اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

آتش سوزی پارک ملی گلستان مهار شد



 

آتش سوزی پارک ملی گلستان مهار شد

 

 آتش سوزی پارک ملی گلستان که از روز پنجشنبه آغاز شده بود، سرانجام با تلاش شبانه روزی نیروهای امدادی و مدیریت بحران استان شامگاه یکشنبه مهار شد.

به گزارش مهر، بیش از هزار نیروی مردمی، بسیج، سپاه، ارتش، لشگر 30 پیاده گرگان، ستاد مدیریت بحران، منابع طبیعی و ... برای مهار این حریق تلاش کرده اند.

همچنین سه دستگاه بالگرد برای مهار این حریق در روزهای اخیر در استان فعالیت داشتند و سرانجام با کوشش نیروهای عملیات، این بحران رفع شد.

جواد قناعت استاندار گلستان که روز یکشنبه از مناطق آسیب دیده جنگل گلستان و پارک ملی بازدید داشت، با انتقاد از عملکرد برخی رسانه ها برخی اخبار منتشر شده درباره این حادثه را تکذیب کرد.

وی که به همراه اعضای شورای تامین از مناطق حادثه دیده بازدید هوایی کرده بود، گفت:  آتش سوزی آنطوری که برخی رسانه های بیان کرده اند، نبوده است و این آتش سوزی در عرصه رخ داد و به صورت تاجی نبوده است.

وی اظهار داشت: به دلیل آنکه که در فصل پائیز و برگ ریزان هستیم، آتش سوزیها در سطح عرصه بوده است و این به آن معنی نیست که درختی آتش نگرفته ولی این آتش سوزی بسیار محدود جزیی بوده است.

وی یادآورشد: اینکه برخی دوستان در تهران نشسته اند و می گویند هزاران اصله درخت آتش گرفته است، بر چه اساس  و شاخصی مطرح می شود و کدام کارشناس و اهل فن این حرفها را مطرح می کند.

استاندار گلستان بیان داشت: تمامی این حرفها کذب محض بوده و تکذیب می شود و از همان ساعت اولیه مدیران مرتبط از جمله مدیران هلال احمر، ستاد مدیریت بحران، منابعه طبیعی، محیط زیست، ارتش، سپاه و .. برای اطفای حریق وارد عمل شدند.

جواد قناعت عنوان کرد: همه عوامل برای اطفای حریق بسیج شده بودند و حدود هزار نیروی مردمی و عملیاتی برای اطفای حریق در منطقه مستقر هستند.

 

آتش کامل مهار شد

وی افزود: اکنون آتش کاملا مهار شد و سه بالگرد نیز ساماندهی شد و فعال است و تا ساعات پایانی وقت امروز به شکل کامل و 100 درصد مهار شد.

استاندار گلستان عنوان کرد: به دلیل آنکه فصل، فصل برگ ریزان است و وزش باد در منطقه وجود دارد، برای پیشگیری از بروز آتش سوزیهای احتمالی، بالگردها در منطقه مستقر هستند و جای نگرانی وجود ندارد.

قناعت بیان داشت: اگر خدای نکرده باز به شکل نقطه ای آتش سوزی رخ  دهد، بالگردها و نیروها در منطقه مستقر هستند تا نسبت به عملیات اطفای حریق اقدام کنند.

وی از عملکرد برخی رسانه ها در تهران نسبت به حادثه حریق و تلاشهای صورت گرفته از مسئولان استان برای مهار آتش گلایه کرد و گفت: از تمامی مدیران و مسئولان مرتبط نظیر ستاد میریت بحران، بسیج، سپاه، ارتش، لشگر 30 پیاده گرگان، منابع طبیعی، هلال احمر و ... برای اطفای این حادثه تشکر می کنم.

وی یادآورشد: دستگاههای مرتبط در زمینه اطفای حریق جنگلها و پارک ملی خوب عمل کرده اند و به لطف الهی آتش مهار شد و جای هیچ نگرانی نیست.

وی گفت: اگر هزار اصله درخت آتش گرفته باشد، دیگر جنگل گلستانی باقی نمی ماند و معلوم نیست براساس کدام مستندات این گزارشها پخش شد.

