سبک زندگی


2 دقیقه پیش

شناخت بهترین آتلیه کودک و بارداری

بچه ها به سرعت بزرگ می‌شوند، زودتر از چیزی که فکرش را می‌کنید یا انتظارش را دارید. زمانی توانایی راه رفتن یا حرف زدن ندارند ولی اندک زمانی بعد آنها را در حال دویدن و مکالمه ...
2 دقیقه پیش

فیلم: تزیین اتاق کودک با گل‌های مقوایی

همین الان یک نگاهی به اتاق کودکتان بیندازید. آیا دلتان نمی خواهد چیزی به آن اضافه کنید؟ وقتی پولش را ندارید، پس باید از خلاقیتتان کمک بگیرید. در این ویدئو گل هایی مقوایی ...

چگونه در استفاده از مایکروفر طعم غذا را حفظ کنیم؟



نحوه استفاده از مایکروفر, گرم کردن غذا در مایکروفر


درباره استفاده از مایکروفر و خطرات احتمالی آن مطالب زیادی شنیده و خوانده ایم. به عنوان نمونه گفته می شود با پخت یا گرم کردن غذا در مایکروفر، تمامی ارزش غذایی آن از بین می رود و همچنین امواج خطرناکی پخش می کند اما باید دانست هر نوع روش پختی می تواند میزان مواد مغذی غذا را کاهش دهد. اعم از بخارپز کردن، جوشاندن، سرخ یا کباب کردن و یا استفاده از مایکروفر. اگرچه ما توصیه نمی کنیم که غذا را در مایکروفر آماده کنید اما گاهی ممکن است مجبور شوید از این وسیله استفاده کنید.

گرم کردن مجدد غذا در فر یا گاز طعم بهتری به غذا می دهد تا در مایکروفر اما با رعایت نکات ذیل می توان سلامت و طعم غذا را که در مایکروفر تهیه می شود، حفظ کرد.

از ظروف مناسب استفاده کنید
ظروف پلاستیکی، آلومینیوم، فویل یا ظرف های سرد نگه دارنده ماست یا مارگارین را که خیلی سریع گرم می شود یا ماده شیمیایی از آن خارج می شود، نباید در مایکروفر قرار داد. بهترین کار استفاده از ظروف شیشه ای یا سرامیک مخصوص است. در صورت نداشتن ظرف می توان غذا را مانند نان در دستمال کمی مرطوب قرار داد تا رطوبت غذا در زمان پخت حفظ شود.

از ظروف با لبه کوتاه استفاده کنید
غذا در ظرف لبه کوتاه بهتر گرم می شود تا در ظرف با لبه بلند. در میان گرم کردن، مواد را هم بزنید تا یکدست گرم شود.

سبزیجات را بخارپز کنید
به جای قرار دادن سبزی در آب مانند آب پز کردن، کافی است چند قاشق غذا خوری آب به سبزیجات اضافه کنید. هرچه محتویات آب در سبزیجاتی چون کدوسبز، گل کلم، بادمجان یا فلفل دلمه ای بیشتر باشد، نیاز به افزودن آب کمتر است. پوشاندن ظرف هنگام پخت کمک می کند تا سبزیجات مرطوب و یکسان بپزد. برای سبزیجات سبز، کمی در ظرف را باز نگه دارید.

گوشت را در حرارت پایین بپزید
قدرت حرارت را کاهش دهید تا حرارت بدون این که بیرون غذا بیش از حد بپزد به وسط غذا نیز نفوذ کند. این روش برای داغ کردن مجدد تخم مرغ، پنیر و گوشت های سفت مناسب است زیرا در حرارت بالا گوشت ها سفت می شود. در اغلب دستگاه های مایکروفر می توان زمان را مشخص کرد؛ به جای فشار دادن دکمه استارت، دکمه «Power level» را بزنید.

غذا را جابه جا کنید
برای داغ کردن غذا، زمان کوتاه حدود 15 ثانیه نیاز است؛ هربار غذا را برگردانید.

به اسپاگتی سس اضافه کنید
قبل از گرم کردن کمی آب و سس به اسپاگتی اضافه کنید تا نرم و لطیف شود.
هنگام داغ کردن گوشت یا مرغ یا حبوبات کمی آب، آب گوشت یا آب لیمو به آن اضافه کنید.

منبع : khorasannews.com


ویدیو مرتبط :
ست پخت غذا در مایکروفر

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

نکاتی جالب راجع به پخت غذا برای حفظ ویتامینها



 

 

حفظ ویتامین

 

 

آیا می دانید اگر شرایط پخت غذای تان صحیح نباشد بسیاری از ویتامین های آن را از بین می برید و ...


