سبک زندگی


2 دقیقه پیش

شناخت بهترین آتلیه کودک و بارداری

بچه ها به سرعت بزرگ می‌شوند، زودتر از چیزی که فکرش را می‌کنید یا انتظارش را دارید. زمانی توانایی راه رفتن یا حرف زدن ندارند ولی اندک زمانی بعد آنها را در حال دویدن و مکالمه ...
2 دقیقه پیش

فیلم: تزیین اتاق کودک با گل‌های مقوایی

همین الان یک نگاهی به اتاق کودکتان بیندازید. آیا دلتان نمی خواهد چیزی به آن اضافه کنید؟ وقتی پولش را ندارید، پس باید از خلاقیتتان کمک بگیرید. در این ویدئو گل هایی مقوایی ...

نکاتی مهم در نگهداری ادویه جات



 

روش نگهداری ادویه جات , نکاتی برای نگهداری ادویه جات

 

ادویه‌ها را در ظـروف پـلاستـیـکی نریـزیـد

 

به طور کلی، ادویه‌ها نباید در محیط‌های بسیار گرم ( مانند انباری ) یا در مجاورت تابش مستقیم نور آفتاب قرار بگیرند.

 

یکی از رایج‌ترین سؤال‌های خانم‌ها در مورد ادویه‌ها، چگونگی نگهداری از این محصولات است.

 

بهترین ظرف برای نگهداری ادویه‌ها، در درجه اول ظرف‌های فلزی هستند که در آن‌ها کاملاً بسته می‌شود. در درجه دوم هم ظرف‌های شیشه‌ای رنگی، مانند ظروف شیشه‌ای قهوه‌ای برای نگهداری ادویه‌ها مناسب هستند.

 

ادویه‌های پودر شده اگر به درستی و در شرایطی که عنوان کردیم، نگهداری شوند، می‌توانند 12 تا 18 ماه بدون دغدغه مورد استفاده قرار بگیرند.

 

البته بهتر است حجم ادویه‌ای که خریداری می‌کنید به گونه‌ای باشد که ظرف مدت یک سال آن را مصرف کنید. معمولاً اگر ادویه‌ها بیشتر از این مدت باقی بمانند و مصرف شوند، دیگر خواص اولیه‌شان را نخواهند داشت و فقط طعم دهنده غذا هستند.

 

تقلب در ادویه‌ها

 

گاهی سؤال می‌شود که آیا می‌توان آلودگی یا تقلب در ادویه‌های فله‌ای موجود در بازار را تشخیص داد یا نه؟ پاسخ به این سؤال، منفی است. تشخیص تقلب یا آلودگی در محصولاتی مانند ادویه‌ها که به صورت پودر درآمده‌اند، کار افراد عادی و خارج از محیط آزمایشگاه‌ها نیست.

 

اما افراد باید توجه داشته باشند که اگر قصد خرید فله‌ای ادویه یا هر خوراکی دیگری را دارند به مغازه‌ای که می‌خواهند کالای خود را از آنجا تهیه کنند، توجه خاصی داشته باشند. این محصولات نباید در خارج از محیط مغازه و در معرض گرما، نور آفتاب، آلودگی هوا یا سایر آلودگی‌های محیطی قرار داشته باشند. خرید برخی از محصولات به صورت فله‌ای هم هیچ مشکلی را برای افراد ایجاد نمی‌کند.

 

مثلاً اگر شما حبوبات را به شکل باز تهیه کنید، چون آن‌ها را پیش از مصرف می‌شویید، مشکلی برایتان پیش نمی‌آید. اما چون برخی از محصولات مانند ادویه‌ها، پیش از مصرف شسته نمی‌شوند باید توجه بیشتری را هنگام خرید آن‌ها به خرج داد.

 

البته بیشتر ادویه‌ها هم پیش از مصرف، در غذا جوشیده و پخته می‌شوند و آلودگی‌های احتمالی میکروبی آن‌ها به این ترتیب از بین می‌روند اما اگر قرار است ادویه ای را به صورت خام مصرف کنید، حتماً انواع معتبر و بهداشتیشان را خریداری کنید.

 

بنابراین

 

1 - انواع ادویه را در جای خشک و خنک و به دور از آفتاب و در ظروف فلزی یا شیشه ای نگهداری کنید. شیشه با مواد معطر ادویه فعل و انفعال نمی‌دهد.

 

2 - اگر می‌توانید ادویه‌ها را به شکل اصلی آن‌ها نگه دارید و در زمان مصرف آسیاب کنید. به این ترتیب، بیشتر، طعم و عطرشان را حفظ می‌کنند.

 

3 - ادویه‌های آسیاب شده تا 6 ماه و دانه‌های کامل تا یک سال قابلیت نگهداری دارند.

