سبک زندگی


2 دقیقه پیش

شناخت بهترین آتلیه کودک و بارداری

بچه ها به سرعت بزرگ می‌شوند، زودتر از چیزی که فکرش را می‌کنید یا انتظارش را دارید. زمانی توانایی راه رفتن یا حرف زدن ندارند ولی اندک زمانی بعد آنها را در حال دویدن و مکالمه ...
2 دقیقه پیش

فیلم: تزیین اتاق کودک با گل‌های مقوایی

همین الان یک نگاهی به اتاق کودکتان بیندازید. آیا دلتان نمی خواهد چیزی به آن اضافه کنید؟ وقتی پولش را ندارید، پس باید از خلاقیتتان کمک بگیرید. در این ویدئو گل هایی مقوایی ...

پوست مختلط حالت دوگانه دارد



پوست مختلط حالت دوگانه دارد

پوست صورت افرادی که پوست مختلط دارند، حالت دوگانه دارد، به‌ طوری که پوست پیشانی،‌ بینی و چانه آنها چرب و پوست سایر نقاط صورتشان خشک یا معمولی است.

با دکتر طباطبایی، متخصص پوست و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره پوست مختلط و چند و چون آن گفت‌وگو کرده ایم.

پوست مختلط,پوست صورت

 

آیا پوست مختلط واقعا یک اصطلاح پزشکی است؟

بله، پوست مختلط یا پوست مخلوط یا به عبارت دیگر پوست‌هایی که حالت دوگانه دارند، در افرادی که در اصطلاح تی‌فیس (T Face) هستند، دیده می‌شوند. بروز این ویژگی بیشتر جنبه ارثی دارد.

 

مگر پوست افراد تی‌فیس، چه ویژگی‌هایی دارد؟

پوست صورت این افراد حالت دوگانه دارد به‌ طوری که پوست پیشانی،‌ بینی و چانه آنها چرب و پوست سایر نقاط صورتشان خشک یا معمولی است. در واقع پوست صورت آنها مخلوطی از دو نوع پوست مختلف است. علت تی‌فیس نامیدن این افراد این است که محدوده نقاطی را که در پوست صورتشان چرب است (پیشانی، بینی و چانه)، شکلی شبیه به حرف «T» دارد.

 

این بیماری مشکل جدی‌ای هم برای فرد ایجاد می‌کند؟

اشتباه نکنید؛ پوست مختلط بیماری نیست و افرادی با این نوع پوست، بیمار محسوب نمی‌شوند. این نوع پوست یک ویژگی پوستی است. عارضه خاصی هم به دنبال ندارد. فقط اینکه برخی نواحی پوستشان زودتر از سایر نواحی چرب می‌شود و در دوره نوجوانی و جوانی ممکن است در این نقاط جوش ظاهر شود.

این افراد امکان دارد با مشکلات اصلاح صورت هم مواجه شوند که به خاطر مختلط بودن پوست است. مراقبت‌ها و رعایت نکته‌های بسیار ساده بهداشتی می‌تواند برای این افراد کافی باشد.

 

درمان چطور؟ آیا درمان قطعی‌ای برای پوست مخلوط وجود دارد؟

نه؛ این ویژگی جنبه ارثی و ژنتیکی دارد و معمولا از بین نمی‌رود. البته مشکل چندانی هم به وجود نمی‌آورد که افراد از آن واهمه داشته باشند یا بخواهند آن را درمان کنند.

پوست مختلط,پوست صورت

افرادی که پوست مختلط دارند باید از چه نوع شوینده‌هایی استفاده کنند؟

برای شستن پوست‌های چرب معمولا به شوینده‌های خاصی نیاز نیست و می‌توان پوست چرب را با صابون‌های معمولی قلیایی نیز شست. بنابراین افرادی که پوست مختلط دارند تی‌فیس هستند، می‌توانند برای شستشوی پیشانی، بینی و چانه خود از شوینده‌های معمولی استفاده کنند.

برای شستن پوست سایر قسمت‌های صورت که معمولی یا خشک است، بهتر است از صابون‌های معمولی استفاده نشود و می‌توان پس از شستن قسمت‌های چرب پوست، بدون تماس مستقیم صابون، هنگام آب‌کشی سایر بخش‌های پوست را شست.

 

در مورد استفاده از کرم‌ها و موادآرایشی نیز توصیه خاصی برای افراد دارای پوست مخلوط وجود دارد؟

محافظت از قسمت‌های «T» صورت این افراد، کاملا شبیه مراقبت‌های پوست چرب است. افراد دارای پوست مخلوط می‌توانند برای ناحیه T شکل صورت خود از مواد آرایشی و بهداشتی مناسب برای پوست چرب (کرم ضدآفتاب، نرم‌کننده، مرطوب‌کننده و...) استفاده کنند. برای سایر نقاط پوست هم می‌توان با توجه به نوع پوست کرم‌های مناسب به کار برد.

