اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

آزادی زن ایرانی زندانی در آمریکا با میانجیگری پادشاه عمان



اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

آزادی زن ایرانی زندانی در آمریکا با میانجیگری پادشاه عمان

یک مقام مسئول در وزارت امور خارجه آمریکا هم گفت: می توانم بگویم که از نظر وزارت امور خارجه آمریکا خانم قلی خان ، دوره حبس خود را گذراند و آمریکا را ترک کرد.

دولت عمان اعلام کرد با میانجیگری میان تهران و واشنگتن، زمینه آزادی شهرزاد میرقلی خان زن ایرانی زندانی در آمریکا، آزاد و وارد خاک عمان شد.

به گزارش عصر ایران به نقل از خبرگزاری رسمی عمان، سخنگوی وزارت امور خارجه عمان از دولت آمریکا برای آزادی شهروند ایرانی به دلایل انسان دوستانه و پاسخگویی به تلاش های مسقط در این زمینه، تشکر کرد.

این سخنگو ابراز امیدواری کرد این اقدام انسان دوستانه به سود منافع دو کشور و تحقق ثبات در منطقه باشد.

شهرزاد میرقلی خان پس از آزادی از زندان در آمریکا، به عمان رفت و در فرودگاه مسقط مورد استقبال اعضای خانواده اش، مقاماتی از دولت عمان و سفارت ایران قرار گرفت.

میرقلی خان پس از ورود به فرودگاه مسقط از تلاش های سلطان قابوس پادشاه عمان و مقامات ایرانی برای آزادی اش تشکر کرد و گفت:  بعد از آزادی و دیدار با خانواده ام، احساس خوشبختی زیادی دارم . قصد دارم زندگی جدیدی را آغاز کنم.

حسین نوش آبادی سفیر ایران در عمان که در استقبال از شهروند ایرانی حضور داشت گفت ما همیشه با عمان در مسائل انسان دوستانه و حقوق بشر همکاری می کنیم.

خبرگزاری عمان هیچ توضیحی درباره دلایل و مدت حبس و حتی شرایط آزادی وی اعلام نکرده است اما خبرگزاری فرانسه به نقل از یک مقام آمریکا که خواست نامش اعلام نشود نوشت: برای این شهروند ایرانی حکم زندان 5 ساله صادر شده بود و او متهم به تلاش برای صادرات تجهیزات نظامی به ایران است. از جمله این تجهیزت حدود سه هزار دوربین دید در شب بود.

یک مقام مسئول در وزارت امور خارجه آمریکا هم گفت: می توانم بگویم که از نظر وزارت امور خارجه آمریکا خانم قلی خان ، دوره حبس خود را گذراند و آمریکا را ترک کرد.

خبرگزاری فرانسه نوشت: خانم قلی خان پس از اقدامات مشترک دستگاه مهاجرت و وزارت دفاع آمریکا دستگیر و به 63 ماه حبس محکوم شده بود.

سلطان قابوس پادشاه عمان در پاییز 2011  و 2010 با میانجیگیری میان تهران و واشنگتن، زمینه آزادی سه تبعه آمریکایی محبوس در ایران به اتهام جاسوسی و ورود غیرمجاز را فراهم کرده بود./عصرایران

 


ویدیو مرتبط :
بحران یمن با میانجیگری عمان

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آزادی دانشمند ایرانی بازداشتی در آمریکا با میانجیگری عمان (+تصاویر)



آزادی دانشمند ایرانی بازداشتی در آمریکا با میانجیگری عمان (+عکس)

در این بیانیه آمده است: تلاش های انسان دوستانه سلطان نشین عمان با موفقیت همراه شد و به همین دلیل تقدیر و تشکر خود را از دولت آمریکا به دلیل پاسخگویی به این تلاش اعلام می کنیم و به پرفسور ایرانی خوش آمد می گوییم.

رسانه های عمان اعلام کردند یک دانشمند ایرانی که در آمریکا تحت بازداشت خانگی به سر می برد با میانجیگری دولت عمان ، آزاد و توانست آمریکا را ترک کند.

به گزارش عصر ایران، این دانشمند ایرانی به نام مجتبی عطارودی عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی شریف است و به اتهام خرید تجهیزات آزمایشی تحت تحریم در آمریکا، دستگیر شده بود.

او پس از آزادی در آمریکا، امروز جمعه وارد فرودگاه بین المللی مسقط پایتخت عمان شد و مورد استقبال تعدادی از مقامات این کشور و سفارت ایران قرار گرفت.

عمان دارای روابط بسیار نزدیک با آمریکا و ایران است و در چند سال اخیر توانسته است با میانجیگری میان دو طرف، زمینه آزادی شماری از شهروندان بازداشتی ایرانی و آمریکایی را فراهم کند.

وزارت خارجه عمان هم در بیانیه ای اعلام کرد: براساس دستورات سلطان قابوس، پادشاه عمان و در پاسخ به تمایل ایران برای بازگرداندن مجتبی عطارودی پرفسور ایرانی بازداشت شده در آمریکا؛ مقامات مسؤول در عمان برای سرعت بخشیدن به اقدامات مربوط به پایان بخشیدن به این پرونده و بازگشت وی به کشورش با طرف آمریکایی هماهنگ کردند.

در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: تلاش های انسان دوستانه سلطان نشین عمان با موفقیت همراه شد و به همین دلیل تقدیر و تشکر خود را از دولت آمریکا به دلیل پاسخگویی به این تلاش ها اعلام می کنیم و به پرفسور ایرانی خوش آمد می گوییم و برای او قبل از بازگشت به ایران، تسهیلات پزشکی و درمانی فراهم می شود.

قبل از شبکه  انگلیسی زبان صداوسیما (پرس تی وی) گفته بود که عطارودی 54 ساله به هنگام ورود به فرودگاه لس آنجلس در روز هفتم  دسامبر 2011 ، دستگیر شد.

تهران در سپتامبر 2010 و 2011 سه شهروند آمریکایی بازداشت شده به جرم جاسوسی و ورود غیرمجاز به ایران را نیز با میانجیگری عمان ، آزاد کرد.

عمان در میان 6 کشور جنوب خلیج فارس دارای بهترین روابط با ایران است. هم اکنون عمان حافظ منافع ایران در لندن است.

ورود " مجتبی عطارودی" به فرودگاه مسقط از آمریکا با استقبال مقامات ایران و عمان

 

مجتبی عطارودی,آزادی مجتبی عطارودی, مجتبی عطارودی عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی شریف

 

مجتبی عطارودی,آزادی مجتبی عطارودی, مجتبی عطارودی عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی شریف

 

مجتبی عطارودی,آزادی مجتبی عطارودی, مجتبی عطارودی عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی شریف

 

مجتبی عطارودی,آزادی مجتبی عطارودی, مجتبی عطارودی عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی شریف

عصرایران