 

4 - به دلیل آن که اکثر ادویه‌ها منشاء خاکی دارند و به انواع میکروب‌های خاک آلوده هستند توصیه می‌شود از انواع استریل شده آن‌ها در بسته‌‎بندی‌های بهداشتی استفاده کنید.

 

5 - برای تقلب در ادویه‌ها خیلی چیزها را می‌توانند داخل ادویه کرده و به خورد مردم دهند، لذا اگر برایتان مقدور می باشد سعی کنید ادویه را خودتان در خانه بکوبید.

 

نکاتی برای نگهداری بهتر ادویه‌جات

 

ایده‌های زیرکانه و جالبی درباره ذخیره ادویه‌های مورد علاقه‌تان وجود دارد که به قرار زیر است:

 

1 - آن‌ها را در یک طبقه بگذارید

 

ادویه‌هایی که مرتب می‌خواهید دم دستتان باشد را در یک جا قرار بدهید. برچسب‌هایی را روی در آن‌ها بچسبانید تا هنگام استفاده راحت‌تر نوع آن‌ها را تشخیص دهید.

 

2 - محکم آویزان کردن

 

جا ادویه‌ای و جاقوطی‌هایی که به دیوار نصب می‌شوند، ادویه‌هایی که بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند را به راحتی در دسترس شما قرار می‌دهند.

 

3 - جلوی چشم بودن

 

هنگامی‌ که ادویه‌ها را داخل قفسه یا کشوهایی که در یک سکو ساخته شده‌اند قرار می‌دهید، در یک لحظه همه آن‌ها آماده استفاده هستند. قفسه‌های باز این امکان را به آشپز می‌دهند که بدون نیاز به خواندن برچسب‌ها، هر آن چیزی که نیاز دارد را در دسترس خود ببینید.

 

4 - طاقچه روبرو

 

خودتان را از دویدن به دنبال جستجوی مواد اولیه در آشپزخانه نجات دهید. یک طاقچه ادویه بالای سرتان می‌تواند هر چیزی را دم دست شما قرار بدهد.

 

5 - دسترسی آسان

 

کشو برای نگهداری ادویه بسیار عالی است. هر زمانی که به آن‌ها نیاز داشته باشید، آن‌ها را دم دست قرار می‌دهد و هر وقت نیاز ندارید، جلوی چشمتان نیست. اگر جا ادویه‌ها را ایستاده داخل کشو می‌گذارید یا به صورت خوابیده به هر حال روی آن برچسب بزنید.

 

6 - باریک و مستقیم

 

از فضاهای باریکی مثل بالای سر اجاق گاز، آخر پیشخوان یا طاقچه استفاده کنید. فضای کم باعث می‌شود ادویه‌ها پشت یکدیگر پنهان نشوند.

 

نتیجه

 

با دم دست گذاشتن ادویه های مورد علاقه‌تان، دسترسی آسان به آن‌ها را فراهم کنید. قوطی ادویه‌ها را پر کنید و آن‌ها را در یک سبد بچینید. وقتی ادویه داخل قوطی کمتر می‌شود، دوباره از ظرف اصلی که آن را در جای دیگری از آشپزخانه نگه می‌دارید، پر کنید.

 

 

منبع : tebyan


ویدیو مرتبط :
نحوه صحیح نگهداری از ادویه جات

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

نکاتی مهم در خرید و نگهداری انواع پارچه و لباس که نمی دانستید



خرید و نگهداری لباس و پارچه, خرید انواع لباس
نکاتی مهم در خرید و نگهداری انواع پارچه و لباس که نمی دانستید
اگر پارچه سفید و مرطوبی را روی پارچه تیره کشیدید و پارچه سفید خیلی زود رنگ گرفت این پارچه بعد از شست و شو رنگ زیادی از دست خواهد داد.

چند نکته در هنگام خرید پارچه
1 - پارچه را متناسب با لباس مورد نظر انتخاب کنید.
2 - تکه‌ای از پارچه‌ را در دستانتان مشت کنید تا مطمئن شوید پارچه خیلی زود چروک نمی‌شود، اگر پارچه در دستان شما خیلی زود چروک شد از خرید این پارچه منصرف شوید.
3 - اگر پارچه سفید و مرطوبی را روی پارچه تیره کشیدید و پارچه سفید خیلی زود رنگ گرفت این پارچه بعد از شست و شو رنگ زیادی از دست خواهد داد.
4 - با دست، پارچه را از دو جهت  ( تار و پود ) بکشید تا از استحکام پارچه اطمینان حاصل کنید.

چند نکته در نگه داری از لباس‌های پشمی
1 - لباستان را با یک فرچه نازک و سخت تمیز نمایید.
2 - جیب‌های لباس پشمی را پس از استفاده خالی کرده و در جای سرد آویزان کنید.
3 - لباس‌های پشمی‌ای که چروک شده در بخار حمام قرار دهید تا چروک‌ها برطرف شود و یا با پارچه نم‌دار و تنظیم درجه ی اتو روی شماره ( 2 ) آنرا اتو کنید.
4 - برای آنکه عمر لباس‌های پشمی طولانی شود، پس از دو روز پوشیدن، یک روز از آنها استفاده نکنید.

