اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

آرایش سیاسی در‌ آستانه انتخابات مجلس


در تقویم سیاسی سال 94، آذرماه آغاز روند اجرایی دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی است.

خبرآنلاین: در تقویم سیاسی سال 94، آذرماه آغاز روند اجرایی دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی است.

کمتر از چهار روز دیگر ثبت نام داوطلبان انتخابات مجلس آغاز خواهد شد و با نام‌نویسی فعالان سیاسی، جریانات سیاسی علنی‌تر در این کارزا به رقابت با یکدیگر خواهند پرداخت.

اصلاح‌طلبان؛ متحد اما نگران

ثبت‌نام از نامزدهای دهمین دوره انتخابات مجلس شوراس اسلامی در شنبه آینده (28 آذر) در حالی آغاز خواهد شد که جریان اصلاحات از تمامی افرادی که توان و شایستگی لازم برای حضور در بهارستان را در خود می‌بینند دعوت کرده تا در این انتخابات ثبت‌نام کنند.

این دعوت فراگیر از سوی شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان به این امید صورت گرفته که در صورت رد صلاحیت چهره های شناخته شده، همچنان امکان ارائه لیست با حضور دیگر چهره های نزدیک به این جریان وجود داشته باشد. این جریان سیاسی که خود را در پیروزی حجت الاسلام روحانی در انتخابات سال 92 سهیم می داند، درصدد است با همان شیوه و تاکتیک در انتخابات مجلس حاضر شود.

از همین رو، بزرگان جریان مذکور شورای عالی سیاست‌گذاری انتخاباتی اصلاح‌طلبان را تشکیل دادند که متشکل از دبیران کل احزاب عضو شورای هماهنگی جبهه اصلاحات به همراه دبیران کل چهار حزب اتحاد ملت، مجمع ایثارگران انقلاب اسلامی، اعتدال و توسعه و ندای ایرانیان به ریاست محمدرضا عارف است. از جمله تصمیمات این شورا می توان به این موضوع اشاره کرد که از تهران هیچ دخالتی در سایر حوزه‌های انتخابیه نخواهد شد و فعالان سیاسی اصلاح‌طلب آن مناطق، شورایی همچون شورای سیاست‌گذاری تهران در استان خود تشکیل خواهند داد تا سیاست‌های اتخاذی را منطقه‌ای به اجرا گذاشته و آنان نیز با لیست واحد وارد عرصه انتخابات شوند.

این شورا، کمیته‌ای به نام رایزنی و تعامل به ریاست محسن رهامی ایجاد کرد تا از این طریق بتواند با اعضای شورای نگهبان و افراد موثر نظام در مورد رد صلاحیت احتمالی کاندیداهای این جریان رایزنی کنند. رهامی در این ارتباط به خبرآنلاین گفت که «با برخی از اعضای شورای نگهبان از جمله آیت‌الله یزدی و آیت‌الله مومن و برخی از اعضای حقوقدان شورای نگهبان دیدارهایی برگزار شده و دیدار با سایر اعضای حقوقدان این شورا نیز در دستور کار قرار دارد. در صورت فراهم بودن شرایط با آیت‌الله جنتی نیز دیدار می‌کنیم چرا که دیدار با مسئولان ارشد در برنامه کاری ما قرار دارد.»

او که از شرح جزئیات آنچه در این دیدارها عنوان شده، معذور بود، با تاکید بر اینکه کمیته رایزنی موظف است در قالب لابی‌گری، مسائل مرتبط با نامزدهای اصلاح‌طلب را پیگیری کند، اظهار کرد: کار کمیته رایزنی به گونه‌ای نیست که بتوان اقدامات آن را رسانه‌ای کرد.

اگرچه اصلاح طلبان امیدوارند که با این مدل، بتوانند لیستی واحد ارائه دهند اما بعید نیست که همچون برخی ادوار گذشته، لیست ​های چندگانه​ای از سوی آنها ارائه شود. چه آنکه حتی در آستانه انتخابات مجلس هفتم که لیست اصلی آنها با نام «ائتلاف برای ایران» ارائه شده بود نیز، شاهد لیست های موازی دیگری در این جریان بودیم.

