سبک زندگی


2 دقیقه پیش

شناخت بهترین آتلیه کودک و بارداری

بچه ها به سرعت بزرگ می‌شوند، زودتر از چیزی که فکرش را می‌کنید یا انتظارش را دارید. زمانی توانایی راه رفتن یا حرف زدن ندارند ولی اندک زمانی بعد آنها را در حال دویدن و مکالمه ...
2 دقیقه پیش

فیلم: تزیین اتاق کودک با گل‌های مقوایی

همین الان یک نگاهی به اتاق کودکتان بیندازید. آیا دلتان نمی خواهد چیزی به آن اضافه کنید؟ وقتی پولش را ندارید، پس باید از خلاقیتتان کمک بگیرید. در این ویدئو گل هایی مقوایی ...

چرا زلیخا جوش جوشی نبود؟



راه‌های زیبایی

در طول تاریخ زنان از مواد زیادی برای زیبا شدن استفاده كرده‌اند

 

زیبایی همیشه یكی از دلمشغولی‌های زنان بوده و آنها راه‌های مختلف و متعددی را برای رسیدن به این هدف امتحان كرده‌اند؛ برخی از این راه‌های زیبایی باقی مانده‌اند و برخی هم منسوخ شده‌اند. در طول تاریخ زنان از مواد زیادی برای درمان مشكلات پوستی و زیبا شدن استفاده كرده‌اند از آرد برنج بگیرید تا پوست خیار، شیر و عسل. شاید بد نباشد نگاهی به برخی شیوه‌های زیبایی مرسوم در دوره‌های مختلف تاریخ داشته باشیم و بدانیم علم كدام یك از این شیوه‌ها را تایید كرده و كدام یك از آنها را غلط یا خطرناك ارزیابی كرده است.

شیر و عسل
در مصر باستان زیبایی مسئله مهمی بود و همه ثروتمندان مصر تمام تلاش خود را می‌كردند كه زیباتر جلوه كنند، حتی مردان و زنان طبقه پایین هم سعی می‌كردند از ماسك‌های زیبایی و جوانی استفاده كنند. در مصر باستان زنان اطراف چشم خود را با خاول (سرمه) كه از سولفید آهن- زنگ آهن درست می‌شد- تزئین می‌كردند. در تركیب این سرمه كه به رنگ سیاه یا خاكستری تیره بود از موادی مثل خاكستر هم استفاده می‌شد. مردمان مصر باستان معتقد بودند خاول (چشم شیطان) آنها را از صدمه دیدن یا بدشانسی دور نگه می‌دارد و باعث می‌شود چشم از آسیب نور خورشید و بیماری‌های چشمی حفظ شود.

براساس قوانین كشورهای اروپا و كانادا استفاده از سرمه‌ ساخته شده از زنگ آهن و خاكستر ممنوع است اما حالا شیمیدان‌ها مدادهای چشمی ساخته‌اند كه كاملا بهداشتی هستند و استفاده از آنها جدا از زیبا كردن چشم‌ها، فوایدی هم برای سلامت چشم‌ها دارد. از طرف دیگر زنان مصر باستان برای سفت كردن و جوان نگه داشتن پوست خود از عسل و شیر استفاده می‌كردند و حتی مشهور است كه كلئوپاترا با شیر و عسل حمام می‌كرده است. مطالعات جدید نشان داده، عسل حاوی مواد ضدباكتری و ضدالتهاب است و می‌تواند در مقابل روند پیری پوست ایستادگی كند. در ضمن عسل جاذب آب است و گذاشتن آن روی پوست باعث حفظ آب و مرطوب ماندن پوست می‌شود. كاترین زتاجونز از بازیگران سینمای تجاری اعتراف كرده است به شیوه مصریان باستان برای جوان ماندن، عسل و نمك روی پوست خود می‌گذارد.

برای زیباتر شدن

ماسك صورت آرد برنج برای برطرف كردن آكنه و پاك‌سازی صورت مفید است

 

زیبایی با آرد برنج
طب باستانی هند موسوم به «آیورودا» یك تاریخ پنج‌هزار ساله دارد و ریشه‌های آن در فرهنگ این كشور است. برخی از دستورات طبی و زیبایی این مكتب هنوز هم طرفدار دارد و به كار گرفته می‌شود. دكتر بهاراتی ویاس، متخصص طب سنتی هند می‌گوید: «به نظر من «آیورودا» در حال حاضر محبوب‌تر از گذشته است و بسیاری از مردم هند و برخی نقاط دیگر جهان از آن پیروی می‌كنند.» این پزشك هندی دو شیوه زیبایی این مكتب را كه امتحان خود را پس داده‌اند، مطرح می‌كند: «یكی ماسك صورت آرد برنج كه برای برطرف كردن آكنه و پاك‌سازی صورت مفید است و دیگری هم كرم زردچوبه.»

