سبک زندگی


2 دقیقه پیش

شناخت بهترین آتلیه کودک و بارداری

بچه ها به سرعت بزرگ می‌شوند، زودتر از چیزی که فکرش را می‌کنید یا انتظارش را دارید. زمانی توانایی راه رفتن یا حرف زدن ندارند ولی اندک زمانی بعد آنها را در حال دویدن و مکالمه ...
2 دقیقه پیش

فیلم: تزیین اتاق کودک با گل‌های مقوایی

همین الان یک نگاهی به اتاق کودکتان بیندازید. آیا دلتان نمی خواهد چیزی به آن اضافه کنید؟ وقتی پولش را ندارید، پس باید از خلاقیتتان کمک بگیرید. در این ویدئو گل هایی مقوایی ...

چه روغنی بخوریم



 

 

چه روغنی بخوریم

 

 

بسیاری از افراد وقتی تصمیم می‌گیرند وزن کم کنند، خودسرانه روغن را از برنامه غذایی‌شان حذف می‌کنند، غافل از اینکه برخی روغن‌ها نه تنها برای سلامت و تناسب اندام مضر نیستند، بلکه می‌توانند سبب لاغری شوند. برای آنکه بدانید چه نوع روغن‌هایی را باید از سبد غذایی حذف کنید و کدام یک را نگه دارید، با ما همراه شوید.

 


اسیدهای چرب اشباع و غیراشباع توصیه ما به شما حذف چربی‌های بد و انتخاب چربی‌های خوب است. دلیل چاقی ما مصرف بالای چربی‌های بد و مصرف کم چربی‌های خوب است. اسیدهای چرب غیراشباع مثل امگا 3 که به میزان فراوان در ماهی و محصولات گیاهی یافت می‌شود، چربی‌های خوب هستند اما با این حال نباید در مصرف آنها زیاده‌روی کرد چون به هر حال کالری دارند.

 

 

اسیدهای چرب اشباع که شامل چربی‌های حیوانی هستند و اسیدهای چرب ترانس با چربی‌های هیدروژنه که در صنعت شیرینی و کیک‌پزی استفاده می‌شوند، چربی‌های بدی هستند که باید آنها را از برنامه‌ غذایی حذف کرد. روغن‌های سبک و سنگین چیزی به اسم روغن سبک وجود ندارد.

 

روغن زیتون، کلزا و آفتاب‌گردان همگی از 100درصد چربی تشکیل شده‌اند و هر 100 گرم در آنها 900 کیلوکالری دارد و از جمله پر کالری‌ترین مواد غذایی محسوب می‌شوند. با این حال این نوع روغن‌ها مفیدتر از سایر روغن‌ها هستند. روغن زیتون حاوی اسیدهای چرب مونوی غیراشباع و روغن کلزا حاوی امگا3 و اسیدهای چرب مونوی غیر اشباع است اما روغن برگ نخل که در دمای معمولی حالت جامد دارد، بسیار غنی از چربی‌های اشباع و مضر برای وزن، تناسب اندام و عروق است.

 

نباید فراموش کرد که حذف روغن از سبد غذایی کار اشتباهی است. روغن‌ها از جمله مواد غذایی مورد نیاز بدن هستند. بخش وسیعی از مغز ما را روغن تشکیل داده است اما حین خوردن باید توجه داشت روغن‌های خوب که منشأ گیاهی دارند یا از ماهی‌های چرب استخراج شده‌اند را انتخاب کنیم. هم کیفیت مهم است و هم کمیت. بهتر است در برنامه غذایی خود مقدار کمی روغن آن هم از نوع چرب را بگنجانیم. به این ترتیب نه تنها سالم خواهیم ماند، بلکه به تناسب اندام‌مان هم آسیبی وارد نمی‌شود.

 

خوردن مقدار زیادی روغن از نوعی که ‌چربی بد دارد، سبب می‌شود به انواع بیماری‌های دچار شده و در ضمن چاق شوید. برای آنکه بفهمید روغنی که انتخاب می‌کنید حاوی چربی خوب است یا خیر، کافی است روی برچسب آن نگاهی بیندازید تا ببینید حاوی اسیدهای چرب ترانس یا اشباع است یا خیر. راه دیگر اینکه هر چه یک روغن در دمای معمولی حالت جامدتری پیدا کند، یعنی این مواد در آن بیشتر است. کره، روغن درخت نخل و دیگر انواع روغن‌های جامد غنی از اسیدهای چرب اشباع هستند.


ویدیو مرتبط :
طب سنتی ؛ ناهار بخوریم یا نه؟ چه بخوریم؟

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

در دوران بارداری فقط باید ویتامین بخوریم؟!



 


در ابتدا باید به آنچه كه در طول روز می‌خورید دقت كنید زیرا آنچه كه در كل به عنوان تغذیه وارد بدن می‌شود می‌تواند بر روی هورمونها و توانایی باردار شدن شما تاثیر گذار باشد. بسیاری از خانمها باتوجه به این مطلب توانسته اند یك رژیم غذایی خوب در طول روز داشته باشند. بنابراین میتوانید با توجه به توصیه‌هایی كه به شما می‌كنیم یك رژیم مناسب روزانه داشته باشید:

 

* خوردن روزانه 5 وعده حبوبات و نشاسته كه حداقل 3 وعده آن را حبوبات تشكیل دهد.

 

 

* 2 فنجان میوه و 2.5 فنجان سبزیجات ( سعی كنید در بین سبزیجات تنوع رنگ را رعایت كنید مثل سبزیهای نشاسته‌ای، پرتقال و دانه هایی كه سرشار از ویتامین c هستند مثل لوبیا)

 

* روزانه 150 تا 180 گرم پروتئین كم چربی مثل ماهی، مرغ، بوقلمون، گوشت، تخم مرغ، لوبیا و سبزی.( مصرف ماهی را به هفته ای 380 گرم محدود كنید.)

 

* مصرف روزانه 3 وعده منابع سرشار از كلسیم شامل شیر،پنیر، ماست و...


* روزانه 6 قاشق چایخوری روغن سبزیجات مثل روغن زیتون، روغن كانولا، روغن گیاه كتان یا روغن گردو و یا محصولات تولید شده از این روغنها. اووكادو و زیتون منابع دیگر روغنهای طبیعی هستند. ( سعی كنید از روغنهای غیر سالم كه در فست فوتها سرو می‌شود استفاده نكنید.)

 

 

در اینجا تركیبی از مواد غذایی ذكر شده را به صورت وعده غذایی برای شما آورده ایم:


صبحانه

غلات سبوسدار و كشمش با شیر


میان وعده صبح

سیب


ناهار

سالاد اسفناج با تمشك و پنیر همراه با سس سركه و روغن زیتون

ساندویچ مرغ كبابی یا قارچ برگر با سبزیجات كاهو و گوجه

یك فنجان سبزی یا آب گوجه


یك ساعت قبل از شام

نصف فنجان آب پرتقال تازه، بستنی خنك و نرم شده با برشهای پرتقال

 

شام

قزل الای آب پز شده

سیب زمینی كبابی همراه با روغن زیتون

كدوی تازه

شیر


قبل از خواب

شیر گرم با فندق