اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

آخــرین تغیـیــرات احتــمالی «نظام سنجش و پذیرش دانشجو»



در اولین جلسه كارگروه «نظام سنجش و پذیرش دانشجو» بررسی شد:

آخــرین تغیـیــرات احتــمالی «نظام سنجش و پذیرش دانشجو»

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی از تشكیل اولین جلسه تخصصی کارگروه «بررسی نظام سنجش و پذیرش دانشجو در آموزش عالی» خبر داد و با بیان اینكه در این جلسه نقاط قوت و ضعف نظام فعلی پذیرش دانشجو بررسی شد، گفت:‌ این جلسات به استقرار نظام منسجم و هماهنگ پذیرش دانشجو منجر خواهد شد.

 

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

منصور كبگانیان در گفت‌وگو با ایسنا, با بیان اینكه این جلسات به استقرار نظام منسجم و هماهنگ پذیرش دانشجو منجر خواهد شد، در رابطه با سرانجام قانون مصوب مجلس در رابطه با نظام سنجش و پذیرش دانشجو، اظهار كرد: پس از جمع‌بندی‌های نهایی در صورتی كه مغایرتی میان تصمیمات موجود و قانون مصوب مجلس وجود داشته باشد، سعی خواهیم كرد با همكاری مجلس این مغایرت‌ها برطرف شود. البته در این راستا كلیه مطالعات قبلی مرتبط با موضوع مدنظر خواهد بود.

وی با بیان اینكه كارگروه تخصصی نظام سنجش و پذیرش دانشجو پس از جمع‌بندی‌، نتایج نهایی را به شورای ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی كشور منتقل می‌كند، گفت: این شورا امتیازات بالایی دارد كه در صورت ابلاغ، كلیه این تصمیمات برای دستگاه‌های اجرایی لازم‌الاجرا خواهد بود.

كبگانیان با اشاره به تشكیل اولین جلسه تخصصی کارگروه «بررسی نظام سنجش و پذیرش دانشجو در آموزش عالی»، ادامه داد: «بررسی نظام سنجش و پذیرش دانشجو» از راهبردهای كلان نقشه جامع علمی كشور است كه به تدریج بخش‌های مختلف آن در حال اجرایی شدن است.

عضو حقیقی شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینكه «بررسی نظام سنجش و پذیرش دانشجو» ششمین راهبرد كلان نقشه جامع كشور و همچنین ششمین اقدام ملی در این رابطه محسوب می‌شود، گفت:‌ در رابطه با راهبرد كلان شماره 6 تا كنكون 51 اقدام ملی طراحی شده است.

قائم مقام ستاد راهبری نقشه جامع علمی كشور با بیان اینكه كنكور یكی از بخش‌های نظام سنجش و پذیرش است كه علی‌رغم تمام فواید، دچار آسیب‌هایی نیز می‌باشد، خاطرنشان كرد: طی جلسات متعدد كارگروه مشورتی «بررسی نظام سنجش و پذیرش دانشجو در آموزش عالی» نظام فعلی پذیرش دانشجو آسیب‌شناسی شده و نتایج آن برای تصمیم‌گیری نهایی در اولین جلسه تخصصی کارگروه «بررسی نظام سنجش و پذیرش دانشجو در آموزش عالی» كه چهارشنبه شب برگزار شد، مطرح شد.

كبگانیان با اشاره به راهبرد كلان شماره 6 نقشه جامع علمی كشور، اظهار كرد: این راهبرد شامل «تحول و نوسازی نظام تعلیم و تربیت، اعم از آموزش و پرورش و آموزش عالی» می‌شود. همچنین محتوی اقدام ملی شماره 6 «استقرار نظام سنجش و پذیرش دانشجو در آموزش عالی كشور، به منظور هماهنگی و انسجام‌بخشی در سطوح سیاست‌گذاری، نظارت و اجرا» است.

وی با بیان اینكه هم‌اكنون نظام پذیرش دانشجو دچار مشكلات و آسیب‌هایی می‌باشد، افزود: نظام فعلی سنجش و پذیرش دانشجو در برخی موارد انسجام لازم را ندارد، به گونه‌ای كه هم‌اكنون برای دانشگاه‌های دولتی و آزاد، دو آزمون جداگانه برگزار می‌شود كه علاوه بر اتلاف وقت داوطلب، باعث اتلاف بودجه و ناهماهنگی‌هایی می‌شود.

این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینكه این موضوعات و آسیب‌ها در نقشه جامع علمی كشور تشخیص داده شد، تصریح كرد: برای دستیابی به اهداف، این موضوع آسیب‌شناسی اولیه شد كه طی آن نقاط ضعف و قوت و فرصت‌ها و تهدیدهای آن، با ترسیم جدول SWOT بررسی شد تا طی آن بتوان در شورای عالی انقلاب فرهنگی، سیاست‌های اجرایی مرتبط با آن تدوین شود.

دكتر كبگانیان با بیان اینكه وظیفه ستاد راهبری نقشه جامع علمی كشور و شورای عالی انقلاب فرهنگی، تدوین سیاست‌هاست، گفت: در این راستا پس از تصمیم‌گیری از دستگاه‌های اجرایی می‌خواهیم كه در راستای اجرای این تصمیمات اقدام كنند.