غذاها را خیلی حرارت ندهید!
آشپزی کرتوا به روش های طبخ معروف است: عموماً ماهی یا حلزون به آرامی و روی شعلۀ کم در روغن زیتون پخته می شود در حالی که سبزیجات بخارپز و یا خام مصرف می شوند. آیا این روش یک گام دیگر در جهت سلامتی است؟

 

پخت غذا با حرارات بالا (تنوری، کبابی، ...) باعث ایجاد یک سری واکنش ها در مواد غذایی می شود: واکنش میلارد Maillard ( واکنشی بین اسیدهای آمینه و مشتقاتش یا لیپیدهایی که حرارت دیده اند) و اکسیداسیون لیپیدها از جملۀ این واکنش هاست. مولکول هایی که در جریان این واکنش های شیمیایی شکل گرفته اند، در مقابل مولکول های زیستی بدن حالت تهاجمی شدیدی دارند.

 

برعکس، پخت آرام غذا در روغن (که رسانندۀ خوبی برای گرماست) باعث افزایش سریع و یکسان حرارت بر تمام سطح مادۀ غذایی می شود.

 


گوشت قرمز حساس تر است
مصرف بیش از حد گوشت قرمز خطر ابتلا به سرطان کولون را دو برابر می کند.

 

گوشت گوساله و بره به علت دارا بودن مقادیر بالای اسید آمینه، لیزین و کارنیتین در واکنش میلارد به خوبی عمل می کنند. آمینه هایی که حلقه های نامتجانس دارند، از معروف ترین مواد جهش زا به شمار می آیند.


البته این مواد در دماهای بالای 200درجۀ سانتیگراد در غذا تولید می شوند. آهن که به وفور در گوشت قرمز وجود دارد و همچنین روغن های غیراشباع نیز این واکنش ها را فعال می کنند. ضمناً ثابت شده است که تجمع این آمینه ها در روغن های آفتابگردان یا سویا خیلی بیشتر از روغن زیتون است.

 

نکته: کسانی که از رژیم کرتوا استفاده می کنند، گوشت قرمز کم می خورند. ضمناً برای آشپزی از روغن زیتون استفاده می کنند...

 


ترک کامل چربی ها ممنوع
آشپزی بدون استفاده از مواد چرب لزوماً بهترین روش نیست. [اگر از روغن استفاده نکنید مجبورید به کباب کردن روی بیاورید] گوشت پس از تحمل گرمای بسیار زیاد در تماس با یک صفحۀ داغ، به کربن تبدیل می شود و ماده ای شدیداً سرطان زا به نام هیدرو کربن های آروماتیک چند حلقه ای تشکیل می دهد.

 

این ماده هنگام کباب کردن گوشت بیشتر تقویت می شود، خصوصاً وقتی که گوشت در تماس با آتش کاملاً پخته شود نه نیم پز! به علاوه، گوشت کباب شدۀ خشک مقدار بسیار زیادی چربی اکسید شده درون عضله ها روی هم انباشته می کند.

 

 

انتخاب روغن
روغن های اشباع در مقایسه با روغن های غیراشباع بسیار مقاوم تر هستند و قابلیت اکسید شدن بیشتری هم دارند. بهتر است که با روغن زیتون یا روغن بادام زمینی آشپزی کنید و روغن آفتابگردان، سویا، کلزا، گردو و یا ذرت را به طعم دادن اختصاص دهید.

 

ماهی ها، خصوصاً ماهی های چرب ( ماهی آزاد، تن، ماکرو... ) به دلیل مقدار زیاد چربی های غیراشباع، برای سرخ شدن مناسب نیستند و بهتر است پخته یا بخارپز شوند.

 

و در نهایت، کسانی که از رژیم کرتوا پیروی می کنند، بی شک می دانند که روغن زیتون حاوی مقادیر زیادی آنتی اکسیدان ( خصوصاً پلی فنون و کمی ویتامین E) است و از سوی دیگر مقاومت قابل توجهی در برابر حرارت دارد.

 


اعتدال
پیروان رژیم کرتوا بیشتر سبزیجات را پخته یا بخارپز مصرف می کنند (با کمترین حرارت ممکن)، و بیشتر میوه و سبزی ها را خام می خورند. این روش های پخت یا در واقع عدم پخت، از هدر رفتن ویتامین C، ویتامین B9 و ویتامین B1 جلوگیری می کند.

 

به طور خلاصه، با افزایش مصرف مواد غذایی تازه، مصرف کم گوشت قرمز، استفاده از روغن زیتون متعادل، و طبخ ملایم موادغذایی، شما در رژیم کرتوا استاد خواهید شد و به سمت یک زندگی سالم و فوق العاده پیش خواهید رفت !