جبهه اصولگرایی امیدوار به دود سفید


با وجود اینکه اصولگرایان مصائب این چنینی اصلاح‌طلبان را پیش‌رو ندارند، اما همچنان برای رسیدن به وحدت و ساختار مشترک تلاش می‌کنند. مسئله‌ای که محمد‌رضا باهنر نیز در نشست خبری خود در خبرآنلاین به آن اشاره و گله کرد. وی گفت که «داستان وحدت گرایی و وحدت بخشی و تلاش برای وحدت، در تمامی جریانات سیاسی مطرح است. چون چند حزب شناسنامه دار قوی نداریم، برای همین برای گرم کردن فضای انتخاباتی، باید چهار پنجم وقتمان را صرف «ایجاد وحدت» کنیم.»

تا پیش از این دوره از انتخابات مجلس، اصولگرایان از باب احترام و سنت شیخوخیت گرد بزرگان و پیشکسوتان این جریان همچون حبیب‌الله عسگراولادی و آیت‌الله مهدوی کنی جمع می‌شدند تا زیر نظر جامعتین و در قالب جبهه متحد اصولگرایان وارد عرصه انتخاباتی شوند. اما این دوره به علت برخی اختلاف‌ها که بیشتر در جریان انتخابات ریاست جمهوری سال 92 و میان هواداران چهار نامزد اصولگرای ریاست جمهوری نمود پیدا کرد، جمع کردن تمامی گروه‌های اصولگرا زیر یک چتر سخت‌تر شده است.

جامعه روحانیت مبارز که خطر چند دستگی میان جریان اصولگرا را جدی می‌دانست جمعی از بزرگان این جریان را دعوت کرد تا بر روی اصول مشترک اصولگرایی گرد هم آمده و مقدمات همگرایی فراهم شود. حجت الاسلام تقوی از سوی این تشکل مامور شد تا استان به استان و شهر به شهر در میان اصولگرایان حضور یافته و این اصول مشترک را تبیین کند.

گفتنی است جلسه دیگری برای به وحدت رسیدن اصولگرایان میان علی لاریجانی، حجت‌الاسلام ناطق‌نوری، آیت‌الله مقتدایی و علی‌اکبر ولایتی برگزار شد. جلسه‌ ای که لاریجانی در نشست خبری خود آن را تائید کرد و نشستی سنتی برای حضور افراد کارآمد در مجلس برگزار شده است. با این حال خبرهای بعدی درباره تداوم این نشست ها و تصمیمات آن منتشر نشد.

در کنار این تلاش‌ها نیز چندی پیش غلامعلی حداد عادل که ریاست مجلس هفتم را نیز در کارنامه خود دارد، از زاکانی، فدایی، بادامچیان، حبیبی، آقاتهرانی، محصولی و باهنر دعوت کرد تا در منزل وی جمع شده و برای وحدت اصولگرایی چاره‌اندیشی و برنامه ریزی کنند. آنها برای رسیدن به این مهم نامه‌ای خطاب به آیت الله یزدی، موحدی کرمانی و مصباح یزدی نوشته و از آنان خواستند تا رهبری این جریان در انتخابات پیش رو را بر عهده بگیرند. هر چند جلسه‌ای میان این سه عضو جامعه روحانیت مبارز و جامعه مدرسین برگزار شد، اما به گفته مصباحی مقدم سخنگوی جامعه روحانیت مبارز«نتیجه‌ای که آیت‌الله موحدی کرمانی از آن جلسات گرفتند این بود که عزمی برای اینکه این گروه سه نفره بخواهد رهبری کار را بر عهده بگیرد، وجود ندارد.»

 جلسه‌ای در یکشنبه هفته جاری به میزبانی آیت‌الله موحدی کرمانی در جامعه روحانیت مبارز و با حضور حداد عادل، زاکانی، حسین فدایی و آقا تهرانی برگزار شد و دو روز بعد حدادعادل را به عنوان سخنگو برگزید. جلسه‌ای که نوید بلند شدن دود سفید از جریان اصولگرایی را بیش از پیش افزایش داده است. هرچند ترکیب مهمانان حاکی از آن است که هنوز برخی چهره های موثر اصولگرا در این تصمیم گیری حضور ندارند.

