت ساله نیز در میان آنها بودند. عوامل این اقدام تحت پیگیرد قانونی قرار گرفته و تحویل مراجع قضایی شدند و حسن خادم‌الحسینی، رییس وقت دفتر بازرسی بهزیستی كشور این شخص را زنی اعلام كرد كه مستخدم مركز شیرخوارگاه بهزیستی زنجان بوده است. به گفته او «مربی این مركز و سرپرست آن نیز تا رسیدگی كامل به پرونده، از كار بركنار شدند و وضعیت آنها به حال تعلیق درآمد.»

اخبار حوادث - اعتماد

 


ویدیو مرتبط :
کودک آزاری، آزار جنسی سو استفاده جنسی از کودکان

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آزار جنسی دختر 9 ساله جلوی چشم همسر در مشهد!



 

روزنامه خراسان نوشت: دخترک لاغر‌اندام که چشمان معصومش در باتلاق کبود بدبختی گرفتار شده بود در دایره اجتماعی کلانتری شهید نواب صفوی مشهد افزود: ۱۰ روز قبل پدرم مرا همراه خود به خانه یکی از دوستانش که از او مواد مخدر می‌خرید برد و گفت: دخترم این جا منتظر باش و با بچه‌های عمو بازی کن، زود برمی‌گردم. من که قول داده بودم دختر خوبی باشم صورتش را بوسیدم و گفتم فقط زودتر بیا تا به خانه برگردیم.

 

او را عمو صدا می زدم و فکر می‌کردم چون به من و پدرم کریستال می دهد، آدم خوبی است، اما از روزی که توی خانه اش زندانی شدم و او با حرکات و رفتار زشت خود آزارم می داد، فهمیدم آدم کثیف و بی رحمی است.من ۱۰ شبانه روز در خانه دوست پدرم ناله کردم و اشک ریختم تا این که بالاخره موفق شدم از آن جا فرار کنم و خودم را نجات دهم.

دختربچه ۹ ساله که پدرش او را در قبال خرید مقداری موادمخدر به یکی از دوستان قاچاقچی خود فروخته است در بیان داستان بغرنج زندگی اش گفت: پدرم به موادمخدر اعتیاد دارد و مادرم نیز ۲ سال قبل به خاطر قاچاق تریاک دستگیر شد و به زندان افتاد. من نتوانستم مثل دوستانم درس بخوانم و بعد از زندانی شدن مامان، زن غریبه‌‌ای که به خانه ما رفت و آمد داشت مرا به کریستال معتاد کرد.

الان یک شبانه روز است که «کریس» مصرف نکرده‌ام و انگار آتش به جانم افتاده! دخترک لاغر‌اندام که چشمان معصومش در باتلاق کبود بدبختی گرفتار شده بود در دایره اجتماعی کلانتری شهید نواب صفوی مشهد افزود: ۱۰ روز قبل پدرم مرا همراه خود به خانه یکی از دوستانش که از او مواد مخدر می‌خرید برد و گفت: دخترم این جا منتظر باش و با بچه‌های عمو بازی کن، زود برمی‌گردم. من که قول داده بودم دختر خوبی باشم صورتش را بوسیدم و گفتم فقط زودتر بیا تا به خانه برگردیم.

آن روز بابا با عجله رفت اما دیگر از او خبری نشد و دوست پدرم در این چند روز جلوی چشم همسرش مرا آزار و اذیت کرد و تازه می‌خواست مرا در اختیار مشتریان موادمخدر که به خانه او رفت و آمد داشتند قرار دهد.

فرشته ادامه داد: دیشب دلم خیلی گرفته بود و دعا می‌کردم راه فراری پیدا کنم.

ناگهان متوجه شدم در خانه باز مانده است. من خیلی سریع بیرون آمدم و پا به فرار گذاشتم. هوا خیلی تاریک بود و می‌ترسیدم جایی بروم. برای همین هم جلوی یک مغازه شیرینی‌فروشی نشستم و از ترس و وحشت گریه می‌کردم که ماشین پلیس را دیدم و از ماموران کمک خواستم.

این دختر کوچک در پایان با چشمان گریان گفت: از تمام باباها و مامان‌ها خواهش می‌کنم مراقب باشند تا معتاد نشوند و بچه‌های خود را دوست داشته باشند. درخور یادآوری است با پی‌گیری‌های کارشناس اجتماعی کلانتری شهید نواب صفوی مشهد و به دستور مقام قضایی، دخترک ۹ ساله به سازمان بهزیستی تحویل داده شده است و تحقیقات پلیس برای دستگیری متهمان پرونده ادامه دارد.... / روزنامه خراسان