وی با بیان اینكه كارگروه مشورتی نقشه جامع علمی كشور چند ماهی است كه در بحث نظام سنجش و پذیرش دانشجو تشكیل جلسه می‌دهد، اظهار كرد: در كارگروه تخصصی نظام سنجش و پذیرش دانشجو باید به جمع‌بندی و تصمیم‌گیری برسیم.

این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینكه جلسات كارگروه مشورتی ستاد راهبری نقشه جامع علمی كشور در رابطه با بحث سنجش و پذیرش دانشجو، با حضور رییس سازمان سنجش، مسوولین آموزشی وزارت علوم و سایر نمایندگان دستگاه‌های مرتبط با علم و فناوری تشكیل می‌شود، به ایسنا اظهار كرد: چهارشنبه شب اولین جلسه كارگروه تخصصی نظام سنجش و پذیرش دانشجو با حضور دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، رییس كمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، رییس كمیته آموزش عالی و بهداشت مجلس، رییس سازمان سنجش و برخی از معاونین وزارت آموزش و پرورش، تشكیل شد.

كبگانیان افزود: با ادامه روند باید سایر مسوولین از وزارت بهداشت و دانشگاه آزاد نیز، در این جلسات حضور داشته باشند تا بتوان موضوعات را به صورت همه‌جانبه بررسی كرده و به جمع‌بندی نهایی برسیم.

وی با اشاره به تاثیرگذاری عمده بحث پذیرش دانشجو در مقاطع مختلف آموزش و پرورش و حتی دانشگاه‌ها، گفت: كنكور فعلی از ابعاد و نماد عدالت آموزشی در كشور است و در سیاست‌گذاری‌ها این امر به عنوان نقطه قوت مد نظر قرار می‌گیرد.

كبگانیان با بیان اینكه در این جلسه آسیب‌های فعلی نظام سنجش و پذیرش دانشجو بررسی شد، گفت: از آسیب‌های كنكور می‌توان به نظام غیر كیفی تست‌زنی و تجاری‌سازی و سودجویی آموزشگاه‌های كنكور اشاره كرد.

این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، با بیان اینكه سازمان سنجش و وزارت آموزش و پرورش هر یك نقطه نظرات خود را در این رابطه مطرح كرده‌اند، به ایسنا گفت: همچنین موضوع قانون موجود و مصوب مرتبط با نظام سنجش دانشجو در مجلس نیز توسط رییس كمیسیون آموزش و حقیقات مجلس تشریح شد.

وی افزود: در این جلسه باید با كمك دستگاه‌های اجرایی مجلس، به راه‌حل كلان نظام سنجش و پذیرش دانشجو دست یابیم، چرا كه این اقدام، اقدامی بسیار وسیع و گسترده است كه كنكور تنها بخشی از آن را تشكیل می‌دهد.

كبگانیان با بیان اینكه اگر نظام سنجش و پذیرش خوبی طراحی شود، فاصله موجود میان آموزش و پرورش و آموزش عالی كمتر خواهد شد، گفت: این امر به انسجام و هماهنگی بین دستگاه‌های ذی‌ربط منجر می‌شود.

قائم مقام ستاد راهبری نقشه جامع علمی كشور در خاتمه از تشكیل دومین جلسه تخصصی کارگروه «بررسی نظام سنجش و پذیرش دانشجو در آموزش عالی» در 3 هفته آینده خبر داد./ایسنا

 


ویدیو مرتبط :
شیوه پذیرش دانشجو در دانشگاه های ایران !!!

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

رئیس سازمان سنجش: مدل پذیرش دانشجو براساس میزان تقاضا تعیین می‌شود



اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

 

رئیس سازمان سنجش:

مدل پذیرش دانشجو براساس میزان تقاضا تعیین می‌شود

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور گفت: مطابق تعریف قانون مدل پذیرش دانشجو براساس میزان تقاضا تعیین می شود که بر این اساس باید سه سال آموزش متوسطه ملاک عمل قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر ابراهیم خدایی در حاشیه بازدید از محل آزمون کارشناسی ارشد در دانشگاه صنعتی شریف افزود: براساس قانون باید سه سال آموزش متوسطه دارای آزمون ملی باشند که اکنون این آزمون تنها برای یک سال انجام می شود که نمی تواند 10 درصد برتر ما را تفکیک کند.

وی افزود: باید زیرساخت یا موضوع تهیه شود و پس از تهیه آن پذیرش دانشجو براساس میزان تقاضا صورت گیرد.

رئیس سازمان سنجش درباره آزمون کارشناسی ارشد گفت: آزمون در روزهای چهارشنبه، پنجشنبه و جمعه 18، 19 و 20 بهمن ماه با حضور بیش از 850 هزار نفر متقاضی برگزار می شود و سوالات آزمون پس از برگزاری هر آزمون بر روی سایت قرار می گیرد و کلید آزمون پس از بررسی های فنی در زمان مقتضی اعلام می شود.

وی خاطرنشان کرد: گزارشی از مشکلات آزمون گزارش نشده است. البته امروز صبح در یکی از خطوط مترو مشکل ایجاد شده بود که به حوزه های مربوطه اعلام شد در صورت بروز با تاخیر داوطلبان افراد به جلسه آزمون ورود پیدا کنند./مهر