اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

آزادسازی نرخ سود سپرده ها تصویب شد



 

 

نرخ‌ سود‌ سپرده , سود سپرده

 

عضو شورای پول و اعتبار از آزادسازی نرخ سود سپرده های بانکی بر اساس مصوبه دیروز شورای پول و اعتبار خبر داد و گفت: بانک ها ملزم هستند نرخ سود را خودشان محاسبه نمایند.

هادی قوامی در گفتگو با مهر از برگزاری جلسه دیشب شورای پول و اعتبار در بانک مرکزی خبر داد و گفت: شورای پول و اعتبار دیروز بر اساس مصوبه خود، بر اجرای دقیق بسته سیاستی ـ نظارتی جدید این بانک توسط نظام بانکی کشور تأکید کرد.

عضو شورای پول و اعتبار، اظهار داشت: بر اساس مصوبه شورا بانک ها ملزم هستند که بسته بانک مرکزی را بند به بند اجرایی نمایند به عبارت دیگر شورا بر اجرای دقیق نرخ سود تسهیلات، سپرده ها و اوراق مشارکت که در آن اعلام شده است تأکید کرد.

وی گفت: شورای پول و اعتبار در نظر دارد با تأکید بر بسته سیاستی ـ نظارتی بر اساس مصوبه دیروز، یک فضای رقابتی در نظام بانکی کشور ایجاد شود.

قوامی خاطرنشان کرد: بر اساس مصوبه دیروز بانک ها ملزم هستند نرخ سود سپرده های خود را خود بر اساس هزینه ها، شاخص ها و وضعیت مالی خود محاسبه کنند.

عضو شورای پول و اعتبار با اشاره مصوبه مشترک شورای عالی هماهنگی بانک ها و کانون بانک های خصوصی، گفت: شورای پول و اعتبار بر این مصوبه تأکید ندارد و بسته بانک مرکزی را مورد تأکید قرار می دهد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در جلسه دیروز بانک مرکزی گزارشی از وضعیت ارزی و تک نرخی کردن ارز ارائه شد؛ در عین حال بر حمایت همه جانبه از ارز تک نرخی نیز تاکید شد.

قوامی ادامه داد: شورای پول و اعتبار و بانک مرکزی در نظر دارند سیاست تک نرخی کردن ارز را به نحوی هدایت کنند که در نهایت این نرخ بر بازار حاکم شود.... /  خبرگزارى مهر


ویدیو مرتبط :
تعیین نرخ سود سپرده ها

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آزادسازی ۳ میلیارد دلار خارج از توافق ژنو / نرخ سود بلند مدت سپرده‌های بانکی مشخص شد



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

 

اخبار اقتصادی - قائم مقام بانک مرکزی اعلام کرد :
آزادسازی ۳میلیارددلار دیگر از پول‌های‌مسدود ایران

قائم مقام بانک مرکزی از واریز قسط چهارم و پنجم پول‌های بلوکه شده ایران،آزاد‌سازی ۲،۵ میلیارد دلار از توافق ۴ میلیارد دلاری ژنو تا کنون و ۳ میلیارد از دیگر منابع بلوکه شده خبر داد و نرخ سود جدید سپرده‌های بانکی را ۱۰ تا ۲۲ درصد اعلام کرد.

قائم مقام بانک مرکزی از واریز قسط چهارم و پنجم پول‌های بلوکه شده ایران،آزاد‌سازی ۲،۵ میلیارد دلار از توافق ۴ میلیارد دلاری ژنو تا کنون و ۳ میلیارد از دیگر منابع بلوکه شده خبر داد و نرخ سود جدید سپرده‌های بانکی را ۱۰ تا ۲۲ درصد اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس، اکبر کمیجانی در نشست خبری امروز شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی با اشاره به کاهش نرخ تورم گفت:‌ همواره یکی از اولویت‌های اصلی بانک مرکزی کنترل نرخ تورم است و همین دلیل موجب کاهش نرخ تورم(تورم نقطه به نقطه) از 45.1 درصد در خردادماه 92 به 19.7 درصد در پایان اسفند 92 شد و تلاش می‌کنیم این روند ادامه یابد.