 

بالگردها همچنان مستقر هستد

جواد قناعت عنوان کرد: آتش سوزی در عرصه بود، در تاج نبود و مهار شد و اکنون نیروهای امدادی و بالگردها در منطقه حضور دارند تا اگر حادثه ای رخ داد، مهار شود.

آتش سوزی پارک ملی گلستان از روز پنجشنبه آغاز شده بود و با پشتیبانی سه دستگاه بالگرد، مهار شد.

وجود پارک ملی گلستان در گلستان به غنای زیستی و جانوری منطقه افزوده است و این پارک، زیستگاه بسیاری از پرندگان و گنجشکان زیبا و پرتحرک آوازه خوان مانند دارکوب سیاه، بلبل، توکای باغی، انواع سهره ها، زرده پره ها، مگس گیرها، زنبور خورکها و دم سرخها است.

دوزیستان و خزندگان با پیشینه زیستی بسیار زیاد در این زیست کره وجود دارند که تاکنون آن گونه که باید مورد توجه قرار نگرفته اند.

براساس مطالعات میدانی انجام شده سه گونه دو زیست، 24 گونه از خزندگان در پارک ملی گلستان شناسایی و گزارش شده است.

وزغ سبز، قورباغه جنگی، لاک پشت چهارچنگالی، آکامای صخره ای، مارمولک  بی پا، جکوی کاسپی، مار آبی و .. از دیگر دوزیستگاه و خزندگان موجود در این پارک ملی است.

یک هشتم گونه های گیاهی، یک سوم گونه های پردندگان، بیش از نیمی از گونه های پستانداران و شمار زیادی از گونه های جانوری و وحوش کشور در این پارک ملی و بین المللی زیست و زادآوری می کنند.

علاوه بر پرندگان، آهو، پلنگ، مرال، قوچ، میش، کل و بز، گرگ و.. از جمله گونه های موجود در زیستگاههای گلستان زیست و زاد می کنند.

گلستان تنها به دلیل اینکه یکی از زیستگاه های حیات وحش است بلکه به خاطر حفظ بخش قابل توجهی از تنوع زیستی کشور دارای اهمیت و جایگاه ویژه ای است..../ مهر



ویدیو مرتبط :
آتش سوزی در پارک ملی بمو - شیراز

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آتش‌سوزی در پارک ملی گلستان مهار شد


رئیس پارک ملی گلستان گفت: با تلاش محیط بانان و مردم منطقه آتش سوزی در بخش هایی از پارک ملی گلستان که از ظهر امروز آغاز شده بود، مهار و خاموش شد.

خبرگزاری تسنیم: رئیس پارک ملی گلستان گفت: با تلاش محیط بانان و مردم منطقه آتش سوزی در بخش هایی از پارک ملی گلستان که از ظهر امروز آغاز شده بود، مهار و خاموش شد.

جواد سلیاری اظهار کرد: در این آتش سوزی از ساعت 11 صبح امروز در منطقه سلیمان کشته پارک ملی گلستان آغاز شده بود، بیش از 10 هکتار از علفزارها و درختچه های ارس پارک ملی گلستان در آتش سوخت.

وی افزود: با توجه به اینکه منطقه شروع آتش سوزی در کنار جاده اصلی و محل گذر مسافران قرار دارد احتمال می رود مانند آتش سوزی گذشته این منطقه، در وقوع این حادثه هم سهل انگاری مسافران دخیل باشد.

رئیس پارک ملی گلستان تصریح کرد: گرمای هوا و باد در این منطقه سبب شد تا مهار آتش‎سوزی به سختی انجام شود و 50 تا 60 نفر از نیروهای نیروهای هلال‎احمر، آتش‎نشانی استان های گلستان و خراسان شمالی، آتش‎نشانی گالیکش و نیروهای پارک ملی گلستان برای اطفای حریق همه تلاش خود را بکار گرفتند.

سلیاری افزود: برای محافظت از این نعمت خدادادی و بهره مندی از آن نیاز است که مردم نیز در حفظ و نگهداری جنگل و پارک ملی گلستان همکاری کنند.

پارک ملی گلستان نخستین پارک ثبت شده ایران در فهرست آثار طبیعی و هشتمین ذخیرگاه زیست کرده در دنیا محسوب می شود و اداره آن بر عهده محیط زیست استان گلستان است.

92 هزار گونه جانوری و گیاهی کمیاب پارک ملی گلستان وجود دارد.