احمدی نژادی ها؛چراغ خاموش اما فعال

جریان احمدی‌نژاد نیز در این کارزار ساکت ننشسته است. هرچند که دفتر رییس دولت نهم و دهم اعلام کرده که احمدی‌نژاد برنامه‌ای برای حضور در انتخابات مجلس ندارد، اما نزدیکان و وزرای او جریانی با عنوان یکتا؛ « جبهه یاران کارآمدی و تحول ایران اسلامی» را تشکیل داده و فعالیت‌های انتخاباتی خود را آغاز نموده است. آنطور که حاجی‌بابایی از سوی این تشکل اعلام کرده از شورای سه جانبه فقها حمایت کرده و در این راستا با آیت‌الله یزدی و آیت‌الله مصباح یزدی دیدار و گفت‌وگو و با برخی مراجع و بزرگان نیز دیدار و تبادل نظر داشته اند.

اما در این راستا لط‌ف‌الله فروزنده عضو دیگر این جبهه احتمال ارائه لیست جداگانه در انتخابات اسفندماه را منتفی ندانسته و دستیابی و یا عدم دستیابی به جمع بندی با اصولگرایان در ارائه لیست مشترک را به آینده موکول کرده است.

از روز شنبه که فعالان دو جناح برای رسیدن به کرسی‌های سبز بهارستان ثبت‌نام می‌کنند باید تا 27 بهمن که اسامی قطعی تائید صلاحیت‌شدگان از سوی مراجع اجرایی و نظارتی اعلام می‌شود منتظر ماند تا پس از آن مشاهده کرد که دو جناح با چه ترکیبی مقابل یکدیگر صف‌آرایی خواهند کرد.


ویدیو مرتبط :
آرایش سیاسی انتخابات مجلس نهم

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آرایش نیروهای سیاسی در انتخابات آینده مجلس



 

تلاش اسراییل برای ربط دادن جنگ دو کره به برنامه اتمی ایران

 

رضا غبیشاوی -  سال آینده شمسی، ایران شاهد برگزاری انتخابات دوره نهم مجلس شورای اسلامی خواهد بود. درباره این انتخابات و سرنوشت آن گمانه زنی های بسیاری مطرح می شود اما ورود زودهنگام شخص محمود احمدی نژاد رئیس جمهور به رقابت های آن و دعوت از فعالان اصولگرا از جمله اصولگرایان سنتی مانند موتلفه  برای هم اندیشی و البته استثنا كردن دیگر چهره های اصولگرا با محوریت علی لاریجانی، محسن رضایی و محمد باقر قالیباف و دیگر اصولگرایان منتقد دولت در مجلس مانند علی مطهری و احمد توکلی اهمیت این انتخابات را دو چندان می کند.

اهمیت انتخابات مجلس نهم

قطعا انتخابات سال آینده مجلس به عنوان محک اصلی و گامی مقدماتی برای انتخابات ریاست جمهوری 92 است تا فضای سیاسی و جناح بندی ها و یارگیری ها شفاف تر شود. سه مجموعه از گروه ها و فعالان سیاسی حامیان دولت، اصولگرایان منتقد دولت و حامیان هاشمی رفسنجانی با محوریت و رهبری شخص وی، بازیگران عمده و اصلی انتخابات آینده مجلس هستند و ضمن حضور در این رقابت، نگاه آنها به انتخابات ریاست جمهوری 92 است.

این انتخابات برای دولت از اهمیت خاصی برخوردار است چرا که تلاش می کند برای همسو کردن مجلس با دولت، حامیان خود را وارد پارلمان کند و  با به دست گرفتن اکثریت مجلس، رئیس آینده قوه مقننه فردی همسو با دولت باشد.

با وجود اینکه اصولگرایان اکثریت مجالس هفتم و هشتم (فعلی) را در اختیار داشته و دارند اما این دو مجلس به طور نسبی به میزان زیادی علیه برخی اقدامات و رفتارهای دولت نهم و دهم موضع گیری کردند و روند تقابل میان قوای مقننه و مجریه بارها به اوج خود رسید که گاه با ورود رهبری این اختلافات حل یا آتش بس برقرار شد.

حامیان دولت همچنین تلاش می کنند با پیروزی گسترده در انتخابات مجلس، ضمن وارد کردن ضربه کاری به اصولگرایان منتقد دولت، قدرت خود را برای ورود به کارزار انتخابات ریاست جمهوری تثبیت کنند و در اصطلاح رقیب آتی خود در زودهنگام شکست دهند.