قائم مقام بانک مرکزی با بیان اینکه بانک مرکزی تنها به دنبال کنترل تورم نیست، گفت: حمایت از تولید و بخش‌های مختلف اقتصادی برای خروج از رکود طی یک و نیم سال گذشته در دستور کار قرار دارد که نمونه آن افزایش مانده تسهیلات اعطایی بانک‌ها به 235 هزار میلیارد تومان در پایان سال گذشته است.

وی تصریح کرد: ساماندهی بازار پول و جلوگیری از فعالیت مؤسسات اعتباری غیرمجاز از دیگر اقدامات و اولویت‌های بانک مرکزی است و امیدواریم با هشدارهایی که در هفته‌های اخیر داده شده انتظام مناسبی در بازار پول حاکم شود.

قائم مقام بانک مرکزی با اشاره به توافقات اخیر بانک‌ها برای ساماندهی بازار پول گفت: شورای هماهنگی بانک‌های دولتی و کانون بانک‌های خصوصی خودشان پیشنهاداتی را مطرح کردند تا انضباط به بازار پول برگردد و براساس صحبت‌های رئیس شورای هماهنگی بانک‌ها این تفاهم حاصل شده و به زودی بخش‌نامه آن توسط بانک مرکزی ابلاغ می‌شود.

وی با اشاره به جزئیات این تفاهم گفت: حداقل نرخ سود سپرده 10 درصد و حداکثر آن 22 درصد تعیین می‌شود.

وی تأکید کرد: نرخ سود سپرده یکساله و بیشتر حداکثر 22 درصد خواهد بود.

قائم مقام بانک مرکزی تصریح کرد:‌ امیدواریم مؤسسات و بانک‌ها مطابق با دستورالعمل تدوین شده و تفاهم به وجود آمده نرخ‌ها را اعمال کنند که در صورت عدم اجرای آن با بانک متخلف برخورد خواهد شد.

کمیجانی در خصوص واریز اقساط پول‌های بلوکه شده گفت: تاکنون سه قسط آن به طور کامل به حساب ایران واریز شده و قسط چهارم و پنجم آزاد شده است،با احتساب آن 5 قسط از 8 قسط موجود آزاد شده که بالغ بر 2 میلیارد و 550 میلیون دلار است.

به گفته وی علاوه بر پول‌های آزاد شده 3 میلیارد دلار دیگر هم که از مسیرهای دیگری مسدود شده بود آزاد شده و در اختیار کشور قرار گرفته است؛ تاکنون 230 میلیون دلار ال‌سی گشایش شده است.

کمیجانی در خصوص دلایل افزایش نرخ ارز گفت: موانعی بر سر راه انتقال پول‌ حاصل از صادرات غیر نفتی ایجاد شده بود که تا رفع این موانع در حال حاضر عرضه ارز افزایش می‌یابد و به همین واسطه تأمین ارز مواد اولیه کارخانجات و خودرو از گروه کالایی 10 به 9 انتقال یافت.

قائم مقام بانک مرکزی تصریح کرد:‌افزایش قیمت طلای جهانی و تحولات منطقه به ویژه اکراین به نوعی بر بازار ارز تأثیر گذاشت اما این شرایط موقتی بوده و ثبات باز خواهد گشت.

وی تأکید کرد: اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها به نوعی بر افزایش قیمت دامن زد اما در مجموع باید گفت دسترسی به ارز و عرضه آن افزایش یافته و خواهد یافت و در روزهای آینده شاهد ثبات در بازار ارز خواهیم بود.

کمیجانی یکی از دلایل ایجاد رکود و تورم در اقتصاد کشور را سیاست‌های پولی و مالی عنوان کرد و گفت: علاوه بر این تحریم‌ها در این شرایط تأثیرگذار بود زیرا تولید کشور به تأمین مواد اولیه از خارج وابسته بود و با ایجاد موانع بر سر این راه تولید دچار رکود شد.

اخبار اقتصادی - فارس