برای ساخت ماسك صورت آرد برنج یك قاشق غذاخوری آرد برنج، نصف قاشق غذاخوری عسل و یك‌چهارم قاشق چای‌خوری نمك را در ظرفی مخلوط كنید. این معجون را با دست‌تان مخلوط كرده و سپس بگذارید برای 10 تا 15 دقیقه روی پوست‌تان بماند بعد از این، مخلوط را با پارچه نرم تمیز با نوك انگشتان خود روی صورت یا روی قفسه سینه بمالید.

برای ساخت كرم زردچوبه هم یك‌چهارم قاشق چای‌خوری زردچوبه، یك‌چهارم قاشق چای‌‌خوری نمك، یك قاشق چای‌خوری دارچین و یك قاشق مرباخوری عسل كاملا مایع را مخلوط كرده، سپس با یك پارچه یا یك گوش‌پاك‌كن آن را روی جوش یا ناحیه دچار مشكل پوستی بمالید. اگر این محلول روی پوست مالیده شود، می‌تواند آكنه را بهبود بخشد یا مانع از تشكیل جوش‌های جدید شود اما یادتان باشد این كرم به دلیل وجود دارچین می‌تواند باعث تغییر رنگ پوست شود پس آنها را در محل غیرآكنه استفاده نكنید.

هدیه‌ای به نام روغن زیتون
رومیان باستان عاشق روغن زیتون بودند، البته نه فقط برای غذا خوردن، آنها از روغن زیتون روی پوست صورت و نیز برای ماساژ استفاده می‌كردند. حتی برخی از آنها روغن زیتون را كاملا روی پوست بدن خود می‌زدند سپس با یك پارچه زبر آن را پاك می‌كردند تا لایه‌های پوست را بردارند. در روم باستان این اعتقاد هم وجود داشت كه با گذاشتن ناخن‌ها در روغن زیتون می‌توانید به قدرت و زیبایی آنها اضافه كنید.

مطالعات جدید نشان می‌دهد روغن زیتون غنی از ویتامین‌ها و آنتی‌اكسیدان‌هاست، ازجمله ویتامین E و برای همین است كه تاثیرات زیبایی روی پوست، مو و ناخن‌ها دارد.  سوفیا لورن، بازیگر مشهور یكی از كسانی بود كه همیشه از شیوه‌های روم باستان برای جوان ماندن استفاده می‌كرد. اگر شما هم می‌خواهید از شیوه زیبایی رومی استفاده كنید، می‌توانید چند قطره روغن زیتون را در آب وان بریزید و در آن دراز بكشید یا آنكه روغن زیتون را مستقیم به پوست‌تان بمالید. این روغن را می‌توانید بیشتر در نقاط خشك پوست مثلا پاشنه پا استفاده كنید. یك راه دیگر هم این است كه چند قاشق روغن زیتون را كمی گرم كرده، سپس با آن موهای‌تان را چرب كنید.

 

كشف تاثیرات سفیده تخم‌مرغ
جكی اسپاسیر، متخصص تاریخ هنر در دانشگاه ادینبورو می‌گوید: «در ایتالیای دوران رنسانس رنگ صورت پریده، گونه‌ها و لب‌های سرخ، چشم‌های كشیده و سیاه شده و موهای لخت بلند، نشانه‌های زیبایی بودند» اما این زیبایی‌ها چگونه حاصل می‌شدند؟ دكتر اسپاسیر می‌گوید: «زنان ایتالیایی آن دوران از تخم‌مرغ به‌عنوان سفیدكننده پوست استفاده می‌كردند یعنی سفیده تخم‌مرغ را روی پوست خود می‌زدند تا پوست‌شان سفیدتر و شفاف‌تر جلوه كند و آنها همین‌طور از آبلیموی تازه برای طلایی شدن موهای‌شان استفاده می‌كردند و یك شیوه دیگر هم برای طلایی كردن موهای خود داشتند؛ آنها كلاه‌های بزرگی داشتند كه قسمت وسط آن خالی بود، آن را بر سر می‌گذاشتند و موهای خود را از آن رد می‌كردند و زیر آفتاب می‌نشستند و این‌گونه همه نقاط بدن خود را به‌جز موها از معرض آفتاب دور نگه می‌داشتند.»