در صورت خیس شدن لباس‌های پشمی، موارد زیر را رعایت کنید
1 - لباس‌ها را روی بخاری، شوفاژ و یا در معرض آفتاب رها نکنید.
2 - در ماشین خشک کن آن را خشک نکنید.
3 - در جای صاف آن را پهن کنید و بگذارید با هوای اتاق خشک شود.

نگه‌داری از مخمل و ابریشم
پارچه‌های مخمل و ابریشم اگر تا شوند و در کمد یا چمدان نگه‌داری شوند، خط می‌اندازند که جلوه و بافت پارچه از بین می‌رود، این پارچه‌ها را دور یک استوانه بپیچید و تا نکنید.

جلوگیری از چروک و تا خوردن لباس
هنگام تا زدن لباس‌ها و قرار دادن آنها در چمدان برای اینکه مابین لباس، خط تا نیفتد، در محل تا، یک تکّه دستمال یا کیسه فریزر بگذارید.

جلوگیری از چروک شدن شلوار
هنگام سفر، جمع‌آوری و قراردادن لباس‌ها در چمدان بسیار مهم است. اگر می‌خواهید شلوارها در حین بسته‌بندی در چمدان چروک نشود، توصیه می‌شود ابتدا قسمت بالای شلوار را قرار دهید، سپس بقیه لباس‌هایتان روی آن بگذارید و بعد پای شلوار را روی لباس‌ها برگردانید.

جلوگیری از باز شدن پلیسه دامن
برای اینکه پلیسه ی دامن در هنگام خشک شدن باز نشود، توصیه می‌شود کمربند روی پلیسه‌ها ببندید.

خوشبو کردن کمد لباس
برای اینکه کمد لباستان خوشبو باشد، هرگز لباس‌های کثیف و عرق کرده را به مدت طولانی در کمد آویزان نکنید؛ در ضمن می‌توانید شیشه‌های عطر خالی را لابه لای لباس‌هایتان بگذارید.

حفظ خط شلوار
برای اینکه شلوار شما خط اتوی خوبی داشته باشد، در محل خط انداختن شلوار صابون بکشید و سپس اتو کنید.

حرکت روان زیپ
برای باز و بسته شدن بهتر زیپ، کمی صابون با نوک مداد نرم و یا حتی کمی روغن چرخ روی لبه دندانه‌های زیپ بمالید.

جلوگیری از ریش شدن انتهای روبان
برای اینکه انتهای روبان ریش نشود از کمی چسب مایع، یا چسب چوب بی‌رنگ کمک بگیرید و یا کمی ته آن را بسوزانید.

جلوگیری از جذب گرد و خاک در پارچه
مانتو، چادر و شلوارهای مشکی، گرد و غبار محیط را به خود جذب می‌کنند. مواد نرم کننده و ضد الکتریسیته زیادی به بازار آمده است که برای برطرف کردن این مشکل استفاده می شود. بهتر است بدانید که مواد پاک‌ کننده به جا مانده در پارچه باعث جذب گرد وخاک می‌شود. معمولاً در هنگام استفاده از مواد پاک‌ کننده، کمتر از مقدار مواد توصیه شده در دستورالعمل کارخانه مصرف‌ کنید و یا آبکشی را بهتر انجام دهید.

شست و شوی کت و شلوار و پالتو
 اینگونه لباس‌ها را نباید در آب شست وشو داد، بلکه باید خشک‌شویی شوند. هنگام اتو‌کشی باید از بخار و حرارت 150 درجه سانتی‌گراد انجام شود.

شست و شوی پلیور
پلیورها معمولاً به جنس‌های پشم، آکرلیک، آنقوره، لمزوول و ... در بازار وجود دارند، این‌گونه لباس‌ها باید فقط با دست شسته شوند و هرگز از ماشین لباس‌شویی استفاده نشود. مدت زمان شستن کوتاه و هنگام آبکشی ملایم و آرام، عمل کنید و حتماً در سطحی صاف خشک کنید.

شست وشوی پیراهن و تی‌شرت
این‌گونه لباس‌ها را می‌توانید در ماشین لباسشویی با حداکثر حرارت 40 درجه سانتی گراد بشویید. و با دور آرام ماشین، آبکشی کنید. در ضمن برای خشک شدن، لباس را در محیط باز و چوب لباسی آویزان کنید.

توصیه‌ای در شست وشوی لباس‌های پشمی
اگر لباس پشمی را در آب ولرم محتوی یک قاشق گلیسرین آبکشی کنید، پارچه نرم و لطیف می‌شود و ضمناً مانع از ایجاد خارش پوست بدن می‌شود.
منبع : ksabz.net