 

مطلب دیگری هم در این مورد وجود دارد؟

گاهی پرداختن به برخی موضوع های مربوط به سلامت و ارائه راهکارهای مناسب در این مورد باعث می‌شود مخاطبانی که خود را دچار این مشکل می‌دانند، گمان کنند بیمار هستند و خود را درگیر پیدا کردن راه درمان کنند، در صورتی که بیان این نکته‌ها به معنی این نیست که افراد دچار آن، بیمار هستند. پوست مخلوط و تی‌فیس فیزیکی، از همین موارد است که نباید به آن مانند یک بیماری نگاه کرد.

پوست مخلوط یکی از انواع پوست است و مخلوط بودن آن ویژگی و خصلت پوست تلقی می‌شود. این افراد محاسن و معایب پوست های خشک و چرب را به طور یکجا در نواحی مختلف پوست خود تجربه می کنند.

منبع: هفته نامه سلامت

  


ویدیو مرتبط :
کشش دنده 5 پژو پارس دوگانه سوز روی حالت گاز

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

پوست مرغ را بکنیم یا نه؟



 

دكتر مجيد حاجي‌فرجي، متخصص تغذيه و رژيم درماني و عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي در اين باره مي‌گويد: طبعا توصيه‌ها بر اين است كه در طبخ، پوست مرغ مصرف نشود، چرا كه از نظر تغذيه‌اي، پوست داراي چربي بالايي است و اسيد چرب اشباع و كلسترول بالايي دارد، به همين جهت ميزان كالري بيشتري را نيز ايجاد مي‌كند. از سويي تصور عامه بر اين است كه تركيباتي در پوست مرغ انباشته است كه منجر به بيماري‌ها مي‌شود و اختلالات هورموني در زنان و دختران را پديد مي‌آورد و مساله ديگر، اختلالات سرطاني است كه در درازمدت ايجاد مي‌شود؛ ولي نگراني متخصصان تغذيه بيشتر بر آنتي‌بيوتيك‌هايي است كه به صورت مكمل به جوجه‌هاي در حال رشد تزريق يا خورانده مي‌شود و در پوست آنها ذخيره مي‌شود؛ چراكه اين داروها به صورت منظم جهت سالم نگه داشتن آنها، به جوجه‌ها داده مي‌شود.

 

اين متخصص تغذيه در ادامه اظهار مي‌كند: گاه مشاهده شده است كه ترس عامه مردم از وجود هورمون در بدن مرغ و جوجه‌ها بيشتر از وجود آنتي‌بيوتيك‌هاست؛ چراكه آنها مي‌دانند اين هورمون‌ها باعث رويش موهاي زايد در بدن زنان و دختران مي‌شوند؛ ولي قابل ذكر است كه مرغداري‌ها براي رشد جوجه‌ها به جهت مقرون به صرفه نبودنش، از هورمون استفاده نمي‌كنند.

و همان طور كه گفته شد از داروهاي آنتي‌بيوتيك استفاده مي‌كنند.

 

باربيكيو و خطرات آن

مرغ سالم(ازنظرچربی)

 

درهر100 گرم گوشت مرغ با پوست، چيزي حدود 16 الي 17 گرم چربي وجود دارد كه اگر آن را با مقدار كالري كه براي هر گرم چربي است محاسبه كنيم، حدود 150 تا 155 كيلوكالري در 100 گرم گوشت به ما چربي مي‌دهد كه اين طبعا حدود 100 تا 120 گرم كلسترول و 5 گرم چربي اشباع دارد، حال اگر اين ران يا بال را از چربي (پوستش)‌ جدا كنيم اين مقدار چربي به 2/2 گرم چربي در 100 گرم تغيير مي‌كند.

 

دكتر حاجي فرجي با اشاره به اين مطلب درخصوص نحوه پخت گوشت به وسيله باربيكيو اظهار مي‌كند: در اين روش پوست گوشت به صورت خشك درآمده كه بسياري مايل به خوردن آن هستند غافل از اين كه اين پوست خشك شده (مرغ يا ماهي)‌ حدود 46 گرم چربي دارد كه اگر محاسبه شود 415 كيلوكالري فقط از پوست خشك و كبابي به دست مي‌آيد.

 

اين عضو هيات علمي مي‌گويد: ولي مساله‌اي كه در طبخ گوشت‌ها در باربيكيو نگران‌كننده است تماس مستقيم گوشت با حرارت، زغال و مواد سوزاننده‌اي است كه به كار مي‌رود كه خود داراي مواد سمي است و به گوشت منتقل مي‌شود كه در طول زمان احتمال بروز سرطان را زياد مي‌كند، پس بهتر است هنگام باربيكيو كردن گوشت، حتي‌المقدور آن را از پوستش جدا نكرده و پس از پخت كامل، گوشت را جهت كاهش خطر، از پوستش جدا كنيم.

 

مرغ زیبا ولی پرضرر

 

از آنجا كه در سوخاري كردن نيز بايستي گوشت در روغن غوطه‌ور شود، باز همان عواقب و خطر بروز سرطان، گسترش پيدا مي‌كند، پس مي‌توان روش بخارپز يا آب‌پز نمودن گوشت را به عنوان كم‌خطرترين راه پخت ذكر كرد.