دكتر اسپاسیر می‌گوید كه هنوز بعضی از این شیوه‌ها به‌عنوان شیوه‌های زیبایی در جهان به كار گرفته می‌شود، برای مثال یكی از معجزه‌های پوستی ایتالیایی آن دوران، مخلوط سفیده تخم‌مرغ و آرد سفید بود كه این مخلوط را در سركه قرار می‌دادند و می‌گذاشتند تا دو روز بماند، سپس آن را روی پوست می‌مالیدند كه اگر همین حالا هم از آن استفاده كنید، اثرات خوب آن را در پوست‌تان خواهید دید.

 

چغندر زیبایی می‌آورد
در انگلستان دوره ویكتوریا اخلاقیات بسیار سخت‌گیرانه بود، اما مراقبت‌های پوستی و زیبایی در آن دوران بسیار اهمیت داشت. در آن دوران صورت‌های رنگ‌پریده اما با آرایش چشم‌ها و گونه‌ها، بسیار محبوب بود. دكتر رتیا راكوس، متخصص پوست و زیبایی در دانشگاه كینز بورد می‌گوید: «نقاشی‌هایی از آن دوران در دسترس است كه در آن نشان می‌دهد، زنان 70 یا 80 ساله حتی یك چین و چروك روی صورت‌شان نداشتند.» امروزه همه ما چین‌وچروك‌های صورت را ناشی از بالا رفتن سن می‌دانیم، اما واقعیت این است كه نور خورشید و برخی مسائل دیگر باعث به وجود آمدن این چین‌وچروك‌ها می‌شود، زنان درآن دوران با مراقبت‌های ساده نمی‌گذاشتند حتی یك چین‌وچروك روی صورت‌های‌شان ظاهر شود.

این دوران نخستین دوره‌هایی بود كه در آن كرم‌های زیبایی و كرم‌های مخصوص پوست به بازار آمدند. در سال 1864 كرم زیبایی پاوند كه تركیبی از روغن زیتون، صمغ درختان آمریكایی و ادویه بود به بازار عرضه شد و پس ا‌ز آن هم كرم‌ها و پودرهای دیگری به بازار وارد شد؛ یكی از كرم‌های محبوب آن زمان از پوست و عصاره چغندر درست می‌شد كه علم فواید آن را ثابت كرده است.

نشانه‌های زیبایی

درگذشته از گیاهان برای جوانتر و شفاف بودن پوست استفاده می‌كردند

 

زیبایی تجربی
در دوران پس از جنگ جهانی اول استفاده از وسایل آرایشی و زیبایی طبیعی رواج بسیار یافت. در این دوران استفاده از پوست خیار كه به آن نمك و آبلیمو زده باشند به‌عنوان ماسك صورت و استفاده از مخلوط روغن زیتون، استخوان‌های خرد شده و نمك برای تقویت ناخن‌ها رواج یافت. در اروپای شرقی هم از چربی پوست حیوانات برای تمیز كردن پوست استفاده می‌شد. در آن دوران بسیاری از مردم از محصولات غذایی و گیاهان برای پوست صورت، دست‌ها و پاهای خود استفاده می‌كردند تا پوستی جوان‌تر و شفاف‌تر داشته باشند.

دكتر ملیدا فانسلون از دانشگاه وست‌بیستر می‌گوید: «بسیاری از كرم‌ها و مواد زیبایی كه امروزه استفاده می‌شوند در آن دوران كشف شدند، درواقع مردم آن روزگار مواد مختلف را روی پوست، دست، پا و ناخن‌های خود امتحان می‌كردند و وقتی از یكی از آنها نتیجه می‌گرفتند آن مورد محبوب می‌شد، حالا بسیاری از همان مواد در ساخت وسایل زیبایی و بهداشتی به كار می‌رود.»

از این روش‌های تاریخی هرگز استفاده نكنید
موادی بوده‌اند كه در طول تاریخ به‌عنوان مواد زیباكننده و آرایشی استفاده شده‌اند اما علم نشان داده که اصلا نباید به آنها فكر كرد. اینها موارد اصلی هستند:

سرب سفید: در قرون وسطا زنان اروپا از سرب سفید برای سفید كردن پوست استفاده می‌كردند اما این ماده باعث آسیب رساندن به پوست، ایجاد سردرد، تهوع، استفراغ و سرگیجه می‌شود، حتی گاهی می‌تواند باعث مرگ شود.