در این میان هاشمی رفنسجانی در انتخابات سال آینده مجلس تلاش می کند با ورود نیروهای حامی خود به مجلس، زمینه را برای کاهش فشارها بر خویش و حامیانش فراهم  و مقدمات ایفای نقش تاثیر گذار در انتخابات آینده ریاست جمهوری میها کند ؛ این زمینه عبارت است از تشکیل جبهه فراگیر با محوریت چهره های شاخص اصولگرایان منتقد و حامیان هاشمی و باقی مانده اصلاح طلبان برای غلبه بر کاندیدای مورد حمایت دولت است.

اصولگرایان منتقد دولت نیز نگاه ویژه ای به انتخابات آینده مجلس دارند و به نوعی وزن کشی برای چهره های اصولگرای منتقد دولت به شمار می آید. آنها در برزخ میان دولتی ها و طیف هاشمی ،‌ روزهای سختی برای تصمیم گیری دارند.

ورود زود هنگام شخص احمدی نژاد به کارزار انتخاب و انتشار خبر رسمی آن نشانه اهمیت  زائدالوصف انتخابات آینده است . احمدی نژاد همچنین سعی دارد با جذب سایر نیروهای سنتی اصولگرا مانند موتلفه یا نیروهایی که انتقادات کمتری از دولت دارند ، مانع از جذب آنها توسط اصولگرایان منتقد دولت شود و بیشترین شمار از اصولگرایان را به نام وحدت اصولگرایان، در اروگاه حامیان دولت جمع کند.

ریاست مجلس آینده

طیف منتقدان احمدی نژاد به رهبری علی لاریجانی، محسن رضایی و محمد باقر قالیباف برای انتخابات آینده تلاش خواهند کرد تا ضمن پیروزی در انتخابات پارلمانی در حوزه تهران و دیگر شهرها، علی لاریجانی دوباره در سمت ریاست مجلس ابقا شود تا همچنان ریاست یکی از سه قوه را در اختیار داشته و در صحنه باشند و بدین سان قدرت آنها برای انتخابات ریاست جمهوری آینده افزایش یابد.

به احتمال بسیار علی لاریجانی در دوره آینده نیز از حوزه انتخابیه قم کاندیدا و حمایت مرجعیت و روحانیت را به همراه خواهد شد. در چنان صورتی طیف اصولگرایان منتقد دولت حتی اگر نتواند اکثریت پارلمان را در دست بگیرد می توانند با ائتلاف با نمایندگان مستقل و اصلاح طلب و تاکید و حمایت روحانیت قم ریاست مجلس توسط لاریجانی را ادامه دهد.

این در حالی است كه سیاست حامیان دولت برای ریاست مجلس آینده، هر فردی به جز لاریجانی است زیرا در این صورت برای دومین مرتبه پس از حداد عادل، شخصی که یک دوره چهارساله رئیس مجلس بوده، در دوره بعدی با وجود حضور در پارلمان سمتی غیراز ریاست مجلس را برعهده می گیرد و همین موضوع بر قدرت و تاثیرگذاری شخص علی لاریجانی و طیف اصولگرایان منتقد دولت تاثیر منفی خواهد داشت.

مهمترین متغیرهای موثر بر مشارکت مردم در انتخابات آینده مجلس

به صورت کلی"سرانجام و نحوه اجرای هدفمندی یارانه ها، سرنوشت محاکمه مهدی هاشمی فرزند اکبر هاشمی رفسنجانی، رابطه هاشمی و رهبری ،‌ نحوه چینش قوای اصولگرایان و نیز وضعیت اصلاح طلبان" را می توان مهم ترین متغیرهای موثر در انتخبات اتی دانست.

البته در شهرهای كوچك ،‌ وابستگی های قومی و خانوادگی نیز از عوامل موثر در انتخابات و میزان مشاركت مردم است ولی در شهرای بزرگ و از جمله تهران به عنوان بزرگترین وپرجمعیت ترین شهر ایران، وابستگی های خانوادگی یا آشنایی های رودرو کمترین سهم را دراقبال مردم به کاندیداها دارد و گرایش های سیاسی نقش محوری را درکسب رای کاندیداها دارد.