جیوه: صدها سال جیوه به‌عنوان تركیب سرمه‌ها و كرم‌های مخصوص زیبایی گونه و دور چشم‌ها به كار گرفته می‌شد اما جیوه بسیار سمی است و تماس با آن می‌تواند به ریه‌ها، كلیه‌ها و حتی مغز انسان اثرات و صدمات غیرقابل برگشت بزند.

سود سوزآور: بی‌كربنات سدیم را در قدیم به شكل صابون درمی‌آوردند. از این صابون برای برداشتن موهای زائد استفاده می‌شد اما این ماده قلیایی به‌شدت پوست را می‌سوزاند و حتی می‌تواند پوست را زخم كند.

چربی‌های حیوانی: در اروپای قرون وسطا از چربی‌های حیوانی برای برطرف كردن طاسی استفاده می‌شد اما این چربی‌ها به‌شدت برای پوست مضر هستند.

منبع:مجله سیب سبز

 


ویدیو مرتبط :
زلیخا بندری با ارگ ۲۰۱۵ با استایل زیبا زلیخا

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

رگ غیرتی که برای زلیخا فشن جوش نیامد



اخبار,روزنامه آسمان,روزنامه کیهان


اخبار سیاسی - فرق آسمان و کیهان برای مدعیان
رگ غیرتی که برای زلیخا فشن جوش نیامد

مقایسه ی تفاوت واکنش برخی رسانه های منسوب به اصولگرایی به دو اشتباه فاحش در روزنامه ی اصولگرای کیهان و روزنامه ی اصلاح طلب آسمان، نشان دهنده ی غیر واقعی بودن «رگ غیرت» و پررنگ بودن «سیاست» در این واکنش هاست.

به گزارش انصاف نیوز، اشتباه فاحش انتشار جمله ای درباره ی قصاص در روزنامه ی آسمان چنان واکنش خبرگزاری فارس و تعدادی دیگر از رسانه ها را برانگیخت که در نگاه اول به نظر می رسد ناشی از به جوش آمدن رگ غیرت این رسانه هاست، اشتباهی که به سرعت با توضیح و عذرخواهی مسوولان این روزنامه همراه بود ولی این رسانه ها آن را نپذیرفتند.

نوع پرداختن این رسانه ها در ساعات اولیه باعث برخورد سریع قضایی، توقیف و بازداشت مدیرمسوول آن شد؛ و البته احساسات پاک دینی و نگرانی هایی از این منظر صرفا مربوط به پرداختن این رسانه ها نیست.


اما مهرماه سال گذشته، همین رسانه ها به انتشار کاریکاتوری توهین‏آمیز و غیر قابل قبول در مجله ی "کیهان کاریکاتور" عنوان «زلیخا فشن» تقریبا «هیچ» واکنشی نداشتند، و رگ غیرتشان به جوش نیامد، رگ غیرتی که در مقایسه نمی توانست کمتر از مورد اخیر باشد.

 

سکوت آن روز شاید به خاطر این بود که حسین شریعتمداری سرپرست موسسه ی کیهان است و کیهان اصلی ترین رسانه ی جریان تندرو است که خود در موارد مشابه پیش قدم در بهانه جویی علیه رسانه هایی است که قرار است متهم به بی دینی شوند، اما در کاریکاتور زلیخا خاتون یکی از توهین آمیزترین طرح ها را به چاپ رسانده بود.

سرنوشت آن البته بسیار متفاوت بود، شریعتمداری با انتشار توضیحی، مسوولیت آن را نپذیرفت و آن را «کج سلیقگی در انتخاب سوژه» خواند و گفت که در صورت «احتمال برداشت سوء»، از کسانی که برداشتشان غلط است پوزش می خواهد! در صورتی که محتوای طرح به صراحت داستان حضرت یوسف (ع) را تداعی می کرد و کوچک ترین برداشت متفاوتی در آن باره نمی شد.

کیهان پیش از برخورد قانونی، مجله را متوقف کرد و سپس هیات نظارت نیز به آن رسیدگی کرد، اقدامی که در مورد آسمان نیز چنین انتظاری می رفت؛ در حالی که توقیف و بازداشت در مورد اخیر به سرعت اتفاق افتاد.
اخبار سیاسی - انصاف نیوز