در انتخابات دوره قبل مجلس در تهران به ترتیب فهرست 30 نفره جبهه متحد اصولگرایان (با حضور اکثریت حامیان دولت)، فهرست اصلاح طلبان و سپس فهرست اصولگرایان منتقد دولت (با محوریت سه چهره علی لاریجانی، محسن رضایی و محمد باقر قالیباف - هر چند كه فهرست نهایی مورد وفاق شان نبود-) بیشترین رای را کسب کردند ، در نتیجه فهرست نخست به مجلس راه یافت.

هم اکنون با حذف یا تضعیف کامل فهرست اصلاح طلبان وپیش بینی فقدان حضور جدی آنها ، رقابت اصلی میان دو فهرست حامیان دولت و اصولگرایان منتقد دولت و طیف هاشمی خواهد بود.

البته در فهرست حامیان دولت ،‌قطعا تفاوت های مهمی نسبت به دوره قبل را شاهد خواهیم بود به عنوان مثال فهرست حامیان دولت از برخی چهره های اصولگرا مانند علی مطهری خالی خواهد شد.

لذا در تهران، رقابت اصلی میان دو طیف حامیان دولت و اصولگرایان منتقد دولت خواهد بود . در این مرحله حامیان هاشمی رفسنجانی نیز سعی خواهند کرد با ائتلاف با اصولگرایان  منتقد دولت زمینه پیروزی این مجموعه را فراهم کنند.

مهمترین عامل تاثیر گذار در انتخاب رای دهندگان در تهران در درجه نخست کیفیت اجرای طرح هدفمندی یارانه ها و تاثیرات آن و در درجه دوم ماجرای محاکمه مهدی هاشمی فرزند اکبر هاشمی رفسنجانی است.

عامل دوم باعث می شود جو سیاسی دوباره در جامعه اوج بگیرد و موضوع اکبر هاشمی رفسنجانی دوباره بر سرزبان ها بیفتد . همین عامل می تواند بخشی از توده جامعه را به سمت صندوق های رای هل دهد.

با این حال پیش بینی می شود در تهران هیچ فهرستی نتواند پیروزی کامل را کسب کند و مجموعه ای از حامیان دولت  (یک سوم)و  اصولگرایان منتقد دولت (دو سوم) کرسی های تهران در مجلس را در اختیار خود بگیرند.

در کلان شهرها و شهرهای بزرگ ، میزان رای دهی براساس معیارهای خویشاوندی و آشنایی از نزدیک کمتر از روستاها و شهرستان ها ولی نسبت به تهران ، بیشتر است . در این مناطق در صورت اجرای موفقیت آمیز طرح هدفمندی یارانه میزان شرکت کنندگان در پای صندوق های رای پررنگ تر خواهد شد.

در شهرهای کوچک و روستاها اقبال عمومی به مانند همیشه خوب خواهد بود. در صورتی که طرح هدفمندی یارانه ها هر نتیجه ای پیدا کند یا اینکه هر اتفاقی مهمی در کشور رخ دهد بازهم حوزه های رای گیری در این مناطق با حضور خوب رای دهندگان همراه خواهد شد چرا که در این مناطق روابط خویشاوندی و آشنایی از نزدیک نقش مهمی را در انتخاب شدن افراد ایفا می کند و گرایش های سیاسی از اهمیت بسیار کمتری برخوردار است.

در برخی حوزه ها، برخی از افراد فارغ از جهت گیری سیاسی شان به طور سنتی و طبیعی رای می آورند به عنوان مثال  می توان به علاء الدین بروجردی از حوزه بروجرد استان لرستان، جاسم ساعدی از حوزه شوش استان خوزستان یا پورفاطمی از حوزه دشتستان استان بوشهر اشاره کرد.

در بقیه حوزه ها، موفقیت طرح هدفمندی یارانه ها و محاکمه مهدی هاشمی فرزند اکبر هاشمی، زمینه ساز پیروزی حامیان دولت در سایر حوزه های انتخابیه است.

مهدی هاشمی و انتخابات مجلس نهم

بخشی از اقبال به احمدی نژاد و رای او در انتخابات سال گذشته ریاست جمهوری، طرح موضوع هاشمی رفسنجانی و اتهام زنی به او در مناظره های قبل ازانتخابات بود. همانطور که در انتخابات ریاست جمهوری 84 نیز هیچ عاملی به اندازه رقابت با هاشمی رفسنجانی نمی توانست به پیروزی احمدی نژاد کمک کند.

قطعا موضوع محاکمه مهدی هاشمی نیز می تواند ضمن تثبیت اتهامات علیه هاشمی رفسنجانی، دوباره روند حمایت از احمدی نژاد را شارژ کند.

اصلاح طلبان

بسیاری از چهره های مطرح اصلاح طلبان هم اکنون درگیر مساله زندان و دادگاه و محاكمه هستند. آنها همچنین به دلیل زیرسئوال بردن سازوکار نظارتی شورای نگهبان  توجیهی برای حضور در انتخابات مجلس با وجود نظارت همین شورای نگهبان نخواهند داشت.

البته بخشی از اصلاح طلبان باقی مانده در قدرت یا آن بخش که به طور رسمی و علنی ، موضوع تقلب در انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته را مطرح نکرد می تواند برای حضور در رقابت های انتخابات مجلس ، هر چند  كم رنگ برنامه ریزی کند.

اصلاح طلبان حاضر در قدرت به فراکسیون اقلیت مجلس و اصلاح طلبان حاضر در مجمع تشخیص مصلحت نظام محدود می شوند.

اصلاح طلبان برای ورود به مجلس آینده ، از راه حوزه انتخابیه تهران نمی توانند به مجلس راه یابند و در تهران هیچ موفقیتی را کسب نخواهند کرد مگر آن كه  بتوانند رأی دهندگان  خود در پایتخت را به پای صندوق های رأی بیاورند. از آن سو، چهره های اصلاح طلب نیز با حداقل نفرات در انتخابات مجلس از حوزه تهران حضور خواهند یافت.

بنابراین ،‌امید نخست اقلیت اصلاح طلب فعلی در مجلس برای حفظ جایگاه خود ، راهیابی به مجلس از حوزه هایی در شهرستان ها با اتکا به موقعیت های غیرسیاسی است.

در این زمینه می توان پیش بینی كرد از میان اصلاح طلبان، دو قلوهای حزب اسلامی کار و خانه کارگر به رهبری علیرضا محجوب و حسین کمالی وارد کارزار انتخابات از حوزه تهران خواهند شد.

حسین کمالی وزیر اسبق وزیر کار هم اکنون در دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام فعالیت می کند و در دیدارهای عمومی هاشمی نیز در کنار وی حضور دارد.

با توجه به وضعیت جبهه اصلاح طلبان و فقدان مركزیت رسمی قابل اتكا برای این جریان ،‌تنها گزینه ای كه می تواند در شرایط كنونی محوریت اصلاح طلبان در انتخابات مجلس باشد ، كسی نیست جز هاشمی رفسنجانی كه آن هم ذكرش در سطرهای بالا رفت.

نتیجه انتخابات

در فرض عدم شرکت جدی اصلاح طلبان در انتخابات ، احتمال این که نمایندگان تهران ، ترکیبی از اصولگرایان حامی و منتقد دولت باشند ، جدی است که البته ، این هم بستگی به میزان مشارکت مردم دارد .

در شهرستان ها نیز ، توفیق حامیان دولت ، بستگی ویژه ای به موفقیت یا ناکامی طرح هدفمندی دارد .هر چند که متغیرهای قومی و نیز وجاهت برخی اشخاص محلی ، فارغ از گرایش های سیاسی ، خاصه در مناطق کم جمعیت تر ، قطعاً در نتیجه آرای حوزه های انتخاباتی مؤثر خواهد بود.

اتفاقات ناگهانی و غیرپیش بینی نشده

ایران به ویژه از زمان انتخاب احمدی نژاد به عنوان رئیس جمهور در سال 84 به دور از تمامی پیش بینی ها و نظرسنجی ها، در مسیر اتفاقات پیش بینی نشده ولی تاثیر گذار و سرنوشت ساز قرار گرفته است. هرچه که از این زمان به سمت جلو حرکت می کنیم بر شمار این اتفاقات افزوده می شود و قطعا در سه سال آینده نیز برتعداد این گونه رویدادها اضافه خواهد شد. اتفاقاتی که می توانند مسیر همه چیز را تغییر دهند و سرنوشتی غیرقابل پیش بینی را برای حوادث و رویدادها رقم بزنند...../تحلیل:عصرایران